reklama

Test Giant ROAM XR3

Giant pro novou sezonu 2010 zcela přestavěl svoji nabídku krosových kol. Nově je rozdělena do dvou linií, nazvaných ROAM a ROAM XR. My měli možnost otestovat nejnižší model vyšší řady XR, pod značkou ROAM XR 3.

Foto: Tomáš Kučera

Sady ROAM a ROAM XR jsou podle označení zcela paralelní. Pravdou je, že řada XR je kompletně postavena na materiálu AluxX SL FluidFormed, kde FluidForm je jakási obdoba více známého Hydroformingu. Pro upřesnění, jedná se o technologii, při které jsou hliníkové (nebo chcete-li duralové) trubky vytvarovány do požadovaného tvaru ve formě pomocí horkého oleje vtlačovaného do trubek pod velmi vysokým tlakem. Lze tak docílit proměnných tloušťek a téměř libovolných tvarů. Kola XR jsou také osazeny vyššími řadami sad Shimano.

Rám a komponenty

Kolo na první pohled zaujme výrazně atraktivnějším vzhledem než jeho letošní předchůdci. Je to způsobeno zejména výrazným slopingem horní trubky.

Rámu dominuje masivní hlavová trubka, která jakoby skrývala ložiska větších průměrů. Horní a spodní rámová trubka jsou vzájemně provařeny a tím se mohutnost přední části ještě zvyšuje. Směrem vzad pak nabýváme dojmu, že se celá konstrukce ladně zeštíhluje. Mohou za to profily trubek, kde spodní plynule přechází z jakéhosi „hranatého“ oválu do vodorovně položeného šestihranu. Podobně si technologie FluidFormed pohrála i s horní trubkou. Ta je zpočátku pětiboká, aby postupně přešla v subtilnější tvar mající hrany tři. I když mluvit o hranách je spíš zavádějící, jedná se o přechody tvořené větším, či menším rádiusem. Velmi zajímavá je i zadní stavba. Horní vzpěry jsou svařeny z obdélníkových profilů a s přední částí rámu je spojuje navařený díl tvořící tzv. monostay. Ze stejných profilů je i spodní vidlice, ta je silně profilována hned ve dvou rovinách. Trochu netradičně je vyřešeno upínací místo pro případný třmen kotoučové brzdy. Lanka přesmykače a přehazovačky jsou vedena spodem, což má své příznivce i odpůrce. Zde jsou však po celé délce kryté bovdeny, takže nějaké zanášení blátem nehrozí. Samozřejmě nechybí možnost osadit tohoto krose dvěma bidony, blatníky a nosičem.

Přestože se nejedná o špičkový model, je osazení vcelku na solidní úrovni. Pohon a řazení je bezezbytku pod taktovkou japonského Shimana, konkrétně nemixované řady Deore. Ta je pro tuto kategorii kol víc než dostačující a zaručuje výbornou funkci po řadu let. Pevné komponenty plus ráfky nesou naopak jednotně logo samotného výrobce, tedy Giant. Musím uznat, že tyto součástky jsou velmi pohledné a samozřejmě plně funkční. Nasazeny jsou pláště Schwalbe CX Comp s poměrně hladkým vzorkem.

A tak asi nejslabším článkem zůstává pružinová vidlice Suntour, která je sice vybavena zamykáním na vrcholu pravé nohy, ale o jeho funkci, či spíš „nefunkci“ si povíme dál.

Shrnuto a podtrženo na této XR-trojce nalezneme komponenty pouze pěti výrobců, což nebývá často k vidění.

Jízdní vlastnosti

Roam XR3 je pohledný stroj se sportovním vzhledem a nakonec i grafikou.

Již hned po nasednutí však zjistíte, že tak trochu klame tělem, nebo chcete-li rámem, který jako by připomínal šelmu ve skoku. Pravda je taková, že rám jezdce usadí do spíše kratší pozice, což však u tohoto typu kol bývá obvyklé. Nějakou dobu jsem potřeboval, abych si na to, že šlapu víc pod sebe, zvykl.

XR-trojka reaguje na snahu rozjet ji vcelku slušně, nikde se nic nekroutí. Přesto jsem měl pocit, že bike v ještě lepší akceleraci cosi brzdí. Musím však přiznat, že jsem ovlivněn přesednutím z cyklokrosového speciálu, který je lehčí o téměř 2,5 kilogramu a jen na kolech ušetří 600 gramů. Přes toto zjištění vychází Roam z hmotnostního souboje velmi dobře, protože ručka váhy se zastaví lehce nad 12,5 kg i s pedály, a to je opravdu na takovéto kolo slušná hodnota. Hodnocení akcelerace navíc do tohoto testu tak trochu nepatří, krosová kola jsou určena k delším cestám, nikoli k neustálé změně rychlosti. Jakmile už Roam jede, nic nebrání v udržování solidního tempa, a to i v táhlých stoupáních.

Hladké pláště Schwalbe jsou navíc dostatečně pohodlné, takže přes absenci super měkkého sedla a odpružené sedlovky z vás rozhodně nevytřese duši. Na asfaltu hodnotím tyto pláště na jedničku, stejně tak na jakémkoli pevném a suchém podkladu. Ale třeba na hrubší šotolině již výrazně ztrácejí na jistotě vedení, stejně tak na mokrém povrchu.

Vpředu se o pohodlí má starat pružinová vidlice Suntour NEX s uzavíráním. A to je právě kámen úrazu těchto levných vidlic. To, že postrádají jakékoliv tlumení, jim snad ještě lze odpustit, za běžné jízdy se to příliš neprojevuje a ne každý bude s kolem třeba vyskakovat na obrubník, nebo zajíždět do těžšího terénu. Co ale zklame asi většinu cyklistů, je nemožnost tuto „vidli“ zamknout, nebo následně odemknout během jízdy. Výrobce sice zapracoval na ergonomii točítka, funkce mechanického zámku je však stále stejná. Pokud tedy chcete tímto ovladačem otočit, nezbývá nic jiného, než zastavit, odlehčit přední kolo a provést zamčení, respektive odemčení. Řeknu otevřeně, v praxi nic moc. A tak jsem nechával „lock out“ stále v poloze odemčeno, neboť musím pochválit základní nastavení vidlice, pro moji hmotnost okolo 75 kilogramů dokázala zpracovat většinu běžných nerovností a při šlapání nijak výrazně nerušila zbytečným pohupováním.

Jedničku si zaslouží jízdní vlastnosti Giantu, které jsou opravdu nezáludné a točivost je s vedením směru v rovnováze. Stejně bezproblémová je funkce řazení jednotlivých převodů. Nakonec Shimano Deore je zaběhnutá klasika. Plně dostačující jsou i brzdy. Roam XR3 mě rozhodně zaujal a navíc na mě působí výrazně lepším dojmem než modely 2009.

Za slušné peníze získáme funkční kolo na vynikajícím rámu ze špičkového materiálu, se kterým se nemusíte bát sjet z asfaltové cesty. Jedinou výhradu bychom měli k zamykání vidlice, pro běžnou jízdu na českých silnicích nicméně postačí.

Název: Giant ROAM XR3
Rám: Alux X SL, FluidFormed
Vidlice: Suntour NEX 4610 LO
Představec: Giant Connect
Řídítka: Giant Connect
Sedlovka: Giant Connect
Sedlo: Giant Gross Trail
Přehazovačka: Shimano Deore Shadou
Přesmykač: Shimano Deore
Ovladač řízení: Shimano Deore
Brzdové páčky: Shimano Deore
Brzdy: Shimano M422
Kliky a převodníky: Shimano M443 48/38/28
Pastorky: Shimano HG50 11–34
Pedály: Klasické, ocelové
Náboje: Shimano RM60Paralax
Ráfky: Giant CR18 DW aluminium
Pláště: Schwalbe CX Comp 700×35
Hmotnost: 12,7 kg s pedály
Cena: 15 699 Kč

Fotogalerie

Tomáš Kučera, 09.12.2009
Blogy

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

 ()
Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z motelu u cesty v městečku Baza. Stavíme se nakoupit potraviny spolu s kamionisty a kousek cesty jedeme po Vía Verde de Sierra de Baza (bývalá trať železnice) směrem na poušť Gorafe. Na tuto část…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

 ()
V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka mírného sklonu naláká spoustu cyklistů včetně mě a Rendy. My konkrétně vyrazíme na dvě cyklostezky v okrese Tirschenreuth ve vládním obvodu Horní Falc. Zvolili jsme si třetí červnovou sobotu,…
Guiseppe | 27.08.2022

Bikepacking španělsky 3.část: Andalusie – Sierras de Cazorla, Segura y Las Villa

 ()
Z Castilla-La Mancha přejíždíme do Andalusie a pokračujeme přes největší chráněné území ve Španělsku. Část třetí. V Siles do půlnoci doplňujeme tekutiny v místním pohostinství v parku a následující den nás čeká Sierra de Segura a asi 80 km po CM-412. Po snídani na dětském hřišti provedeme menší…
Kristina | 08.08.2022

Dámská 2022 – Na břehu řeky Svratky kvete... cyklistika 16.7. až 19.7.2022

 ()
Polovina července se již stala tradičním časem Dámské. Tu letošní jsme naplánovaly už v zimě a po jedenácti letech jsme se vrátily na některá místa projetá v roce 2011. Svratecká vrchovina má stále co nabídnout, a proto je pěkné se vracet. Ve škole se zpíval lidový popěvek „na břehu Svratky roste…
HMS | 04.08.2022

Na Kanáry na kole 4

 ()
Kanárský ostrov El Hierro mě vtáhnul do svých krás větší silou než jsem čekal. Do toho pár setkání se zajímavými lidmi a na čtvrté pokračování jste si museli trochu počkat. O tom všem se dozvíte nejspíš už v dalším díle. Ale abych navázal na předchozí vyprávění, jsme ještě ve španělské Andalusii…
Martin_re-cyklista | 21.06.2022

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina dnes v 06:21
Oblečení a outdoor Zimní rukavice na kolo včera v 22:49
NEcyklo Co vás potěšilo, nebo pobavilo 180 včera v 22:23
Ostatní – cyklo Jaké to bylo - 128 včera v 19:59
NEcyklo Nejlepší vtip 51 včera v 18:09
Cestování na kole Solár na kolo včera v 14:14
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

139 cyklistů (8 přihlášených)

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka…
Guiseppe | 27.08.2022

Bikepacking španělsky 3.část: Andalusie – Sierras de Cazorla, Segura y Las Villa

Z Castilla-La Mancha přejíždíme do Andalusie a pokračujeme přes největší chráněné území ve Španělsku. Část…
Kristina | 08.08.2022