reklama

Cesta za východem slunce – Japonsko

Osmihodinová noční plavba z jihokorejského Busanu na sever japonského ostrova Kjúšú utekla jako mrknutím oka. Tedy pokud budeme brát za mrknutí zavření očí při usnutí a následné otevření při probuzení. Jsem zde. Cílová stanice. Japonsko. Před pěti měsíci jsem vyrazil z České republiky, na horském kole ověšeném brašnami, na dlouhou cestu do Japonska. Všichni tvrdili, že je to blbost. Ale… jsem zde.

Foto: Jan Žďánský

Před fukuockým přístavem mě vyzvedá Pavel, který tu již pár let žije a studuje. Soukáme kolo a bagáž do malinkého Daihatsu a vyrážíme do města. 35°C a vytrvalý déšť. „Ideální" počasí na výlety. Moje představa o hi-tech Japonsku se bortí pod náporem problémů s výběrem hotovosti, nemožnosti koupit SIM kartu, nedostupnosti free wifi a vyprávění kamaráda za volantem. U Pavla trávím dva dny, jezdíme po zajímavostech v okolí, zkouším vynikající japonská jídla a snažím se zrelaxovat na poslední část cesty do Tokia. Cíl je jasný, trasa vůbec. Z Kjúšú na hlavní japonský ostrov Honšú, šlapu dva dny. V krásném letním počasí, mi cesta podél moře ubíhá. Konečně se vymaňuji z chaosu milionových metropolí a projíždím kouzelným japonským venkovem. Vše má své pevné místo a řád, nepořádek či neupravenost zde nemá místo. Hnědé domky s prohnutou střechou se krčí v rýžových polích mezi kopci porostlými neprostupnou vegetací. Bambusy se mísí s jehličnany a stovkami dalších rostlin, ve kterých se vůbec neorientuji.

Hirošima

Po jižním pobřeží se pomalu přesouvám do Hirošimy a následně na ostrov Myajima. Připadá mi neuvěřitelné, že tohle pulsující city tu stojí jen pár desítek let. Nebýt Atom-domu v Peace memorial parku v centru města, nikdo by nepoznal, co se tu v roce 1945 stalo. Pro Čechy je bezesporu velmi zajímavý fakt, že dům, který přežil drtivý úder Little Boye projektoval český architekt.

Ostrov Myajima nedaleko Hirošimi, je jedna z top destinací v Japonsku. Což se ukazuje již na trajektu. Loď obtěžkaná houfy školních výletů, přiráží k přístavnímu molu hornatého ostrůvku za západu slunce. Za užaslého pohledu konzervativních Japonců, nasedám na dlážděném náměstíčku na můj obtěžkaný velociped a urychleně se přesouvám k nedaleké vyhlídce na asi nejznámější bránu Torii v Japonsku. Ta jakoby se vznášela na vodě, pár desítek metrů od břehu. Je zde plno. Poprvé za dobu, co jsem v Japonsku, narážím na masový turismus. Slyším angličtinu, francouzštinu, španělštinu. Snažím se zachytit poslední paprsky mizejícího slunce, když slyším rozruch od místa, kde mám o strom opřené kolo. Koukám, co se děje a „cože??? Nech to, ty potvoro!!!“ Jeden z místních jelínků mi z řidítek trhá mapu a souká si ji přímo do chřtánu. Snažím se mu jí vytrhnout, ale nedá se a celá mapka ostrova, kterou jsem si před chvílí vzal v infocentru, mizí v útrobách drzé zvěře. Celý ostrov, včetně rostlin a živočichů, kteří na něm žijí je považován za božstvo a tudíž jsou všichni jeho obyvatelé nedotknutelní. A proto si dělají, co a kde se jim zlíbí.

Ráno na ostrově začíná brzo. V šest hodin se kolem lavičky, na které jsem nocoval, začínají trousit první lidé. Očividně obyvatelé těch pár domů, které zde stojí. Den se začíná úklidem. Proutěná košťata drhnou o kamennou dlažbu a v rytmickém tempu se přidávají další a další z různých stran a koutů pobřeží. I v hlavní atrakci a největší památce ostrova, šintoistické svatyni Icukušima, drhne mnich v bílém kimonu dřevěné molo před chrámem. Dokázal bych na tomto idylickém místě strávit celé dny, ba i týdny, ale je čas pohnout se dál.

Zlatý pavilon

Na to, že jsem přijel uprostřed období tajfunů (nevěděl jsem, že takové období v Japonsku existuje), mi počasí neuvěřitelně přeje. Nádherné léto sice občas na dva dny přeruší právě nějaký tajfun, který se žene někde kolem ostrovů, ale jinak je tu prostě krásně. Japonští řidiči jsou nejohleduplnější, jaké jsem kdy potkal, a tak je zde cestování na kole opravdu příjemnou záležitostí. Navíc v nádherné přírodě. Stále po jižním pobřeží dojíždím do města Himeji, avšak místní hrad (jeden z nejhezčích, největší a nejnavštěvovanější v Japonsku) je v rekonstrukci. Jediné co vidím, když projíždím těžkou, dřevěnou branou skrz obranou zeď, je obrovský plechový hangár, na kterém je nakreslená silueta hradu. Škoda. Tak zas dál. Něco málo přes sto kilometrů přes hornatý venkov, kde neustále narážím na následky nedávného tajfunu, který zde natropil opravdu značné škody a slézám z biku v centru Kjóta. Bývalé hlavní město, doslova dýchá historií. Nejslavnější japonské památky se nacházejí právě v Kjótu. To se ovšem přímo odráží na počtu návštěvníků. Je tu plno. Návštěvu hradu Nidžo, stíhám na poslední chvíli. Kjótská residence Tokugavských šogunů v centru města je tvořena dvěma paláci a několika zahradami. V těch na člověka dýchne neuvěřitelný klid a vyrovnanost. Procházím poledním kusem zahrady, když se z amplionů ozývá výzva pro návštěvníky k opuštění hradu, tak mizím. Soumrak se blíží, jsem v centru 1,5 milionové metropole. Kde spát? Zkouším nábřeží u řeky, to už se několikrát osvědčilo. Je tu dost živo, ale rozhoduji se zůstat. Za rozbřesku je na obou březích řeky stejný provoz jako za soumraku. Balím a po ranní kávě přejíždím ke Zlatému pavilonu – chrámu, který je pro mě největším „tahákem“ v Kjótu. Vidět na vlastní oči dvoupatrový chrám, polepený malými plátky zlata, jak se odráží v hladině jezírka uprostřed nádherné zahrady je magický zážitek. Bohužel tlačenice v davech lidí mě tak znechucuje, že se rozhoduji okamžitě opustit město.

Moje cesta vede přes šílený kopec k jezeru Biwa. Břehy největšího japonského jezera jsou zaneseny naplaveným dřevem a rákosem, který sem splavily rozbouřené řeky během posledního tajfunu. Na další následky přírodního živlu narážím při snaze o přejetí jednoho horského hřebenu. Když se konečně s jazykem na triku vyškrábu nahoru, zastavují mě muži v přilbách a zablácených montérkách a k mému zoufalému zklamání mi oznamují, že všechny cesty přes hory jsou uzavřené kvůli sesuvům půdy. Do Toyoty tak musím pořádnou oklikou. Ve městě, kde sídlí největší japonská automobilka, se mě ujímá další krajan. U Zdeňka a jeho ženy trávím dva dny odpočinkem a cpu se k prasknutí. Japonské jídlo je kapitola sama pro sebe. Za mě mohu říct, že je vynikající.

Fuji

S obnovenými silami se pouštím do poslední japonské etapy. Tokio mám na dosah. Mířím do hor. Nádherná příroda alpské oblasti je dech beroucí. Hlubokými údolími chvíli po proudu, chvíli proti proudu, ale vždy podél řeky se prokousávám hlouběji do kopců. Navštěvuji historické vesnice, ve kterých jakoby se zastavil čas. Kouzelná atmosféra japonské historie, uprostřed nádherných scenérií musí oslovit každého. Z hor mířím opět k pobřeží. Krásný nenáročný sjezd si náramně užívám. Když se mi kolem poledne objevuje před očima silueta symbolu Japonska, jedné z nejznámějších hor světa, mt. Fuji, zastavuji a několik minut jen zírám na dokonalý kužel tohoto vulkánu. Ale dojet k úpatí hory mě stojí ještě dost času i sil.

Ve městečku Kawaguchiko zjišťuji předpověď počasí pro následující dny. Je rozhodnuto. Pokud chci na vrchol, musím dnes v noci. Popsat noční výstup na 3.076 m n.m. vysokou Fuji by dalo na samostatný článek. Ve zkratce řeknu, že vidět východ slunce z vrcholu této posvátné sopky, byl asi nejsilnější zážitek z celé cesty. Něco naprosto neuvěřitelného. Dokonalé vyvrcholení a symbolické ukončení mé Cesty za východem slunce.

východ slunce

Poslední dva dny jízdy do Tokia se trápím bolestmi namoženého těla a neutichajícím deštěm. Provazy vody visící z ocelové oblohy sráží mojí náladu na bod mrazu. Vše ze mě padá, když se v hlavním městě Země vycházejícího slunce setkávám s Martinem. Dokázal jsem to. Je po všem. Po šesti měsících a necelých 15.000 kilometrech v nohách, jsem v Tokiu!

Fotogalerie

Jan Žďánský, www.zdana.cz, 12.11.2013
Vyzkoušejte
 (AGM Travel)
plavba na lodi
Autobusem
17 990 Kč
 (AGM Travel)
plavba na lodi
Autobusem
18 450 Kč
 (CK Mamut tour)

Weinviertel na kole

Rakousko, Česko
22.05.2021 - 4 dny
cyklistický
Autobusem
6 200 Kč
 (CK Mamut tour)

Slovinsko a Chorvatsko na kole

Chorvatsko, Slovinsko
27.05.2021 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
8 500 Kč
 (AGM Travel)
plavba na lodi
Autobusem
19 450 Kč
Do vaší knihovny

Kolem světa na kole

Françoise a Claude Hervéovi
Čtrnáctiletá odysea v sedlech bicyklů aneb ani narození dcery nepřerušilo cestu.
Delší dobu vyprodaná kniha, která zaznamenala díky sympatickým Francouzům velký úspěch, se dočkala druhého vydání. Je rozšířené, má …
349 Kč
Blogy

Kavkaz s dětmi - část 5.

 ()
Náhorní Karabach Tahle kapitola se mi nebude psát lehce. Neuplynuly ani dva roky - a kolik se toho změnilo!Tak do toho! U města Goris jsme pomalu dojeli k hranicím Ázerbájdžánu. Hřebeny Malého Kavkazu se začaly viditelně snižovat do nížiny u Kaspického moře. Tam odsud nemožno vstoupit, tuto oblast…
Peggy | 04.05.2021

Kavkaz s dětmi - část 4.

 ()
Arménské kláštery V Jerevanu jsme strávili asi půl dne. Nebyli jsme úplně dokonale připraveni, co v metropoli Arménie vidět, ale pravda je, že nám ke štěstí docela stačilo se tam pouze vyskytovat. Na městě považuji za zajímavé několik prvků - první z nich je nadmořská výška. Většina měst se…
Peggy | 27.04.2021

Kavkaz s dětmi - část 3.

 ()
S Johnem do Jerevanu... Arménie leží v pohoří Malý Kavkaz, takže většinu jejího území tvoří hory. Vlastně jsem dřív o Arménii nevěděla skoro nic, jen že je to jedna ze zemí bývalého SSSR. Arménie byla první zemí na světě, která přijala křesťanství jako státní náboženství (v roce 301, což je o 500…
Peggy | 21.04.2021

Kavkaz s dětmi - část 2.

 ()
  V bouřkách náhorními planinami na arménskou hranici...   Město Akhaltsikhe (jehož jméno nejsem zaboha schopná si zapamatovat, a ani teď ho zpaměti nenapíšu) bylo po čtyřech dnech první pořádnější město. Jako první jsme využili služeb myčky aut a omyli si kola wapkou. Ne že bychom tolik dbali na…
Peggy | 17.04.2021

Kavkazská odysea aneb Gruzie, Arménie a Náhorní Karabach s dětmi - část 1.

 ()
léto 2019Markéta, Luděk, Víťa a Šárka Zigáčkovi Pocity, které se mi honily hlavou, když se po dvoudenní plavbě přes Černé moře na temném pozadí objevila světla města, mě samotnou překvapovaly. Byly dvě hodiny po půlnoci. Stáli jsme na palubě, čerstvý vánek ochlazoval naše vzrušené tváře a vzduch…
Peggy | 14.04.2021

O čem se mluví:

NEcyklo COVID před 4 minutami
Technické rady Pumpička se dvěma otvory. dnes v 15:18
MTB a krosová kola 7st řazení pro 6-ti kolečko? dnes v 15:14
Elektrokola Oprava BBS02 dnes v 11:48
NEcyklo Pobavilo Potěšilo 171 dnes v 10:58
Lehokola LontBent 2021 dnes v 09:28
NEcyklo Falešná pětistovka včera v 22:33
Technické rady Merida Matts speed držák přehazovačky včera v 21:26
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

256 cyklistů (19 přihlášených)

Kavkaz s dětmi - část 5.

Náhorní Karabach Tahle kapitola se mi nebude psát lehce. Neuplynuly ani dva roky - a kolik se toho změnilo…
Peggy | 04.05.2021

Kavkaz s dětmi - část 4.

Arménské kláštery V Jerevanu jsme strávili asi půl dne. Nebyli jsme úplně dokonale připraveni, co v metropoli…
Peggy | 27.04.2021

Kavkaz s dětmi - část 3.

S Johnem do Jerevanu... Arménie leží v pohoří Malý Kavkaz, takže většinu jejího území tvoří hory. Vlastně…
Peggy | 21.04.2021