reklama

Kupujeme elektrokolo - na co si dát pozor při jeho výběru

Koupě elektrokola je významnou událostí srovnatelnou s koupí automobilu. Nejde ani tak o výši nákladů, ale o okamžik „zlomu“, kterým tato akce svým způsobem je. Ostatně vše je jednou poprvé, a elektrokolo je věcí přeci jen relativně novou až tajemnou. Proto si při jeho výběru budete dávat větší pozor, než u koupě kola standardního.

Foto: Jitka Vrtalová

První otázka – jak budu kolo používat

Zásadní kritéria při koupi elektrokola jsou stejná, jako u výběru kola bez elektrické pomoci. Musíte si konkrétně definovat, co od nového stroje očekáváte, jak jej budete využívat. Přesněji, v jakém terénu, jak často, s jakým zatížením a jakým stylem budete jezdit. Je opravdu velký rozdíl mezi krátkými vyjížďkami po městě za nákupy a několikadenním putováním krajinou. Někdo vyhledává pohodu, jistotu, klid, jinému nevadí adrenalin a terénní překážky. Logicky pak každý takovýto přístup vyžaduje jiný druh kola, a to nejen co do konstrukce, ale i co do kvality rámu a komponentů. Sledujte především kvalitu brzd a rozsah řazení. Pokud počítáte i s techničtějším způsobem jízdy, zajímejte se o těžiště a následnou ovladatelnost elektrokola, na kterou má značný vliv umístění elektromotoru.

Druhá otázka – kolik jsem ochoten zaplatit

Řekne li se A, následuje B, tedy otázka druhá, která je poněkud delikátní, protože se musíte rozhodnout, kolik peněz jste odhodláni investovat do nového dopravního prostředku. A samozřejmě (a bohužel) platí i zde přímá úměra, kde kvalita je vyvážena vyšší cenou. U elektrokol to platí ještě více, než u kol čistě mechanických, protože zde se komponenty dělí na dvě skupiny: součástky konvenční (řazení, vidlice, brzdy atd.) a elektrosadu (motor, řídící elektronika, akumulátor atd.), jejíž cena podstatně určuje celkovou cenu. Tak jako v běžném životě, i zde je vše věcí rovnováhy a netřeba chodit do extrémů, pokud tak nečiníte ze specifických pohnutek, například „ujíždíte" na technických novinkách a designových lahůdkách. Extrémem rozumíme koupi co nejlevnějšího neznačkového kola s hodně exotickým původem, stejně jako stroj za cenu srovnatelnou s cenou plnokrevného motocyklu. Nicméně rozhodnutí o výši finanční náročnosti této koupě je opravdu jen a pouze na vás. Samozřejmě, že kolo určené pro časté využití v náročném terénu bude mnohem dražší, než kolo pro občasné popojíždění po městě.

Třetí otázka – volba značky a modelu

Předpokládejme, že v prvních dvou otázkách již máte jasno, nyní zbývá „jen" vybrat to správné elektrokolo. Samozřejmě omezený rozpočet vám přiměřeně zúží i výběr. Jak jsme ale již upozornili, u elektrokol se extrémní šetření nevyplatí, ba přímo se může vymstít v podobě technických problémů, vysoké hmotnosti, malého dojezdu, životnosti atp. Do výběru konkrétního kola v této fázi vstupují další faktory, jako design kola, líbivost barevného pojetí, zkrátka jak vám které kolo padne do oka. Zajímavé jsou rovněž osobní doporučení přátel či prodejce. V konečném rozhodnutí hodně pomůže i teoretické sledování testů a ještě více praktická zkouška elektrokola, které si můžete zapůjčit, případně otestovat na některém z cyklistických veletrhů.

Parametry, které by vás při výběru elektrokola měly zajímat:

---Komerční sdělení---

Vyzkoušejte jízdu na elektrokole od PRE! Vybraná elektrokola je možné si zapůjčit včetně dětské sedačky a dalšího příslušenství. 

Navštivte www.prekolo.cz a dozvíte se více.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE
Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1

Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
[email protected]

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

  • konstrukční provedení (uložení motoru a akumulátoru, rozložení hmotností, těžiště, to vše má vliv na celkovou ovladatelnost)
  • parametry motoru (pozor na legislativní omezení jeho výkonu a maximální rychlosti kola)
  • parametry baterie (napětí, kapacita, konstrukce)
  • jak je začleněna elektročást (uchycení akumulátoru, kabelů, elektroniky atd.) do samotné mechanické konstrukce kola
  • kvalita osazení komponenty (brzdy, řazení, převody)
  • kvalita a funkčnost odpružení (podle toho, v jakém terénu hodláte jezdit)
  • celková hmotnost elektrokola

Přečtete si také:

Světlana Jasná, 21.03.2013
Blogy

Z Brna na Lago di Garda a kousek zpět

 ()
Po loňském úspěchu s cestou do Říma přemýšlíme s Radkem kam dál. Padají divoké návrhy ("Zbláznil jsi se? Tam se nejezdí ani autem, jak je to daleko!"), ale nakonec to Radek usadí tím, že "přeci jenom v té Itálii mají tak dobré kafe...", a co bych řekl na Lago di Garda? Vlastně proč ne. Nebyl jsem…
Monolema | 10.06.2025

Pobaltí 2023 - 2. část

 ()
...s mírným zpožděním... Z Litvy do Lotyšska Tuto cestu jsem si poprvé ani nepsala žádný deníček, ani nic nenamlouvala do diktafonu, takže vzpomínky teď trochu lovím v paměti. A ono to nějak jde. Ty cyklodovolené poskytnou vždycky tak silné zážitky, že si je dokážu vybavit i po letech. Jedenáct…
Peggy | 24.04.2025

Norsko 2024 aneb za tučňáky a pižmoni

 ()
Dovrefjell Dovrefjell je pohoří v jižním Norsku v krajích Møre a Romsdal, Trøndelag, Innlandet. Na severu je odděleno údolím Sunndalen od pohoří Trollheimen, na jihu je odděleno údolím Romsdalen od Reinheimenu. Východní část protíná norská páteřní silnice E6 (Drivdalen). Z východu je pohoří…
šíp | 23.04.2025

Slunce, smích a první letošní kilometry po Vltavské cyklostezce

 ()
Začátek dubna nám letos nadělil opravdu krásné počasí - modrá obloha, lehký vánek a příjemných 17 stupňů. Ideální čas konečně vytáhnout kolo a vyrazit ven. S kamarádkou jsme dlouho neváhaly – padla volba na úsek Vltavské cyklostezky, který jsme obě měly v hledáčku už delší dobu. Chtěly jsme si to…
Mirila | 21.04.2025

Atlas Mountain Race – marockými horami na kole

 ()
Poprvé jsem v zimě letěl s kolem do teplých krajin. Účastnil jsem se bikepacking závodu Atlas Mountain Race v Maroku. Únor je období, kdy je tam v pouštních oblastech pořád snesitelně, přesto je procento těch, kteří nedokončí, vcelku vysoké. Už cesta z letiště napovídala, že místní si s mnoha věcmi…
Fabulator | 11.03.2025

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Jako to bylo? - 155 dnes v 11:27
Cestování na kole ZNancy do Bordeaux dnes v 11:08
NEcyklo Ukrajina 53 dnes v 10:52
Hádanky 2025 dnes v 10:26
Lehokola LontBent 2025 včera v 20:05
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

184 cyklistů (5 přihlášených)

Z Brna na Lago di Garda a kousek zpět

Po loňském úspěchu s cestou do Říma přemýšlíme s Radkem kam dál. Padají divoké návrhy ("Zbláznil jsi se? Tam…
Monolema | 10.06.2025

Pobaltí 2023 - 2. část

...s mírným zpožděním... Z Litvy do Lotyšska Tuto cestu jsem si poprvé ani nepsala žádný deníček, ani nic…
Peggy | 24.04.2025

Norsko 2024 aneb za tučňáky a pižmoni

Dovrefjell Dovrefjell je pohoří v jižním Norsku v krajích Møre a Romsdal, Trøndelag, Innlandet. Na severu je…
šíp | 23.04.2025