reklama

Velký test elektrokol – Panther TE-444 Energy-OX

Město je prostor, kde se střetávají, prolínají a ve finále společně žijí nejrůznější styly a slohy. V městech se setkáte jak s historií, tak s modernou. A totéž se dá říci i o městském elektrokole z produkce německé značky Panther, které skloubí bicyklovou klasiku v retro podobě s moderními technologiemi elektrokol.

Foto: Jiří Juřík

První dojem

Na první pohled jde o elektrokolo, které ničím nevybočuje z průměru. To se ovšem týká jen prvního dojmu, při zevrubnějším prohlédnutí najdeme detaily, které odkazují na vyšší třídu, jako jsou například legendární kožené doplňky Brooks. Seriózní barevná kombinace hnědé a bronzové doplňuje celkový dojem solidnosti. Čisté provedení dokazuje i vedení elektrických kabelů vnitřkem rámu, takže na kole nikde nepřekážejí svazky vodičů, steré by obtěžovaly a hrozily případným zachycením.  Panther TE-444 je zkrátka spojením německé preciznosti s britskou tradicí a dokazuje to každým detailem.

Kolo se vyrábí jak s pánským rámem, tak s výrazně dámským, tedy s šikmou rámovou trubkou. Testovaný model byl dámská verze.

Startujeme

K zapnutí systému elektropohonu slouží pravé tlačítko na velkém LCD panelu. Bleskurychlá sebekontrola po zapnutí trvá necelé dvě vteřiny a může se vyjet. Kolo je vybaveno poněkud jednodušším systémem řízení elektrické přípomoci. Ostatně v městském provozu se neočekávají nějaké zvlášť svízelné situace, jako je tomu třeba v terénu. Asistence ke svému „probuzení" potřebuje přibližně půl až jedno otočení pedály, na což je potřeba pamatovat a zařadit si dopředu lehčí převod. Jakmile asistence začne pomáhat, jede se opravdu snadno. Motor slabě bzučí, což signalizuje nejen to, že pracuje, ale pro okolí i vás, že jedete. Řídící jednotka umožňuje tři úrovně asistence, mezi kterými jsme nezaznamenali žádný výrazný rozdíl. Další funkci nabízí tlačítko s pik­togramem rozmazaného S (Speed). Po jeho stisknutí se vaše jízda stane ještě o něco více svižnější, především rozjezdy, ale i tentokrát musíte nejprve stroj sami rozjet.

Informace o provozu elektrokola Panther TE-444 poskytuje opravdu velký LCD panel, který však nelze v případě potřeby od kola oddělit, což může působit nechtěnou pozornost při odložení kola. Displej informuje jezdce nejen o stavu baterie, ale podle navoleného modu asistence se zobrazuje i předpokládaný dojezd.

Další výbava

Kolo Panther TE-444 má kompletní výbavu – tedy blatníky, solidní nosič, stojánek, zvonek, osvětlení a velice kompaktní kryt převodníku a horního vedení řetězu. Za speciální pozornost bezesporu stojí sedlo a gripy. Jedná se totiž o luxusní výrobky z kůže, sedlo je naprostá klasika od renomované firmy Brooks. Kožené gripy jsou v rukách velmi příjemné, až se ani nechce nasazovat rukavice. O napájení světla se stará klasické dynamo poháněné předním kolem. A když už je řeč o osvětlení, užitečnou funkcí je automatické rozsvícení LCD displeje při průjezdu zešeřelým prostorem. V městském prostředí jde nejčastěji o podchody či nejrůznější temná zákoutí, podsvícení displeje ale oceníte i při noční jízdě. Po vyjetí zpět na světlo se osvětlení samozřejmě automaticky vypne.

Řazení zajišťuje osmirychlostní planetová převodovka Shimano Nexus, která je vpletena v zadním kole. Ovládá se otočným gripshiftem umístěným na pravém gripu. O zpomalování se starají rovnou tři brzdy. Kolo je osazeno jednak klasickými  V-brzdami Tektro vpředu a vzadu, ty jsou doplněny třetí „protišlapací" brzdou v zadním kole (klasické torpédo). Brzdové páčky jsou vybaveny čidly, která po jejich stisku vypínají elektromotor.

Velice příjemným doplňkem je integrovaný zámek, který známe spíš ze zahraničních městských kol, u nás se montuje jen výjimečně. Jedná se o nenápadný černý mechanizmus skrývající se nad zadním kolem pod nosičem. Při uzamčení se o bezpečnost kola starají dvě „klepítka", která spolehlivě zablokují zadní kolo.

 

Pocit z jízdy

Jak již bylo řečeno, kolo Panther TE-444 musíte do pohybu dostat nejprve sami. Stačí dva metry a již pojedete s elektroasistencí, nicméně s tímto faktem je potřeba dopředu počítat především při jízdě v hustém městském provozu, při rozjíždění na křižovatkách, odbočování atp. Po naskočení asistence již pracuje samostatně, kolo nemá tlakové senzory, proto elektromotor pomáhá, pokud šlapete do pedálů i bez záběru. Tato skutečnost pak zajišťuje dost svižnou jízdu a vyšší rychlostní průměry, což v některých situacích nemusí být to pravé, třeba při kličkování. Jinak tento model není žádná hbitá štika, na dovádění po lesních pěšinkách zapomeňte. Rozložení hmotností je sice rovnoměrné, akumulátor pod zadním nosičem, elektromotor TranzX je v předním kole, nicméně celek působí poněkud neohrabaně. Kolo je zkrátka přizpůsobené k předvídatelné a komfortní jízdě po městě.

Dojezd

Máte-li zájem si sami vyzkoušet jednotlivá testovaná elektrokola, můžete si je zapůjčit v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

 

Stejně jako u ostatních elektrokol závisí dojezd na řadě faktorů, jako je kopcovitost a strmost stoupání, hmotnost jezdce, stáří akumulátorů atp. S kolem jsme při maximálním využití elektrické asistence a navíc s funkcí „S" dojeli v poměrně kopcovitém terénu celkem slušných 35 km. Na první pohled se to zdá málo, ale uvažte, že při tomto testu jsme se vlastně jen vezli a do pedálů šlapali vlastně jen proto, aby elektronika věděla, že jezdec je přítomen má zájem o jízdu vpřed, bez ohledu na stoupání. Pokud elektromotor již nevládl, stačilo přeřadit na lehčí stupeň a plynule se pokračovalo vzhůru a dále.

Jak už bylo řečeno, jednotlivé módy přípomoci se mezi sebou příliš neliší, což se projevilo i při testování maximálního dojezdu v módu „šetřič". Na standardní rovinaté trati jsme při minimální přípomoci dojeli na jedno nabití 43 km. Je ale potřeba doplnit, že jezdec prakticky nevyvíjel žádnou sílu, kolo samo udržovalo rychlost těsně pod 25 km/h, stačilo pouze šlapat naprázdno.

Dobíjení

K dobíjení baterie slouží externí nabíječka. Ta se připojuje do kruhového konektoru, který je kryt pryžovou záslepkou. Signalizace stavu nabíjení je poněkud netypická, ale funguje velmi dobře. Pokud si chcete zkontrolovat stav kapacity akumulátoru, stačí aktivovat LCD ovladač. Stoupající a klesající čárky na pravé straně signalizují úroveň jeho dobíjení. Doba nabíjení akumulátoru ke stavu, kdy je již plně použitelný, trvá do čtyř hodin. K úplnému nabití dojde do šesti hodin, nejlépe je tedy nechat baterii v nabíječce přes celou noc a ráno můžete do města vyrazit zcela bez obav.

Hodinová zastávka s napůl vybitou baterií doplní její stav na 76 % maximální kapacity.

Celkový dojem

Kolo bylo postaveno pro německý trh, tomu odpovídá cena i provedení. Kolo je usedlý, solidní stroj do města a na vyšší střední třídu odkazují hlavně luxusní doplňky. Systém elektrické přípomoci je poměrně jednoduchý, ostatně pro jízdní kolo určené do města to naprosto dostačuje. Tomuto modelu se nikam do experimentů nechce. Zapomeňte na dovádění v terénu, jen a prostě usedněte do luxusního koženého a značkového sedla, uchopte až aristokratické gripy, šlápněte do pedálů a nechte se vézt. Po městě, po bulvárech, promenádách, parcích nebo i venkovských silničkách. Všude tady je elektrokolo Panther TE-444 pánem.

Při jízdě byste pouze měli mít stále na paměti, zda máte stále v dosahu 30–40 km dostupnou elektrickou zásuvku. Malý dojezd je daň za poměrně jednoduchý systém řídící jednotky, která sice dávkuje přípomoc více než bohatě, rychle ale vytáhne z akumulátoru 10 Ah, kterými Panther TE-444 vládne. Na delší cykloturistické výlety tak raději zapomeňte, toto kolo je skvělým pomocníkem v kopcovitých i rovinatých městech a obcích, kde dámám umožní vypadat jako paní správcová z legendárních Postřižin.

  • Výrazná elektroasistence.
  • Kompletní výbava, doplněná o luxusní a značkové prvky.
  • Relativně nižší pořizovací cena ve vztahu ke kvalitě.
  • Velice solidní zpracování.
  • Pomalejší nástup asistence a její jednodušší řízení.
  • Tři brzdy, jezdec si musí zvykat na ovládání pedálů.
  • Línější reakce kola pro případnou jízdu v terénu (ale sem toto kolo není určené).

Technická specifikace

Název: Panther TE-444 Energy-OX
Typ: městské
Velikosti ráfků: 28,0"
Dojezd uváděný výrobcem: Až 50 km
Elektromotor: TranzX MF03 v předním kole 
Baterie: Lithium-Ion 24V / 10 Ah (240 Wh) 
Uváděná hmotnost: 23,5 kg (včetně baterie)
Nosnost: 120 kg
Orientační cena: 44 000 Kč s DPH
Dojezd – kopcovitý terén: 35 km
Dojezd – po rovině: 43 km

Přečtěte si také:

Fotogalerie

redakce NaKole.cz, 23.07.2013
Blogy

Kavkaz s dětmi - část 2.

 ()
V bouřkách náhorními planinami na arménskou hranici... Město Akhaltsikhe (jehož jméno nejsem zaboha schopná si zapamatovat, a ani teď ho zpaměti nenapíšu) bylo po čtyřech dnech první pořádnější město. Jako první jsme využili služeb myčky aut a omyli si kola wapkou. Ne že bychom tolik dbali na…
Peggy | dnes

Kavkazská odysea aneb Gruzie, Arménie a Náhorní Karabach s dětmi - část 1.

 ()
léto 2019Markéta, Luděk, Víťa a Šárka Zigáčkovi Pocity, které se mi honily hlavou, když se po dvoudenní plavbě přes Černé moře na temném pozadí objevila světla města, mě samotnou překvapovaly. Byly dvě hodiny po půlnoci. Stáli jsme na palubě, čerstvý vánek ochlazoval naše vzrušené tváře a vzduch…
Peggy | 14.04.2021

Jak jsem očuchával bikepacking - podruhé

 ()
První „zkouška bikepackingu" nebyla kdovíjaká a ani nepřinesla očekávané nadšení. Přesto po dvou týdnech, když si bolavé koleno odpočinulo a když i rozmrzelost opadla, rozhodl jsem se, že s tím nepraštím hned po prvním nezdaru. Naplánoval jsem další trasu, opět víkendovou, jen o něco delší a s…
JohnyB | 20.03.2021

Jak jsem očuchával bikepacking - poprvé

 ()
Bikepacking je stále ještě novým a pro mnohé neznámým pojmem. Je to zcela zvláštní odvětví cyklistiky. Dalo by se říci jakási směsice outdooru, cestování a survivalu – to vše dohromady a na kole. Bike = kolo; Packing = balení, balík, náklad. Volně přeloženo by se tedy dalo říci, že je to jízda na…
JohnyB | 14.02.2021

Okolo ČR - 1. část

 ()
Moje cyklistika-biková (jinou ani neprovozuji) se vyvíjela od prvotních začátků se šílenou výbavou, přes postupné navyšování ujetých kilometrů, amatérské bikové maratony až k poznání, že CESTA JE CÍL.A tak mimo ježdění s partou si „ordinuju" jedno až x denní bikové „laufy". Během covidového jara…
vrubozubec | 05.02.2021

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 236. před 19 minutami
Trénink a zdraví Co vás vytočilo 134 dnes v 13:19
Bezpečnost na kole Nová pravidla pro předjíždění. dnes v 13:11
NEcyklo Pobavilo potěšilo 170 dnes v 12:57
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 106 dnes v 12:55
Lehokola Letos 2021 si koupím nové kolo:-D dnes v 12:43
Komentáře k blogu Kavkaz s dětmi - část 2. dnes v 10:19
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

252 cyklistů (21 přihlášených)

Kavkaz s dětmi - část 2.

V bouřkách náhorními planinami na arménskou hranici... Město Akhaltsikhe (jehož jméno nejsem zaboha schopná…
Peggy | dnes

Kavkazská odysea aneb Gruzie, Arménie a Náhorní Karabach s dětmi - část 1.

léto 2019Markéta, Luděk, Víťa a Šárka Zigáčkovi Pocity, které se mi honily hlavou, když se po dvoudenní…
Peggy | 14.04.2021

Jak jsem očuchával bikepacking - podruhé

První „zkouška bikepackingu" nebyla kdovíjaká a ani nepřinesla očekávané nadšení. Přesto po dvou týdnech,…
JohnyB | 20.03.2021