reklama

Jaké je vhodné kolo do města a výhody městských kol

Pomalu dozrává informovanost o městské a dopravní cyklistice i u nás. Doba „postkomunistického cykloextrémismu“ v zúžení sortimentu kol pouze na kola horská či treková je naštěstí za námi.

Foto: Cyklospeciality.cz

I když renesance městské cyklistiky je u nás stále v plenkách a cyklistika coby forma dopravy ve městech je skutečnou popelkou, která bojuje s nástrahami macešského systému legislativy na každém kroku. Přesto mnoho zejména mladých lidí, kteří v rámci studií vycestovali pár kilometrů za hranice směrem na západ, pochopilo, že města nemusí být pouze rušné hlučné a špinavé ulice s kolonami aut v zácpách a s neurvalými vystresovanými řidiči za volantem. Pomalu začíná zrát pochopení, že nekonečné investice do autostrád nejsou řešením a lidé čím dále více sedlají kola pro každodenní dopravování se po městě, do práce atd…

Právě lidé, kteří jsou v pozadí značky Cyklospecialit, patří k těm, kteří měli možnost se pohybovat v zahraničí denně na kole do práce, či se dlouhodobě podílejí na osvětě v cyklistické dopravě a cítí jako své poslání posunout vývoj v této problematice dál i u nás. V nabídce produktů pod značkou CYKLOSPECIALITY proto budete marně hledat kolo horské či trekové. Najdete zde však široký výběr stylových a hlavně pohodlných městských kol pro každodenní použití. Legendární skládací kola BROMPTON a další zajímavý sortiment pro dětskou a alternativní cyklistiku.

Jaké jsou tedy výhody a přednosti městských kol, jak je známe například z ulic holandských či dánských měst?

1) Elegance a pohodlný vzpřímený posed

Městská kola a jejich rámy jsou konstruovány k pohodlné každodenní jízdě městem v civilním oděvu. Mají výškově nastavitelná řídítka a rozdílnou ergonomii rámu než kola sportovní. Městská kola se vyrábí v tradičním retro designu či v novodobějším a modernějším pojetí se zachováním designové elegance. Například oblíbená jsou kola Bruschetta od italské rodinné firmy ANITA. Dáma v šatech na městském kole je skutečnou ozdobou ulice.

2) Výbava pro čistý provoz

Městská kola jsou standardně vybavena všemi důležitými doplňky pro pohyb v běžném společenském oblečení. V standartu jsou kola vždy osazena blatníky, světly a krytem řetězu. Některé modely mají i kompletně zakrytované zadní kolo a jsou vhodné i pro jízdu v sukni. Přizpůsobeno čistému provozu je i další technické vybavení kola – viz v textu dále

3) Jednoduchost a bezúdržbovost řazení

Městská kola jsou většinou vybavena odlišným typem řazení převodů, než jaký známe z kol horských a trekových. V největší míře se u městských kol používají tzv. planetové převodovky (Sturmey Archer či Shimano Nexus). Výhodou tohoto řešení je zejména okamžitá odezva řazení a možnost zařazení jakéhokoliv převodu i bez pohybu kola – tedy například při čekání na světlech na křižovatce. Další výhodou je bezúdržbovost a vysoká životnost tohoto zapouzdřeného systému a řetězu.

4) Bezúdržbovost a čistota brzdných systémů

Lépe vybavená městská kola (například kola anglické značky PASHLEY) jsou osazena bubnovými brzdami, které mají řadu výhod. Opět se jako u převodovek jedná o zapouzdřený bezúdržbový mechanizmus. Další výhodou je, že tento systém neprodukuje žádné nečistoty. Nedochází tedy jako u sportovních kol k obrušování černých brzdových gumiček a špinění ráfků, které jednak snižují estetickou hodnotu kola, ale hlavně se o ně lze nepříjemně umazat.

5) Bezpečnostní prvky a osvětlení

Často využívaným bezpečnostním prvkem řady městských kol jsou kromě odrazek kevlarové pneumatiky s reflexními pruhy po stranách. Kevlarová výztuž pneumatik pak výrazně snižuje pravděpodobnost defektu a přispívá k bezstarostné jízdě. Městská kola jsou vždy vybavena světly. K technické dokonalosti jsou dotaženy například systémy integrovaného dynama do bubnové brzdy (kola Pashley). Jedná se o velmi ekologický a bezpečný systém osvětlení. Integrované dynamo je vysoce funkční, bezúdržbové a prakticky neviditelné.

6) Převoz nákladu

Krásným a praktickým doplňkem městských kol jsou košíky. Uživatelsky příjemné jsou zejména košíky přední. Pro větší náklady jsou zase určeny košíky na zadní nosič. Košíky jsou proutěné nebo kovové. Upevnění k řídítkům je řešeno koženými řemínky nebo rychloupínacími mechanismy.

Speciální kategorií městských kol jsou kola nákladní – tzv. kargo kola (cargo bikes). Tato kola jsou určena k převážení velkého nákladu či osob. Velmi oblíbené jsou nákladní tříkolky od dánské firmy CHRISTIANIA. Tříkolky pojmou velký náklad a manipulace s nimi je velmi jednoduchá. Dvojkolá nákladní kola nemají většinou takovou kapacitu pro náklad, ale dovolují vyšší provozní rychlost s jízdními vlastnostmi blízkými běžnému kolu.

 

S výběrem vhodného kola do města vám rádi poradíme v našich prodejnách v Brně, Praze, Bratislavě a v Českých Budějovicích. Dotazy můžete směřovat i telefonicky či e-mailem. Veškeré kontakty na prodejny najdete na www.cyklospeci­ality.cz

Fotogalerie

Ondřej Brunecký (PR), 10.07.2013
Blogy

Z Brna na Lago di Garda a kousek zpět

 ()
Po loňském úspěchu s cestou do Říma přemýšlíme s Radkem kam dál. Padají divoké návrhy ("Zbláznil jsi se? Tam se nejezdí ani autem, jak je to daleko!"), ale nakonec to Radek usadí tím, že "přeci jenom v té Itálii mají tak dobré kafe...", a co bych řekl na Lago di Garda? Vlastně proč ne. Nebyl jsem…
Monolema | 10.06.2025

Pobaltí 2023 - 2. část

 ()
...s mírným zpožděním... Z Litvy do Lotyšska Tuto cestu jsem si poprvé ani nepsala žádný deníček, ani nic nenamlouvala do diktafonu, takže vzpomínky teď trochu lovím v paměti. A ono to nějak jde. Ty cyklodovolené poskytnou vždycky tak silné zážitky, že si je dokážu vybavit i po letech. Jedenáct…
Peggy | 24.04.2025

Norsko 2024 aneb za tučňáky a pižmoni

 ()
Dovrefjell Dovrefjell je pohoří v jižním Norsku v krajích Møre a Romsdal, Trøndelag, Innlandet. Na severu je odděleno údolím Sunndalen od pohoří Trollheimen, na jihu je odděleno údolím Romsdalen od Reinheimenu. Východní část protíná norská páteřní silnice E6 (Drivdalen). Z východu je pohoří…
šíp | 23.04.2025

Slunce, smích a první letošní kilometry po Vltavské cyklostezce

 ()
Začátek dubna nám letos nadělil opravdu krásné počasí - modrá obloha, lehký vánek a příjemných 17 stupňů. Ideální čas konečně vytáhnout kolo a vyrazit ven. S kamarádkou jsme dlouho neváhaly – padla volba na úsek Vltavské cyklostezky, který jsme obě měly v hledáčku už delší dobu. Chtěly jsme si to…
Mirila | 21.04.2025

Atlas Mountain Race – marockými horami na kole

 ()
Poprvé jsem v zimě letěl s kolem do teplých krajin. Účastnil jsem se bikepacking závodu Atlas Mountain Race v Maroku. Únor je období, kdy je tam v pouštních oblastech pořád snesitelně, přesto je procento těch, kteří nedokončí, vcelku vysoké. Už cesta z letiště napovídala, že místní si s mnoha věcmi…
Fabulator | 11.03.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás vytočilo 156. dnes v 17:15
Vyjížďky, srazy, akce Mezinárodní setkání lehokol v Uherském Brodě / Nivnici dnes v 17:09
Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, nebo potěšilo 195 dnes v 16:26
Jako to bylo? - 155 dnes v 16:05
NEcyklo Ukrajina 53 dnes v 15:38
Cestování na kole Cykloturistika s Favoritem. dnes v 13:50
Silniční kola Plášť na silniční kolo - odolný. dnes v 13:48
NEcyklo Hádanky 2025 dnes v 11:03
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

203 cyklistů (12 přihlášených)

Z Brna na Lago di Garda a kousek zpět

Po loňském úspěchu s cestou do Říma přemýšlíme s Radkem kam dál. Padají divoké návrhy ("Zbláznil jsi se? Tam…
Monolema | 10.06.2025

Pobaltí 2023 - 2. část

...s mírným zpožděním... Z Litvy do Lotyšska Tuto cestu jsem si poprvé ani nepsala žádný deníček, ani nic…
Peggy | 24.04.2025

Norsko 2024 aneb za tučňáky a pižmoni

Dovrefjell Dovrefjell je pohoří v jižním Norsku v krajích Møre a Romsdal, Trøndelag, Innlandet. Na severu je…
šíp | 23.04.2025