reklama

Praha slibuje nové stezky pro cyklisty

Do konce letošního roku přibudou v Praze možnosti pro výlety na kole i pro každodenní cesty do práce. Pražský magistrát slibuje investovat do výstavby cyklostezek 30 milionů Kč, dalších 35 milionů je určeno na údržbu. Do konce letošního roku by mělo být zprovozněno 11 km nových cyklostezek. (aktualizováno 7. března 2011)

Foto: Jitka Vrtalová

Že Praha chce cyklistickou dopravu i nadále podporovat, nám potvrdil náměstek pražského primátora Karel Březina. „Město vyčlenilo z rozpočtu 30 milionů Kč na investice, dalších 35 milionů půjde na údržbu a opatření pro lepší začlenění cyklistů do provozu na silnicích,“ řekl k této otázce Březina.


Foto: NaKole.cz

Objevují se ale také názory, že tato investice není dostatečná. „To číslo je směšně malé,“ řekl v pořadu ČT „Nedej se“ bývalý pražský radní Petr Štěpánek, který měl ve svém resortu cyklistiku v uplynulém volebním období. „Pokud chce Praha dostát závazkům, které vyplývají z koncepce rozvoje cyklodopravy, měla by se investovaná částka pohybovat okolo 100–150 milionů korun,“ upřesňuje to specialista na cyklistickou dopravu Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat. 

Pokud pražský magistrát splní svůj slib, cyklisté se v příštím roce mohou těšit na otevření několika nových úseků cyklostezek a další prvky cyklistické infrastruktury. Celkem se jedná o 11 km cyklostezek a 2,3 km opatření pro začlenění cyklistů do provozu (cyklopruhy, piktogramové koridory pro cyklisty, předsunuté stopčáry, cykloobousměrky apod). Kromě toho by se v letošním roce mělo v Praze objevit na 300 nových cyklostojanů.

Seznam akcí, do kterých chce město investovat, obsahuje celkem jedenáct položek. Pokud se však podíváme na jejich finanční náročnost, na první pohled je zřejmé, že pouze městský rozpočet stačit nebude. S nejvyšší prioritou může počítat nanejvýš několik stezek. Podle městského cyklokoordinátora Pavla Poláka by do konce letošního listopadu měly být dokončeny následující úseky:  

  • Nájezdové rampy na lávku přes Vltavu (Komořany – Lahovice) – v rámci výstavby silničního okruhu Prahy byla vybudována zavěšená lávka pro cyklisty, která tvoří součást přemostění Vltavy. Lávka je již postavená, chybí pouze vybudování nájezdových ramp a její kolaudace. Tím by se propojily dvě důležité páteřní trasy A1 (podél Berounky) a A2 (podél Vltavy).
  • Cyklostezka Barrandovský most – Malá Chuchle (1,67 km) – převedení páteřní trasy A1 ze silnice na novou cyklostezku. Na ní by navázal úsek z Malé Chuchle podél Vltavy a Berounky, který je v provozu již několik let.
  • Cyklostezka Zbraslav – Jarov (3,12 km) – prodloužení oblíbené, 12 km dlouhé „Modřanské“ stezky (v celopražském systému značení má číslo A2), která vede z centra Prahy přes Podolí na Zbraslav.

Praha při vybudování těchto úseků spoléhá na prostředky z evropských fondů, díky kterým se již v minulosti podařilo postavit například cyklostezku ve Vysočanech.

Další přípravované projekty jsou:

  • Na Slupi – Výtoň (0,5 km)
  • Ankarská – přejezd (0,2km)
  • Cyklotrasa Papírenská – plavební kanál (1,8 km)
  • Roztocká ulice – Sedlec (0,2 km)
  • Troja – Ďáblice (1,77 km)
  • Modřany – Cholupice (etapa Mariánská-Durychova) (0,86 km)
  • Kačerov-Spořilov-Záběhlice (3,2 km)
  • Perucká-Vršovice-Nusle-Michle (3,76 km)


Do tunelu pod Vítkovem, který město opravilo v roce 2009, dosud cyklisté nesmějí. Podle městského koorinátora za to může SŽDC, která zatím městu nepředala vybudovanou přívodní stezku.
Foto: NaKole.cz

V české metropoli používá jízdní kolo 282 tisíc lidí (v roce 2008 to bylo 244 tisíc), z toho 141 tisíc lidí jezdí pravidelně, více než jednou týdně (v roce 2008 131 tisíc). Pozitivním trendem také je snižující se počet nehod cyklistů na území Prahy. Podle Pavla Poláka to souvisí se stále větší oblibou jízdního kola: „Obecně platí, že pokud je cyklistů více, ostatní řidiči si na ně postupně zvyknou a ví, jak se k nim mají chovat, to se potvrzuje i v Praze.“ Zatím poslední smrtelná nehoda cyklisty se v hlavním městě stala v roce 2007.

Jak informoval Karel Březina, dalším krokem bude ustanovení komise pro cyklistickou dopravu. Tato komise fungovala při radě hlavního města od roku 2007. Její činnost ukončily loňské volby, nová dosud nebyla ustanovena. Komise by měla dohlížet na plnění koncepčního materiálu, který počítá s navýšením podílu cyklistů na 5 % a který odsouhlasila bývalá Rada hl. m. Prahy.  

 

Přečtěte si také:

Fotogalerie

Jitka Vrtalová, 05.03.2011
Blogy

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

 ()
Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez cyklostezky. Část pátá. Probudíme se v jedné z více než 2000 obytných jeskyní, které dělají z Guadixu město s jejich největším počtem v Evropě. O Guadixu slyšelo málo lidí, přestože se nachází jen 60…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

 ()
Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil. Tento závod je ale jiný. Není pevně dána žádná trasa, jen průjezdné body, které pořadatelé vybírají dle různé tématiky (letos to byly rozhledny), a je jen na závodnících, jakou trasu si…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

 ()
Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z motelu u cesty v městečku Baza. Stavíme se nakoupit potraviny spolu s kamionisty a kousek cesty jedeme po Vía Verde de Sierra de Baza (bývalá trať železnice) směrem na poušť Gorafe. Na tuto část…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

 ()
V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka mírného sklonu naláká spoustu cyklistů včetně mě a Rendy. My konkrétně vyrazíme na dvě cyklostezky v okrese Tirschenreuth ve vládním obvodu Horní Falc. Zvolili jsme si třetí červnovou sobotu,…
Guiseppe | 27.08.2022

Bikepacking španělsky 3.část: Andalusie – Sierras de Cazorla, Segura y Las Villa

 ()
Z Castilla-La Mancha přejíždíme do Andalusie a pokračujeme přes největší chráněné území ve Španělsku. Část třetí. V Siles do půlnoci doplňujeme tekutiny v místním pohostinství v parku a následující den nás čeká Sierra de Segura a asi 80 km po CM-412. Po snídani na dětském hřišti provedeme menší…
Kristina | 08.08.2022

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 15 před 3 minutami
Silniční kola Převody na kole dnes v 13:47
Elektrokola Výběr el. Kola dnes v 13:40
Cestování na kole Jaké to bylo 133 dnes v 13:32
Pončo na kolo dnes v 13:16
NEcyklo Optimální solární systém dnes v 12:12
Nejlepší vtip 52 včera v 21:39
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

249 cyklistů (19 přihlášených)

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil.…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z…
Kristina | 07.09.2022