reklama

Alpy začínají hodinu za Vídní

Jedete po Dunajské stezce, úrodnou nížinou podél řeky se blížíte k Vídni. Jen hodinu cesty autem jsou přitom vzdálené alpské štíty s bělavou sněhovou čepicí, která mizí až s prvními přísliby léta. A právě tato část Dolního Rakouska dodnes okouzluje technikou, jež dokáže překonat alpská údolí mohutnými viadukty, po kterých se prohánějí parní lokomotivy. Podívali jsme se na tři místa, která dodnes vyvolávají údiv a okouzlují nejen vyznavače železnic.

Nejvyšší vrchol Vídeňských Alp dosahuje přes dva tisíce metrů.
Nejvyšší vrchol Vídeňských Alp dosahuje přes dva tisíce metrů.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Název spolkové země Dolní Rakousko (Nieder Österreich) vyvolává dojem nížiny. Velká část opravdu leží v nížině podél Dunaje, v otevřeném prostoru, kde se střídají lesy, vinice a pole. Jen 80 km cesty od Vídně ale leží úplně jiný svět. „Buclige Welt“, tedy v překladu něco jako hrbatý nebo hrbolatý svět je nejvýchodnějším výběžkem Alp. Mírně zvlněná krajina tu postupně přechází až do nejvyšších štítů, které se svými dvěma tisíci metrů už dávají skutečný zážitek z velehor. Tady leží obec Semmering, jejíž jméno dalo název jedné z nejodvážnějších železničních staveb století.

Oblast Vídeňských Alp patří mezi oblíbené cíle už od 19. století. Tehdejší turisty v kožených kalhotách, s vlněnými kabáty a s dřevěnými sukovicemi, jak je známe z historických fotografií, dnes nahradilo funkční oblečení, hůlky pro nordic walking nebo MTB kola. Jedna věc se ale nemění, a tou je okouzlení horami a technickou zručností stavitelů železnic a lanovek.

Výlet si sem může udělat každý, ať už při cestování do Vídně nebo na odskok z jízdy po Dunajské cestě. Jen kousek od sebe tu leží tři místa, která umožňují podívat se na svět trochu z výšky – železnice Semmering, lanovka na Rax a Schneeberská zubačka. 

Puchberg am Schneeberg
Z městečka Puchberg vede horská zubačka na nejvýše položené nádraží v Rakousku.
Foto: NaKole.cz

Semmering – legenda mezi železnicemi

Legendární Semmering, který se stal první skutečnou horskou železnicí na světě, postavil benátský inženýr Karl von Ghega v roce 1854. Obec Semmering dala název jedné z nejodvážnějších technických staveb své doby – viaduktu, který přemosťuje alpské údolí a po kterém jede mašinka ve výšce bezmála padesát metrů vysoko. Stavbě se někdy přezdívalo „vídeňský balkon", a to zdaleka nejen kvůli neobvyklému rozhledu. Výstavné hotely a luxusní vily dodnes připomínají doby rakousko-uherské monarchie, kdy se tu setkávali nejmocnější a nejbohatší, aby se nadýchali čerstvého alpského vzduchu a vyžívali se sportem.

Železnice Semmeringbahn, vedoucí z Gloggnitz přes Pa­yerbach a Semmering až do města Mürzzuschlag, je dnes zařazena na seznam technických památek UNESCO. Cesta vlakem po jedné z nejznámějších světových železnic je otevřená pro každého. Trať je v současnosti plně funkční a vlaky rakouských drah tu pravidelně pendlují podle stálého jízdního řádu.

A nebyly by to Alpy, aby se tu nenašlo také něco pro cyklisty. Bikepark Zau[:ber:]g Semmering nabízí bezmála 10 km tras s možnostmi pro downhill, freeride, ale také rodinnou trasu pro začátečníky. Ti mohou využít také služeb bikerské školy s výukou jízdní techniky. Začátečníkům a rodinám s dětmi se tu nabízejí také k zapůjčení koloběžky Monster-Roller.

Další informace:

Jak se sem dostat:

  • Veřejnou dopravou: vlakem do Gloggnitz.
  • Autem: Z dálnice A2 k dálničnímu uzlu Seebenstein, S6 k výjezdu na Gloggnitz.
  • Na kole: Z Vídně po EuroVelo9 (tematická trasa Thermenradweg) do Wiener Neustadt. Odsud přes Lanzenkirchen (odpojit se od EV9) do Neunkirchen a po Schwarzataler Radweg až do Gloggnitz.

Schneeberg – dobromyslný líný mlok

Mlok skvrnitý

Proč právě salamandr?

Nějakou dobu jsme diskutovali nad tím, proč právě mloka (salamandra) si zvolili provozovatelé rakouské dráhy na Schneeberg jako svůj symbol. První věc, která člověka napadne při pohledu na nezaměnitelný vláček „Salamander" je jasně určující kresba, která je podobně jako u zeber nebo tygrů nezaměnitelná a kterou lze najít na nejrůznějších detailech, jako je třeba osobní váha, sloupek s dalekohledem nebo třeba na upomínkových předmětech. Díky nim je Schneebergbahn jedinečná.

Jaké typické vlastnosti má podle vás mlok? Setkání s ním je pro člověka bezpečné, jeho jed může ohrozit jen žížaly, pavouky nebo slimáky, které slouží mlokům jako potrava. Mlok má robustní tělo, se zakulacenou hlavou a vypouklýma očima. V přírodě nepatří mezi rychlíky, spíše se pomalu a líně pohybuje na krátkých nožkách. Na druhou stranu, prudký svah není pro mloka žádnou velkou překážkou. Při průměrné rychlosti zubačky 11,3 km/h a stoupání až 20 % jsou to vlastnosti přímo symbolické.

Životně důležité je pro mloka čisté prostředí bez emisí, imisí a jiných zplodin. Jednoduše řečeno – posaďte mloka na koleje a získáte přesnou představu toho, proč a jak se právě tenhle obojživelník stal symbolem vlaku na nejvyšší horu této části alpského masivu.

Co je ovšem nejdůležitější, mlok patří neodmyslitelně k fauně alpského podhůří. Je tedy doslova „místním" obyvatelem a patří k Alpám stejně neodmyslitelně jako zubačky, horské železnice a lanovky všeho druhu.

Protikladem „hochnóbl" Semmeringu je domácká a poklidná atmosféra na cestě horskou zubačkou na Schneeberg – nejvyšší horu Vídeňských Alp. Z náhorní planiny, která začíná u nejvýše položeného železničního nádraží v Rakousku, je jedinečný výhled na okolní masivy hor. Výškový rozdíl 1218 m překoná zubačka za 52 minut, na cestě přitom absolvuje průjezd dvěma horskými tunely. Planina nabízí skvělé podmínky pro nenáročnou pěší turistiku.  

Pro cestu na Schneeberg je možné vybrat si mezi historickým parním vlakem nebo moderním vláčkem, který získal pro svůj typický vzhled přezdívku „salamander". V mezistanici Baumgartner se turistům nabízejí k ochutnání schneeberské „buchteln", jinak tedy buchty přesně takové, jaké mají být, s povidly a pořádně pocukrované.

Vlaky na trati Puchberg-Hochschneeberg  jsou v provozu jen během letní sezóny od dubna do října. Nahoru se lze dostat i dvojsedačkovou lanovkou Salamander-Sesselbahn, jejíž dolní stanice je vzdálená zhruba 6 km od vlakového nádraží.  

Další informace:

Jak se sem dostat:

  • Veřejnou dopravou: vlakem do Wiener Neustadt, kde je třeba přestoupit na vlak na Puchberg/Schne­eberg.
  • Autem: Z dálnice A2, výjezd na Wiener Neustadt-West a dále po státní silnici B26 až do cíle Puchberg/Schne­eberg.
  • Na kole: Z Vídně po EuroVelo9 (tematická trasa Thermenradweg) do Wiener Neustadt a Lanzenkirchen. Zde se odpojit a přes Neunkirchen a Ternitz až do Puchberg.

Nejstarší lanovka v Rakousku

Kabinová lanovka na Rax vypadá spíše jako výtah. Neuvěřitelných 1017 m převýšení překoná pomocí pouze pěti sloupů za 8 minut. Při jízdě si připadáte jako během levitace, tak lehké a samozřejmé je stoupání k horní stanici lanovky. Na cestě se střídají dvě kabinky, které v sezóně vyvážejí pasažéry do výšky 1550 m pravidelně každou půlhodinu.

První lanovka v Rakousku startuje v jednom z nejznámějších dolnorakouských lázeňských resortů, kterým  je Reichenau a/d Rax. 

Výlet na Rax, limonáda či káva v horské chatě u horní stanice lanovky a procházka po horské planině Raxplateau udělá radost snad každému, kdo právě netrpí závratí.

Další informace:

Jak se sem dostat:

  • Veřejnou dopravou: vlakem do Payerbachu/Re­ichenau a dále linkovým autobusem až k dolní stanici lanovky.
  • Autem: Z dálnice A2 k dálničnímu uzlu Seebenstein, S6 k výjezdu na Gloggnitz a dále po státní silnici B27 přes Reichenau.
  • Na kole: Z Vídně po EuroVelo9 (tematická trasa Thermenradweg) do Wiener Neustadt. Odsud přes Lanzenkirchen (odpojit se od EV9) do Neunkirchen a po Schwarzataler Radweg až do Reichenau.

Léto v horách

Jako základnu pro cestování po Vídeňských Alpách jsme zvolili městečko Puchberg, které leží u dolní stanice zubačky na Schneeberg. Spolu s Reichenau představovalo od poloviny devatenáctého století nejvýznamnější letovisko obyvatel Vídně. Puchberg je dodnes klimatickým lázeňským resortem s jedinečnou atmosférou. V této oblasti se nabízí možnosti ubytování v široké cenové škále od 15 EUR za přenocování se snídaní v horské chatě či privátu až po luxusní hotely s plnou výbavou.

Doporučujeme: Ledové speciality v kavárně vedle nádraží v Puchbergu jsou mimořádným zážitkem.

Fotogalerie

Nejvyšší vrchol Vídeňských Alp dosahuje přes dva tisíce metrů. Semmeringbahn - první skutečná horská železnice na světě. Semmeringbahn - první skutečná horská železnice na světě. Semmeringbahn - první skutečná horská železnice na světě. Z městečka Puchberg vede železnice na nejvýše položené nádraží v Rakousku. Mlok (Salamander Salamander) se stal předlohou... ...pro vláček směřující na Schneeberg. Typický vzor najdeme ve nejrůznějších detailech, třeba i na nádražní váze. Typické "lederhosen" jsou tu běžně k vidění, stejně jako tradiční ženské kostýmy. Samozřejmě, že na památku si můžete také jedny odvézt jako suvenýr. Zubačka na Schneeberg. Typické "buchteln", jak je známe od babičky... Náhorní planina Schneeberg, královna Vídeňských Alp. I v červenci jsou tu k vidění sněhové jazyky. Druhou soupravou na trase je historický parní vláček. Kromě kola či vlaku můžete cestou na Schneeberg urychlit pomocí sedačkové lanovky. Výhled na Vídeňské Alpy. Za pouhých osm minut překoná lanovka na Rax přes tisíc výškových metrů. Dolní stanice kabinkové lanovky na Rax.
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 02.08.2012
Vyzkoušejte
 (CK Mamut tour)

Rakousko-slovinsko-italské pomezí na kole

Rakousko, Itálie, Slovinsko
20.08.2019 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
8 300 Kč 7 990 Kč
 (CK Cyklotur)

Tyrolsko-bavorské pomezí na kole

Rakousko, Německo
20.08.2019 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
10 380 Kč
 (CK Eurocykl Herdegen)

Lungau na kole

Rakousko
20.08.2019 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
11 900 Kč
 (CK Bondo)

Švýcarská jezera na kole

Švýcarsko
23.08.2019 - 10 dní
cyklistický
Autobusem
13 940 Kč
 (CK Rubikon)

Davos na kole

Švýcarsko
23.08.2019 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
9 500 Kč
Do vaší knihovny

Pestrý život cyklotrempa

Jan Vlasák
Čtvrtá kniha svérázného cestovatele a spisovatele
Čtvrtá kniha je výjimečná tím, že si autor kromě textu a fotografií do ní sám nakreslil obrázky uvádějící jednotlivé kapitoly a je také…
278 Kč

Alpský cyklistický pas

Michal Pavlata
ALPEN RADFAHREN REISEPASS / ALPINE CYCLING PASSPORT / LE PASSEPORT CYCLISTE DES ALPES / PASSAPORTO CICLISTICO ALPINO Dáváte si na svých…
100 Kč
Blogy

Být králem na cestě ... 4. Holandsko

 ()
Cesta z frankofonního Bruselu do holandských Flander vede prostě přes arabsky mluvící Střední východ. Přijede-li člověk po dálnici, nemá šanci si toho všimnout, ale na kole je to docela jiné. Krasoduchové by si na mě smlsli, neboť jsem opravdu zažíval pocity nefalšovaného a zarputilého xenofoba.…
Jindra8526 | 10.08.2019

Krkonošemi na kole (2019.07.21. - 07.24.)

 ()
Dlouho jsme s kamarádem Jardou sbírali morální síly na podobný podnik. Nakonec jsme se rozhodli využít volný čas, který se nabízel v tomto termínu mezi prací, hlídáním vnoučat, koček, domácími pracemi a pod... Jistě bychom vymysleli cestu Krkonošemi i na víc dní, jen bychom ji museli zase odkládat…
vlli2 | 29.07.2019

Být králem na cestě... 3. Do Bruselu

 ()
Ven z města světel zase podél kanálu, časně zrána. Na sever, nevábným předměstím Saint-Denis, kde by člověk nechtěl zůstat sám po setmění, tahle část Paříze opravdu za vidění moc nestojí. Naštěstí je neděle, všichni spí, jen u a tam se potácí nějaká postavička či skupinka, která má ještě noc a…
Jindra8526 | 28.07.2019

Být králem na cestě... 2. Do Paříže

 ()
Na snídani ve Strasbourgu je moc brzo, celé město ještě spí. Tady to umím, rovně, pak u mekáče doprava přes park a jsem u kanálu Marna-Rýn, který bude mojí navigací dalších 70 kilometrů. Trochu vystrašeně sleduji oblohu a čekám, kdy se nad obzorem vyloupne ten neúprosný, zářící tyran, ale „zatím…
Jindra8526 | 27.07.2019

Být králem na cestě... 1. Německo

 ()
"Mami, ty plaveš?"Volám překvapeně, když vidím svoji osmdesátiletou matku vrhat se odhodlaně do vln. Co pamatuji, nikdy to neuměla, ve vodě maximálně po pás a nás neustále zaháněla z hloubky."Plavu, už dva roky. Jak jsem byla s tetou Boženkou v Řecku.Řekla jsem si, ty, Jana i Václav jste zaopatření…
Jindra8526 | 25.07.2019

O čem se mluví:

Elektrokola Je Bafang BBS02 750w legalní ? včera v 22:55
MTB a krosová kola vůle brzdových páček včera v 22:29
Lehokola Tak jsem viděl(a) lehokolo VI. včera v 22:18
Homebuilders lehokol 12 včera v 21:58
NEcyklo Pobavilo, potěšilo 152 včera v 20:49
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 83. včera v 15:43
NEcyklo Co vás vytočilo 126 včera v 01:21
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

151 cyklistů (2 přihlášení)

Být králem na cestě ... 4. Holandsko

Cesta z frankofonního Bruselu do holandských Flander vede prostě přes arabsky mluvící Střední východ. Přijede…
Jindra8526 | 10.08.2019

Krkonošemi na kole (2019.07.21. - 07.24.)

Dlouho jsme s kamarádem Jardou sbírali morální síly na podobný podnik. Nakonec jsme se rozhodli využít volný…
vlli2 | 29.07.2019

Být králem na cestě... 3. Do Bruselu

Ven z města světel zase podél kanálu, časně zrána. Na sever, nevábným předměstím Saint-Denis, kde by člověk…
Jindra8526 | 28.07.2019