reklama

Malý cyklistický balíček vstupuje v platnost

1. srpna vstupuje v platnost nové znění silničního zákona, které obsahuje tzv. „malý cyklistický balíček“. Česko tak alespoň částečně napravuje dluh vůči cyklistům. Na naše zákony ale čeká další řada změn, než z něj zmizí alespoň největší absurdity ve vztahu k provozu jízdních kol.

Zde by se upozornění na přejíždějící cyklisty hodilo. Signál vlevo je určen pro chodce a cyklisty, návěstidlo vpravo upozorňuje řidiče.
Zde by se upozornění na přejíždějící cyklisty hodilo. Signál vlevo je určen pro chodce a cyklisty, návěstidlo vpravo upozorňuje řidiče.
Foto: Tomáš Cach

Zastaralá legislativa, která v mnohém považuje jízdní kolo za „malý automobil", je často překážkou, která brání návrhům bezpečnějších řešení pro cyklisty. „Naše cyklistická legislativa zaostává nejvíce, a to i ve srovnání s Polskem a Slovenskem. Naši východní sousedé mají nyní legislativu cyklisticky vstřícnější, než je ta česká," říká k tomu národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Přestože při Ministerstvu dopravy již dva roky pracuje Komise pro začlenění rozvoje cyklistické dopravy do silniční legislativy, nové změny se objevují jen velmi opatrně a zvolna.

„Malý cyklistický balíček", který je v pořadí druhou novelou zohledňující cyklisty, obsahuje drobné technické úpravy zákona, které nejsou pro cyklisty nijak dramatickou změnou. Spíše než o zvýhodnění cyklistů jde v tomto případě o sjednocení pravidel s chodci a větší přehlednost provozu na silnicích.

 

Co nového čeká na cyklisty

1.Zákaz předjíždění a parkování na přejezdech pro cyklisty:

§ 17 odst. 5 písm. d): Řidič nesmí předjíždět na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a bezprostředně před nimi.

§ 27 odst. 1 písm. c): Řidič nesmí zastavit a stát na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a ve vzdálenosti kratší než 5 m před nimi.

V současné době je zakázáno předjíždět na přechodech pro chodce či v blízkosti před nimi. Nová úprava zavádí od 1. srpna tuto povinnost i pro přejezdy pro cyklisty. Cílem je sjednotit povinnosti řidičů ve vztahu k přechodům pro chodce a přejezdům pro cyklisty. První zmíněná úprava má zabránit případnému sražení cyklisty na přejezdu rychleji jedoucím automobilem v druhém pruhu.  Z důvodu bezpečnosti je také řidičům zakázáno parkovat na přejezdech pro cyklisty a v bezprostřední vzdálenosti, obdobně jako je tomu u přechodů pro chodce.

2. Vedle žlutého chodce i žlutý cyklista

§ 70 odst. 2 písmeno f): Při řízení provozu na křižovatce znamená pro řidiče signál „Signál žlutého světla ve tvaru chodce", „Signál žlutého světla ve tvaru cyklisty" nebo „Signál žlutého světla ve tvaru chodce a cyklisty", jímž je doplněn signál se zelenou šipkou směřující vpravo nebo vlevo, upozorňují řidiče, že při jízdě směrem, kterým tato šipka ukazuje, křižuje směr chůze přecházejících chodců, směr jízdy přejíždějících cyklistů nebo směr chůze přecházejících chodců a směr jízdy přejíždějících cyklistů.

Všichni znají signál pro řidiče v podobě žlutého světla ve tvaru chodce, který upozorňuje na skutečnost, že při odbočení křižují směr chůze přecházejících chodců. Nově přibude i signál žlutého světla ve tvaru cyklisty (resp. jízdního kola), případně i v kombinaci společně se symbolem chodce, upozorňující řidiče na skutečnost, že při odbočení křižují směr jízdy přejíždějících cyklistů. Ostatní práva a povinnosti řidičů ve vztahu k chodcům a cyklistům na přechodech pro chodce a přejezdech pro cyklisty zůstávají zachovány beze změny, jde tedy pouze o dodatečné upozornění.

Další témata jsou v přípravě

Na počátku letošního roku náměstek Ministra dopravy Ivo Toman sestavil úzkou pracovní skupinu, jejímiž členy jsou kromě zástupců ministerstva také odborníci z týmu národního cyklokoordinátora. Mezi legislativními návrhy, které by se měly projednávat v nejbližší době, je například provoz přívěsných vozíků za jízdní kola (tématu jsme se věnovali nedávno). Na tzv. cykloskupinu čekají ale také další témata, kterými jsou například nedořešená práva při odbočování, sjednocení práv chodců, bruslařů a cyklistů v místech překonání komunikace či upřesnění chování bruslařů.


Cyklostezka v Uherském Hradišti, kde by cyklisté měli správně sesedat z kola každých 10 m. Podle jiného paragrafu přitom musejí tuto stezku využít a nesmějí jet po souběžné silnici. Také toto místo čeká, až se v zákoně vyřeší vzájemné vztahy při odbočování na plochu mimo pozemní komunikaci.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Užitečné odkazy:

Přečtěte si také:

Fotogalerie

Zde by se upozornění na přejíždějící cyklisty hodilo. Signál vlevo je určen pro chodce a cyklisty, návěstidlo vpravo upozorňuje řidiče. Nová značka bude upozorňovat řidiče při odbočování nejen na chodce, ale také na přejíždějící cyklisty Světelné upozornění na křížení provozu cyklistů naprosto běžné např. v sousedním Německu (Freiburg) Také toto místo v Uherském Hradišti čeká, až se v zákoně vyřeší vzájemné vztahy při odbočování na plochu mimo pozemní komunikaci.
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 01.08.2011
Blogy

Bikepacking španělsky 6.část: Z Andalusie přes Extremaduru do Castilla y León

 ()
Ronda s ikonickým mostem přes hluboký kaňon, poutnické El Rocío, kde sa naše kola topí v písku, nádherná Sevilla a svérázná Sierra de Francia. Část šestá. Po třech krásných dnech strávených v Granadě se večer rozhodujeme, jak stihnout Cádiz, Rondu a El Rocío a přitom ještě dorazit do regionu…
Kristina | 29.05.2023

Stezka středozemím

 ()
Inspirací pro letošní trasu byly knížky Jana Hocka o dálkových trasách v ČR (na internetu www.viaczechia.cz). Pro začátek jsem zvolila nejkratší trasu - stezku středozemím, která spojuje nejsevernější a nejjižnější bod ČR. Termín byl určen okolnostmi na druhou dekádu dubna, z toho vyplynula i volba…
Aar | 19.05.2023

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

 ()
Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská plošina. Pokrývá oblast asi 7500 km2 v nadmořské výšce 1000 - 1250 metrů. Nachází se ve středu jižního Norska.Celá plošina leží nad hranicí lesa a nejsou zde žádná, jinde tak hojná údolí,…
šíp | 30.03.2023

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

 ()
Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez cyklostezky. Část pátá. Probudíme se v jedné z více než 2000 obytných jeskyní, které dělají z Guadixu město s jejich největším počtem v Evropě. O Guadixu slyšelo málo lidí, přestože se nachází jen 60…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

 ()
Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil. Tento závod je ale jiný. Není pevně dána žádná trasa, jen průjezdné body, které pořadatelé vybírají dle různé tématiky (letos to byly rozhledny), a je jen na závodnících, jakou trasu si…
JohnyB | 23.10.2022

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Jaké to bylo 135. před 3 minutami
NEcyklo Ukrajina 24 dnes v 11:39
Technické rady Využití 3D tisku a související pokec dnes v 11:21
Cestování na kole Paříž 2022, on line dnes v 07:39
Ostatní – cyklo Co vás zaujalo 268. včera v 22:55
NEcyklo Nejlepší vtip 53 včera v 22:27
Vyjížďky, srazy, akce Tour de Baltic včera v 22:22
NEcyklo Co s řopíkem? včera v 21:07
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

225 cyklistů (10 přihlášených)

Bikepacking španělsky 6.část: Z Andalusie přes Extremaduru do Castilla y León

Ronda s ikonickým mostem přes hluboký kaňon, poutnické El Rocío, kde sa naše kola topí v písku, nádherná…
Kristina | 29.05.2023

Stezka středozemím

Inspirací pro letošní trasu byly knížky Jana Hocka o dálkových trasách v ČR (na internetu www.viaczechia.cz).…
Aar | 19.05.2023

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská…
šíp | 30.03.2023