reklama

Praha cyklistická se vrací do bodu nula, ostatní města to nechápou

Před dvěma týdny Praha zrušila místo stávajícího cyklokoordinátora jako nadbytečné. Návrh městského rozpočtu, který má přijít na pořad dne zítra, s největší pravděpodobností nepočítá s cyklistickou dopravou. Členové pražské cyklokomise žádají primátora Svobodu o pomoc.

Výdaje na cyklodopravu v Praze již několik let klesají. Příští rok je zatím velkou neznámou.
Výdaje na cyklodopravu v Praze již několik let klesají. Příští rok je zatím velkou neznámou.

Podle některých dotázaných členů komise se Praha doslova vrací do „bodu nula", ze kterého odstartovala před deseti lety, kdy se do podpory cyklodopravy začalo investovat. Rozpočet pražského magistrátu totiž podle předběžných informací pro příští rok vůbec nepočítá s prostředky na výstavbu nových opatření pro cyklisty.

Doslova k ledu by tak šla plánovaná opatření, která Praha slibovala postavit během roku 2013 – příkladem jsou projektované cyklostezky Troja – Ďáblice (3,8 km), Běchovice – Horní Počernice (2,5 km) a (převážně) integrované trasy Můstek – Malešice (12,5 km) nebo Kačerov – Kamýk (5 km). Závažnější je ale promeškání termínů u rekonstrukcí křižovatek, které se budou dělat ať už s cyklistickými úpravami nebo bez nich. Kdo zkusil projet hlavním městem někdy na kole, bezpečně ví, že křižovatky patří k nejkritičtějším místům. „Na většině míst v Praze končí pruhy před křižovatkou, to je nebezpečné," hovoří o svých dojmech z jízdy Prahou bývalý závodník ve fourcrossu Svatopluk Čech.

Rozpočet na cyklisty klesá již několik let. Zatímco kvalifikované odhady hovoří o potřebě minimálně kolem 100 milionů ročně, v letošním roce je to téměř sedmkrát méně a pro rok 2013 jsou zatím výhledy jen velmi nejisté. Popularita jízdního kola přitom stoupá, podobně jako ve všech ostatních českých městech. Podle údajů z městských sčítačů vzrostl v roce 2011 počet lidí na kolech oproti předchozímu roku o neuvěřitelných 51 %.

Zatím posledním krokem, který město Praha má za sebou, je propuštění jediného úředníka, který se cyklodopravou zabýval na plný úvazek jako cyklokoordinátor. Ten byl nahrazen novým koordinátorem bezmotorové dopravy, jež se stará nejen o cyklisty, ale také o pěší a handicapované osoby. Kapacita již tak nestíhajícího úřadu cyklokoordinátora se tím ještě snížila v podstatě na třetinu úvazku. Pro srovnání – ve zhruba stejně velikém Mnichově se cyklistice věnuje na městském úřadě 11 lidí. Cyklokoordinátor je v celém procesu hlavní osobou, která propojuje a koordinuje jednání na nejrůznějších úrovních.

Kvůli poslednímu vývoji se část členů pražské cyklokomise obrátila na primátora Prahy Bohuslava Svobodu a dopisem jej žádá o výměnu na postu svého předsedy. „Například o odvolání cyklokoordinátora jsme vůbec nebyli informováni předem," říká jeden ze signatářů dopisu dopravní projektant Květoslav Syrový. Komise pracuje od roku 2007 jako poradní orgán Rady hl. m. Prahy a schází se v ní na dvě desítky zástupců neziskových organizací, nezávislých odborníků, zaměstnanců městských organizací, samotného úřadu i politiků, do jejichž kompetence spadá cyklistická doprava.

Co řekla Rada hlavního města Prahy ve svém programovém prohlášení v prosinci 2011:

Rada…

* bude podporovat, při respektování požadavků občanů hl. m. Prahy a za použití bezpečnostních auditů kolizních míst, realizaci technických a stavebních opatření vedoucích ke zvýšení bezpečnosti chodců i cyklistů;

* bude pokračovat v propojování izolovaných úseků cyklotras do funkčního celku.

>> Celý text ke stažení

Stávající předsedkyně Monika Krobová-Hášová je v čele této komise zhruba od poloviny loňského roku. Za tuto dobu neprošel jednáním městské rady žádný z navrhovaných podnětů.  „Obáváme se, že další rozvoj pražské cyklodopravy je vážně ohrožen," uvádějí autoři dopisu, pod který se společně podepsalo sedm členů cyklokomise. 

Podle dlouhodobého monitoringu, který provádí agentura Czechtourism, je Praha nejhůře hodnoceným regionem, pokud jde o služby pro cykloturisty v rámci celé republiky.

Poslední události v Praze zaskočily i zástupce dalších českých měst. „To mě překvapuje,„ reagoval na informace o zrušení místa koordinátora starosta pátého pardubického obvodu Jiří Hájek. Město Pardubice naopak plánuje rozšiřovat počet cyklopruhů, v plánu je například i informační kampaň zaměřená na cyklisty i řidiče. „U nás je místo cyklokoordinátora stabilní a osobně doufám, že ještě dlouho zůstane,“ doplnil Jiří Hájek.

Podobně oceňují cyklisty a pěší také v Jihlavě na Vysočině. „Nemotorovou dopravu je třeba podporovat, protože zklidňuje a zlidšťuje města,„ vyjadřuje své přesvědčení primátor Jihlavy Jaroslav Vymazal  a doplňuje: „V našem městě vidím, jak se i malé pokroky odrážejí na počtu cyklistů, rok od roku přitom lidí na kolech přibývá.“

Přečtěte si také:

Redakce NaKole.cz, 12.11.2012
Blogy

Gruzie s dětmi na kole - Jak jsme měli psa...

 ()
Asi před rokem, ani ne, jsme si začali pohrávat s myšlenkou, že s dětmi a koly vyrazíme do Gruzie, Arménie a Náhorního Karabachu. Po této oblasti jsme pokukovali dlouho. Nejprve se nám ale děti zdály moc malé, pak tam v pohraničí v roce 2016 vypukl krátký ale ozbrojený konflikt, v dalších letech…
Peggy | 24.04.2020

Západní Evropou s dětmi - část 6. - Provence

 ()
Naše děti už vědí, že když se chtějí vykoupat v moři, musí si k němu dojet na kole. Letos to měly obzvláště daleko. Z Hamburku se to sice podél Labe zdálo na pláž kousek, ale na koupání to tam nebylo. Tak jsme to museli vzít na jih, přes státy Beneluxu, městečkem Schengen do Francie, pak podél Rýnu…
Peggy | 10.03.2020

Západní Evropou s dětmi - část 5. - Route des Grandes Alpes

 ()
To se prostě ráno vzbudíte, po snídani sbalíte stany a vyjedete si nějaké dvoutisícové sedlo... :-) Jmenuje se to Route des Grandes Alpes, a jde o slavnou silnici vedoucí napříč francouzskými Alpami. Oficiálně začíná u Ženevského jezera, vine se skrz hory poblíž italské hranice, kde překonává šest…
Peggy | 26.02.2020

Dámská zdraví z PoSázaví aneb jaké jsou cesty podél Sázavy

 ()
Dámská 2019 se nesla pod heslem "Pramen zdraví z PoSázaví" a Posázaví jsme si užily opravdu dost. Jely jsme Sázavu od pramene k soutoku. HMS chtěla původně jet obráceně, ale akceptovala můj návrh, že je lepší vyjet z domova vlakem a po svých se pak vrátit, než někde poslední den stíhat vlak. A…
radka | 14.02.2020

Západní Evropou s dětmi - část 4. - Alpami pod Mont Blanc

 ()
Oberalppass (2046 m n. m.) tak tam končí naše cesta podél Rýna. Nebude to žádné dlouhé psaní, asi tak jako nám trval výjezd do sedla. Ráno jsme stáli on the road ještě dřív, než se objevili první motorkáři, a za dvě hodinky jsme byli nahoře. Překvapilo nás ta snadnost, taková rozehřívačka po ránu,…
Peggy | 14.02.2020

O čem se mluví:

NEcyklo Pobavilo, potěšilo 159 před 6 minutami
Vyjížďky, srazy, akce Jihomoravský sleh 2020 dnes v 10:03
Rada při výběru kola Kolik máte jízdních kol dnes v 10:00
NEcyklo Francouzský tisk 6 dnes v 09:52
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 94 dnes v 09:23
NEcyklo Co vás vytočilo 128. dnes v 09:16
Technické rady Staré pastorky. dnes v 09:01
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

406 cyklistů (15 přihlášených)

Gruzie s dětmi na kole - Jak jsme měli psa...

Asi před rokem, ani ne, jsme si začali pohrávat s myšlenkou, že s dětmi a koly vyrazíme do Gruzie, Arménie a…
Peggy | 24.04.2020

Západní Evropou s dětmi - část 6. - Provence

Naše děti už vědí, že když se chtějí vykoupat v moři, musí si k němu dojet na kole. Letos to měly obzvláště…
Peggy | 10.03.2020

Západní Evropou s dětmi - část 5. - Route des Grandes Alpes

To se prostě ráno vzbudíte, po snídani sbalíte stany a vyjedete si nějaké dvoutisícové sedlo... :-) Jmenuje…
Peggy | 26.02.2020