reklama

Deštivé a chladné počasí snížilo prodej kol

Prodejci jízdních kol letos hlásí slabší sezónu. Lidé méně utráceli za nové bicykly zejména kvůli chladnému a deštivému počasí, které na jaře a v létě příliš nepřálo projížďkám na kole.

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Václav Vrtal

Prodej kol podle odhadu obchodníků letos meziročně klesne až o bezmála pětinu. Některé specializované obchody v těchto dnech již odstartovaly tradiční sezónní výprodej jízdních kol, jejichž ceny se snížily i o několik desítek procent.

„V letošním roce očekáváme propad prodejů kol na českém trhu v rozmezí od 15 do 18 %. Důvodem je špatné počasí na jaře a v létě a vysoká zatíženost obyvatelstva spotřebními úvěry a leasingy,“ řekl spolumajitel společnosti Universe Agency a místopředseda představenstva Asociace výrobců a dovozců kol a velomateriálu Martin Havlena. Lidé podle něj navíc své útraty více zaměřovali na levnější druhy zboží, jako je textil a obuv, které byly letos v obchodech k dostání za rekordně nízké ceny.

Pokles prodeje hlásí také cykloprodejna Kolík v Bohumíně. „Letošní prodeje byly horší než loni, ale v loňském roce zase byly nejlepší za posledních 12 let, co náš obchod provozujeme. Takže letošní výsledek nebude až tak špatný,“ řekl spolumajitel obchodu David Kolesár. Bohumínská prodejna v těchto dnech odstartovala sezónní výprodej letošních modelů kol. Slevy se pohybují většinou od 15 do 25 %. U některých značek kol dosahují až 40 %.

Také internetový obchod Cykloexpert.cz nyní nabízí až 30% slevy vybraných modelů kol. „Je to především z důvodu doprodeje skladových zásob,“ řekl mluvčí obchodu Tomáš Kovařík.

Nejlevnější jízdní kola lidé letos mohli tradičně koupit v prodejnách obchodních řetězců, z nichž některé prodávaly bicykly pro dospělé za 1200 až 1500 Kč. Naopak nejdražší závodní modely například značky Author stály bezmála 100.000 Kč. Na trhu jsou však k dostání i závodní kola za 200.000 až 300.000 Kč, které nabízí například značky Cannondale či Colnago.

„Kvalita kol v hypermarketech se dlouhodobě drží na velmi nízké úrovni a většina modelů dospělých kol, jejichž maloobchodní cena je do 3000 Kč, je z hlediska provozu nebezpečná pro uživatele,“ upozornil Havlena.
„Nejvíce kol se prodává ve střední kategorii, a to v cenovém rozmezí od 10.000 do 15.000 Kč,“ doplnil jej Kovařík.

Ceny jízdních kol od loňského května ohrožují vyšší cla na dovoz bicyklů z Asie. Většina kol, která se prodávají na tuzemském trhu, totiž pochází z Číny či Tchaj-wanu. Po vstupu do EU bylo clo na jejich dovoz zvýšeno v případě Tchaj-wanu o osm procentních bodů na 15 % a v případě Číny o 6,5 bodu na 10 %. Čínská kola jsou navíc při dovozu do zemí EU zatížena 31% antidumpingovým clem, takže většina kol se nyní dováží například z Tchaj-wanu.

Podle Havleny ale tato opatření zatím nezvýšila cenu jízdních kol prodávaných na českém trhu, jelikož dovozci si vytvořili před loňským vstupem do EU dostatečné zásoby jízdních kol. „Tyto zásoby ještě nejsou vyčerpané, v dealerské síti v roce 2006 proto neočekáváme nárůst cen. Naopak mnohá skladová, ale kvalitní kola, se budou od letošního podzimu nabízet za spotřebitelsky velmi výhodné maloobchodní ceny,“ podotkl Havlena.

Na tuzemském trhu se podle odborníků ročně prodá necelých 400.000 jízdních kol, přičemž většina pochází z asijských závodů. Po krachu Favoritu Rokycany či Velamosu Sobotín montuje bicykly v Česku už pouze několik málo firem, například společnosti Olpran či Bike Fun.

Petr Běhal, 13.09.2005
Blogy

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 56 před 6 minutami
Jaké to bylo 158 dnes v 14:46
Technické rady Využití 3D tisku - 2 dnes v 14:42
Cestování na kole A znovu na jih dnes v 11:08
Lehokola LontBent 2025 dnes v 08:53
NEcyklo VOLBY 2025 dnes v 04:03
Co vás zaujalo 288 dnes v 00:42
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

251 cyklistů (9 přihlášených)

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych…
Fabulator | 07.10.2025