reklama

Velký test elektrokol - CUBE EPO 29er

Pokud máme přirovnat toto elektrokolo k filmové postavě, měli bychom začít pátrat v kategorii špičkových akčních filmů, jejichž hrdinové všechny riskantní situace sice bravurně zvládají, ale naopak jiné, mnohem subtilnější, sami vyvolávají. Stejně jako tento model jsou to trochu svérázní samorosti, které si však záhy oblíbíte.

Foto: Václav Vrtal, NaKole.cz

První dojem

Opravdu pěkné kolo, které prostě na první pohled zaujme a neurazí. Žádné experimenty, i když právě největší extravagantnost elektrokola CUBE EPO 29er shopočívá v několika malých záludnostech. Baterie u tohoto kola je totiž elegantně ukryta v zesílené sedlovce. Obdobný aerodynamický tvar této části kola znáte ze silničních speciálů na časovky, ovšem zde jde o zcela jiné technické řešení. U elektrokola CUBE navíc vsadili jeho němečtí tvůrci na několik dalších technických fines.

Pokud se týká osazení, použité součástky elektrokola CUBE EPO 29er jsou na dobrém až vyšším průměru. Přehazovačka je z produkce Shimano z řady XT, tedy špička ve své kategorii. Rovněž pastorek s deseti kolečky je na hodně dobré úrovni, stejně jako kliky s integrovanou osou Hollowtec a třemi převodníky. Vše toto pak dohromady zajišťuje velice solidní převody. Když k tomu ještě připočteme elektroasistenci, můžete se s tímto kolem směle vydat i do nejtěžších terénů. Ostatně, už na začátku bylo naznačeno, že tento akční hrdina zvládne vše. O zastavení se starají hydraulické brzdy Shimano, které používají velké 180 mm kotouče. Vyladěný celek doplňuje značková přední odpružená vidlice Rock Shox Reba s uzamykáním, která je také nadstandardní.


Asymetrický výplet a deset pastorků nazančuje, že jde o top model.

Startujeme

Při zapínání elektrokola se setkáte s jistým specifikem tohoto hrdiny. Kolo krátkou chvilku provádí sebekontrolu, aby se pak rozběhlo k plné spokojenosti. Startovací tlačítko naleznete na nenápadné objímce na pravé straně řidítek, uprostřed dalších dvou tlačítek. Po každém odstavení kola systém po chvilce usne a před rozjezdem se musí opět aktivovat. Holt i akční hrdinové si potřebují odpočinout.

Nicméně po nastartování elektrokola se začnou dít věci. Kolo se vysloveně těší na to, aby vám pomohlo při šlapání, a to opravdu velmi razantně. K dispozici jsou tři znatelně odstupňované úrovně: ECO, NORMAL, POWER. Možností je také jet bez elektrické přípomoci. Elektroasistence reaguje okamžitě, tedy již jen po pouhém položení nohy na pedál kolo již začne pocukávat vpřed. Bohužel, kolo CUBE EPO 29er nemá čidla na brzdových páčkách, tudíž elektromotor se bude snažit pomáhat, ačkoliv budete brzdit. Toto je poněkud nepříjemné v okamžiku, když stojíte například před křižovatkou na brzdách s nohou na pedálu, připraveni vystartovat na zelenou a kolo, tedy elektromotor s vámi neustále celkem razantně pocukává. Chce to jistý cvik, ale i tato libůstka se dá zvládnout.

Záběr v kopcích je znatelný a velmi plynulý. Jak již bylo řečeno, s třemi převodníky a desetikolečkem, navíc kombinovanými s výraznou elektroasistencí, lze vyjet prakticky i žebřík.


Díky síle motoru se dala zvládnout i jízda v tajícím sněhu.

Dobíjení

Elektropříslu­šenství kola CUBE je kapitola sama pro sebe. Motor u tohoto modelu naleznete v zadním kole, akumulátor pak netradičně v sedlovce, nicméně v konečném výsledku skoro přímo nad motorem.


Akumulátor je součástí sedlové trubky.

Zbytek elektroniky není vidět – vodiče jsou uschovány uvnitř rámu. Jediným viditelným příznakem elektrokola je kabel po levé straně rámu, spojující střed se zadním nábojem. Velice zajímavým způsobem jsou provedeny konektory. Jeden je v blízkosti středového složení, druhý je pak ukryt přímo uvnitř sedlovky, ten se spojuje přímo s akumulátorem. Oba konektory totiž ovládá magnet, který velmi elegantně a hlavně bezpečně zajišťuje jejich správné propojení.

Bohužel, určité rozpaky přináší ovládání tohoto mohutného stroje v podobě naopak subtilního LCD panelu, který je svým držákem doslova vytrčen nad jinak sportovní a kompaktní řidítka. Navíc držák LCD panelu zajišťuje i jeho ovládání, a tím i celého elektrokola. Tlačítka jsou ergonomicky vhodně umístěna hned vedle pravého gripu, nicméně jejich propojení na malý LCD panel je značně „choulostivé". Mimo jiné znemožňuje otočit kolo vzhůru koly (nohama) například při opravě defektu. A to již vůbec raději neuvažujeme o eventualitě, co by se mohlo stát při zcela běžném pádu až karambolu… Nezbývá než doufat, že výrobce má ve svém skladu hodně náhradních dílů (samozřejmě za lidové až symbolické ceny).


Podivné až čnící umístění LCD displeje.

Pokud chcete nabíjet akumulátor, můžete malou nabíječku připojit přímo k rámu (konektor u středového složení) nebo lze vyjmout akumulátor a připojit nabíjení přímo k němu. Obě řešení jsou snadná. Signalizace procesu nabíjení na nabíječce je poněkud chudá. Omezuje se totiž jen na červenou diodu a následně, když je nabito, na zelenou. Celý cyklus nabití trvá okolo 8 hodin, což odpovídá deklarované kapacitě 12,4 Ah. Pokud předpokládáme, že baterie je napůl vybitá, během hodinové přestávky na oběd ji můžeme doplnit na 70 % její maximální kapacity.


Detail konektoru u středového složení.

Pocity z jízdy

Testované elektrokolo CUBE EPO 29er se pohybuje v poměrně nové kategorii horských kol s koly velikosti o něco více než je obvyklých 26 palců, tedy s koly 29 palcovými. Co z toho vyplývá? Kladem je o poznání snadnější překonávání nerovností, třeba nižších obrubníků, kamenů atp. Nevýhodou pak je menší mrštnost, na kterou jste zvyklí z běžných „horáků“. Aby se vyrovnal větší rozměr kol, musela se přizpůsobit i geometrie rámu. To znamená výraznější sloping (sklon horní rámové trubky) a zároveň menší zdvih vidlice. Nicméně celkově stále jde pocitově o větší kolo, než obyčejný 26" horák.


Pro jízdu v terénu je kolo CUBE vybaveno jak pořádnými plášti, tak i kvalitní odpruženou vidlicí..

Specialitou tohoto stroje je řešení umístění akumulátoru do sedlové trubky atypického tvaru. Právě zde, ačkoliv se jedná o prvoplánově elegantní řešení, je zakopán jeden pejsek. Pokud máte normální až vyšší postavu (řekněme 180 cm a více, což v populaci ČR není nic neobvyklého), vysunete si sedlovku, a tím i akumulátor výše podle vlastní potřeby. Bohužel, s tím se posune nahoru i celkové těžiště kola. Komplet sedlovky, akumulátoru a sedla váží 1,9 kg, což sice představuje jen necelých 10 % váhy kola, ale společně s motorem, který je vlastně v ose pod sedlem, tvoří už docela velkou zátěž na zadní kolo, navíc s poměrně vysoko umístěnou hmotou. Výsledkem je poněkud obtížnější ovládání při jakékoliv manipulaci, rozjíždění, a to především pro osoby slabšího pohlaví či menšího vzrůstu.

Dojezd

Máte-li zájem si sami vyzkoušet jednotlivá testovaná elektrokola, můžete si je zapůjčit v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
[email protected]

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

 

Kolo jsme testovali v zimním i letním období, tedy ve všech možných podmínkách. Několik jezdců s ním projelo různé trasy, například po Žďárských vrších, kde došlo i na táhlejší stoupání, ale pak i na pozvolné sjezdy. Druhá část testu pak vedla po standardní trati podél Vltavy. Kolo CUBE předvedlo solidní výkon a ve stoupáních opravdu pomohlo. Ostatně, tak jako každý správný akční hrdina pomáhá, když má. Z baterie kola jsme dostali až 65 km v kopcovitém terénu při nastavené maximální asistenci. A to je docela solidní výkon. Navíc signalizace, že hrdinovi z rodu CUBE dochází energie, je poměrně plynulá a varuje jezdce dostatečně dopředu. Nejprve začnou blikat dvě čárky, pak jedna, ale asistence stále pracuje. Vyvarujete se tak problému, který vykazuje řada elektrokol na trhu, kdy motor přestává pracovat poměrně náhle a nečekaně, když ještě několik minut před tím displej ukazoval dva dílky.

Celkový dojem

Pokud máte rádi svérázné charaktery, jak jsme to jinak pojmenovali – akční hrdiny, či chlapáky s drsnou duší, je kolo CUBE EPO 29er váš kůň, a to doslova. Nesmíte však být žádná bábovka, aby vás nevyhodilo ze sedla, a to jak svojí silou, tak i svojí ovladatelností. Nepočítejte také s žádným rozmazlováním. Blatníky, nosič, kryt řetězu, světla, odrazky, košík na lahev – to vše chybí, ale takovými přívěšky přece nebudeme akčního hrdinu obtěžovat.

 

  • Okamžitý, razantní a hlavně plynulý nástup elektroasistence.
  • Perfektní provedení rámu.
  • Velice kvalitní osazení.
  • Celková velikost kola ve spojitosti s těžištěm může způsobovat problémy při manipulaci.
  • Chybí vypínání elektroasistence při brzdění.
  • Choulostivé umístění LCD panelu.

Technická specifikace

Název: CUBE EPO 29er
Typ: horské
Velikost rámu: 19,7"
Velikosti ráfků: 29,0"
Dojezd uváděný výrobcem: Až 100 km
Elektromotor: v zadním náboji 250 W
Baterie: Lithium 36 V / 12,4 Ah (446 Wh)
Uváděná hmotnost: 20,5 kg (včetně baterie)
Z toho hmotnost baterie: 1,9 kg
Nosnost: 115 kg
Orientační cena: 75 000 Kč s DPH
Dojezd – kopcovitý terén: 65 km

Přečtěte si také:

Fotogalerie

Asymetrický výplet a deset pastorků nazančuje, že jde o top model. Kolo je vybaveno kvalitním trojtácem. Elektrický kabel na levé zadní části kola Detail konektoru u středového složení Detail konektoru v dolní části sedlovky Po vyjmutí akumulátoru (sedlovky) na vás vykoukne tento kabel s konektorem. Podivné až čnící umístění LCD displeje. Pro jízdu v terénu je kolo CUBE vybaveno jak pořádnými plášti, tak i kvalitní odpruženou vidlicí. Vytažený akumulátos a sedlovka zároveň. Zcela vytažená sedlovka s akumulátorem.
redakce NaKole.cz, 08.07.2013
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 dnes v 01:14
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy včera v 21:38
Cestování na kole Velikonoce za polárním kruhem 3/2024 včera v 21:12
NEcyklo Ukrajina 43 včera v 20:42
Ukrajina 42 včera v 19:23
Elektrokola E Fatbike, výdrž baterky včera v 07:48
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

244 cyklistů (3 přihlášení)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024