reklama

Praha slibuje nové stezky pro cyklisty

Do konce letošního roku přibudou v Praze možnosti pro výlety na kole i pro každodenní cesty do práce. Pražský magistrát slibuje investovat do výstavby cyklostezek 30 milionů Kč, dalších 35 milionů je určeno na údržbu. Do konce letošního roku by mělo být zprovozněno 11 km nových cyklostezek. (aktualizováno 7. března 2011)

Foto: Jitka Vrtalová

Že Praha chce cyklistickou dopravu i nadále podporovat, nám potvrdil náměstek pražského primátora Karel Březina. „Město vyčlenilo z rozpočtu 30 milionů Kč na investice, dalších 35 milionů půjde na údržbu a opatření pro lepší začlenění cyklistů do provozu na silnicích,“ řekl k této otázce Březina.


Foto: NaKole.cz

Objevují se ale také názory, že tato investice není dostatečná. „To číslo je směšně malé,“ řekl v pořadu ČT „Nedej se“ bývalý pražský radní Petr Štěpánek, který měl ve svém resortu cyklistiku v uplynulém volebním období. „Pokud chce Praha dostát závazkům, které vyplývají z koncepce rozvoje cyklodopravy, měla by se investovaná částka pohybovat okolo 100–150 milionů korun,“ upřesňuje to specialista na cyklistickou dopravu Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat. 

Pokud pražský magistrát splní svůj slib, cyklisté se v příštím roce mohou těšit na otevření několika nových úseků cyklostezek a další prvky cyklistické infrastruktury. Celkem se jedná o 11 km cyklostezek a 2,3 km opatření pro začlenění cyklistů do provozu (cyklopruhy, piktogramové koridory pro cyklisty, předsunuté stopčáry, cykloobousměrky apod). Kromě toho by se v letošním roce mělo v Praze objevit na 300 nových cyklostojanů.

Seznam akcí, do kterých chce město investovat, obsahuje celkem jedenáct položek. Pokud se však podíváme na jejich finanční náročnost, na první pohled je zřejmé, že pouze městský rozpočet stačit nebude. S nejvyšší prioritou může počítat nanejvýš několik stezek. Podle městského cyklokoordinátora Pavla Poláka by do konce letošního listopadu měly být dokončeny následující úseky:  

  • Nájezdové rampy na lávku přes Vltavu (Komořany – Lahovice) – v rámci výstavby silničního okruhu Prahy byla vybudována zavěšená lávka pro cyklisty, která tvoří součást přemostění Vltavy. Lávka je již postavená, chybí pouze vybudování nájezdových ramp a její kolaudace. Tím by se propojily dvě důležité páteřní trasy A1 (podél Berounky) a A2 (podél Vltavy).
  • Cyklostezka Barrandovský most – Malá Chuchle (1,67 km) – převedení páteřní trasy A1 ze silnice na novou cyklostezku. Na ní by navázal úsek z Malé Chuchle podél Vltavy a Berounky, který je v provozu již několik let.
  • Cyklostezka Zbraslav – Jarov (3,12 km) – prodloužení oblíbené, 12 km dlouhé „Modřanské“ stezky (v celopražském systému značení má číslo A2), která vede z centra Prahy přes Podolí na Zbraslav.

Praha při vybudování těchto úseků spoléhá na prostředky z evropských fondů, díky kterým se již v minulosti podařilo postavit například cyklostezku ve Vysočanech.

Další přípravované projekty jsou:

  • Na Slupi – Výtoň (0,5 km)
  • Ankarská – přejezd (0,2km)
  • Cyklotrasa Papírenská – plavební kanál (1,8 km)
  • Roztocká ulice – Sedlec (0,2 km)
  • Troja – Ďáblice (1,77 km)
  • Modřany – Cholupice (etapa Mariánská-Durychova) (0,86 km)
  • Kačerov-Spořilov-Záběhlice (3,2 km)
  • Perucká-Vršovice-Nusle-Michle (3,76 km)


Do tunelu pod Vítkovem, který město opravilo v roce 2009, dosud cyklisté nesmějí. Podle městského koorinátora za to může SŽDC, která zatím městu nepředala vybudovanou přívodní stezku.
Foto: NaKole.cz

V české metropoli používá jízdní kolo 282 tisíc lidí (v roce 2008 to bylo 244 tisíc), z toho 141 tisíc lidí jezdí pravidelně, více než jednou týdně (v roce 2008 131 tisíc). Pozitivním trendem také je snižující se počet nehod cyklistů na území Prahy. Podle Pavla Poláka to souvisí se stále větší oblibou jízdního kola: „Obecně platí, že pokud je cyklistů více, ostatní řidiči si na ně postupně zvyknou a ví, jak se k nim mají chovat, to se potvrzuje i v Praze.“ Zatím poslední smrtelná nehoda cyklisty se v hlavním městě stala v roce 2007.

Jak informoval Karel Březina, dalším krokem bude ustanovení komise pro cyklistickou dopravu. Tato komise fungovala při radě hlavního města od roku 2007. Její činnost ukončily loňské volby, nová dosud nebyla ustanovena. Komise by měla dohlížet na plnění koncepčního materiálu, který počítá s navýšením podílu cyklistů na 5 % a který odsouhlasila bývalá Rada hl. m. Prahy.  

 

Přečtěte si také:

Fotogalerie

Jitka Vrtalová, 05.03.2011
Blogy

Expedice Česká Kanada 118

Sakra, proč vlastně jedeme po ose, když nás předjíždí vlak? Napadlo mě, před Ždírcem, když se okolo nás po souběžně vedené železnici přehnala krásná nová souprava osobního vlaku. A hned jsem si odpověděl. Protože ještě vloni tady jezdili klasické vagony a nastupovat do vlaku s kolem po schůdkách…
Stanley58 | 08.10.2019

Být králem na cestě ... 6. NDR

 ()
Budou to už dva měsíce, a stále jsem nedopsal své vyprávění o poslední části cesty.Nedokážu, jako třeba Peggy, sepsat to po pár měsících, prostě staré zážitky vytlačí nové, z paměti se vytrácí detaily a zůstane jen něco jako „pocit".A tím pocitem z posledních etap je zklamání, únava, bolest a…
Jindra8526 | 04.10.2019

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 4 - Koráb, Doubrava

 ()
Panuje horké letní odpoledne, potí se mi záda v autě, potí se silnice pod autem a určitě se pěkně opotil i zajíc, který vyskočil z pole před autem. Teplota neklesá pod třicítku ani po čtvrté hodině - ideální jet se tak akorát smočit někam k rybníku, ale to víte, kolo je kolo. Už cestou z práce…
JohnyB | 18.09.2019

Znova ve Vysokých Tatrách na kole i pěšky 2019

 ()
Stejné výchozí místo jako vloni, ne že bychom neradi objevovali nové lokality, ale když se nám někde líbí, rádi se tam vracíme. Náš loňský pokoj s terasou a výhledem na kostel v Nové Lesné je volný přesně začátkem srpna, kdy potřebujeme odjet z města a konečně přestat bušit celé dny do klávesnice,…
HMS | 02.09.2019

Miladatlon 2019 - skoro na bedně

 ()
Oproti loňsku jsem letos moc závodů nestihl, triatlonů bylo jen pár a zatím žádný kvadriatlon. Zkoušet závodit na inlinech se mi po nedávném přistání na asfaltu moc nechtělo a tak zbývala možnost vyrazit do Ústí nad Labem na závod Miladatlon. Trasa 500 m plavání, 2 km pádlování, 20 km kolo a 5 km…
Jrr | 01.09.2019

O čem se mluví:

NEcyklo Pobavilo - potěšilo 155 dnes v 23:11
Lehokola kmx k3 dnes v 22:15
Technické rady Náboj s kónusy a jeho životnost dnes v 20:50
Elektrokola Vypínání motoru. dnes v 19:07
Rada při výběru kola Levná koloběžka dnes v 17:00
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 84. dnes v 14:37
NEcyklo Pobavilo, potěšilo 154 dnes v 12:30
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

239 cyklistů (8 přihlášených)

Expedice Česká Kanada 118

Sakra, proč vlastně jedeme po ose, když nás předjíždí vlak? Napadlo mě, před Ždírcem, když se okolo nás po…
Stanley58 | 08.10.2019

Být králem na cestě ... 6. NDR

Budou to už dva měsíce, a stále jsem nedopsal své vyprávění o poslední části cesty.Nedokážu, jako třeba Peggy…
Jindra8526 | 04.10.2019

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 4 - Koráb, Doubrava

Panuje horké letní odpoledne, potí se mi záda v autě, potí se silnice pod autem a určitě se pěkně opotil i…
JohnyB | 18.09.2019