reklama

Praha dostala na vysvědčení čtyřku, radní si pro něj nepřišel

Dnes zveřejnilo občanské sdružení Auto*Mat vysvědčení pro pražský magistrát. Dokument hodnotí pokroky při plnění výzvy „Pět bodů pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům“. Ačkoli známky pro městské politiky nebyly příliš lichotivé, výzva způsobila v jistém smyslu revoluci.

Michal Křivohlávek a Tereza Vohryzková
Michal Křivohlávek a Tereza Vohryzková
Foto: NaKole.cz

Na podzim 2007 zveřejnila iniciativa Auto*Mat výzvu 5 bodů pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům. Výzva obsahovala pět konkrétních požadavků určených hlavnímu městu a žádala jejich splnění během jednoho roku. Výzvu podpořilo do dnešního dne 3 300 lidí.

Vysvědčení slovně hodnotí splnění jednotlivých bodů a detailně je vysvětluje. I když město úplně v hodnocení nepropadlo, celková známka je jen „prospěl“, tedy za čtyři.

„Naším prvním pocitem je spokojenost. V centru vznikly historicky první cyklistické pruhy a to hned na několika místech – na Štefánikově mostě, v Pobřežní, Chotkově a Vršovické ulici. Byla založena pracovní skupina pro pěší dopravu a městská rada rozhodla o přípravě koncepce,“ říká Tereza Vohryzková ze sdružení Auto*Mat.

Právě veřejná, pěší a cyklistická doprava je dnes světovým trendem, který řeší hned několik problémů současně. „Lidé se ve městě pohybují zpravidla na krátké vzdálenosti, které mohou urazit i jinak, než autem,“ vysvětluje její kolega Michal Křivohlávek. „Pokud lidé chodí pěšky a jezdí na kole, vyhrávají všichni. Ve městě se sníží znečištění ovzduší a hluková zátěž, lidé jsou zdravější a méně nemocní. Navíc ožívají ulice a veřejný prostor, rozkvétá i podnikání,“ říká Křivohlávek.

V Praze ale stále přetrvává nedostatek politické vůle k zásadním krokům. „Dobře je to vidět například na již zmiňovaném Štefánikově mostě. Pruhy pro cyklisty jsou ukončeny před rušnými křižovatkami a neobsahují ani předsazené prostory pro kola,“ vysvětluje Křivohlávek. Polovičaté řešení, které sami cyklisté často kritizují, vychází z potřeby zachovat kapacitu křižovatek pro automobily. Právě křižovatky jsou přitom pro cyklisty nejrizikovější­mi místy.

Druhým přetrvávajícím problémem je neexistence koncepce cyklistické dopravy, která by byla závazná. „Mnoho cyklistických řešení prosadila svépomocná skupina cyklistů, kteří volají do kanceláří, prosazují svoje požadavky a hledají další spřízněné cyklisty,“ říká k tomu Křivohlávek. „Zatímco radnice města Vídně má jako politický program zlepšení kvality života snížením automobilové dopravy, Praha nemá koncepci žádnou,“ dodal.

Radní Radovan Steiner, který měl jako zástupce pražského magistrátu původně vysvědčení přebrat, se nakonec na schůzku nedostavil. Těsně před plánovaným setkáním s novináři svoji účast zrušil a prostřednictvím své asistentky se omluvil.

Iniciativa Auto*Mat slibuje, že bude trvat na požadavcích výzvy, které město dosud nesplnilo. U příležitosti Evropského týdne mobility navíc zveřejní další nové body pro Prahu na školní rok 2008/2009.

Co se povedlo?

  • Magistrát začal zpracovávat Zásady pěší dopravy a založil pracovní skupinu pro tuto činnost.
  • Byl aktualizován plán na postupné zřizování páteřních a hlavních cyklotras.
  • Magistrát zřídil nové prostory pro cyklisty v křižovatkách (např. v Pobřežní ulici v Karlíně, Voctářově v Libni a v Otakarově ulici v Nuslích).
  • V centru Prahy vznikly historicky první cyklopruhy – na Štefánikově mostě a v Pobřežní ulici.

Co se nepovedlo?

  • Chybí koncepce cyklistické dopravy.
  • Pro cyklisty nebyla zprůjezdněna ani jedna z požadovaných jednosměrek. Magistrát sice příslušné povolení vydal, ale nejednal s městskými částmi o jeho naplnění.
  • Nevznikla představená stání pro cyklisty na žádné z pěti požadovaných frekventovaých křižovatek.
  • Magistrát zřejmě nehodlá řešit optimalizace zelené pro chodce na požadovaných křižovatkách, protože by si to vyžádalo zkrácení zelené pro automobily.
  • Cyklistických pruhů v centru je vzhledem k počtu rekonstrukcí žalostně málo. Magistrát i projektanti na ně stále zapomínají.

Další odkazy:

Pět bodů pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům – kompletní text
 – Podrobné vyhodnocení naplnění Pěti bodů pro Prahu
 – Vysvědčení pro pražského radního Radovana Steinera
 – Tisková zpráva iniciativy Auto*Mat

redakce NaKole.cz, 19.09.2008
Blogy

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

 ()
Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská plošina. Pokrývá oblast asi 7500 km2 v nadmořské výšce 1000 - 1250 metrů. Nachází se ve středu jižního Norska.Celá plošina leží nad hranicí lesa a nejsou zde žádná, jinde tak hojná údolí,…
šíp | včera

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

 ()
Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez cyklostezky. Část pátá. Probudíme se v jedné z více než 2000 obytných jeskyní, které dělají z Guadixu město s jejich největším počtem v Evropě. O Guadixu slyšelo málo lidí, přestože se nachází jen 60…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

 ()
Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil. Tento závod je ale jiný. Není pevně dána žádná trasa, jen průjezdné body, které pořadatelé vybírají dle různé tématiky (letos to byly rozhledny), a je jen na závodnících, jakou trasu si…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

 ()
Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z motelu u cesty v městečku Baza. Stavíme se nakoupit potraviny spolu s kamionisty a kousek cesty jedeme po Vía Verde de Sierra de Baza (bývalá trať železnice) směrem na poušť Gorafe. Na tuto část…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

 ()
V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka mírného sklonu naláká spoustu cyklistů včetně mě a Rendy. My konkrétně vyrazíme na dvě cyklostezky v okrese Tirschenreuth ve vládním obvodu Horní Falc. Zvolili jsme si třetí červnovou sobotu,…
Guiseppe | 27.08.2022

O čem se mluví:

NEcyklo Co pobavilo, potěšilo - 186 dnes v 07:27
Komentáře k blogu Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou dnes v 07:11
NEcyklo Ukrajina 15 včera v 21:56
Cestování na kole Jaké to bylo 133 včera v 20:39
NEcyklo Optimální solární systém včera v 18:51
Elektrokola Výběr el. Kola včera v 17:34
NEcyklo Nejlepší vtip 52 včera v 15:04
Lehokola Homebuilders lehokol 15 včera v 13:40
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

239 cyklistů (7 přihlášených)

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská…
šíp | včera

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil.…
JohnyB | 23.10.2022