Elektrokola jsou u nás zatím k vidění jen zřídka. Jejich baštou je především Holandsko, Německo nebo Anglie. Prodejci ale mluví o objevu letošní sezóny – zájem o elektrokola překvapil samotné výrobce a už v březnu byly některé sklady zcela vyprodané. Vyzkoušeli jsme několik typů těchto kol a Jakubu Ditrichovi ze společnosti ekolo.cz jsme položili několik všetečných otázek.
„Už to nejsou ta prapodivná kola pro babičky, ale skutečná alternativa k automobilům,“ napsal o elektrokolech server ExtraEnergy.com. Rostoucí podíl elektrokol na trhu ukázaly už letošní mezinárodní veletrhy Eurobike a IFMA. V roce 2007 se těchto kol prodalo na evropském trhu 250 000, letošní čísla budou pravděpodobně ještě vyšší.
„Není to kolo, je to moped,“ říká na adresu elektrokol cyklista František Konopný. Zákon ale říká něco jiného – i když je kolo vybavené pomocným motorem s baterií, jedná se stále o kolo. Podmínkou je pouze konstrukční rychlost do 25 km/h a maximální výkon motoru 1 kW. S elektrokolem se tak může na stezky pro cyklisty či na cesty s vyloučením motorových vozidel.
Obvykle má cyklista na elektrokole dvě možnosti – asistované šlapání (tzv. pedelecs) nebo plný pohon. V prvním případě řídící jednotka vyhodnocuje rychlost šlapání a za pomoci elektrického motoru pomáhá cyklistovi tak, aby udržel konstatní rychlost okolo 25 km/h. Ve druhém případě jezdec na kole nešlape a jen se veze. Rychlost se reguluje „plynem“ na řídítkách kola. A je tu samozřejmě i třetí možnost. Motor je možné vypnout a cestu si poctivě odšlapat jako na klasickém kole.
Představa o těžkých a nákladných strojích bere za své –
nejnovější baterie váží kolem 3 kg, váha celého kola se pohybuje mezi
19–30 kg. Nejlehčí „drobeček“ v nabídce, kolo s názvem Devět a půl,
začíná na 9,5 kg. Cena od 16.000 Kč obstojí v porovnání s klasickými
koly.
Na jedno nabití baterie lze dojet zhruba 50 km. Pokud se baterie vybije, je
možné zbývající vzdálenost došlapat jako na klasickém kole.
„Obecně zažitá představa říká, že je to kolo jen pro babičky
nebo pro Holanďany,“ říká o elektrokolech Jakub Ditrich z firmy ekolo.cz. „My se snažíme
představit elektrokola těm, kteří nemají jízdu do kopce jako sportovní
zážitek, ale potřebu se někam dostat.“ V nabídce jsou elektrické
skládačky, klasické městské koráby i kola do terénu.
Kola by mohla oslovit lidi mladšího a středního věku, kteří žijí ve
městě, chtějí jezdit do práce a být při tom elegantní, nezpotit se a
jezdit třeba v obleku. „Mám třeba přítele bankéře, který kolo
používá na přepravu a zároveň si při tom vyčistí hlavu,“
vyjmenovává Ditrich. Druhou skupinou jsou lidé staršího věku, kteří
mají pohybové problémy a kolo používají jako užitečnou pomůcku při
překonávání vzdáleností.
Do auta, do vlaku nebo MHD, všude tam se hodí elektrické skládačky.
Základním modelem je Silver Go, o který je největší zájem.
S váhou 22 kg, lithium-polymer baterií a motorem v zadním náboji kola je
to praktický dopravní prostředek pro cesty do města. Složený v tašce
(nebo i bez ní) je užitečným průvodcem na cesty v kufru auta nebo ve
vlaku.
Podle přepravních podmínek pražské MHD není možné tuto
skládačku (její velikost ve složeném stavu je 90×60×40 cm) považovat za
zavazadlo a není tedy možné si ji vzít do autobusu či tramvaje. V praxi
jsme ovšem nezaznamenali žádný problém – pokud není vůz k prasknutí
plný, je možné si složené kolo vzít s sebou dovnitř zcela
běžně.
Již zmíněný drobeček Devět a půl má speciální použití. Je vhodný
především na přesun na krátké vzdálenosti, se stoupáním maximálně
8 stupňů. „Kolo je ideální pro přesuny mezi bytem a třeba
garáží, nebo ve velkém výstavním areálu. Pro přepravu na delší
vzdálenosti je už horší jízdní pohoda,“ říká o tomto kole Jakub
Ditrich.
Kdo chce být stylový, může si koupit některé z městských elektrokol. V nabídce je reprezentují především značky Giant Twist, Gepida nebo ShopMate. Kola mají vše, co se od městských kol požaduje – vzpřímený posed, masivní kryt řetězu, široké a pohodlné sedlo a masivní pláště. Mohutná a pohodlná kola vycházejí především ze zkušenosti holandského či dánského trhu.
„Mám rád ježdění po kopcích, ale když jezdím s dětmi na tyči Trail Gator, je to těžké a moc neujedeme,“ vypráví Jakub Ditrich. „Vloni jsme v Novohradských horách s elektrokolem dali denně 60 kilometrů v kopcích a bylo to príma.“ Kola do terénu začínají na váze pod 20 kg. Jsou zastoupená především modely Wisper a RapidGo.
Během prvních pár šlápnutí do pedálů překvapí zrychlení kola – to když začne fungovat elektromotor. Kolo je hodně živé a člověk si rychle zvykne na to, že s malým úsilím jede docela rychle. Po pěti minutách jízdy si zvykám na ovládání a nezvyklou lehkost pohybu. Po tesovací jízdě mi šlapání na klasickém kole připadá těžké a neohrabané. Elektrokolo je návyková záležitost.
pedelecs.co.uk
(anglicky) – fórum uživatelů elektrokol, hodnocení modelů
ExtraEnergy.com
(anglicky) – elektromobily, elektrokola
ekolo.cz (česky)
cyclestar.cz
(česky)