reklama

Nezávislý průzkum mezi cyklisty v Praze

Zhruba jeden z pěti Pražanů občas sedne v hlavním městě na kolo. Podle současných odhadů by si přitom Praha troufla minimálně na dvojnásobek. Jak zpříjemnit život pražským cyklistům, na to se budeme snažit najít odpověď s vámi.

Co je pro cyklisty největší překážkou? Kočičí hlavy...
Co je pro cyklisty největší překážkou? Kočičí hlavy...
Foto: NaKole.cz

Na otázku, jak zvýšit počet cyklistů, kteří jezdí po pražských ulicích, neexistuje jednoznačná odpověď. Jistě velmi účinnou možností je odstranit na každé trase to, co vadí největšímu procentu cyklistů. Jenže co vadí víc? Dlažba nebo kolony? Schodiště, nebo překonání křižovatky na tři fáze zelené? Tak přesně, aby bylo možné rozhodovat, co odstranit spíš, to u nás nikdo neví. A právě proto vznikl podrobný průzkum cyklistických preferencí. Obracíme se na vás, cyklisty časté i příležitostné s prosbou o vyplnění dosti podrobného dotazníku, ze kterého chceme zjistit, jaké typy ulic a které překážky nemáte rádi a nakolik.

K čemu to bude dobré?

Výsledky průzkumu budou mít řadu využití. Kromě jistě zajímavého zjištění, že třeba kočičí hlavy nesnáší 99% cyklistů, je to především vstup pro běžící projekt identifikace a hodnocení míst problematických pro cyklisty, který nese název Jak odstranit bariéry cyklistické dopravy v Praze. Projekt realizuje o.s. Oživení ve spolupráci s webem Prahounakole.cz.  Projekt má za úkol zjistit, kolik cyklistů by po konkrétních trasách jezdilo po odstranění rozličných překážek, a která kritická místa tedy nejvíce brání tomu, aby se po Praze na kole jezdilo více. Výsledkem projektu bude žebříček nejproblémovějších lokalit, návrhy na jejich úpravu a návrh priorit pražské Komisi pro cyklistickou dopravu. Svůj účel ale může tento model splnit opravdu jen v případě, že budeme vědět, kde kolik z vás jezdí rádo a kde nerado, případně vůbec. A proto tento dotazník.

Kdo by měl dotazník vyplňovat?

Dotazník je určený pro všechny pravidelné příležitostné cyklisty, kteří buď po Praze alespoň občas jezdí, nebo jezdí na kole jinde a o jízdě po Praze uvažují. Důležité je, aby dotazníky vyplnil i dostatečný počet méně zdatných cyklistů, proto neváhejte a nabídněte jej k vyplnění členům rodiny nebo přátelům, kteří jezdí na kole Prahou rekreačně či nepravidelně. Čím víc lidí dotazník vyplní, tím důvěryhodnější budou údaje z něj získané.

Jak na to

Dotazník je v textové podobě a má necelé čtyři stránky, na kterých vyjadřujete svůj názor na rozličné městské terény (cyklostezka, klidná ulice, rušná ulice, cyklopruh) nebo překážky (schodiště, přechody, kruhové objezdy, jízda podél parkujících aut). Jeho vyplnění trvá asi dvacet minut.
Dotazník nejsnáze vyplníte na této stránce. Abychom získali co nejvíc odpovědí, nabízíme také alternativní možnosti, jak dotazník vyplnit:

  1. Dopsání odpovědí do dokumentu a zaslání mailem.
  2. Vytištění dotazníku, oskenování vyplněného a zaslání mailem zpět
  3. Vytištění nebo vyzvednutí dotazníku a odeslání poštou.

1) Dopsání odpovědí a odeslání mailem

1. Stáhněte si dotazník buď ve formátu Open Office nebo Microsoft Word. Open Office je lepší, protože v něm jsou zamknuté buňky, které nemáte vyplňovat, orientace v dokumentu je tedy snazší. Dokument Microsoft Wordu je normálně otevřený k editaci.

2. Dotazník vyplníte ve Wordu nebo Writeru podle pokynů v něm uvedených.

3. Vyplněný dotazník zašlete na adresu dotazniky@pra­hounakole.cz (předmět „dotazník“). Z každého e-mailu bude přijatý jeden dotazník.

2) Vytištění dotazníku, oskenování a odeslání mailem

1. Zobrazte si dotazník ve formátu PDF.

2. Vytiskněte ho. Stačí i černobíle, obrázky jsou dostatečně čitelné.

3. Dotazník vyplníte podle pokynů v něm uvedených.

4. Vyplněný dotazník naskenujete. Volte černobílý scan a rozlišení 150–200 DPI, aby výsledné obrázky nebyly příliš velké.

5. Obrázky zašlete na adresu dotazniky@pra­hounakole.cz (předmět „dotazník“'). Můžete zaslat i více vyplněných dotazníků, pokud je například dáte vyplnit i členům rodiny nebo přátelům. V tom případě ale dejte pozor, aby odesílaný mail neměl více než 15 MB, raději přílohy rozdělte do několika mailů.

3) Vytištění nebo vyzvednutí dotazníku a odeslání poštou

1. Dotazník si stáhnete z webu (zde) a vytisknete.

2. Dotazník vyplníte podle pokynů v něm uvedených.

3. Vyplněný dotazník zašlete poštou na adresu Oživení, Pelléova 7, 160 00 Praha 6.

Co bude dál?

Sběr dotazníků potrvá minimálně do poloviny května. Výsledky průzkumu publikujeme a stanou se vstupem do cyklistického dopravního modelu. Po dokončení práce na modelu, někdy koncem léta, představíme žebříček cyklisticky nejproblémovějších míst v Praze a další výstupy z projektu. Věříme, že naše výsledky pak dokážou ovlivnit plánování cyklistické infrastruktury už na podzim letošního roku.

Dotazníky ke stažení

Zázemí projektu

Projekt „Jak odstranit bariéry cyklistické dopravy v Praze“ zpracovává v roce 2010 občanské sdružení Oživení. Garantem projektu je Vratislav Filler, odborně na něm spolupracují znalci s Centra dopravního výzkumu, Fakulty dopravní ČVUT a Komise RHMP pro cyklistickou dopravu (KCD). Projekt zaštítil radní pro životní prostředí Petr Štěpánek a KCD. Projekt je částečně financován z grantu Ministerstva životního prostředí a z dalších veřejných zdrojů.

Fotogalerie

Co je pro cyklisty největší překážkou? Kočičí hlavy... ...nebo bruslaři na cyklostezkách?
Vratislav Filler, 05.05.2010
Blogy

Brecon Beacons – Velikonoce na horách (2019)

 ()
No na horách – nejvyšší kopec má jen necelých 900 m, takže spíš taková Českomoravská krabatina než Krkonoše. Ale to vůbec nevadí, navíc díky průchodnějšímu terénu se tu dá s kolem dobře drandit i po travnatých svazích a hřebenech. Tentokrát však Čerta výjimečně na kamzičí stezky hrkat nehodlám – …
cyklo-poustevnik | 24.05.2019

Expedice Polsko 2018 – boj se severním větrem

 ()
Pro letošní expedici jsme si vybrali cestu k moři po známé cyklomagistrále Odra - Nisa. Fogin s Čívrsem, i když tady jsou už půl století, ještě neviděli moře, tak je potřeba to napravit. Minulý rok jeli samy dva Aš - Zlín po jižní hranici naší republiky a vzhledem k tomu že kilometráž měla být…
ondrapisklak | 24.05.2019

První dobrodružství v sedle

 ()
Asi málokdo dokáže zapomenout na své první větší cyklistické dobrodružství. I já si to své velmi dobře pamatuji - možná i proto, že to není zase tak strašně dávno, ale přeci jen od té doby třináctkrát sníh zasypal hory, třináctkrát odkvetly lípy a třináctkrát vlaštovky přilétly z teplých krajin.…
JohnyB | 16.05.2019

Cesta z města (ba i z vesnice) aneb West Highland Way romantiky zbavená

 ()
Před několika lety jsem byla se svojí maminkou na poznávacím (a velmi drahém) zájezdu do Skotska. Za čtyři dny nás povozili po všech výrazných pamětihodnostech a zejména v místech, kde nám bylo dopřáno ze silničního odpočívadla se pár minut pokochat výhledy do přírody, ve mně uzrálo přesvědčení, že…
Ifča | 12.05.2019

Vietnam na kole 2019

Vybrat destinací na další dovolenou byl boj. Nejprve jsem chtěl do Arménie, pak mi psal známý, jestli bych nejel do Vietnamu, protože cestovka, co s ní normálně jezdím, to letos nedělá. Ale přišlo mi to málo zajímavé, tak pomohl strejda Google a našel c.k. Rajbas. Recenze byly dobré, známý chválil…
RendaStr | 06.05.2019

O čem se mluví:

Elektrokola Budeme zvyšovat limit na 32km/h? III dnes v 00:30
NEcyklo Pochlubme se, jak jsme blbí 2 dnes v 00:09
Technické rady sqlab 611 active místo koženýho brookse ? dnes v 00:08
Ostatní – cyklo O koloběžkách II včera v 23:53
Oblečení a outdoor Nepromokavé ponožky - neoprén, seals včera v 23:23
Elektrokola e-kolo z MNT včera v 22:47
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 81 včera v 22:41
Elektrokola Programování motoru BBS včera v 21:46
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

206 cyklistů (5 přihlášených)

Brecon Beacons – Velikonoce na horách (2019)

No na horách – nejvyšší kopec má jen necelých 900 m, takže spíš taková Českomoravská krabatina než Krkonoše.…
cyklo-poustevnik | 24.05.2019

Expedice Polsko 2018 – boj se severním větrem

Pro letošní expedici jsme si vybrali cestu k moři po známé cyklomagistrále Odra - Nisa. Fogin s Čívrsem, i…
ondrapisklak | 24.05.2019

První dobrodružství v sedle

Asi málokdo dokáže zapomenout na své první větší cyklistické dobrodružství. I já si to své velmi dobře…
JohnyB | 16.05.2019