reklama

Praha slibuje nové stezky pro cyklisty

Do konce letošního roku přibudou v Praze možnosti pro výlety na kole i pro každodenní cesty do práce. Pražský magistrát slibuje investovat do výstavby cyklostezek 30 milionů Kč, dalších 35 milionů je určeno na údržbu. Do konce letošního roku by mělo být zprovozněno 11 km nových cyklostezek. (aktualizováno 7. března 2011)

Foto: Jitka Vrtalová

Že Praha chce cyklistickou dopravu i nadále podporovat, nám potvrdil náměstek pražského primátora Karel Březina. „Město vyčlenilo z rozpočtu 30 milionů Kč na investice, dalších 35 milionů půjde na údržbu a opatření pro lepší začlenění cyklistů do provozu na silnicích,“ řekl k této otázce Březina.


Foto: NaKole.cz

Objevují se ale také názory, že tato investice není dostatečná. „To číslo je směšně malé,“ řekl v pořadu ČT „Nedej se“ bývalý pražský radní Petr Štěpánek, který měl ve svém resortu cyklistiku v uplynulém volebním období. „Pokud chce Praha dostát závazkům, které vyplývají z koncepce rozvoje cyklodopravy, měla by se investovaná částka pohybovat okolo 100–150 milionů korun,“ upřesňuje to specialista na cyklistickou dopravu Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat. 

Pokud pražský magistrát splní svůj slib, cyklisté se v příštím roce mohou těšit na otevření několika nových úseků cyklostezek a další prvky cyklistické infrastruktury. Celkem se jedná o 11 km cyklostezek a 2,3 km opatření pro začlenění cyklistů do provozu (cyklopruhy, piktogramové koridory pro cyklisty, předsunuté stopčáry, cykloobousměrky apod). Kromě toho by se v letošním roce mělo v Praze objevit na 300 nových cyklostojanů.

Seznam akcí, do kterých chce město investovat, obsahuje celkem jedenáct položek. Pokud se však podíváme na jejich finanční náročnost, na první pohled je zřejmé, že pouze městský rozpočet stačit nebude. S nejvyšší prioritou může počítat nanejvýš několik stezek. Podle městského cyklokoordinátora Pavla Poláka by do konce letošního listopadu měly být dokončeny následující úseky:  

  • Nájezdové rampy na lávku přes Vltavu (Komořany – Lahovice) – v rámci výstavby silničního okruhu Prahy byla vybudována zavěšená lávka pro cyklisty, která tvoří součást přemostění Vltavy. Lávka je již postavená, chybí pouze vybudování nájezdových ramp a její kolaudace. Tím by se propojily dvě důležité páteřní trasy A1 (podél Berounky) a A2 (podél Vltavy).
  • Cyklostezka Barrandovský most – Malá Chuchle (1,67 km) – převedení páteřní trasy A1 ze silnice na novou cyklostezku. Na ní by navázal úsek z Malé Chuchle podél Vltavy a Berounky, který je v provozu již několik let.
  • Cyklostezka Zbraslav – Jarov (3,12 km) – prodloužení oblíbené, 12 km dlouhé „Modřanské“ stezky (v celopražském systému značení má číslo A2), která vede z centra Prahy přes Podolí na Zbraslav.

Praha při vybudování těchto úseků spoléhá na prostředky z evropských fondů, díky kterým se již v minulosti podařilo postavit například cyklostezku ve Vysočanech.

Další přípravované projekty jsou:

  • Na Slupi – Výtoň (0,5 km)
  • Ankarská – přejezd (0,2km)
  • Cyklotrasa Papírenská – plavební kanál (1,8 km)
  • Roztocká ulice – Sedlec (0,2 km)
  • Troja – Ďáblice (1,77 km)
  • Modřany – Cholupice (etapa Mariánská-Durychova) (0,86 km)
  • Kačerov-Spořilov-Záběhlice (3,2 km)
  • Perucká-Vršovice-Nusle-Michle (3,76 km)


Do tunelu pod Vítkovem, který město opravilo v roce 2009, dosud cyklisté nesmějí. Podle městského koorinátora za to může SŽDC, která zatím městu nepředala vybudovanou přívodní stezku.
Foto: NaKole.cz

V české metropoli používá jízdní kolo 282 tisíc lidí (v roce 2008 to bylo 244 tisíc), z toho 141 tisíc lidí jezdí pravidelně, více než jednou týdně (v roce 2008 131 tisíc). Pozitivním trendem také je snižující se počet nehod cyklistů na území Prahy. Podle Pavla Poláka to souvisí se stále větší oblibou jízdního kola: „Obecně platí, že pokud je cyklistů více, ostatní řidiči si na ně postupně zvyknou a ví, jak se k nim mají chovat, to se potvrzuje i v Praze.“ Zatím poslední smrtelná nehoda cyklisty se v hlavním městě stala v roce 2007.

Jak informoval Karel Březina, dalším krokem bude ustanovení komise pro cyklistickou dopravu. Tato komise fungovala při radě hlavního města od roku 2007. Její činnost ukončily loňské volby, nová dosud nebyla ustanovena. Komise by měla dohlížet na plnění koncepčního materiálu, který počítá s navýšením podílu cyklistů na 5 % a který odsouhlasila bývalá Rada hl. m. Prahy.  

 

Přečtěte si také:

Fotogalerie

Jitka Vrtalová, 05.03.2011
Blogy

Dámská zdraví z PoSázaví aneb jaké jsou cesty podél Sázavy

 ()
Dámská 2019 se nesla pod heslem "Pramen zdraví z PoSázaví" a Posázaví jsme si užily opravdu dost. Jely jsme Sázavu od pramene k soutoku. HMS chtěla původně jet obráceně, ale akceptovala můj návrh, že je lepší vyjet z domova vlakem a po svých se pak vrátit, než někde poslední den stíhat vlak. A…
radka | 14.02.2020

Západní Evropou s dětmi - část 4. - Alpami pod Mont Blanc

 ()
Oberalppass (2046 m n. m.) tak tam končí naše cesta podél Rýna. Nebude to žádné dlouhé psaní, asi tak jako nám trval výjezd do sedla. Ráno jsme stáli on the road ještě dřív, než se objevili první motorkáři, a za dvě hodinky jsme byli nahoře. Překvapilo nás ta snadnost, taková rozehřívačka po ránu,…
Peggy | 14.02.2020

330 Šumavou aneb jedna vyjížďka se sedmi Nej

 ()
Víte, kolik kilometrů dokáže ujet na kole Chuck Norris? No přece všechny! Ale vážně. Je to vlastně zajímavá otázka nabitá výzvou. Ruku na srdce. Který cyklista ji alespoň jednou nedostal nebo si ji sám nepoložil: Kolik kilometrů ujedeš na kole v jednom kuse? Před nedávnem jsem si zkusil cestu do…
JohnyB | 09.02.2020

Západní Evropou s dětmi - část 3. - Francií a podél Rýnu do Alp

 ()
Do Francie jsme se těšili. Před čtyřmi lety jsme ji projeli od západu k východu podél řek Loiry a Doubs, a byla to země příjemná jak na jezdění, tak na táboření. Potkávali jsme nespočet plácků, sedánků, ohnišť. Jak jsme se obávali se kempování v Nizozemsku, tak Francií jsme si naopak byli jistí.…
Peggy | 06.02.2020

Západní Evropou s dětmi - část 2. - Belgie a Lucembursko

 ()
Belgie byla třetí zemí této cesty, a pro děti v pořadí dvacátá pátá, kterou s námi projely na kolech. (Omlouvám se bratrům Slovákům, že počítám i je, aby to číslo vypadalo líp :-)) Moc jsme toho dopředu o Belgii nevěděli. Snad jen že prý v tom hlavním státě EU pořád prší, vynalezli tam hranolky a…
Peggy | 29.01.2020

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Co vás zaujalo 222. před 5 minutami
Technické rady Technický dotaz dnes v 21:55
NEcyklo My a zvířátka dnes v 21:54
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 87. dnes v 21:44
Vyjížďky, srazy, akce Bratislava na kole dnes v 21:18
Ostatní – cyklo mapy.cz dnes v 20:08
Ostatní – cyklo scwalbe marathon dnes v 19:31
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

259 cyklistů (16 přihlášených)

Dámská zdraví z PoSázaví aneb jaké jsou cesty podél Sázavy

Dámská 2019 se nesla pod heslem "Pramen zdraví z PoSázaví" a Posázaví jsme si užily opravdu dost. Jely jsme…
radka | 14.02.2020

Západní Evropou s dětmi - část 4. - Alpami pod Mont Blanc

Oberalppass (2046 m n. m.) tak tam končí naše cesta podél Rýna. Nebude to žádné dlouhé psaní, asi tak jako…
Peggy | 14.02.2020

330 Šumavou aneb jedna vyjížďka se sedmi Nej

Víte, kolik kilometrů dokáže ujet na kole Chuck Norris? No přece všechny! Ale vážně. Je to vlastně zajímavá…
JohnyB | 09.02.2020