reklama

Labská trasa – co bude dál?

U našich německých sousedů je Labská trasa (Elbe Radweg) nejpopulárnější trasou. Každý rok sem míří statisíce cykloturistů, aby si projeli alespoň krátký úsek a užili si nádhernou přírodu v okolí řeky. Jakou budoucnost má Labská trasa na české straně, o tom jsme hovořili s manažery stezky z Nadace Partnerství Martinou Kulíkovou a Jakubem Smolíkem.

Úsek Labské stezky mezi Děčínem a hranicemi patří mezi nekrásnější na trase
Úsek Labské stezky mezi Děčínem a hranicemi patří mezi nekrásnější na trase
Foto: Jakub Smolík

V březnu jste představili novou Greenway Labe. Můžete trasu nějak stručně popsat?
Na českém území můžete podél Labe ujet až 373 km. Řeka pramení na Labské louce, v prvním úseku 4–5 km je však vyznačen zákaz vjezdu pro cyklisty. Ve Vrchlabí začíná značená cyklotrasa č. 24. Na své cestě protéká Labe čtyřmi kraji přes Hostinné, Dvůr Králové nad Labem, Jaroměř, Hradec Králové, Pardubice, Kolín, Poděbrady, Nymburk a Brandýs nad Labem – Starou Boleslav. Tady se řeka stáčí na sever přes Neratovice, Mělník, Roudnici nad Labem, Litoměřice, Ústí nad Labem a pokračuje přes Děčín do Německa.


Trasa kopíruje tok řeky Labe – na českém území to je 373 km.

Co byste řekli o kvalitě stezky?
Zatím mluvíme o vyznačené trase, samostatná stezka pro cyklisty je jenom málokde. Kvalita cest je po cestě velmi různá. Jsou tu nepohodlné úseky, které cyklista s plně naloženým kolem projede jen s velkými obtížemi. Příkladem může být úsek východně od Kolína do Labských Chrčic. Některé části vedou po frekventovaných silnicích. Jedno můžeme říci zcela jistě – Labská trasa má daleko do německého standardu, který představuje Elbe Radweg. Přirozeně nemá smysl všude budovat cyklostezky oddělené od automobilové dopravy, měla by tu ale být bezpečná cesta pro cyklisty.

Vloni jste celou trasu projeli na kole a zdokumentovali. Ve kterém úseku jsou vybudované stezky pro cyklisty?
Nejdelší hotový úsek je okolo Ústí nad Labem, mezi Valtířovem a Církvicemi. V tomto úseku je cyklostezka v délce asi 18 km. Jedinou překážkou je střekovské zdymadlo. Zhruba 300 m se musí překonat buď s vystoupáním schodů nebo úsek lze přejet po silnici.
Další, nejznámější úsek postavený v 90. letech vede z Libice nad Cidlinou přes Poděbrady do Nymburka. Jeho délka je 15 km a v úseku Poděbrady-Nymburk se po hotové cyklostezce projíždějí cyklisté po obou stranách Labe.
Na dálkových trasách jsou vždy nejobtížnější průjezdy měst. Ukázkové vedení trasy je např. v Hradci Králové nebo v Ústí nad Labem. Obě města mají vybudovány cyklostezky, takže cyklisté prakticky nepřicházejí do kontaktu s motorovou dopravou.
Nakonec bych rád zmínil nově otevřený úsek Děčín-Prostřední Žleb u česko-německý hranic. Od června loňského roku cyklisté bezpečně projedou od Děčína až na hranice a odtud mohou pokračovat dále do Německa podél Elbe Radweg.

Pokud by se někdo rozhodl projet si Greenway Labe už dnes, co byste mu doporučili?
Jeden z nejkrásnějších úseků vede od Roudnice nad Labem až po státní hranice. Jsou tu krásné výhledy na České středohoří, jedete sevřeným údolím podél vody a míjíte rybáře, po Labi jezdí lodě. Od Roudnice jezdí veřejná lodní doprava, na kterou jsou navázané další služby. Část cesty se dá tedy projet na lodi. Myslím, že k řece patří přístavy a lodě, je to příjemné osvěžení.
Krásných měst na trase je opravdu hodně – namátkou můžeme jmenovat Hostinné v Podkrkonoší, lázeňské Poděbrady, Hradec Králové, Pardubice, Mělník nebo Litoměřice. A je tu samozřejmě i mnoho vesniček, hradů a zámků a jiných zajímavostí (např. zámek Kuks, vodní nádrž Les Království u Dvora Králové, pevnost Josefov, Kunětická hora, zatopené pískovny východně od Přelouče, obec Kladruby nad Labem s národním hřebčínem, přírodní rezervace Veltrubský luh severně od Kolína, zámek a vinice na Mělníku, kaňon Labe zdobený pískovcovými skalami v úseku mezi Děčínem a státními hranicemi.

Koncem března jste uspořádali konferenci věnovanou Labské stezce. Co bylo jejím hlavním záměrem?
Především musíme říci, že to byla první konference o téhle stezce. Při budování dálkových stezek je vždycky nejobtížnější jednání s majiteli pozemků. Na samém počátku ale vždy musí být politická vůle a chuť vybudovat bezpečnou stezku pro pěší a cyklisty. Bylo důležité, aby se sešli zástupci krajů a měst, abychom zjistili, jakou má tato trasa prioritu. Proto jsme se také do toho zapojili. Bylo důležité zjistit zájem a najít klíčové partnery. Na konferenci jsme pozvali i zástupce německé strany, aby zde ukázali, jaké výsledky má Labská trasa u našich severních sousedů. Elbe Radweg byla vyhodnocena jako nejkvalitnější stezka v Německu a příjmy z turistického ruchu dosahují 55 milionů euro za sezónu. Je to nejpopulárnější stezka, kterou každoročně přijíždějí poznat statisíce cykloturistů.

Co konference ukázala?
V plánech všech krajů je Labská trasa jednou z hlavních priorit. Postup krajů ale není časově koordinovaný. Každý si staví svůj úsek, není ale jasné, kdy bude celá trasa hotová. Také zde neexistuje materiál, který mají v Německu, tedy průvodce po celé délce trasy. Existují jenom lokální letáky, které si vydávají města a obce.
Nadace Partnerství je připravena ujmout se přípravy průvodce, stejně jako jsme to udělali např. pro Greenway Praha-Vídeň, Moravské vinařské stezky a jiné. Ve spolupráci s německými partnery dnes připravujeme vydání průvodce po české straně v úseku Drážďany-Praha. Prvním krokem by mělo být rozšíření existujícího německého průvodce (po 860 km německé Elberadweg) právě o úsek od státních hranic po Prahu. Později bychom samozřejmě rádi vydali i českou verzi průvodce po celé
Greenway Labe na českém území.

Logo Labská cyklostezka

Důležité je i logo. Na konferenci jsme nechali připravit českou verzi loga Greenway Labe, která vychází z německého vzoru.
Organizujeme také propagační jízdu. Letos poprvé jsme tradiční trasu Praha-Vídeň prodloužili o úsek Drážďany-Praha. Jízda měla upozornit na přínos cyklistiky pro rozvoj cestovního ruchu a lidské zdraví a také upozornit na fakt, že jízdní kolo je, především ve městech a obcích, rovnocenným dopravním prostředkem k osobním automobilům. Při jízdě mezi Drážďany a Prahou jsme se během 18 zastavení pozdravili s 30 zástupci obcí, měst a krajů. Obce a města připravily pro zhruba třicetičlený peloton kulturní program a setkání s politickými zástupci i dalšími zajímavými osobnostmi. Touto cestou se nám podařilo získat mnoho partnerů, se kterými budeme společně Greenway Labe do budoucna rozvíjet. Vše bylo zpečetěno podpisem memoranda o spolupráci, které na trase Drážďany-Praha podepsali zástupci 27 měst a obcí.

Děkuji za rozhovor.

Užitečné odkazy:

Výstupy z konference o rozvoji cyklistických koridorů Greenway Labe a Greenway Drážďany-Praha (0,5 MB)

Fotogalerie

Úsek Labské stezky mezi Děčínem a hranicemi patří mezi nekrásnější na trase Kvalita trasy je velmi proměnlivá. Některé úseky jsou pro plně naložené kolo nepříjemné... ...jiné nebezpečné. Hostinné v Podkrkonoší Tenhle úsek mezi hranicemi a Děčínem už naštěstí patří minulosti.. Dnes to tu vypadá jinak. Mezi nejznámnější patří úsek mezi Poděbrady a Nymburkem. Lodě a přístavy jsou osvěžením na Labské trase. I když po silnici, jet se dá bezpečně. Úsek Labské trasy v okolí Velkého Oseka.
redakce NaKole.cz, 10.08.2008
Vyzkoušejte
Labská cyklostezka – Míšeň (CK Victoria)

Labská cyklostezka

Německo
14.05.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 990 Kč
Do vaší knihovny
Blogy

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | včera

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

Východní Balkán - 8. část - Rumunsko, Maďarsko - ZÁVĚR

 ()
Po probuzení v Transylvánii, nedaleko města Reghin, jsme si na snídani opět dojeli do první vesnice. Oproti Bulharsku jsme tady to kafe do kelímku dostali zdarma. Luděk k tomu obdržel i pivo, takže snídal jogurt a lahváče. Kamarád z Těchonína, když jsem mu poslala fotku, nám tuto stravu pochválil.…
Peggy | 15.12.2023

O čem se mluví:

Trénink a zdraví Co vás zaujalo 278 před 4 minutami
Elektrokola CYC PHOTON X1, zkušenosti dnes v 08:15
Lehokola Přední náboj Novatec - ložiska dnes v 08:12
Technické rady Nový gravel dnes v 07:45
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. dnes v 07:42
Trénink a zdraví Jak sportujeme dnes v 07:11
Štafeta NaKole.cz Štafeta Via Czechia centrál 2024 dnes v 06:14
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

236 cyklistů (13 přihlášených)

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | včera

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v…
HMS | 19.03.2024