reklama

Labská trasa – co bude dál?

U našich německých sousedů je Labská trasa (Elbe Radweg) nejpopulárnější trasou. Každý rok sem míří statisíce cykloturistů, aby si projeli alespoň krátký úsek a užili si nádhernou přírodu v okolí řeky. Jakou budoucnost má Labská trasa na české straně, o tom jsme hovořili s manažery stezky z Nadace Partnerství Martinou Kulíkovou a Jakubem Smolíkem.

Úsek Labské stezky mezi Děčínem a hranicemi patří mezi nekrásnější na trase
Úsek Labské stezky mezi Děčínem a hranicemi patří mezi nekrásnější na trase
Foto: Jakub Smolík

V březnu jste představili novou Greenway Labe. Můžete trasu nějak stručně popsat?
Na českém území můžete podél Labe ujet až 373 km. Řeka pramení na Labské louce, v prvním úseku 4–5 km je však vyznačen zákaz vjezdu pro cyklisty. Ve Vrchlabí začíná značená cyklotrasa č. 24. Na své cestě protéká Labe čtyřmi kraji přes Hostinné, Dvůr Králové nad Labem, Jaroměř, Hradec Králové, Pardubice, Kolín, Poděbrady, Nymburk a Brandýs nad Labem – Starou Boleslav. Tady se řeka stáčí na sever přes Neratovice, Mělník, Roudnici nad Labem, Litoměřice, Ústí nad Labem a pokračuje přes Děčín do Německa.


Trasa kopíruje tok řeky Labe – na českém území to je 373 km.

Co byste řekli o kvalitě stezky?
Zatím mluvíme o vyznačené trase, samostatná stezka pro cyklisty je jenom málokde. Kvalita cest je po cestě velmi různá. Jsou tu nepohodlné úseky, které cyklista s plně naloženým kolem projede jen s velkými obtížemi. Příkladem může být úsek východně od Kolína do Labských Chrčic. Některé části vedou po frekventovaných silnicích. Jedno můžeme říci zcela jistě – Labská trasa má daleko do německého standardu, který představuje Elbe Radweg. Přirozeně nemá smysl všude budovat cyklostezky oddělené od automobilové dopravy, měla by tu ale být bezpečná cesta pro cyklisty.

Vloni jste celou trasu projeli na kole a zdokumentovali. Ve kterém úseku jsou vybudované stezky pro cyklisty?
Nejdelší hotový úsek je okolo Ústí nad Labem, mezi Valtířovem a Církvicemi. V tomto úseku je cyklostezka v délce asi 18 km. Jedinou překážkou je střekovské zdymadlo. Zhruba 300 m se musí překonat buď s vystoupáním schodů nebo úsek lze přejet po silnici.
Další, nejznámější úsek postavený v 90. letech vede z Libice nad Cidlinou přes Poděbrady do Nymburka. Jeho délka je 15 km a v úseku Poděbrady-Nymburk se po hotové cyklostezce projíždějí cyklisté po obou stranách Labe.
Na dálkových trasách jsou vždy nejobtížnější průjezdy měst. Ukázkové vedení trasy je např. v Hradci Králové nebo v Ústí nad Labem. Obě města mají vybudovány cyklostezky, takže cyklisté prakticky nepřicházejí do kontaktu s motorovou dopravou.
Nakonec bych rád zmínil nově otevřený úsek Děčín-Prostřední Žleb u česko-německý hranic. Od června loňského roku cyklisté bezpečně projedou od Děčína až na hranice a odtud mohou pokračovat dále do Německa podél Elbe Radweg.

Pokud by se někdo rozhodl projet si Greenway Labe už dnes, co byste mu doporučili?
Jeden z nejkrásnějších úseků vede od Roudnice nad Labem až po státní hranice. Jsou tu krásné výhledy na České středohoří, jedete sevřeným údolím podél vody a míjíte rybáře, po Labi jezdí lodě. Od Roudnice jezdí veřejná lodní doprava, na kterou jsou navázané další služby. Část cesty se dá tedy projet na lodi. Myslím, že k řece patří přístavy a lodě, je to příjemné osvěžení.
Krásných měst na trase je opravdu hodně – namátkou můžeme jmenovat Hostinné v Podkrkonoší, lázeňské Poděbrady, Hradec Králové, Pardubice, Mělník nebo Litoměřice. A je tu samozřejmě i mnoho vesniček, hradů a zámků a jiných zajímavostí (např. zámek Kuks, vodní nádrž Les Království u Dvora Králové, pevnost Josefov, Kunětická hora, zatopené pískovny východně od Přelouče, obec Kladruby nad Labem s národním hřebčínem, přírodní rezervace Veltrubský luh severně od Kolína, zámek a vinice na Mělníku, kaňon Labe zdobený pískovcovými skalami v úseku mezi Děčínem a státními hranicemi.

Koncem března jste uspořádali konferenci věnovanou Labské stezce. Co bylo jejím hlavním záměrem?
Především musíme říci, že to byla první konference o téhle stezce. Při budování dálkových stezek je vždycky nejobtížnější jednání s majiteli pozemků. Na samém počátku ale vždy musí být politická vůle a chuť vybudovat bezpečnou stezku pro pěší a cyklisty. Bylo důležité, aby se sešli zástupci krajů a měst, abychom zjistili, jakou má tato trasa prioritu. Proto jsme se také do toho zapojili. Bylo důležité zjistit zájem a najít klíčové partnery. Na konferenci jsme pozvali i zástupce německé strany, aby zde ukázali, jaké výsledky má Labská trasa u našich severních sousedů. Elbe Radweg byla vyhodnocena jako nejkvalitnější stezka v Německu a příjmy z turistického ruchu dosahují 55 milionů euro za sezónu. Je to nejpopulárnější stezka, kterou každoročně přijíždějí poznat statisíce cykloturistů.

Co konference ukázala?
V plánech všech krajů je Labská trasa jednou z hlavních priorit. Postup krajů ale není časově koordinovaný. Každý si staví svůj úsek, není ale jasné, kdy bude celá trasa hotová. Také zde neexistuje materiál, který mají v Německu, tedy průvodce po celé délce trasy. Existují jenom lokální letáky, které si vydávají města a obce.
Nadace Partnerství je připravena ujmout se přípravy průvodce, stejně jako jsme to udělali např. pro Greenway Praha-Vídeň, Moravské vinařské stezky a jiné. Ve spolupráci s německými partnery dnes připravujeme vydání průvodce po české straně v úseku Drážďany-Praha. Prvním krokem by mělo být rozšíření existujícího německého průvodce (po 860 km německé Elberadweg) právě o úsek od státních hranic po Prahu. Později bychom samozřejmě rádi vydali i českou verzi průvodce po celé
Greenway Labe na českém území.

Logo Labská cyklostezka

Důležité je i logo. Na konferenci jsme nechali připravit českou verzi loga Greenway Labe, která vychází z německého vzoru.
Organizujeme také propagační jízdu. Letos poprvé jsme tradiční trasu Praha-Vídeň prodloužili o úsek Drážďany-Praha. Jízda měla upozornit na přínos cyklistiky pro rozvoj cestovního ruchu a lidské zdraví a také upozornit na fakt, že jízdní kolo je, především ve městech a obcích, rovnocenným dopravním prostředkem k osobním automobilům. Při jízdě mezi Drážďany a Prahou jsme se během 18 zastavení pozdravili s 30 zástupci obcí, měst a krajů. Obce a města připravily pro zhruba třicetičlený peloton kulturní program a setkání s politickými zástupci i dalšími zajímavými osobnostmi. Touto cestou se nám podařilo získat mnoho partnerů, se kterými budeme společně Greenway Labe do budoucna rozvíjet. Vše bylo zpečetěno podpisem memoranda o spolupráci, které na trase Drážďany-Praha podepsali zástupci 27 měst a obcí.

Děkuji za rozhovor.

Užitečné odkazy:

Výstupy z konference o rozvoji cyklistických koridorů Greenway Labe a Greenway Drážďany-Praha (0,5 MB)

Fotogalerie

Úsek Labské stezky mezi Děčínem a hranicemi patří mezi nekrásnější na trase Kvalita trasy je velmi proměnlivá. Některé úseky jsou pro plně naložené kolo nepříjemné... ...jiné nebezpečné. Hostinné v Podkrkonoší Tenhle úsek mezi hranicemi a Děčínem už naštěstí patří minulosti.. Dnes to tu vypadá jinak. Mezi nejznámnější patří úsek mezi Poděbrady a Nymburkem. Lodě a přístavy jsou osvěžením na Labské trase. I když po silnici, jet se dá bezpečně. Úsek Labské trasy v okolí Velkého Oseka.
redakce NaKole.cz, 10.08.2008
Do vaší knihovny
Blogy

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás pobavilo /potěšilo/? před 6 minutami
Ukrajina 56 dnes v 14:49
Jaké to bylo 158 dnes v 14:46
Technické rady Využití 3D tisku - 2 dnes v 14:42
Cestování na kole A znovu na jih dnes v 11:08
Lehokola LontBent 2025 dnes v 08:53
NEcyklo VOLBY 2025 dnes v 04:03
Co vás zaujalo 288 dnes v 00:42
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

274 cyklistů (9 přihlášených)

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych…
Fabulator | 07.10.2025