reklama

Velký test elektrokol – Haibike eQ Trekking Lady

V jednoduchosti je krása, to si zřejmě řekli konstruktéři v německé firmě Haibike při vymýšlení elektrokola EQ Trekking Lady. A protože jen vnější krása u elektrokola nestačí, testovali jsme i další vlastnosti tohoto stroje.

Foto: Václav Vrtal, NaKole.cz

První dojem

Při prvním spatření tohoto kola si ani nemusíte uvědomit, že se jedná o elektrokolo. Způsobuje to jednak integrované umístění pohonné jednotky ve středu kola v místě převodníku, ale i subtilní rám kola či kabely skryté uvnitř rámu. Jak už sám název naznačuje, kolo je určené především pro ženy. Také proto se nejedná o žádný mohutný stroj svařený z extrémně silných trubek, což bývá u duralových rámů obvyklé. Geometrie rámu je rovněž vytvořena na míru slabšímu pohlaví, to znamená, že horní rámová trubka směřuje šikmo dozadu dolů, což umožňuje snazší nastupování. Sedlovková trubka je v polovině netypicky zalomená, a právě tady je určitý zádrhel. Sedlovka jde zasunout pouze k tomuto ohybu. Jezdci s postavou menší než 170 cm se budou na tomto rámu cítit trochu nepohodlně. Případně má smůlu sedlovka, kterou je nutno zkrátit, v tom případě pak bude „vyšachován“ někdo vyšší, kdo by si chtěl kolo zapůjčit.

Barevně je kolo nenápadně decentní, lak je matně černý, doplněný o modré prvky, nápis značky je matně šedý. Celek nepřitahuje zvláštní pozornost. To je výhoda, protože při ceně kola stroj neprovokuje nenechavce. Už první dojem tak naznačuje, že toto kolo je nenápadná, ale přitom velmi schopná kamarádka (nejen) do nepohody.

Startujeme

Máte-li zájem si sami vyzkoušet jednotlivá testovaná elektrokola, můžete si je zapůjčit v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
[email protected]

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

 

O pohon kola Haibike eQ Trekking Lady se stará osvědčená sada Bosch s legislativně omezeným výkonem na 250 W a točivým momentem 50 Nm. Elektromotor je napájen z Li-Ion baterie s kapacitou 8 Ampérhodin. Motor je umístěn na rámové trubce ve středu kola nad středovým složením, což zlepšuje průchodnost kola v terénu a zároveň agregát chrání. Akumulátor pak zaujímá v rámu místo, které je obvykle vyhrazené košíku na láhev. Toto umístění elektrosoučástek je velice výhodné ve vztahu k rozložení hmotností, obě kola jsou totiž rovnoměrně zatížena. Další výhodu poznáte, pokud budete mít defekt, přední i zadní kolo vyjmete pouhým povolením rychloupínáku. U kol, kde je elektromotor vpleten v některém z kol, znamená oprava defektu náročnější operaci.

K ovládání elektrické části kola slouží poměrně robustní jednotka s velkým LCD displejem a dvěma druhy tlačítek. Dvě opravdu velká, která ovládají intenzitu asistence, naleznete na dolní straně. Další, o poznání menší, se nacházejí po obvodu ovladače a slouží k přepínání modů, funkcí cyklocomputeru a k rozsvěcení světel na kole. Tato malá tlačítka si vysloužila naší kritiku, protože se s nimi špatně manipuluje. Jsou opravdu malá a navíc málo vystouplá, v celoprstových rukavicích jsou až nenahmatatelná. Jejich ovládání tak není instinktivní a odvádí pozornost od jízdy.

Co lze naopak velmi pochválit, je dávkování elektroasistence. Jednak si můžete vybrat na samostatném malém displeji jeden ze čtyř základních módů: ECO, TOUR, SPORT a SPEED, u kterých lze navíc nastavit tři stupně přípomoci. Máte tedy k dispozici celkem 12 možností. Na velkém LCD displeji se vám pak okamžitě podle navolené kombinace přepočítá potenciální dojezd při daném stavu akumulátoru, jehož kondici indikuje symbol s pěti úrovněmi (čárkami). Zajímavostí ovládací jednotky je možnost jejího oddělení. Přístroj se skládá ze dvou polovin. Dolní tvoří základnu, která je pevně připojena k řídítkům, horní část s tlačítky a displeji je oddělitelná jednoduchým otočným pohybem. Vše spolu drží masivní bajonet. Po oddělení se automaticky celý elektrosystém vypne. Možnost oddělení displeje je další „pojistkou“, kterou mají vyspělé modely elektrokol na ochranu proti nenechavým rukám.

Zbývá jen dodat, že testovaný model elektrokola je součástí katalogu z roku 2012. Pro rok 2013 došlo u elektropohonu Bosch ke značnému zjednodušení ovládání ku prospěchu uživatele-cyklisty.

Další výbava

Aby bylo možno nějaké kolo označit za kamarádku do nepohody, musí mít oproti ostatním něco navíc. Elektrokolo Haibike eQ Trekking Lady má opravdu pověstných pět P. Je totiž vybaveno velice bohatě, a to nejen do nepohody, kde jistě oceníte solidní a dlouhé blatníky. Za šera vám bude sloužit kvalitní osvětlení vpředu i vzadu, které napájí dynamo v předním náboji, není tedy závislé na stavu hlavního akumulátoru. Navíc zadní světlo má v sobě kondenzátor, který zajišťuje, že červené světlo svítí, i když kolo zastaví například na křižovatce. O řazení se stará sada SRAM Dual Drive, která kombinuje devítikolečkovou kazetu a přehazovačku SRAM X.9 a planetovou třírychlostní převodovku. Tato kombinace vám zajistí, že překonáte i značná stoupání, když se vám vybije uprostřed výletu akumulátor.

Rovněž o zastavení se starají kvalitní součástky, tentokrát z produkce značky Tektro, konkrétně se jedná o hydraulické diskové brzdy Draco. Přední kotouč má průměr 180 mm, zadní je pak o 20 mm menší. K dalšímu vybavení elektrokola Haibike eQ Trekking Lady patří kvalitní nosič a solidní stojánek. Zaujaly nás i gripy, které byly příjemné a neprotáčely se.

O přední pružení se stará vidlice Suntour NRX-D RL se zdvihem 63 mm, což je pro tekkingové kolo více než dostačující. Vidlice má uzamykání umístěné na řídítkách.

Pocit z jízdy

Každá správná kamarádka či holka do nepohody by měla být nejen spolehlivá a pracovitá, ale také veselá. Pokud je možné v přirovnání s kolem zajít až takové nadsázce, hodí se právě k tomuto modelu. Elektrosada Bosch je výkonná a nastupuje okamžitě, ovšem razantnější asistenci čekejte až v modech SPORT a SPEED, pak se z holky stane dračice. K dobrému pocitu z jízdy přispívá i rám, který i bez asistence činí pohyb a ovládání snadným až opravdu hravým. Kolo se tak hodí nejen do terénu, ale i do města. Kolo je vyráběno ve třech velikostech rámů, největší je určen pro opravdu dlouhonohé dívky do výšky postavy 183 cm. Nejmenší pak je pro osůbky se vzrůstem do 175 cm.

Mimochodem, kolo testovali i muži, kteří s ním byli velmi spokojeni a při jízdě jim ani nepřišlo, že vlastně jedou na dámském kole. Toto kolo si tak jistě užijí i pánové, jen doladit tu výšku vysunutí sedlovky… Celkově je toto trekové kolo vhodné pro všechny druhy jízd, od malých „popojížděk“ až po dlouhé cesty.

Dojezd

Jinými slovy – co všechno ta holka může vydržet? Odpověď si musí dát každý sám, záleží jen na vás, co po ní budete chtít. Jak už jsme naznačili v popisu ovládání, elektroasistence nabízí širokou škálu možností s kvalitními informacemi o stavu baterie a s velmi efektivním hospodařením s energií, které je dáno mimo jiné i v současné době špičkovou sadou elektropohonu umístěném ve středu kola. Také proto kolo vystačí pouze s 8 Ah baterií.

Dojezd samozřejmě opět závisí na terénu, protivětru, hmotnosti jezdce a nákladu, ale především na nastaveném modu. Je zajímavé sledovat změny délky dojezdu po dokončení dobíjení. Na nejvyšší stupeň asistence v modu SPEED displej ukáže možný dojezd 36 km, při přepnutí do módu ECO již dost slušných 85 km. Proto je vhodné v průběhu výletů se systémem pracovat, ba přímo spolupracovat – na rovině zvolit nižší asistenci, a energii si šetřit do stoupání. Na standardní trati jsme pak s využitím nejnižší možné asistence (v módu ECO) zvládli ujet 119 km na jedno nabití baterie. Pokud jsme kolo nešetřili a jezdili podle potřeby s maximální přípomocí v kopcovitém terénu, vydalo ze sebe velmi slušných 65 km. Celkově shrnuto, pokud jde o hospodaření s energií, s tímto kolem je opravdu radost cestovat.

Dobíjení

Akumulátor je vyjímatelný a proti odcizení je chráněn zámkem, který je součástí držáku. Pro dobíjení je potřeba jej z rámu vytáhnout, což se provádí velmi snadno. Stejně snadno se uvolněný akumulátor přenáší, protože je vybaven popruhem, který opravdu funguje. Stav baterie je možné zkontrolovat i pomocí pěti LED umístěných na boku baterie. Jsou doplněny tlačítkem, kterým se kolo zapíná či vypíná. K nabíjení slouží nabíječka, která se k akumulátoru připojuje speciálním kabelem. Ten je dostatečně dlouhý, stejně jako přívodní silový kabel. Bez problémů tak dosáhne přes celou místnost k elektrické zásuvce. Na druhou stranu, dlouhé kabely se rády do sebe zamotávají. Stav a průběh nabíjení indikují už zmíněné LED na akumulátoru. Nabíječka se s akumulátorem propojuje stejnými konektory, kterými se akumulátor napojuje na kolo. Na plnou kapacitu se baterie dobije po zhruba šesti hodinách.

Pokud s napůl vybitou baterkou dojede majitel na hodinovou přestávku (např. při zastávce v restauraci), stav baterie dobije na úroveň 63 % maximální kapacity. Vše samozřejmě závisí na stáří a intenzitě vybití akumulátoru.

Celkový dojem

Elektrokolo Haibike eQ Trekking Lady je opravdu všestranná kamarádka, či holka do nepohody, která má všechny výhody na své straně. Pracovitá, pohledná, navíc s pěkným věnem v podobě bohaté, přímo kompletní výbavy a kvalitních komponentů. A dobře se s ní tancuje, tedy v tomto případě jezdí, a umí všechny druhy tanců, samozřejmě kromě divočení v terénu, ale to nikdo od kol kategorie trekking nečeká. Pouze je potřeba pohlídat si správnou velikost rámu, pak bude vše v pořádku.

Celkově je toto trekové kolo vhodné pro všechny druhy jízd, od krátkých cest ve městě, až po dlouhé výlety za něj.

  • Snadné ovládání a manipulace.
  • Kompletní výbava.
  • Rychlá reakce elektroasistence.
  • Široký rozsah převodů.
  • Kvalitní zpracování.
  • Komplikace se zasouváním sedlovky.
  • Obtížnější ovládání malých tlačítek na ovladači.
  • Absence vypínání elektroasistence při zmáčknutých brzdách.

Technická specifikace

Název: Haibike eQ Trekking Lady
Typ: trekové
Velikost rámu: 19,0"
Velikosti ráfků: 28,0"
Dojezd uváděný výrobcem: Až 100 km
Elektromotor: středový pohon Bosch 250 W
Baterie: Lithium-Ion 36 V / 9 Ah (288 Wh)
Uváděná hmotnost: 23,1 kg (včetně baterie)
Hmotnost testovaného modelu: 23,5 kg
Z toho hmotnost baterie: 2,5 kg
Nosnost: 115 kg
Orientační cena: 63 000 Kč s DPH
Dojezd – kopcovitý terén: 65 km
Dojezd – po rovině: 119 km

Přečtěte si také:

Fotogalerie

redakce NaKole.cz, 15.07.2013
Blogy

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

 ()
Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez cyklostezky. Část pátá. Probudíme se v jedné z více než 2000 obytných jeskyní, které dělají z Guadixu město s jejich největším počtem v Evropě. O Guadixu slyšelo málo lidí, přestože se nachází jen 60…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

 ()
Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil. Tento závod je ale jiný. Není pevně dána žádná trasa, jen průjezdné body, které pořadatelé vybírají dle různé tématiky (letos to byly rozhledny), a je jen na závodnících, jakou trasu si…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

 ()
Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z motelu u cesty v městečku Baza. Stavíme se nakoupit potraviny spolu s kamionisty a kousek cesty jedeme po Vía Verde de Sierra de Baza (bývalá trať železnice) směrem na poušť Gorafe. Na tuto část…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

 ()
V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka mírného sklonu naláká spoustu cyklistů včetně mě a Rendy. My konkrétně vyrazíme na dvě cyklostezky v okrese Tirschenreuth ve vládním obvodu Horní Falc. Zvolili jsme si třetí červnovou sobotu,…
Guiseppe | 27.08.2022

Bikepacking španělsky 3.část: Andalusie – Sierras de Cazorla, Segura y Las Villa

 ()
Z Castilla-La Mancha přejíždíme do Andalusie a pokračujeme přes největší chráněné území ve Španělsku. Část třetí. V Siles do půlnoci doplňujeme tekutiny v místním pohostinství v parku a následující den nás čeká Sierra de Segura a asi 80 km po CM-412. Po snídani na dětském hřišti provedeme menší…
Kristina | 08.08.2022

O čem se mluví:

NEcyklo Nejlepší vtip 52 před 2 minutami
Elektrokola dva kontrolery na jeden plyn před 16 minutami
Výběr el. Kola dnes v 12:28
Cestování na kole s kolem do polského vlaku dnes v 12:20
NEcyklo Ukrajina 15 dnes v 12:19
Cestování na kole Jaké to bylo 133 dnes v 09:46
NEcyklo Optimální solární systém dnes v 08:38
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

261 cyklistů (17 přihlášených)

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil.…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z…
Kristina | 07.09.2022