reklama

Praha slibuje nové stezky pro cyklisty

Do konce letošního roku přibudou v Praze možnosti pro výlety na kole i pro každodenní cesty do práce. Pražský magistrát slibuje investovat do výstavby cyklostezek 30 milionů Kč, dalších 35 milionů je určeno na údržbu. Do konce letošního roku by mělo být zprovozněno 11 km nových cyklostezek. (aktualizováno 7. března 2011)

Foto: Jitka Vrtalová

Že Praha chce cyklistickou dopravu i nadále podporovat, nám potvrdil náměstek pražského primátora Karel Březina. „Město vyčlenilo z rozpočtu 30 milionů Kč na investice, dalších 35 milionů půjde na údržbu a opatření pro lepší začlenění cyklistů do provozu na silnicích,“ řekl k této otázce Březina.


Foto: NaKole.cz

Objevují se ale také názory, že tato investice není dostatečná. „To číslo je směšně malé,“ řekl v pořadu ČT „Nedej se“ bývalý pražský radní Petr Štěpánek, který měl ve svém resortu cyklistiku v uplynulém volebním období. „Pokud chce Praha dostát závazkům, které vyplývají z koncepce rozvoje cyklodopravy, měla by se investovaná částka pohybovat okolo 100–150 milionů korun,“ upřesňuje to specialista na cyklistickou dopravu Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat. 

Pokud pražský magistrát splní svůj slib, cyklisté se v příštím roce mohou těšit na otevření několika nových úseků cyklostezek a další prvky cyklistické infrastruktury. Celkem se jedná o 11 km cyklostezek a 2,3 km opatření pro začlenění cyklistů do provozu (cyklopruhy, piktogramové koridory pro cyklisty, předsunuté stopčáry, cykloobousměrky apod). Kromě toho by se v letošním roce mělo v Praze objevit na 300 nových cyklostojanů.

Seznam akcí, do kterých chce město investovat, obsahuje celkem jedenáct položek. Pokud se však podíváme na jejich finanční náročnost, na první pohled je zřejmé, že pouze městský rozpočet stačit nebude. S nejvyšší prioritou může počítat nanejvýš několik stezek. Podle městského cyklokoordinátora Pavla Poláka by do konce letošního listopadu měly být dokončeny následující úseky:  

  • Nájezdové rampy na lávku přes Vltavu (Komořany – Lahovice) – v rámci výstavby silničního okruhu Prahy byla vybudována zavěšená lávka pro cyklisty, která tvoří součást přemostění Vltavy. Lávka je již postavená, chybí pouze vybudování nájezdových ramp a její kolaudace. Tím by se propojily dvě důležité páteřní trasy A1 (podél Berounky) a A2 (podél Vltavy).
  • Cyklostezka Barrandovský most – Malá Chuchle (1,67 km) – převedení páteřní trasy A1 ze silnice na novou cyklostezku. Na ní by navázal úsek z Malé Chuchle podél Vltavy a Berounky, který je v provozu již několik let.
  • Cyklostezka Zbraslav – Jarov (3,12 km) – prodloužení oblíbené, 12 km dlouhé „Modřanské“ stezky (v celopražském systému značení má číslo A2), která vede z centra Prahy přes Podolí na Zbraslav.

Praha při vybudování těchto úseků spoléhá na prostředky z evropských fondů, díky kterým se již v minulosti podařilo postavit například cyklostezku ve Vysočanech.

Další přípravované projekty jsou:

  • Na Slupi – Výtoň (0,5 km)
  • Ankarská – přejezd (0,2km)
  • Cyklotrasa Papírenská – plavební kanál (1,8 km)
  • Roztocká ulice – Sedlec (0,2 km)
  • Troja – Ďáblice (1,77 km)
  • Modřany – Cholupice (etapa Mariánská-Durychova) (0,86 km)
  • Kačerov-Spořilov-Záběhlice (3,2 km)
  • Perucká-Vršovice-Nusle-Michle (3,76 km)


Do tunelu pod Vítkovem, který město opravilo v roce 2009, dosud cyklisté nesmějí. Podle městského koorinátora za to může SŽDC, která zatím městu nepředala vybudovanou přívodní stezku.
Foto: NaKole.cz

V české metropoli používá jízdní kolo 282 tisíc lidí (v roce 2008 to bylo 244 tisíc), z toho 141 tisíc lidí jezdí pravidelně, více než jednou týdně (v roce 2008 131 tisíc). Pozitivním trendem také je snižující se počet nehod cyklistů na území Prahy. Podle Pavla Poláka to souvisí se stále větší oblibou jízdního kola: „Obecně platí, že pokud je cyklistů více, ostatní řidiči si na ně postupně zvyknou a ví, jak se k nim mají chovat, to se potvrzuje i v Praze.“ Zatím poslední smrtelná nehoda cyklisty se v hlavním městě stala v roce 2007.

Jak informoval Karel Březina, dalším krokem bude ustanovení komise pro cyklistickou dopravu. Tato komise fungovala při radě hlavního města od roku 2007. Její činnost ukončily loňské volby, nová dosud nebyla ustanovena. Komise by měla dohlížet na plnění koncepčního materiálu, který počítá s navýšením podílu cyklistů na 5 % a který odsouhlasila bývalá Rada hl. m. Prahy.  

 

Přečtěte si také:

Fotogalerie

Jitka Vrtalová, 05.03.2011
Blogy

Československo s dětmi - kapitola 3.

 ()
Slovensko s rouškouKapitola 3 - Střední Slovensko Spiš, Liptov, Orava... přesně tyhle oblasti jsou důvodem, proč se mi slovenská krajina asi líbí víc než u nás v Česku. Ty strmé stráně, posečené louky s kupkami sena, občas ovce (dnes už moc ne), smrky co mají větve až na zem... Tedy, jasně že už to…
Peggy | 06.12.2021

Československo s dětmi - kapitola 2.

 ()
Slovensko s rouškouKapitola 2 - Východní Slovensko První opravdový cykloexpediční den byl ve znamení geografických zajímavostí. Takových těch, o kterých si roky říkáte, že možná jednou, až bude víc času...Tak třeba nejnižší bod Slovenska. Leží tam, kde řeka Bodrog opouští slovenské území, a…
Peggy | 29.11.2021

Československo s dětmi - kapitola 1.

 ()
Československo s dětmi - rok 2020 1. část Slovensko s rouškou Kapitola 1 - Cesta na východ Něco málo na úvod... Nebyla to tak úplně naše volba, ale jak každý ví, tak v březnu se zavřely hranice států a nikdo nevěděl, co bude. Sice jsme si tehdy říkali, že do léta daleko, ale postupem času bylo…
Peggy | 24.11.2021

Rok kovidový-druhý

 ()
Po loňském, předčasném jásotu, na nás na začátku letošního roku 2021 zaútočila ta čínská svině znovu. Opět se zavíraly hranice, nejprve okresů, později i katastrů. No jo, ale co my cyklisté, co s tím máme dělat? Naštěstí jsem před těmi lockdowny stačil alespoň jednou navštívit moje oblíbené…
Stanley58 | 24.11.2021

Belánské Tatry a okolí – srpen 2021

 ()
Už jsem skoro zapomněla balit na dovolenou a psát blog se mi vlastně ani nechtělo, ale pak jsem si uvědomila, že až opravdu nebudu nikam jezdit, tak se popis dovolené bude hodit. V době Covidové jsem prošlapala pohorky, praskla podrážka, tak když bylo jasné, že zase jedeme do Vysokých Tater a budu…
HMS | 10.09.2021

O čem se mluví:

LIDL pro cyklisty VIII včera v 22:41
Nejlepší vtip 49 včera v 22:39
Oblečení a outdoor Peřový spacak včera v 20:42
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 115. včera v 20:41
Cestování na kole Plány příští rok - Covid včera v 19:28
Komentáře k blogu Československo s dětmi - kapitola 3. včera v 19:16
NEcyklo Radování na sněhu 2021 - 2022 včera v 18:09
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

136 cyklistů (2 přihlášení)

Československo s dětmi - kapitola 3.

Slovensko s rouškouKapitola 3 - Střední Slovensko Spiš, Liptov, Orava... přesně tyhle oblasti jsou důvodem,…
Peggy | 06.12.2021

Československo s dětmi - kapitola 2.

Slovensko s rouškouKapitola 2 - Východní Slovensko První opravdový cykloexpediční den byl ve znamení…
Peggy | 29.11.2021

Československo s dětmi - kapitola 1.

Československo s dětmi - rok 2020 1. část Slovensko s rouškou Kapitola 1 - Cesta na východ Něco málo na úvod…
Peggy | 24.11.2021