reklama

Dobře sedět je základ

Následující článek není určen osobám pravomocně odsouzeným do vězení, kterým bychom chtěli radit, jak si ulehčit výkon trestu. Text je určen milovníkům jízdních kol a měl by jim pomoci při správném posedu na jejich milovaném stroji, protože od správného posedu se odvíjí nejen pohodlí, ale i výkon.

Když to dobře sedne...
Když to dobře sedne...
Foto: redakce NaKole.cz

Jak správně sedět na kole? Jaké to má vlivy a důsledky? Jak se tato zdánlivě prostá věc stará o dobrý pocit z jízdy? Na tyto a darlší otázky se pokusíme odpovědět a přidat i několik rad, či informací, které možná neznáte.

Fatální „maličkost


Foto: Světlana Jasná

Jde o věc zdánlivě zanedbatelnou, prostě si sednu a jedu, ale pro mnohé potenciální cyklisty jde o okamžiky fatální. Od správného posedu na jízdním kole se odvíjí mnohdy samotný vztah (jezdím rád či nikoliv) k tomuto stroji. Jistě si mnohý vzpomíná na své cyklistické začátky v době minimálního výběru jízdních kol, tedy v době, kdy byl člověk rád, že vůbec něco sehnal, natož aby si vybíral geometrii svého kola, druh sedla, délku představce, tvar řídítek atd. Na takovýchto strojích pak probíhalo výše uvedené lámání chleba, člověk se buď stroji doslova přizpůsobil a u cyklistiky vydržel, či naopak díky nepohodlnému posedu, bolestem v zádech a otlačeným hýždím vše vzdal.

Naštěstí doba se pohnula k lepšímu a nyní je nepřeberně možností, jak si přizpůsobit své kolo svému způsobu jízdy, ale především své postavě.

Pánev je základ

Dobrá pánev je základ nejen dobré kuchyňské výbavy, ale ta naše živočišná pánev je i klíčovým místem při jízdě na kole. Nohy se na jedné straně opírají do pedálů a na opačné straně jim oporu tvoří pánev, ke které se upínají ohybače a natahovače kyčle. Ovšem i pánev potřebuje mít oporu, o tu se stará vzpřimovač bederní páteře společně se svaly břišními. Lidské tělo lze tak rozdělit na dvě poloviny:

  • dolní polovinu, šlapající a stabilizovaná,
  • horní polovinu, volnou, pružnou.

U kola je základem rám

Opusťme anatomii a podívejme se na kostru, tentokrát tu od kola, tedy na jeho rám. Právě správná velikost rámu je základním předpokladem pro správný posed. Při výběru rámu platí jedno pravidlo: menším zlem je rám mírně menší než naopak velký. Menší rám se dá doladit vysunutím sedla či delším představcem. Příliš velký rám nabízí jen minimální šanci na zmenšení. Určit správnou velikost rámu je sice teoreticky snadné, ale co člověk to originál, především poměry končetin a trupu se liší. Správně by se měla sledovat výška a délka rámu, ale také délka klik. Vše pak směřuje ke správnému rozložení zatížení na tři místa: sedlo, pedály a řídítka. Ke slovu se rovněž hlásí samotná geometrie rámů, která se liší nejen u jednotlivých výrobců, ale především podle toho, k čemu je kolo určeno. Ovšem zde si jistě poradíte sami, protože při koupi kola určitě víte, k čemu jej budete potřebovat.

Co vše se nastavuje

Nastavení kola má směřovat především ke správnému rozložení těla na sedle a správné poloze nohou v pedálech. K tomuto lze, kromě již zmiňovaného výběru rámu, dopomoci:

  • výškou sedla a jeho posunutím vřed či vzad a rovněž jeho rovina
  • délkou představce, úhlem jeho sklonu
  • šířkou a tvarem řídítek
  • umístěním páček brzd a řazení

Nastavení sedla


Někdy může být sedlo příliš nízko.
Foto: Světlana Jasná

Pokud máte správně nastavené sedlo, nebudete na něm kupodivu sedět, ale vlastně ležet. Styk se sedlem totiž nezajišťuje zadek, ale hráz. Trup je předkloněn, mírně pokrčené ruce tlumí nárazy a chrání tak páteř. Pokud je toto špatně nastavené, budete se v sedle pohybovat ze strany na stranu, případně se budete komíhat dopředu a dozadu. Výška sedla (vzdálenost od horní plochy sedla k pedálu v dolní úvrati, případně se měří ke středové ose) se odvíjí od délky nohou a k jejímu správnému určení slouží několik metod:

  • Naboso patou stoupněte na pedál v jeho dolní poloze. Kontrolujte vodorovnost kyčlí. Nyní se obujte do treter či bot, v kterých jezdíte a šlapejte pozpátku. Kyčle by se nyní neměly kymácet.
  • Při rozkročení asi 10 cm si změřte vnitřní délku nohy od rozkroku až na zem. Tento rozměr vynásobte koeficientem 0,853. Vyjde vám vzdálenost od vršku sedla k středové ose.
  • Změřte úhel v koleně, pokud máte nohu v poloze, jako když jedete a pedál je dole, v přímce s rámovou trubkou (tedy nikoliv v dolní poloze). Změřený úhel by měl být v rozmezí 25 až 35 stupňů, doporučuje se hodnota 32 stupňů.
  • Jednoduchou a přibližnou pomůckou je následující postup: zasuňte si sedlo do podpaží a natáhněte ruku dolů. Nejdelší prst by měl dosáhnout na úroveň středové osy.

Posunutím sedla ve vodorovném směru zajistíte další správné nastavení, které se kontroluje s pedály ve vodorovné poloze. Nyní by kolmice spuštěná z čéšky kolena měla procházet osou pedálu.

Sedlo by mělo být takřka vodorovné, ale zde hodně záleží na individuálním vkusu, ovšem sedlo příliš nahoru ohrožuje nervy, sedlo směřující dolů vás nutí více se opírat do řídítek.

Nastavení řídítek


A tady je nastavení v pořádku.
Foto: Světlana Jasná

Zřejmě nejčastější chybou je příliš velký či naopak malý rozdíl mezi výškou sedla a řídítek. Zde je univerzální rada poněkud obtížná, protože existuje velká škála tvarů řídítek od silničářských „beranů“ až po řídítka zcela rovná a navíc je zde ještě řada nejrůznějších nástavců. A opět narážíme na individuální rozměry postav. Lze však vyzkoušet následující postup:

Změřte rozdíl mezi horní plochou sedla a nejvyšším místem řídítek. Tento údaj by měl být v rozmezí:

  • 0 až 2 cm pro výšku postavy pod 163 cm
  • 3 až 6 cm pro 163 až 173 cm
  • 4 až 8 cm pro 173 až 183 cm
  • 6 až 10 cm pro výšku postav nad 183 cm.

Šířka řídítek se opět liší podle použití kola, u sjezdových kol mnohem je až o 10 cm širší než u běžného MTB. Obecně se šířka řídítek odvíjí od šířky ramen, oba rozměry by měly být totožné.

Představec

Jeho délka ovlivňuje jak ovladatelnost kola, tak samozřejmě vzdálenost řídítek od sedla, a tím i sklon trupu a pokrčení rukou. Ruce by měly být mírně pokrčeny. Předklon trupu se liší podle stylu jízdy, zde se uvádí hodnoty:

  • 30 stupňů pro sportovní jízdu
  • 40 stupňů pro neutrální jízdu
  • 50 stupňů při rekreační jízdě

Pokud budete sedět příliš vzpřímeně, nadměrně zatěžujete páteř při přejezdech terénních nerovností. Příliš natažená (předkloněná) pozice pak omezuje dýchání a přetěžuje některé svalové partie.

Nebuďte strnulí

Neustrňte jak při jízdě na kole, tak i při hledání správného posedu. Univerzální poloha neexistuje, každý má tu svou za tu správnou, hlavně, když jej nic nebolí. Nebojte se experimentovat. Změna výšky sedla, jeho poloha, či nastavení řídítek, to vše je otázkou povolení rychloupínáku nebo jednoho či dvou šroubů. V některých případech však bude muset dojít k výměně komponentů, nejčastěji představce (zde jsou mnohdy vhodné typy s proměnným úhlem), sedla (případně jeho doplnění o gelový potah) a řídítek (zde se často dokupují tzv. rohy). Naprosto precizní doladění vašeho stroje a jeho motoru, tedy vašeho těla, tak aby vše jako celek podávalo maximální výkon při co největším komfortu, je věc velmi individuální, ale také choulostivá, při které jde nejen o samotnou jízdu, ale i o vaše zdraví. Zkrátka správný posed na kole je věda a snad vám náš článek přinesl pár dobrých rad při jeho hledání.

 

Fotogalerie

Když to dobře sedne... Dobře nebo špatně, hlavě když se jezdí s radostí. To zde se jezdí raději pohodlněji. Tady je vše v pořádku. Někdy může být sedlo příliš nízko.
Světlana Jasná, 03.05.2011
Blogy

Sázava od pramene k soutoku 225,9 km – Dámská zdraví z Posázaví

 ()
Název letošní Dámské jsme si vypůjčily z kelímku z Pribináčku, který jsme rády v dětství jedly, já už ho dlouho nejedla, ale v plánu bylo ho zase po dlouhé době ochutnat. Slogan už na kelímku není. Opět můžeme vyjet jen v jednom termínu, a kam se letos naše Dámská podívá, bylo jasné už někdy na…
HMS | dnes

Malta 6/2019

 ()
Žádné velké okecávání nebude, od toho jsou tu jiní :-) Snad jen pár "poznatků", pokud se chcete vydat na tudle cestu taky Bombu na vaření jsme koupili v obchodě, na nějž nám dal odkaz AV. Mnohokrát díky. ;-) s majitelem parádní domluva, byl moc ochotný. http://www.campingmalta.com/cooking.php…
Bruca | 13.07.2019

A opět ta lužická jezera

 ()
Udělalo se mi neplánované volno. Najednou jsem měl před sebou volný čtvrtek, pátek a samozřejmě víkend. A dokonce se konečně udělalo teplo, zbývalo jen vyřešit otázku kam. Po zavrhnutí zběsilých úvah typu vlakem k Baltu jsem nakonec zůstal pěkně při zemi a vyrazil k Lužickým jezerům. Sice jsem tam…
petrp | 02.07.2019

RUNDREISE 2019: Durch die Schweiz

 ()
Těžké bylo určit den začátku expedice za hranice všedních dnů a se všelijakými obavami na chvíli opustit domov. Těžší byl návrat, když už byl cíl na dohled, když se přivyklo cestovatelskému režimu, když "bonjour" opět vystřídalo "grüezi" a pak "grüss dich". Najednou se nechtělo domů. Kdy zas bude…
Quatsch | 01.07.2019

Za ruskou a borůvkami – trek národním parkem Urho Kekkonen

 ()
Národní park Urha Kekkonena /Národní park Urho Kekkonen/ Národní park Urha Kekkonena /finsky Urho Kekkosen kansallispuisto/ je chráněná oblast kategorie IV dle klasifikace Mezinárodního svazu ochrany přírody. Nachází se v severofinské provincii Laponsko, na katastru sídel Savukoski, Sodankylä a…
šíp | 11.06.2019

O čem se mluví:

NEcyklo Pobavilo, potěšilo 151 dnes v 12:09
Komentáře k blogu Malta 6/2019 dnes v 11:39
NEcyklo Nejlepší vtip 41 dnes v 09:58
Elektrokola Vybíjení paralelních baterií dnes v 09:57
PAS senzor dnes v 09:43
Lehokola Tak jsem viděl(a) lehokolo VI. dnes v 09:34
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 82. dnes v 08:59
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

333 cyklistů (22 přihlášených)

Sázava od pramene k soutoku 225,9 km – Dámská zdraví z Posázaví

Název letošní Dámské jsme si vypůjčily z kelímku z Pribináčku, který jsme rády v dětství jedly, já už ho…
HMS | dnes

Malta 6/2019

Žádné velké okecávání nebude, od toho jsou tu jiní :-) Snad jen pár "poznatků", pokud se chcete vydat na…
Bruca | 13.07.2019

A opět ta lužická jezera

Udělalo se mi neplánované volno. Najednou jsem měl před sebou volný čtvrtek, pátek a samozřejmě víkend. A…
petrp | 02.07.2019