reklama

Malý cyklistický balíček vstupuje v platnost

1. srpna vstupuje v platnost nové znění silničního zákona, které obsahuje tzv. „malý cyklistický balíček“. Česko tak alespoň částečně napravuje dluh vůči cyklistům. Na naše zákony ale čeká další řada změn, než z něj zmizí alespoň největší absurdity ve vztahu k provozu jízdních kol.

Zde by se upozornění na přejíždějící cyklisty hodilo. Signál vlevo je určen pro chodce a cyklisty, návěstidlo vpravo upozorňuje řidiče.
Zde by se upozornění na přejíždějící cyklisty hodilo. Signál vlevo je určen pro chodce a cyklisty, návěstidlo vpravo upozorňuje řidiče.
Foto: Tomáš Cach

Zastaralá legislativa, která v mnohém považuje jízdní kolo za „malý automobil", je často překážkou, která brání návrhům bezpečnějších řešení pro cyklisty. „Naše cyklistická legislativa zaostává nejvíce, a to i ve srovnání s Polskem a Slovenskem. Naši východní sousedé mají nyní legislativu cyklisticky vstřícnější, než je ta česká," říká k tomu národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Přestože při Ministerstvu dopravy již dva roky pracuje Komise pro začlenění rozvoje cyklistické dopravy do silniční legislativy, nové změny se objevují jen velmi opatrně a zvolna.

„Malý cyklistický balíček", který je v pořadí druhou novelou zohledňující cyklisty, obsahuje drobné technické úpravy zákona, které nejsou pro cyklisty nijak dramatickou změnou. Spíše než o zvýhodnění cyklistů jde v tomto případě o sjednocení pravidel s chodci a větší přehlednost provozu na silnicích.

 

Co nového čeká na cyklisty

1.Zákaz předjíždění a parkování na přejezdech pro cyklisty:

§ 17 odst. 5 písm. d): Řidič nesmí předjíždět na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a bezprostředně před nimi.

§ 27 odst. 1 písm. c): Řidič nesmí zastavit a stát na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a ve vzdálenosti kratší než 5 m před nimi.

V současné době je zakázáno předjíždět na přechodech pro chodce či v blízkosti před nimi. Nová úprava zavádí od 1. srpna tuto povinnost i pro přejezdy pro cyklisty. Cílem je sjednotit povinnosti řidičů ve vztahu k přechodům pro chodce a přejezdům pro cyklisty. První zmíněná úprava má zabránit případnému sražení cyklisty na přejezdu rychleji jedoucím automobilem v druhém pruhu.  Z důvodu bezpečnosti je také řidičům zakázáno parkovat na přejezdech pro cyklisty a v bezprostřední vzdálenosti, obdobně jako je tomu u přechodů pro chodce.

2. Vedle žlutého chodce i žlutý cyklista

§ 70 odst. 2 písmeno f): Při řízení provozu na křižovatce znamená pro řidiče signál „Signál žlutého světla ve tvaru chodce", „Signál žlutého světla ve tvaru cyklisty" nebo „Signál žlutého světla ve tvaru chodce a cyklisty", jímž je doplněn signál se zelenou šipkou směřující vpravo nebo vlevo, upozorňují řidiče, že při jízdě směrem, kterým tato šipka ukazuje, křižuje směr chůze přecházejících chodců, směr jízdy přejíždějících cyklistů nebo směr chůze přecházejících chodců a směr jízdy přejíždějících cyklistů.

Všichni znají signál pro řidiče v podobě žlutého světla ve tvaru chodce, který upozorňuje na skutečnost, že při odbočení křižují směr chůze přecházejících chodců. Nově přibude i signál žlutého světla ve tvaru cyklisty (resp. jízdního kola), případně i v kombinaci společně se symbolem chodce, upozorňující řidiče na skutečnost, že při odbočení křižují směr jízdy přejíždějících cyklistů. Ostatní práva a povinnosti řidičů ve vztahu k chodcům a cyklistům na přechodech pro chodce a přejezdech pro cyklisty zůstávají zachovány beze změny, jde tedy pouze o dodatečné upozornění.

Další témata jsou v přípravě

Na počátku letošního roku náměstek Ministra dopravy Ivo Toman sestavil úzkou pracovní skupinu, jejímiž členy jsou kromě zástupců ministerstva také odborníci z týmu národního cyklokoordinátora. Mezi legislativními návrhy, které by se měly projednávat v nejbližší době, je například provoz přívěsných vozíků za jízdní kola (tématu jsme se věnovali nedávno). Na tzv. cykloskupinu čekají ale také další témata, kterými jsou například nedořešená práva při odbočování, sjednocení práv chodců, bruslařů a cyklistů v místech překonání komunikace či upřesnění chování bruslařů.


Cyklostezka v Uherském Hradišti, kde by cyklisté měli správně sesedat z kola každých 10 m. Podle jiného paragrafu přitom musejí tuto stezku využít a nesmějí jet po souběžné silnici. Také toto místo čeká, až se v zákoně vyřeší vzájemné vztahy při odbočování na plochu mimo pozemní komunikaci.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Užitečné odkazy:

Přečtěte si také:

Fotogalerie

Zde by se upozornění na přejíždějící cyklisty hodilo. Signál vlevo je určen pro chodce a cyklisty, návěstidlo vpravo upozorňuje řidiče. Nová značka bude upozorňovat řidiče při odbočování nejen na chodce, ale také na přejíždějící cyklisty Světelné upozornění na křížení provozu cyklistů naprosto běžné např. v sousedním Německu (Freiburg) Také toto místo v Uherském Hradišti čeká, až se v zákoně vyřeší vzájemné vztahy při odbočování na plochu mimo pozemní komunikaci.
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 01.08.2011
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | včera

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 43 dnes v 00:06
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část včera v 22:50
Vyjížďky, srazy, akce Návrhy na jarní sraz 2024 včera v 20:22
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy včera v 19:32
Rada při výběru kola Jaké by jste doporučily? včera v 18:21
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 146. včera v 18:12
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

328 cyklistů (1 přihlášený)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | včera

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024