reklama

Sametová revoluce v cestování

Devizové přísliby, zvací dopisy a kádrování „politicky spolehlivých“ osob – pamatujete? Výročí sametové revoluce je příležitost ohlédnout se za dobou, kdy celá republika byla obehnána dráty a my jsme mohli na kole vyrazit maximálně na chatu.

Dnes je možné přejet na kolech celou Evropu.
Dnes je možné přejet na kolech celou Evropu.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Do roku 1989 bylo v tehdejším Československu povoleno pouze pět státních cestovních kanceláří: Čedok, Sporturist, CKM, Rekrea a Autoturist. Cestovní kanceláře v té době prodávaly v drtivé většině pouze zájezdy do zemí socialistického bloku, protože cestování na západ bylo velmi omezeno. Čeští turisté tak cestovali na dovolenou k moři do NDR (Německá demokratická republika), do Sovětského svazu (Soči na Krymu u Černého moře), do Bulharska, Rumunska (obojí k Černému moři) a do Maďarska (Balaton). O dálkových cyklistických trasách EuroVelo, které vedou napříč Evropou, jsme si mohli nechat jenom zdát. A stejně tak o možnosti, že bychom snad na kole zdolávali alpská sedla nebo se dojeli podívat za malou mořskou vílou do Kodaně.

Světlou výjimkou bylo období od roku 1962 do roku 1972, kdy byla možnost cestovat i do Jugoslávie. Pak se však jugoslávský režim přiklonil k Západu a cesty českých turistů do Jugoslávie se staly odměnou pro pár vyvolených.

Velkým paradoxem doby socialismu bylo to, že nebylo občanům socialistického bloku (tzn. také Čechoslovákům) umožněno individuálně volně cestovat ani do bratských socialistických zemí. V případě, že chtěl občan Československa individuálně vycestovat například do Polska nebo do Sovětského svazu, potřeboval z této země zvací dopis, jinak nebyla individuální cesta možná.

Přesto cestovní kanceláře v té době nabízely také  zájezdy na Západ, avšak bylo potřeba vystát frontu přes noc se spacákem nebo mít v cestovní kanceláři „dobré známé". Ani tak však nebylo vyhráno. Tzv. devizový příslib, který byl podmínkou pro cesty na Západ, nebyl udělen „politicky nespolehlivým lidem", kteří tak nemohli vycestovat vůbec.

Československá měna totiž nebyla volně směnitelnou měnou, bez devizového příslibu tak nebylo možné získat finanční prostředky (západní měnu) na cestu na Západ. Zdaleka nejčastěji však Češi trávili dovolenou v tuzemsku, v důsledku toho jsme dodnes národem chatařů a chalupářů.

Revoluce v cestování

Srovnání cen rok 1990 vs. 2010:

1) týden vlastním autem v Chorvatsku

Jak v roce 1990, 1997 a 2010 vychází v apartmánu přibližně na 3000 Kč na osobu

2) poznávací autobusový zájezd do Paříže

V roce 1990 cca 4 000 Kč/os., v roce 1997 i 2010 cca 5 000 Kč/os. Ve skutečnosti se ovšem nejedná o zdražení, jelikož zatímco v roce 1990 Češi cestovali starými autobusy a bydleli v nejlevnějším ubytovacím zařízení, nyní je standardem luxusní autobus s televizí a klimatizací a bydlí ve slušných hotelech.

3) týden letecky v Egyptě

V roce 1990 cca 25 000 Kč/os., v roce 1997 díky začátku charterové letecké dopravy klesla cena na cca 17–18 tis. Kč/os., v roce 2010 je cena již kolem 13 000 Kč/os.

4) týden u moře v Itálii autobusem

Jak v roce 1990, 1997 a 2010 vychází v apartmánu přibližně na 5000 Kč na osobu, na jihu Itálie přibližně 6 000 Kč/os.

5) letenka Praha – Paříž – Praha

V roce 1990 stála přibližně 11 000 Kč včetně poplatků, dnes se stejná letenka prodává i za cca 4 000 Kč včetně poplatků. Dá se tak všeobecně říci, že cena letenek klesla oproti začátku 90. let téměř o dvě třetiny. Důvodem je především velká konkurence na linkách z/do Prahy, protože již nejsou žádná omezení v cestování a také nástup nízkonákladových leteckých dopravců.

(zdroj: AČCKA)

Cestování Čechů zažilo od roku 1989 skutečnou revoluci. Zatímco do roku 1989 byla dovolená v NDR či Bulharsku našim maximem, vloni strávili Češi v zahraničí 4,5 mil. dovolených v zemích celého světa.

Dnes už si jen málokdo vzpomene, že do dnes nejpopulárnějšího Chorvatska nebylo možné do roku 1989 volně cestovat, jelikož bylo součástí tehdejší Jugoslávie. Hned zkraje 90. let minulého století došlo ke zrušení vízové povinnosti do sousedních západoevropských zemí, což odstartovalo obrovskou vlnu krátkodobých návštěv především rakouské Vídně či Německa. Čechoslováci se dlouho nemohli nabažit výletů na Západ, každý se tam chtěl alespoň na chvilku podívat. Například v Paříži spaly zájezdy Čechů v parcích ve stanech, jelikož naše tehdejší příjmy nedovolovaly, abychom si mohli zaplatit hotel či penzion.

Typickým rysem cestování Čechů bylo v této době vození vlastního jídla, konzerv, salámů apod., aby se ušetřilo. Češi si tak v mnohých zemích vysloužili označení „paštikáři". To je naštěstí už minulostí. Dnes je v nejoblíbenějším Chorvatsku standardem  tříhvězdičkový hotel a Češi se již také běžně stravují v místě pobytu.

Dalším důležitým okamžikem bylo zavedení volně směnitelné české koruny, čímž si naši turisté mohli konečně po mnoha desítkách let volně nakoupit západní měnu. To je naštěstí už minulostí. Dnes je v nejoblíbenějším Chorvatsku standardem stal tříhvězdičkový hotel tzn. ubytovací zařízení, která má na každém pokoji vlastní sociální zařízení, televizi, telefon a v objektu je restaurace a recepce a Češi se již také běžně stravují v místě pobytu.

Koncem 90. let minulého století měli již Češi bezvízový styk prakticky do všech vyspělých zemí světa, kromě USA, což nadále usnadnilo naše cestování. Cesta se otevřela až v roce 2008, kdy USA zrušilo víza pro české turisty a naše země se tím definitivně zařadila mezi tu vyspělé země.

Srovnávací test

Připravili jsme porovnání cen zájezdů do hlavních destinací těsně po revoluci a dnes. Jak se ukázalo, celkově zůstávají ceny neleteckých zájezdů celých posledních 20 let víceméně na stejné úrovni. Hlavním důvodem velkého zájmu o cestování mezi českými občany tak jsou především několikanásobně vyšší průměrné příjmy obyvatel ČR.

Zatímco v roce 1990 byl průměrný měsíční příjem kolem 3 000 Kč, dnes je to kolem 25 000 Kč, přestože ceny neleteckých zájezdů zůstávají posledních 20 let stále na stejné úrovni a v případě leteckých ještě zlevnily. Všeobecně řečeno, vzhledem k současné průměrné výši platů cestování za uplynulých 20 let od sametové revoluce neuvěřitelně pro všechny Čechy zlevnilo.

Velkou změnu přinesl také internet. Z našeho průzkumu vyplývá, že letos bylo prodáno přes internet přibližně 30% všech zájezdů, zatímco před deseti lety to nebyl ani jeden.

Do ciziny na kole

V České republice je dnes na čtyři desítky cestovních kanceláří, které připravují program pro cyklisty prakticky na všech kontinentech.

Nejpopulárnější destinace, pokud jde o cykloturistiku, jsou Rakousko, Německo, Itálie, Francie a Švýcarsko. Na kola do zahraničí vyrážejí i lidé, kteří by si to před několika lety nedovedli vůbec představit. Samozřejmostí jsou programy pro seniory, stejně jako pro rodiny s malými dětmi. Ozývá se nám také množství lidí, kteří podnikli často velmi dlouhé cesty na kolech s dětmi (do Maroka se vydala expedice El Gafla, čtyři maminky na Podunajské stezce s dětmi, cesta do Skandinávie nebo okruh na kolech pod Alpami). Další cesty přibývají v blogu NaKole.cz.

Ať už s cestovní kanceláří nebo samostatně, dnes si prostě kolaři mohou plnit své sny. A to je dobře.

Fotogalerie

Dnes je možné přejet na kolech celou Evropu. Cesta z Čech až do Itálie. Cestovat je možné v každém věku. Libor Hnyk na festivalu Cyklocestování vypráví o cykloputování na Balkán v době totality. Do poslední chvíle nevěděl, zda dostane povolení vycestovat. Seznam náhradních dílů, které si s sebou vezl před revolucí cyklopoutník na kole Favorit.
AČCKA, redakčně upraveno, 17.11.2010
Vyzkoušejte
 (CK Bondo)
cyklistický
Autobusem
11 740 Kč
 (CK Bondo)

Provence na kole: Od Verdonu až po Camargue

Francie
05.06.2020 - 10 dní
cyklistický
Autobusem
15 200 Kč
 (CK Mamut tour)

Lechtalské Alpy na kole

Rakousko
05.06.2020 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
7 700 Kč
 (CK Extrem Tour)

Korsika na kole – Eurosedla

Francie
10.06.2020 - 12 dní
cyklistický
Autobusem
13 990 Kč
Do vaší knihovny

Kolosální cesta ke Koloseu

Milan Martinec
a další cyklocesty po Evropě – Moldavsko, Britské ostrovy, Kurská kosa, Malta
Druhá kniha Milana Martince o jeho cestách na kole Evropou. Milan sice není profesionální cyklocestovatel, ale na kole už ujel 350 000 km,…
299 Kč

Kolem světa na kole

Françoise a Claude Hervéovi
Čtrnáctiletá odysea v sedlech bicyklů aneb ani narození dcery nepřerušilo cestu.
Delší dobu vyprodaná kniha, která zaznamenala díky sympatickým Francouzům velký úspěch, se dočkala druhého vydání. Je rozšířené, má …
349 Kč
Blogy

Gruzie s dětmi na kole - Jak jsme měli psa...

 ()
Asi před rokem, ani ne, jsme si začali pohrávat s myšlenkou, že s dětmi a koly vyrazíme do Gruzie, Arménie a Náhorního Karabachu. Po této oblasti jsme pokukovali dlouho. Nejprve se nám ale děti zdály moc malé, pak tam v pohraničí v roce 2016 vypukl krátký ale ozbrojený konflikt, v dalších letech…
Peggy | 24.04.2020

Západní Evropou s dětmi - část 6. - Provence

 ()
Naše děti už vědí, že když se chtějí vykoupat v moři, musí si k němu dojet na kole. Letos to měly obzvláště daleko. Z Hamburku se to sice podél Labe zdálo na pláž kousek, ale na koupání to tam nebylo. Tak jsme to museli vzít na jih, přes státy Beneluxu, městečkem Schengen do Francie, pak podél Rýnu…
Peggy | 10.03.2020

Západní Evropou s dětmi - část 5. - Route des Grandes Alpes

 ()
To se prostě ráno vzbudíte, po snídani sbalíte stany a vyjedete si nějaké dvoutisícové sedlo... :-) Jmenuje se to Route des Grandes Alpes, a jde o slavnou silnici vedoucí napříč francouzskými Alpami. Oficiálně začíná u Ženevského jezera, vine se skrz hory poblíž italské hranice, kde překonává šest…
Peggy | 26.02.2020

Dámská zdraví z PoSázaví aneb jaké jsou cesty podél Sázavy

 ()
Dámská 2019 se nesla pod heslem "Pramen zdraví z PoSázaví" a Posázaví jsme si užily opravdu dost. Jely jsme Sázavu od pramene k soutoku. HMS chtěla původně jet obráceně, ale akceptovala můj návrh, že je lepší vyjet z domova vlakem a po svých se pak vrátit, než někde poslední den stíhat vlak. A…
radka | 14.02.2020

Západní Evropou s dětmi - část 4. - Alpami pod Mont Blanc

 ()
Oberalppass (2046 m n. m.) tak tam končí naše cesta podél Rýna. Nebude to žádné dlouhé psaní, asi tak jako nám trval výjezd do sedla. Ráno jsme stáli on the road ještě dřív, než se objevili první motorkáři, a za dvě hodinky jsme byli nahoře. Překvapilo nás ta snadnost, taková rozehřívačka po ránu,…
Peggy | 14.02.2020

O čem se mluví:

Cestování na kole Lehátko s přístřeškem před 7 minutami
Technické rady "Ťukání" v kole při i bez zátěže dnes v 12:22
NEcyklo COVID - 24 dnes v 08:48
Bezpečnost na kole Zámek na kolo dnes v 08:48
Rada při výběru kola Elektrokolo levné nebo dražší koupit? dnes v 08:45
NEcyklo Co vás zaujalo 224. dnes v 07:56
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 94 dnes v 00:12
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

271 cyklistů (20 přihlášených)

Gruzie s dětmi na kole - Jak jsme měli psa...

Asi před rokem, ani ne, jsme si začali pohrávat s myšlenkou, že s dětmi a koly vyrazíme do Gruzie, Arménie a…
Peggy | 24.04.2020

Západní Evropou s dětmi - část 6. - Provence

Naše děti už vědí, že když se chtějí vykoupat v moři, musí si k němu dojet na kole. Letos to měly obzvláště…
Peggy | 10.03.2020

Západní Evropou s dětmi - část 5. - Route des Grandes Alpes

To se prostě ráno vzbudíte, po snídani sbalíte stany a vyjedete si nějaké dvoutisícové sedlo... :-) Jmenuje…
Peggy | 26.02.2020