reklama

Kamarád do deště: Podzimní Prahou na elektrokole

Tento článek nebude o věrném přátelství Lukáše Vaculíka a Sagvana Tofiho, jak by se na první pohled mohlo zdát. Následující příběh dokazuje, že i v dešti a nepohodě se může jezdit po Praze příjemně a navíc elegantně.

Foto: Robert Kadlčík

Studené počasí útočí a déšť i sníh znepříjemňují cestu městem. Doprava opět zhoustla, protože automobily se staly pro své majitele deštníky. Díky častějším haváriím se tvoří delší zácpy než obyčejně a dopravní vysílání hlásí v Praze stupně číslo 5 již od sedmé hodny ranní.
V době, kdy bacily prasečí a sezónní chřipky jsou v plné síle, není ani hromadná doprava tím pravým vysvobozením. Příliš zdravé není ani čekání na nástupním ostrůvku, než přijede autobus beznadějně uvězněný v koloně.
„Na kole? A nezbláznil jste se?“ zeptal se mě minulý týden za soumraku a stálého mrholení před domem soused. Stručně jsem mu v několika bodech vysvětlil asi následující:

  • Mám triko s dlouhým rukávem, košili a bundu, co neprofoukne. On má na sobě to samé.
  • Mám navíc rukavice a na hlavě čepici přes uši. Obě propriety se vejdou do kapsy.
  • Mám elektrokolo, proto se cestou nezapotím a je mi teplo.
  • Na kole mám dlouhé blatníky a zástěrky a široké pláště. Neklouže to a necáká.
  • Kolo má perfektní osvětlení, vepředu 8 a vzadu 5 LED žárovek, blikající ventilky ve výpletu kol a také asi 6 odrazek. Na silnici jsem k nepřehlédnutí.
  • Kolo připravím k jízdě během asi jedné minuty, na cestě jsem prakticky hned.
  • Jedu trasou, která vede mimo hlavní silnice. Právě teď vede moje cesta z Dejvic do Holešovic, což je díky průjezdu parkem Stromovka otázka asi 8 minut.
  • Moje elektrokolo je skládací, a protože je po dojetí zacákané, složím ho a strčím do obalu, který vezu s sebou. Nic tedy nezašpiním.
  • Déšť elektrokolu nevadí. Pouze baterie má při teplotě 4 °C asi o 15 % nižší výkon, než kdyby bylo venku dvacet.


Foto: Robert Kadlčík

Ještě bychom se mohli bavit dlouho, ale já už spěchal. Na kole totiž dokážu přesně odhadnout, jak dlouho cesta trvá a vyrážím vždy načas.
Druhý den přišel soused ve větrovce s rukavicemi s tím, že má tři schůzky po městě a má auto v servisu. Půjčil si moje elektrokolo a pro jistotu i helmu. Chtěl vědět, jak se dostane do Libně a pak na Národní a do Hodkoviček. Půjčil jsem mu mapu s doporučenými trasami a vysvětlil mu základní záludnosti jízdy po Praze, jako jsou tramvajové koleje, obrubníky, jak správně kombinovat jízdu po chodníku a po silnici a jak se nebát. On prý na kole po Praze ještě nikdy nejel a ani by ho to prý nenapadlo.
Když jsem si mírně zablácené a po 53 ujetých kilometrech vybité kolo večer přebíral zpět, musel jsem poslouchat asi hodinové nadšené líčení o tom, kudy jel, jak tam byl rychle a jak se cítí krásně proježděný (ten den zase celý mrholilo). Dneska si koupil vlastní elektrokolo, taky skládačku. Prý že je nesmysl čekat na jaro a že se to dá.
Já to vím, on to ví. Zkuste to také, jízda městem na elektrokole má i v pošmourném podzimu něco do sebe.


Přečtěte si také:
Kamarád do deště: Podzimní Prahou na elektrokole (NaKole.cz)
Jak se jezdí v dešti (NaKole.cz)
Nepromokavé cyklobrašny (NaKole.cz)

Fotogalerie

Robert Kadlčík, 31.10.2009
Blogy

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

O čem se mluví:

Lehokola Setkání lehokol 2023 - 2027 dnes v 14:25
NEcyklo Nejlepší vtip 56. dnes v 11:58
Ukrajina 57 dnes v 11:20
Co vás zaujalo 288 dnes v 08:14
NEcyklo Co vás pobavilo /potěšilo/? včera v 22:18
Jaké to bylo 158 včera v 20:01
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

307 cyklistů (3 přihlášení)

Slovinsko na kole - 3. část - moře

Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025