Kvalitní cyklostojany už i u nás

Má-li být cyklostojan v našich podmínkách pokládán za kvalitní, musí být především funkční. V Česku stále ještě přetrvává názor, že k zaparkování kola postačuje kolo postavit. Málokdo přemýšlí nad tím, zda si cyklista může také kolo dobře zamknout (tedy spojit vlastním zámkem běžné délky rám kola se stojanem) nebo zda si kolo parkováním nepoškodí. Řešení splňujících tyto podmínky přitom najdeme dost nejen v zahraničí, ale už i u nás.

Vhodné cyklostojany v Praze-Karlíně
Foto: Archiv Komise HMP pro cyklistickou dopravu

„Říkat cyklostojan je zavádějící, říká Jaroslav Sobota z občanského sdružení Plzeňsko na kole, které se zlepšením parkování pro cyklisty v Plzni zabývá. „Spíš bychom měli říkat cykloopěradla‘, protože základem dobrého zaparkování kola je stabilní opření kola a možnost zamčení rámu kola ke stojanu. Správný stojan se také nemá dotýkat žádné z mechanických částí jako je přehazovačka, přesmykač či kotoučové brzdy. Jen při takovém uchycení se kolo nepoškodí,“ dodává spoluautor návrhů nových plzeňských cyklostojanů. Z hlediska běžného užívání je důležitá také vandaluvzdornost a způsob instalace.

Parkovacích stání pro kola bylo v posledních dvou letech vytvořeno dost i v Praze. V rámci akce „Stojany pro Prahu“ nainstalovalo hlavní město Praha jen v loňském roce stovky stojanů, které splňují všechny požadavky na funkčnost a bezpečnost. „Stojan na kola musí být hlavně funkční. Pokud tomu tak nebude, cyklista si kolo raději zamkne k nejbližší dopravní značce, protože je to bezpečnější,“ říká Pavel Polák, předseda Komise Rady HMP pro cyklistickou dopravu. „Stojany, které neumožňují bezpečné zamčení kol, do Prahy nechceme. A to se často týká i designově zdařilých řešení, která se pak stávají jen nefunkční ozdobou veřejných prostor, například staré pražské spirály‘,“ dodává Petr Introvič z Technické správy komunikací, který měl instalaci stojanů v Praze na starosti. Nefunkční cyklostojany jsou navíc často financovány z obecních rozpočtů.

Řešení v Praze není výjimkou. I v Čechách už máme kvalitní řešení parkování pro kola, kde se snoubí funkce s estetikou. Příkladem jsou tulipánové cyklostojany v Plzni, které byly navrženy k umístění do zatravněných ploch. „Chtěli jsme ukázat, že cyklostojan může být funkční, ale i krásný a nemusí být vždy tou šedivou „Popelkou zastrčenou někde v rohu. Proto jsou naše tulipánové cyklostojany žluté a na trávníku přímo kvetou, říká spoluautorka návrhu Radka Žáková z občanského sdružení Plzeňsko na kole.

„Mrzí mne, že zásady kvalitního parkování ještě nejsou v povědomí naší odborné veřejnosti,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. „O tom, jak by měl vypadat kvalitní cyklostojan, neví ani zadavatelé, tedy starostové či jejich úředníci, ale bohužel často ani architekti a projektanti, od kterých se to jako od odborníků očekává. Tuto situaci bychom chtěli změnit a doufáme přitom v podporu médií,“ dodává.

Přečtěte si také:

Vhodné cyklostojany v Praze-Karlíně Vhodný tulipánový cyklostojan v plzeňském ŠKODA sport parku Vhodné cyklostojany v Plzni-Slovanech Vhodné stojany u MU v Praze-Letňanech Esteticky zdařilé, avšak nefunkční stojany na náměstí v Přimdě Ukázka špatného řešení, která je často k vidění před českými restauracemi. Fotografie je z šumavského Stožce na německo-českých hranicích.
www.cyklostrategie.cz, 15.03.2010

Přejezd Šumavy na kole z Železné Rudy k Lipnu

V zimě jsem přejížděl Šumavu na běžkách, a tak se mi zalíbila, že jsem tam zamířil i v létě, s manželkou a 11letým synem na kolech. Přes den pročištění hlavy, trochu sportovního výkonu a přes noc pohodlí penzionu. Puťák „každou noc jinde" nepadal v úvahu, protože málokterý penzion poskytne v sezóně…
VLB | 11.09.2018

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 1 – Hraničář, Kameňák

Jsem cyklista spíše závodního ražení a tomu podřizuji prakticky veškerý čas na kole. Vyjížďky pojímám formou tréninků. Stejně tak mám ale rád i cestování na kole - čas od času vyšlápnout na celý den s batůžkem na zádech nebo s brašnami na nosiči na více dní, projíždět krajinou, kochat se,…
JohnyB | 31.08.2018

Na kole ve Vysokých Tatrách

Letošní dovolená nebyla dlouho plánovaná, jen lokalita byla daná, Vysoké Tatry. Vloni jsme byli v Pribylině, letos se posouváme kousek dál na východ. Na poslední chvíli najdu ubytování v Nové Lesné, vesničce přímo pod majestátným Slavkovským štítem, jehož vrchol jsem zdolala před několika lety,…
HMS | 30.08.2018

Cyklistický návod k východní Evropě

Letošní léto jsem strávil krásným výletem kolem východní Evropy: Karpaty - Černé moře - Pobaltí - Petrohrad - Nordkapp a přes Norské hory a fjordy zpět. Tady: http://putovanikolem.cz mám deníček s turistickými fotkami. Ale napadlo mě zde se podělit i o technikálie kolem cestování, protože pro mě…
tomasnakole | 21.08.2018

Vltavská cyklostezka s desetiletým dítětem

Po více než půlročních přípravách a přemýšlení jsme se rozhodli jet s naším desetiletým synem Vltavskou cyklostezku. Původní plán byl jet z Českých Budějovic a stihnout to do sedmi dní.Když jsem se však s tímto záměrem zmínil před kamarády-cyklisty, tak mě to rozmluvili s tím že nejhezčí úsek je…
2183798 | 20.08.2018

NEcyklo Tohle hřiště je jen pro bílý! dnes v 00:23
Ostatní – cyklo Jako to bylo - 77 : dnes v 00:23
NEcyklo Co vás zaujalo - 195 dnes v 00:10
Vyjížďky, srazy, akce Podzimní sraz - 2018 včera v 23:30
Elektrokola Shimano Steps E8000 zkušenosti po 600 km včera v 21:44

147 cyklistů (1 přihlášený)