reklama
Země: Francie Francie

Viaduct de Millau

Podobně jako Vidauct de Garabit i most u Millau byl jeden čas nejvyšším mostem na světě, ale už není, a tak se pyšní tím, že je nejvyšší v Evropě. A vysoký tedy safra je, 343 metrů nad údolím.
Co k tomu mostu říci, kromě těch úžasně vysokých pylonů, žádná konstrukční inovace, nic, co by nebylo použito už dříve jinde. Zavěšená ocelová mostovka komorového průřezu, most v mírném směrovém i výškovém oblouku. Vyfotit ten most celý jen mobilem je obtížné, protože je tak velký, že na fotce je pak prťavý, proto doporučím každému, kdo má o most zájem, aby si vyhledal raději fotky profíků, velkolepě pak vypadá z výšky…..

Na severní straně mostu je motorest s vyhlídkou a malá expozice týkající se mostu.
Promítají asi 10ti minutovou prezentaci, pokusil jsem se jí natočit.
První půlku bych možná i vynechal, zajímavé informace a obrázky jsou v druhé části.

1. https://youtu.be/r36HTmg_-qQ

2. https://youtu.be/tRZJlEYSGiQ

V kontexu s Garabitem je zajímavé a poučné sledovat, jak se vývoj mostního stavitelství za 100 let posunul.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 17.03.2019
Autor: Jindra8526
  • Re: Viaduct de Millau

         

    Ještě fotky co se mě podařilo pořídit...

    https://photos.app.goo.gl/B3eiPKxvZAase5Qc6

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 17.03.2019
    Autor: Jindra8526
    Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Viaduct de Millau

           

      Pěkný, díky – nejlepší záběry jsem viděl při sledování TdF asi před čtyřmi lety. Právě se do Francie chystá na bicyklu moje dcera, tak snad (jako architektka) most nevynechá.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: včera v 21:53
      Autor: kublay
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Viaduct de Millau

             

        Jako architekta, nechť si mosty jen prohlíží, ale nesnaží se je navrhovat :-)

        To je jen žertem, jsem v studovaný statik-mostař a s architekty mám svůj osobní problém na přátelské bázi.

        Mám ale strach, že tenhle most vynechá, je tak pro cyklisty trochu stranou.

        Ale cestou na jih Francie by mohla potkat tyhle fešáky

        https://photos.app.goo.gl/kvBUQzNdvahVG8nT7

        Hodně štěstí

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: včera v 22:04
        Autor: Jindra8526
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -3
        • Re: Viaduct de Millau

               

          Právě, že je potřeba, aby se architekti u těch mostů více prosadili, aby nevznikaly stále stejné nudné a čistě účelové konstrukce, které ocení zase jen technokratický inženýr. Most přece může být i krásný a ne jen pár těch, jde ten inženýr měl náhodou i trochu vkusu. A teď to myslím naprosto vážně a nechci tě jen popichovat. Jasně, ten most nesmí padat, ale může být krásný. Tvé vnímání krásna a ohavna je u mostů těžce modifikováno tvou profesí.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: včera v 23:39
          Autor: Brahma
          Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
          • Re: Viaduct de Millau

                 

            Nevím, odkud si vzal, že inženýr nemá vkus a potřebuje k ruce nějakého "umělce".
            Všechny mosty v 19.stol. A počátkem 20.stol. navrhovali pouze inženýři. Třeba i ty Zlatý gatě ve Frisku, Brooklinský most, atd.
            Protože architekt nemá, nikdy nebude mít dostatečné vzdělání, bylo by lepší mostařům zařadit i pár semestrů nějaké té estetiky, dějin architektury, apod., tedy jít na to opačně.

            Ale v tom problém tolik není.
            Jak výsledné dílo vypadá je a byla záležitost navýsost politicky ekonomická. Někdy se vyhazují prachy doslova oknem, jindy je autor mostu nucen šetřit tak, že z toh vylezou opravdu jen dva plnostěnné trámy (příhradovina je díky pracnosti dražší téměř vždy, výjimkou jsou konstrukce, které se opakují a lze uplatnit výhodu sériové výroby)

            Těmhle problémům se věnuje můj dávný kolega Milan Vašek (ten kdysi dávno v 70tých začal na katedře s počítačem, koncem 80fých a 90tých jsme už spolu prosadili výuku CAD).
            Teď přednáší na Fakultě architektury aby "umělci" nedělali takové chyby.

            Přečti si tohle:
            https://www.imaterialy.cz/rubriky/poruchy...


            Mám za to, že architekti si zadělali na průšvih už kdysi dávno, někdy v těch 70tých, kdy se vyčlenili od stavební fakulty a vytvořili si fakultu vlastní. Při té reformě zrušili fakultu zase nám, mosty a dopravní a vodní stavby se studovali na Fakultě inženýrské stavitelství. No a místo přednášek architektury do studijních plánů narvali průlet pozemním stavitelství a paradoxně i TZB (technická zařízení budov - kanalizace, voda, topení).

            Architekti, tím že začali žít vlastním životem nezpoutaným přízemní technickými znalosti, pak úspěšně navrhovali panelová sídliště :-)

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: dnes v 08:15
            Autor: Jindra8526
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -3
            • Re: Viaduct de Millau

                   

              "Všechny mosty v 19.stol. A počátkem 20.stol. navrhovali pouze inženýři."
              Jenže: "Secese je mezinárodní umělecký sloh z přelomu 19. a 20. století a posledním stylem souhrnného umění"
              V současné době neexistuje "souhrnné umění", takže jakýkoli návrh se části publika nebude líbit (ostatně jako tomu bylo i tehdy)

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: dnes v 09:09
              Autor: AV
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Viaduct de Millau

                     

                Nebudem se pouštět do dějin umění, ano?

                Samozřejmě, že tohle je názor nějakého kunsthistorika, po secesi bylo pár dalších slohů, art deco, kubismus, funkcionalismus, ale jednotlivé slohy lze odlišit až s větším časovým odstupem, proto nám, současníkům se zdá, že žádný sloh dnes není.

                Ale je, ale bude pojmenován až tu nebudem

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: dnes v 09:30
                Autor: Jindra8526
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -3
            • Re: Viaduct de Millau

                   

              Netvrdím, že všichni stavební inženýři nemají vkus. Tvrdím, že vkus není vyžadovanou a nutnou vlastností stavebního inženýra. Musí mít jiné, pro osud mostu důležitější, vlastnosti.
              Jsou mosty, které jsou krásné i když je navrhovali inženýři. Ale jsou také mosty zcela tuctové, po kterých se ani neotočíš.
              Proto by se ty mosty měly stavět v teamu stavařů a architektů. Architekti by se měli vzdělávat ve statice a konstrukci, aby nenavrhovali blbosti, protože seznámení běžného technika s uměním a architekturou se nemusí vůbec potkat s kladným výsledkem.
              Je mi jasné, že ten vztah technika s architektem může být docela konfliktní, protože si vůbec nemusí rozumnět a musí se ty teamy přirozeně tvořit.
              I já jsem to zažil při konstrukci vzhledu drahého přístroje, kdy přizvali designera. Byl to pán, který tohle běžně dělal. Uměl s techniky komunikovat a stejně to zpočátku skřípalo. Ale výsledek byl mnohem lepší, než standardní inženýrský návrh.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: dnes v 09:37
              Autor: Brahma
              Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Viaduct de Millau

                     

                Každá větší most je týmové dílo, ale někdy jsou odborné hlasy zadupány silou politickou, či lobistickou. Dobrý příklad uvádí Milan Vašek v případě toho "příliš plochého oblouku".
                Prostě věhlasný architekt si postaví hlavu, miliony lítají, a nikdo to ani nepozná.

                Pokud jde o staré mosty z 19. století, tak vždy rozhodovala funkčnost, a ukázalo se, že to je i krásné. Ono to prostě moc jinak stavět nešlo. Oblouk u viaduktu Garabit nebyl navržen, protože je krásný, ale protože tehdy neuměli postavit tak vysoké pylony (tedy uměli, ale bylo by to neúnosně nákladné).

                A navíc, vkus a náhled na to co je krásné, se mění. Dočasná stavba Eiffelovi věže pobuřovala nejen širokou veřejnost, ale i věhlasné umělce té doby, a dnes je Eiffelovka symbolem města.

                A pak je tu další věc.
                Mostů, mostků, nadjezdů a viaduktů je strašně moc, dělat z každého dálničního nadjezdu umění nelze, protože na to nejsou prachy. Tak udělají pár mostků krasavců, a zbytek sekají z prefabrikátů jak Baťa cvičky. Totéž na železnici. Ta stavba sama o sobě je drahá, mosty nesou ohromná zatížení, a musí bát levné. A tak se navrhovali typizované konstrukce, ty příhradové přímopasové konstrukce, které vidíš v krajině nejen naší, protože to bylo ekonomické řešení.
                Cílem je spojit dvě místa dopravní tepnou, a ne zanechat umělecký podpis v krajině.

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: dnes v 10:10
                Autor: Jindra8526
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
                • Re: Viaduct de Millau

                       

                  Byl nějaký důvod pro to, aby ing. Vašek do toho článku z roku 2017 nepoužil fotky už hotového mostu, ale fotky z jeho výstavby?

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: dnes v 10:44
                  Autor: Lanna
                  Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -3
                  • Re: Viaduct de Millau

                         

                    Uniká mě smysl tvé otázky.
                    Proč se nezeptáš přímo ing. Vaška (kontakt na něj na netu je)?

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: dnes v 11:43
                    Autor: AV
                    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Viaduct de Millau

                           

                      S dovolením, pane AV, zajímal mě názor Jindry, jakožto odborníka, statika, mostaře a autorova kolegy, kterýžto se ve své kritice mostu zaštítil tím článkem.
                      Mně osobně se kupříkladu konečná podoba Trojského mostu velmi líbí, na rozdíl od také v článku zmiňované dostavby menzy ČVUT. Ta nejenže je křivá, ale navrch obalená čímsi, co připomíná levný igelit. U té budovy ovšem autor uvedl fotku nejen ze stavby, ale také konečnou podobu budovy.
                      http://www.petrfranta.eu/cs/projekty/univerzity...

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: před 2 minutami
                      Autor: Lanna
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Viaduct de Millau

                     

                Do řešení inzenýrů a architektů může občas hodit vidle investor.

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: dnes v 10:14
                Autor: AV
                Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Viaduct de Millau

                       

                  a okresní tajemník, sorry vlastně hejtman

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: dnes v 10:17
                  Autor: Jindra8526
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
          • Re: Viaduct de Millau

                 

            Nevím, odkud si vzal, že inženýr nemá vkus a potřebuje k ruce nějakého "umělce".
            Všechny mosty v 19.stol. A počátkem 20.stol. navrhovali pouze inženýři. Třeba i ty Zlatý gatě ve Frisku, Brooklinský most, atd.
            Protože architekt nemá, nikdy nebude mít dostatečné vzdělání, bylo by lepší mostařům zařadit i pár semestrů nějaké té estetiky, dějin architektury, apod., tedy jít na to opačně.

            Ale v tom problém tolik není.
            Jak výsledné dílo vypadá je a byla záležitost navýsost politicky ekonomická. Někdy se vyhazují prachy doslova oknem, jindy je autor mostu nucen šetřit tak, že z toh vylezou opravdu jen dva plnostěnné trámy (příhradovina je díky pracnosti dražší téměř vždy, výjimkou jsou konstrukce, které se opakují a lze uplatnit výhodu sériové výroby)

            Těmhle problémům se věnuje můj dávný kolega Milan Vašek (ten kdysi dávno v 70tých začal na katedře s počítačem, koncem 80fých a 90tých jsme už spolu prosadili výuku CAD).
            Teď přednáší na Fakultě architektury aby "umělci" nedělali takové chyby.

            Přečti si tohle:
            https://www.imaterialy.cz/rubriky/poruchy...


            Mám za to, že architekti si zadělali na průšvih už kdysi dávno, někdy v těch 70tých, kdy se vyčlenili od stavební fakulty a vytvořili si fakultu vlastní. Při té reformě zrušili fakultu zase nám, mosty a dopravní a vodní stavby se studovali na Fakultě inženýrské stavitelství. No a místo přednášek architektury do studijních plánů narvali průlet pozemním stavitelství a paradoxně i TZB (technická zařízení budov - kanalizace, voda, topení).

            Architekti, tím že začali žít vlastním životem nezpoutaným přízemní technickými znalosti, pak úspěšně navrhovali panelová sídliště :-)

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: dnes v 08:16
            Autor: Jindra8526
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -5
        • Re: Viaduct de Millau

               

          Tento most byl realizován podle návrhu britského architekta ve spolupráci s francouzským statikem.
          Jména si jistě laskavý čtenář doplní sám. :-)))

          Oba spolupracovali i v průběhu výstavby a proto oba byli na slavnostním otevření a oba dostali ocenění francouzské vlády/prezidenta.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: dnes v 10:57
          Autor: vysočina
          Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Do vaší knihovny

Na kolech pod Mt. Blanc

Michal Ivasienko
Putování se třemi malými dětmi k nejvyššímu vrcholu Evropy
Ještě rok před popisovanou cestou k nejvyššímu vrcholu Evropy neměli účastníci této expedice naprosto žádné zkušenosti s cykloturistikou a…
289 Kč

Kolem světa na kole

Françoise a Claude Hervéovi
Čtrnáctiletá odysea v sedlech bicyklů aneb ani narození dcery nepřerušilo cestu.
Delší dobu vyprodaná kniha, která zaznamenala díky sympatickým Francouzům velký úspěch, se dočkala druhého vydání. Je rozšířené, má …
349 Kč
Tip na letošní dovolenou

Provence na kole

 (CK Mamut tour)
07.05.2019, 6 dní
8 990 Kč 8 590 Kč
cyklistický Autobusem

Francouzská riviéra na kole

 (CK Hoška Tour)
18.05.2019, 7 dní
10 350 Kč
cyklistický Autobusem

Korsika cyklistická

 (CK Kudrna)
29.05.2019, 13 dní
16 500 Kč
cyklistický Autobusem
Seznamka

Hledám: Společné vyjižďky a nej to...

Hledám: Společné vyjižďky a nej to...
dnes
Jsem pohodový důchodce, nekuřák, abstinent. Jezdím na kole, rád bych se seznámil s ženou podobných zajmu. Třinec a…

Hledám: Společné vyjižďky a nej to...

Hledám: Společné vyjižďky a nej to...
dnes
Jsem pohodový důchodce, nekuřák, abstinent. Jezdím na kole, rád bych se seznámil s ženou podobných zajmu. Třinec a…

Hledám: Cyklo vyjizdky, Ostravsko

dnes
Ahoj, hledam nebo klidne dam dohromady pokud bude zajem partu lidi (vek neresim, ja sam jsem dosahl jiz 40ti let…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

273 cyklistů (18 přihlášených)

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 5.

Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část…
Peggy | včera

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 4.

Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část…
Peggy | 15.04.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 3.

Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) …
Peggy | 07.04.2019