reklama

Jaké je vhodné kolo do města a výhody městských kol

Pomalu dozrává informovanost o městské a dopravní cyklistice i u nás. Doba „postkomunistického cykloextrémismu“ v zúžení sortimentu kol pouze na kola horská či treková je naštěstí za námi.

Foto: Cyklospeciality.cz

I když renesance městské cyklistiky je u nás stále v plenkách a cyklistika coby forma dopravy ve městech je skutečnou popelkou, která bojuje s nástrahami macešského systému legislativy na každém kroku. Přesto mnoho zejména mladých lidí, kteří v rámci studií vycestovali pár kilometrů za hranice směrem na západ, pochopilo, že města nemusí být pouze rušné hlučné a špinavé ulice s kolonami aut v zácpách a s neurvalými vystresovanými řidiči za volantem. Pomalu začíná zrát pochopení, že nekonečné investice do autostrád nejsou řešením a lidé čím dále více sedlají kola pro každodenní dopravování se po městě, do práce atd…

Právě lidé, kteří jsou v pozadí značky Cyklospecialit, patří k těm, kteří měli možnost se pohybovat v zahraničí denně na kole do práce, či se dlouhodobě podílejí na osvětě v cyklistické dopravě a cítí jako své poslání posunout vývoj v této problematice dál i u nás. V nabídce produktů pod značkou CYKLOSPECIALITY proto budete marně hledat kolo horské či trekové. Najdete zde však široký výběr stylových a hlavně pohodlných městských kol pro každodenní použití. Legendární skládací kola BROMPTON a další zajímavý sortiment pro dětskou a alternativní cyklistiku.

Jaké jsou tedy výhody a přednosti městských kol, jak je známe například z ulic holandských či dánských měst?

1) Elegance a pohodlný vzpřímený posed

Městská kola a jejich rámy jsou konstruovány k pohodlné každodenní jízdě městem v civilním oděvu. Mají výškově nastavitelná řídítka a rozdílnou ergonomii rámu než kola sportovní. Městská kola se vyrábí v tradičním retro designu či v novodobějším a modernějším pojetí se zachováním designové elegance. Například oblíbená jsou kola Bruschetta od italské rodinné firmy ANITA. Dáma v šatech na městském kole je skutečnou ozdobou ulice.

2) Výbava pro čistý provoz

Městská kola jsou standardně vybavena všemi důležitými doplňky pro pohyb v běžném společenském oblečení. V standartu jsou kola vždy osazena blatníky, světly a krytem řetězu. Některé modely mají i kompletně zakrytované zadní kolo a jsou vhodné i pro jízdu v sukni. Přizpůsobeno čistému provozu je i další technické vybavení kola – viz v textu dále

3) Jednoduchost a bezúdržbovost řazení

Městská kola jsou většinou vybavena odlišným typem řazení převodů, než jaký známe z kol horských a trekových. V největší míře se u městských kol používají tzv. planetové převodovky (Sturmey Archer či Shimano Nexus). Výhodou tohoto řešení je zejména okamžitá odezva řazení a možnost zařazení jakéhokoliv převodu i bez pohybu kola – tedy například při čekání na světlech na křižovatce. Další výhodou je bezúdržbovost a vysoká životnost tohoto zapouzdřeného systému a řetězu.

4) Bezúdržbovost a čistota brzdných systémů

Lépe vybavená městská kola (například kola anglické značky PASHLEY) jsou osazena bubnovými brzdami, které mají řadu výhod. Opět se jako u převodovek jedná o zapouzdřený bezúdržbový mechanizmus. Další výhodou je, že tento systém neprodukuje žádné nečistoty. Nedochází tedy jako u sportovních kol k obrušování černých brzdových gumiček a špinění ráfků, které jednak snižují estetickou hodnotu kola, ale hlavně se o ně lze nepříjemně umazat.

5) Bezpečnostní prvky a osvětlení

Často využívaným bezpečnostním prvkem řady městských kol jsou kromě odrazek kevlarové pneumatiky s reflexními pruhy po stranách. Kevlarová výztuž pneumatik pak výrazně snižuje pravděpodobnost defektu a přispívá k bezstarostné jízdě. Městská kola jsou vždy vybavena světly. K technické dokonalosti jsou dotaženy například systémy integrovaného dynama do bubnové brzdy (kola Pashley). Jedná se o velmi ekologický a bezpečný systém osvětlení. Integrované dynamo je vysoce funkční, bezúdržbové a prakticky neviditelné.

6) Převoz nákladu

Krásným a praktickým doplňkem městských kol jsou košíky. Uživatelsky příjemné jsou zejména košíky přední. Pro větší náklady jsou zase určeny košíky na zadní nosič. Košíky jsou proutěné nebo kovové. Upevnění k řídítkům je řešeno koženými řemínky nebo rychloupínacími mechanismy.

Speciální kategorií městských kol jsou kola nákladní – tzv. kargo kola (cargo bikes). Tato kola jsou určena k převážení velkého nákladu či osob. Velmi oblíbené jsou nákladní tříkolky od dánské firmy CHRISTIANIA. Tříkolky pojmou velký náklad a manipulace s nimi je velmi jednoduchá. Dvojkolá nákladní kola nemají většinou takovou kapacitu pro náklad, ale dovolují vyšší provozní rychlost s jízdními vlastnostmi blízkými běžnému kolu.

 

S výběrem vhodného kola do města vám rádi poradíme v našich prodejnách v Brně, Praze, Bratislavě a v Českých Budějovicích. Dotazy můžete směřovat i telefonicky či e-mailem. Veškeré kontakty na prodejny najdete na www.cyklospeci­ality.cz

Fotogalerie

Ondřej Brunecký (PR), 10.07.2013
Blogy

Slovinsko na kole - 4. část - Ljubljana a Kamnicko-Savinjské Alpy

 ()
Přiznám se, že už jsem se do civilizace docela těšila. Zase na chvíli mít takový ten režim, zajít si dopoledne někde na kávu. V poledne si dát oběd. A odpoledne třeba zastavit na pivko nebo si koupit v obchůdku nanuk. Zkrátka nemuset řešit, kolik zásob nakoupit, kde bude další obchod, jestli bude…
Peggy | 04.11.2025

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás pobavilo /potěšilo/? dnes v 09:59
Cestování na kole Je-li listopad, jedu dnes v 09:46
NEcyklo Co vás vytočilo 157 dnes v 00:18
Jaké to bylo 158 včera v 22:26
Ukrajina 57 včera v 22:23
NEcyklo Nejlepší vtip 56. včera v 08:42
Co vás zaujalo 288 včera v 08:34
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

170 cyklistů (5 přihlášených)

Slovinsko na kole - 4. část - Ljubljana a Kamnicko-Savinjské Alpy

Přiznám se, že už jsem se do civilizace docela těšila. Zase na chvíli mít takový ten režim, zajít si…
Peggy | 04.11.2025

Slovinsko na kole - 3. část - moře

Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025