reklama

Labská trasa – co bude dál?

U našich německých sousedů je Labská trasa (Elbe Radweg) nejpopulárnější trasou. Každý rok sem míří statisíce cykloturistů, aby si projeli alespoň krátký úsek a užili si nádhernou přírodu v okolí řeky. Jakou budoucnost má Labská trasa na české straně, o tom jsme hovořili s manažery stezky z Nadace Partnerství Martinou Kulíkovou a Jakubem Smolíkem.

Úsek Labské stezky mezi Děčínem a hranicemi patří mezi nekrásnější na trase
Úsek Labské stezky mezi Děčínem a hranicemi patří mezi nekrásnější na trase
Foto: Jakub Smolík

V březnu jste představili novou Greenway Labe. Můžete trasu nějak stručně popsat?
Na českém území můžete podél Labe ujet až 373 km. Řeka pramení na Labské louce, v prvním úseku 4–5 km je však vyznačen zákaz vjezdu pro cyklisty. Ve Vrchlabí začíná značená cyklotrasa č. 24. Na své cestě protéká Labe čtyřmi kraji přes Hostinné, Dvůr Králové nad Labem, Jaroměř, Hradec Králové, Pardubice, Kolín, Poděbrady, Nymburk a Brandýs nad Labem – Starou Boleslav. Tady se řeka stáčí na sever přes Neratovice, Mělník, Roudnici nad Labem, Litoměřice, Ústí nad Labem a pokračuje přes Děčín do Německa.


Trasa kopíruje tok řeky Labe – na českém území to je 373 km.

Co byste řekli o kvalitě stezky?
Zatím mluvíme o vyznačené trase, samostatná stezka pro cyklisty je jenom málokde. Kvalita cest je po cestě velmi různá. Jsou tu nepohodlné úseky, které cyklista s plně naloženým kolem projede jen s velkými obtížemi. Příkladem může být úsek východně od Kolína do Labských Chrčic. Některé části vedou po frekventovaných silnicích. Jedno můžeme říci zcela jistě – Labská trasa má daleko do německého standardu, který představuje Elbe Radweg. Přirozeně nemá smysl všude budovat cyklostezky oddělené od automobilové dopravy, měla by tu ale být bezpečná cesta pro cyklisty.

Vloni jste celou trasu projeli na kole a zdokumentovali. Ve kterém úseku jsou vybudované stezky pro cyklisty?
Nejdelší hotový úsek je okolo Ústí nad Labem, mezi Valtířovem a Církvicemi. V tomto úseku je cyklostezka v délce asi 18 km. Jedinou překážkou je střekovské zdymadlo. Zhruba 300 m se musí překonat buď s vystoupáním schodů nebo úsek lze přejet po silnici.
Další, nejznámější úsek postavený v 90. letech vede z Libice nad Cidlinou přes Poděbrady do Nymburka. Jeho délka je 15 km a v úseku Poděbrady-Nymburk se po hotové cyklostezce projíždějí cyklisté po obou stranách Labe.
Na dálkových trasách jsou vždy nejobtížnější průjezdy měst. Ukázkové vedení trasy je např. v Hradci Králové nebo v Ústí nad Labem. Obě města mají vybudovány cyklostezky, takže cyklisté prakticky nepřicházejí do kontaktu s motorovou dopravou.
Nakonec bych rád zmínil nově otevřený úsek Děčín-Prostřední Žleb u česko-německý hranic. Od června loňského roku cyklisté bezpečně projedou od Děčína až na hranice a odtud mohou pokračovat dále do Německa podél Elbe Radweg.

Pokud by se někdo rozhodl projet si Greenway Labe už dnes, co byste mu doporučili?
Jeden z nejkrásnějších úseků vede od Roudnice nad Labem až po státní hranice. Jsou tu krásné výhledy na České středohoří, jedete sevřeným údolím podél vody a míjíte rybáře, po Labi jezdí lodě. Od Roudnice jezdí veřejná lodní doprava, na kterou jsou navázané další služby. Část cesty se dá tedy projet na lodi. Myslím, že k řece patří přístavy a lodě, je to příjemné osvěžení.
Krásných měst na trase je opravdu hodně – namátkou můžeme jmenovat Hostinné v Podkrkonoší, lázeňské Poděbrady, Hradec Králové, Pardubice, Mělník nebo Litoměřice. A je tu samozřejmě i mnoho vesniček, hradů a zámků a jiných zajímavostí (např. zámek Kuks, vodní nádrž Les Království u Dvora Králové, pevnost Josefov, Kunětická hora, zatopené pískovny východně od Přelouče, obec Kladruby nad Labem s národním hřebčínem, přírodní rezervace Veltrubský luh severně od Kolína, zámek a vinice na Mělníku, kaňon Labe zdobený pískovcovými skalami v úseku mezi Děčínem a státními hranicemi.

Koncem března jste uspořádali konferenci věnovanou Labské stezce. Co bylo jejím hlavním záměrem?
Především musíme říci, že to byla první konference o téhle stezce. Při budování dálkových stezek je vždycky nejobtížnější jednání s majiteli pozemků. Na samém počátku ale vždy musí být politická vůle a chuť vybudovat bezpečnou stezku pro pěší a cyklisty. Bylo důležité, aby se sešli zástupci krajů a měst, abychom zjistili, jakou má tato trasa prioritu. Proto jsme se také do toho zapojili. Bylo důležité zjistit zájem a najít klíčové partnery. Na konferenci jsme pozvali i zástupce německé strany, aby zde ukázali, jaké výsledky má Labská trasa u našich severních sousedů. Elbe Radweg byla vyhodnocena jako nejkvalitnější stezka v Německu a příjmy z turistického ruchu dosahují 55 milionů euro za sezónu. Je to nejpopulárnější stezka, kterou každoročně přijíždějí poznat statisíce cykloturistů.

Co konference ukázala?
V plánech všech krajů je Labská trasa jednou z hlavních priorit. Postup krajů ale není časově koordinovaný. Každý si staví svůj úsek, není ale jasné, kdy bude celá trasa hotová. Také zde neexistuje materiál, který mají v Německu, tedy průvodce po celé délce trasy. Existují jenom lokální letáky, které si vydávají města a obce.
Nadace Partnerství je připravena ujmout se přípravy průvodce, stejně jako jsme to udělali např. pro Greenway Praha-Vídeň, Moravské vinařské stezky a jiné. Ve spolupráci s německými partnery dnes připravujeme vydání průvodce po české straně v úseku Drážďany-Praha. Prvním krokem by mělo být rozšíření existujícího německého průvodce (po 860 km německé Elberadweg) právě o úsek od státních hranic po Prahu. Později bychom samozřejmě rádi vydali i českou verzi průvodce po celé
Greenway Labe na českém území.

Logo Labská cyklostezka

Důležité je i logo. Na konferenci jsme nechali připravit českou verzi loga Greenway Labe, která vychází z německého vzoru.
Organizujeme také propagační jízdu. Letos poprvé jsme tradiční trasu Praha-Vídeň prodloužili o úsek Drážďany-Praha. Jízda měla upozornit na přínos cyklistiky pro rozvoj cestovního ruchu a lidské zdraví a také upozornit na fakt, že jízdní kolo je, především ve městech a obcích, rovnocenným dopravním prostředkem k osobním automobilům. Při jízdě mezi Drážďany a Prahou jsme se během 18 zastavení pozdravili s 30 zástupci obcí, měst a krajů. Obce a města připravily pro zhruba třicetičlený peloton kulturní program a setkání s politickými zástupci i dalšími zajímavými osobnostmi. Touto cestou se nám podařilo získat mnoho partnerů, se kterými budeme společně Greenway Labe do budoucna rozvíjet. Vše bylo zpečetěno podpisem memoranda o spolupráci, které na trase Drážďany-Praha podepsali zástupci 27 měst a obcí.

Děkuji za rozhovor.

Užitečné odkazy:

Výstupy z konference o rozvoji cyklistických koridorů Greenway Labe a Greenway Drážďany-Praha (0,5 MB)

Fotogalerie

Úsek Labské stezky mezi Děčínem a hranicemi patří mezi nekrásnější na trase Kvalita trasy je velmi proměnlivá. Některé úseky jsou pro plně naložené kolo nepříjemné... ...jiné nebezpečné. Hostinné v Podkrkonoší Tenhle úsek mezi hranicemi a Děčínem už naštěstí patří minulosti.. Dnes to tu vypadá jinak. Mezi nejznámnější patří úsek mezi Poděbrady a Nymburkem. Lodě a přístavy jsou osvěžením na Labské trase. I když po silnici, jet se dá bezpečně. Úsek Labské trasy v okolí Velkého Oseka.
redakce NaKole.cz, 10.08.2008
Vyzkoušejte
 (CK Bondo)

České Švýcarsko: Cyklotoulky

Česko
19.06.2018 - 6 dní
cyklistický
Vlastní doprava
4 840 Kč
 (CK Bondo)

Bondo Bohemia Tour Sever

Česko, Německo
13.07.2018 - 10 dní
cyklistický
Vlastní doprava
8 910 Kč
 (CK Bondo)

České Švýcarsko: Cyklotoulky

Česko
17.07.2018 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
4 840 Kč
 (CK Hoška Tour)

Na kole podél Ohře

26.09.2018 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
5 150 Kč
Do vaší knihovny

Rájem rozhlednovým – 70 nejnovějších rozhleden ČR

Jiří Štekl
• 70 nejnovějších rozhleden České republiky • vložena mapa VŠECH rozhleden ČR
Kniha je určena především pro ty zájemce, kteří už vlastní první, druhé nebo třetí vydání této úspěšné knihy a nechtějí si kvůli nově…
199 Kč

Rájem rozhlednovým – 77 nejnovějších rozhleden ČR

Nejnovější rozhledny České republiky, dotisk obohacený o 12 nových rozhleden
Rozhledny stále přibývají. Od minulého vydání této knihy jich bylo postaveno dalších 12. Celkem tedy za tři a půl roku přibylo 77 …
249 Kč
Blogy

RUNDREISE 2018: Donau - Enns - SALZA - Mariazell - Walster - Traisen - Donau

 ()
Salza se mi zalíbila v r. 2010, když jsme na jejím břehu tábořili v kempu Weiberlauf, do něhož jsme odbočili z Ennské cyklostezky.Je to horská řeka v rakouském Štýrsku s udávanou délkou toku 88 km, pramenem severovýchodně od obce Ulreichsberg blízko Traisentalradweg, ústím do Enns u Grossreifling…
Quatsch | 17.05.2018

Jak jsem doma vyřešil ukládání kol

 ()
Nejsem si jistý, zda sem tohle téma úplně patří, ale pro mě to v posledních týdnech bylo celkem aktuální, tak jsem se rozhodl o tom něco napsat. Třeba to někomu poradí, pomůže a třeba se i já dozvím něco novýho od vás :-) Měl jsem klasický problém – nechtěl jsem, aby kola překážela, ale zároveň…
StanaPavlicek | 01.05.2018

Město na kole - co mě štve a z čeho mám radost

 ()
Pocházím z menšího města a většinu roku jezdím na kole do práce a z práce. Je to cca 13 kilometrů jedním směrem, takže tak akorát pro ranní rozcvičku a naopak protažení po práci (kdo sedí v práci za počítačem, určitě chápe). Musím říct, že jsem zjistil, že mi právě jízda na kole dává dobrý pocit…
StanaPavlicek | 23.03.2018

Radoušovo bloudění

 ()
Stromy holé, půda zmrzlá, lesy tiché a mezi jejich kmeny se bělaly zbytky sněhu. Cyklistická sezona v nedohlednu a přitom já měl už takovou chuť vyrazit na nějaký závod. Sedl jsem tedy k počítači a ponořil se do hlubin internetu. A tu jsem ho objevil! Rudoušovo bloudění - zimní orientační závod.…
JohnyB | 16.03.2018

Moje příprava na novou cyklo sezónu

 ()
Tak to vypadá, že zima konečně končí, začíná jaro a s ním přichází nová cyklistická sezóna. Těšíte se jako já? A máte už své kolo připraveno? Jsem ten typ cyklisty, který jezdí na kole až do začátku zimy, ale na konci sezóny si už kolo nepřipravím na jaro. Prostě ho umyju, doma zaparkuju a seřízení…
StanaPavlicek | 13.03.2018

O čem se mluví:

Elektrokola Závod elektrokol včera v 22:53
Ostatní – cyklo Držák na mobilní telefon včera v 22:32
Elektrokola Přestavba na e-kolo včera v 22:26
Lehokola Nastavení posezu včera v 22:23
Elektrokola Trek Powerfly 5 - 2017, střeďák Bosch včera v 22:14
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska? 73 včera v 22:06
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

126 cyklistů (5 přihlášených)

RUNDREISE 2018: Donau - Enns - SALZA - Mariazell - Walster - Traisen - Donau

Salza se mi zalíbila v r. 2010, když jsme na jejím břehu tábořili v kempu Weiberlauf, do něhož jsme odbočili…
Quatsch | 17.05.2018

Jak jsem doma vyřešil ukládání kol

Nejsem si jistý, zda sem tohle téma úplně patří, ale pro mě to v posledních týdnech bylo celkem aktuální, tak…
StanaPavlicek | 01.05.2018

Město na kole - co mě štve a z čeho mám radost

Pocházím z menšího města a většinu roku jezdím na kole do práce a z práce. Je to cca 13 kilometrů jedním…
StanaPavlicek | 23.03.2018