reklama

Kvalitní cyklostojany už i u nás

Má-li být cyklostojan v našich podmínkách pokládán za kvalitní, musí být především funkční. V Česku stále ještě přetrvává názor, že k zaparkování kola postačuje kolo postavit. Málokdo přemýšlí nad tím, zda si cyklista může také kolo dobře zamknout (tedy spojit vlastním zámkem běžné délky rám kola se stojanem) nebo zda si kolo parkováním nepoškodí. Řešení splňujících tyto podmínky přitom najdeme dost nejen v zahraničí, ale už i u nás.

Vhodné cyklostojany v Praze-Karlíně
Vhodné cyklostojany v Praze-Karlíně
Foto: Archiv Komise HMP pro cyklistickou dopravu

 

„Říkat cyklostojan je zavádějící, říká Jaroslav Sobota z občanského sdružení Plzeňsko na kole, které se zlepšením parkování pro cyklisty v Plzni zabývá. „Spíš bychom měli říkat cykloopěradla‘, protože základem dobrého zaparkování kola je stabilní opření kola a možnost zamčení rámu kola ke stojanu. Správný stojan se také nemá dotýkat žádné z mechanických částí jako je přehazovačka, přesmykač či kotoučové brzdy. Jen při takovém uchycení se kolo nepoškodí,“ dodává spoluautor návrhů nových plzeňských cyklostojanů. Z hlediska běžného užívání je důležitá také vandaluvzdornost a způsob instalace.

Parkovacích stání pro kola bylo v posledních dvou letech vytvořeno dost i v Praze. V rámci akce „Stojany pro Prahu“ nainstalovalo hlavní město Praha jen v loňském roce stovky stojanů, které splňují všechny požadavky na funkčnost a bezpečnost. „Stojan na kola musí být hlavně funkční. Pokud tomu tak nebude, cyklista si kolo raději zamkne k nejbližší dopravní značce, protože je to bezpečnější,“ říká Pavel Polák, předseda Komise Rady HMP pro cyklistickou dopravu. „Stojany, které neumožňují bezpečné zamčení kol, do Prahy nechceme. A to se často týká i designově zdařilých řešení, která se pak stávají jen nefunkční ozdobou veřejných prostor, například staré pražské spirály‘,“ dodává Petr Introvič z Technické správy komunikací, který měl instalaci stojanů v Praze na starosti. Nefunkční cyklostojany jsou navíc často financovány z obecních rozpočtů.

Řešení v Praze není výjimkou. I v Čechách už máme kvalitní řešení parkování pro kola, kde se snoubí funkce s estetikou. Příkladem jsou tulipánové cyklostojany v Plzni, které byly navrženy k umístění do zatravněných ploch. „Chtěli jsme ukázat, že cyklostojan může být funkční, ale i krásný a nemusí být vždy tou šedivou „Popelkou zastrčenou někde v rohu. Proto jsou naše tulipánové cyklostojany žluté a na trávníku přímo kvetou, říká spoluautorka návrhu Radka Žáková z občanského sdružení Plzeňsko na kole.

„Mrzí mne, že zásady kvalitního parkování ještě nejsou v povědomí naší odborné veřejnosti,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. „O tom, jak by měl vypadat kvalitní cyklostojan, neví ani zadavatelé, tedy starostové či jejich úředníci, ale bohužel často ani architekti a projektanti, od kterých se to jako od odborníků očekává. Tuto situaci bychom chtěli změnit a doufáme přitom v podporu médií,“ dodává.

Přečtěte si také:

Fotogalerie

Vhodné cyklostojany v Praze-Karlíně Vhodný tulipánový cyklostojan v plzeňském ŠKODA sport parku Vhodné cyklostojany v Plzni-Slovanech Vhodné stojany u MU v Praze-Letňanech Esteticky zdařilé, avšak nefunkční stojany na náměstí v Přimdě Ukázka špatného řešení, která je často k vidění před českými restauracemi. Fotografie je z šumavského Stožce na německo-českých hranicích.
www.cyklostrategie.cz, 15.03.2010
Blogy

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | dnes

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Covid 24 dnes v 16:53
Co vás zaujalo 288 dnes v 16:41
Technické rady Využití 3D tisku - 2 dnes v 15:07
Komentáře k blogu Slovinsko na kole - 3. část - moře dnes v 14:09
NEcyklo Co vás pobavilo /potěšilo/? dnes v 11:12
Cestování na kole A znovu na jih dnes v 07:29
NEcyklo Jaké to bylo 158 včera v 20:03
Lehokola LontBent 2025 včera v 15:48
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

339 cyklistů (13 přihlášených)

Slovinsko na kole - 3. část - moře

Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na…
Peggy | dnes

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025