reklama

Labská trasa – co bude dál?

U našich německých sousedů je Labská trasa (Elbe Radweg) nejpopulárnější trasou. Každý rok sem míří statisíce cykloturistů, aby si projeli alespoň krátký úsek a užili si nádhernou přírodu v okolí řeky. Jakou budoucnost má Labská trasa na české straně, o tom jsme hovořili s manažery stezky z Nadace Partnerství Martinou Kulíkovou a Jakubem Smolíkem.

Úsek Labské stezky mezi Děčínem a hranicemi patří mezi nekrásnější na trase
Úsek Labské stezky mezi Děčínem a hranicemi patří mezi nekrásnější na trase
Foto: Jakub Smolík

V březnu jste představili novou Greenway Labe. Můžete trasu nějak stručně popsat?
Na českém území můžete podél Labe ujet až 373 km. Řeka pramení na Labské louce, v prvním úseku 4–5 km je však vyznačen zákaz vjezdu pro cyklisty. Ve Vrchlabí začíná značená cyklotrasa č. 24. Na své cestě protéká Labe čtyřmi kraji přes Hostinné, Dvůr Králové nad Labem, Jaroměř, Hradec Králové, Pardubice, Kolín, Poděbrady, Nymburk a Brandýs nad Labem – Starou Boleslav. Tady se řeka stáčí na sever přes Neratovice, Mělník, Roudnici nad Labem, Litoměřice, Ústí nad Labem a pokračuje přes Děčín do Německa.


Trasa kopíruje tok řeky Labe – na českém území to je 373 km.

Co byste řekli o kvalitě stezky?
Zatím mluvíme o vyznačené trase, samostatná stezka pro cyklisty je jenom málokde. Kvalita cest je po cestě velmi různá. Jsou tu nepohodlné úseky, které cyklista s plně naloženým kolem projede jen s velkými obtížemi. Příkladem může být úsek východně od Kolína do Labských Chrčic. Některé části vedou po frekventovaných silnicích. Jedno můžeme říci zcela jistě – Labská trasa má daleko do německého standardu, který představuje Elbe Radweg. Přirozeně nemá smysl všude budovat cyklostezky oddělené od automobilové dopravy, měla by tu ale být bezpečná cesta pro cyklisty.

Vloni jste celou trasu projeli na kole a zdokumentovali. Ve kterém úseku jsou vybudované stezky pro cyklisty?
Nejdelší hotový úsek je okolo Ústí nad Labem, mezi Valtířovem a Církvicemi. V tomto úseku je cyklostezka v délce asi 18 km. Jedinou překážkou je střekovské zdymadlo. Zhruba 300 m se musí překonat buď s vystoupáním schodů nebo úsek lze přejet po silnici.
Další, nejznámější úsek postavený v 90. letech vede z Libice nad Cidlinou přes Poděbrady do Nymburka. Jeho délka je 15 km a v úseku Poděbrady-Nymburk se po hotové cyklostezce projíždějí cyklisté po obou stranách Labe.
Na dálkových trasách jsou vždy nejobtížnější průjezdy měst. Ukázkové vedení trasy je např. v Hradci Králové nebo v Ústí nad Labem. Obě města mají vybudovány cyklostezky, takže cyklisté prakticky nepřicházejí do kontaktu s motorovou dopravou.
Nakonec bych rád zmínil nově otevřený úsek Děčín-Prostřední Žleb u česko-německý hranic. Od června loňského roku cyklisté bezpečně projedou od Děčína až na hranice a odtud mohou pokračovat dále do Německa podél Elbe Radweg.

Pokud by se někdo rozhodl projet si Greenway Labe už dnes, co byste mu doporučili?
Jeden z nejkrásnějších úseků vede od Roudnice nad Labem až po státní hranice. Jsou tu krásné výhledy na České středohoří, jedete sevřeným údolím podél vody a míjíte rybáře, po Labi jezdí lodě. Od Roudnice jezdí veřejná lodní doprava, na kterou jsou navázané další služby. Část cesty se dá tedy projet na lodi. Myslím, že k řece patří přístavy a lodě, je to příjemné osvěžení.
Krásných měst na trase je opravdu hodně – namátkou můžeme jmenovat Hostinné v Podkrkonoší, lázeňské Poděbrady, Hradec Králové, Pardubice, Mělník nebo Litoměřice. A je tu samozřejmě i mnoho vesniček, hradů a zámků a jiných zajímavostí (např. zámek Kuks, vodní nádrž Les Království u Dvora Králové, pevnost Josefov, Kunětická hora, zatopené pískovny východně od Přelouče, obec Kladruby nad Labem s národním hřebčínem, přírodní rezervace Veltrubský luh severně od Kolína, zámek a vinice na Mělníku, kaňon Labe zdobený pískovcovými skalami v úseku mezi Děčínem a státními hranicemi.

Koncem března jste uspořádali konferenci věnovanou Labské stezce. Co bylo jejím hlavním záměrem?
Především musíme říci, že to byla první konference o téhle stezce. Při budování dálkových stezek je vždycky nejobtížnější jednání s majiteli pozemků. Na samém počátku ale vždy musí být politická vůle a chuť vybudovat bezpečnou stezku pro pěší a cyklisty. Bylo důležité, aby se sešli zástupci krajů a měst, abychom zjistili, jakou má tato trasa prioritu. Proto jsme se také do toho zapojili. Bylo důležité zjistit zájem a najít klíčové partnery. Na konferenci jsme pozvali i zástupce německé strany, aby zde ukázali, jaké výsledky má Labská trasa u našich severních sousedů. Elbe Radweg byla vyhodnocena jako nejkvalitnější stezka v Německu a příjmy z turistického ruchu dosahují 55 milionů euro za sezónu. Je to nejpopulárnější stezka, kterou každoročně přijíždějí poznat statisíce cykloturistů.

Co konference ukázala?
V plánech všech krajů je Labská trasa jednou z hlavních priorit. Postup krajů ale není časově koordinovaný. Každý si staví svůj úsek, není ale jasné, kdy bude celá trasa hotová. Také zde neexistuje materiál, který mají v Německu, tedy průvodce po celé délce trasy. Existují jenom lokální letáky, které si vydávají města a obce.
Nadace Partnerství je připravena ujmout se přípravy průvodce, stejně jako jsme to udělali např. pro Greenway Praha-Vídeň, Moravské vinařské stezky a jiné. Ve spolupráci s německými partnery dnes připravujeme vydání průvodce po české straně v úseku Drážďany-Praha. Prvním krokem by mělo být rozšíření existujícího německého průvodce (po 860 km německé Elberadweg) právě o úsek od státních hranic po Prahu. Později bychom samozřejmě rádi vydali i českou verzi průvodce po celé
Greenway Labe na českém území.

Logo Labská cyklostezka

Důležité je i logo. Na konferenci jsme nechali připravit českou verzi loga Greenway Labe, která vychází z německého vzoru.
Organizujeme také propagační jízdu. Letos poprvé jsme tradiční trasu Praha-Vídeň prodloužili o úsek Drážďany-Praha. Jízda měla upozornit na přínos cyklistiky pro rozvoj cestovního ruchu a lidské zdraví a také upozornit na fakt, že jízdní kolo je, především ve městech a obcích, rovnocenným dopravním prostředkem k osobním automobilům. Při jízdě mezi Drážďany a Prahou jsme se během 18 zastavení pozdravili s 30 zástupci obcí, měst a krajů. Obce a města připravily pro zhruba třicetičlený peloton kulturní program a setkání s politickými zástupci i dalšími zajímavými osobnostmi. Touto cestou se nám podařilo získat mnoho partnerů, se kterými budeme společně Greenway Labe do budoucna rozvíjet. Vše bylo zpečetěno podpisem memoranda o spolupráci, které na trase Drážďany-Praha podepsali zástupci 27 měst a obcí.

Děkuji za rozhovor.

Užitečné odkazy:

Výstupy z konference o rozvoji cyklistických koridorů Greenway Labe a Greenway Drážďany-Praha (0,5 MB)

Fotogalerie

Úsek Labské stezky mezi Děčínem a hranicemi patří mezi nekrásnější na trase Kvalita trasy je velmi proměnlivá. Některé úseky jsou pro plně naložené kolo nepříjemné... ...jiné nebezpečné. Hostinné v Podkrkonoší Tenhle úsek mezi hranicemi a Děčínem už naštěstí patří minulosti.. Dnes to tu vypadá jinak. Mezi nejznámnější patří úsek mezi Poděbrady a Nymburkem. Lodě a přístavy jsou osvěžením na Labské trase. I když po silnici, jet se dá bezpečně. Úsek Labské trasy v okolí Velkého Oseka.
redakce NaKole.cz, 10.08.2008
Do vaší knihovny

Poutnický deník

Jiří Bouda
Tři velké cesty po Evropě na kole
OD SVATÉHO MATĚJE V PRAZE KE SVATÉMU JAKUBU V SANTIAGU DE COMPOSTELA (2003) CESTA ZPÁTKY - Z LISABONU DO PRAHY (2006) JAK JSEM…
249 Kč

Cyklotoulky s dětmi, vozíkem a nočníkem

Markéta Hroudová a Luděk Zigáček
Po cyklostezce ODRA-NISA k moři na Rujanu a Polskem zpět domů
První knižní přiblížení krásné, ale lehce opomíjené dálkové cyklostezky lemující hraniční řeky mezi Německem a Polskem. Tento cestopis i …
207 Kč
Blogy

Stezka středozemím

 ()
Inspirací pro letošní trasu byly knížky Jana Hocka o dálkových trasách v ČR (na internetu www.viaczechia.cz). Pro začátek jsem zvolila nejkratší trasu - stezku středozemím, která spojuje nejsevernější a nejjižnější bod ČR. Termín byl určen okolnostmi na druhou dekádu dubna, z toho vyplynula i volba…
Aar | 19.05.2023

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

 ()
Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská plošina. Pokrývá oblast asi 7500 km2 v nadmořské výšce 1000 - 1250 metrů. Nachází se ve středu jižního Norska.Celá plošina leží nad hranicí lesa a nejsou zde žádná, jinde tak hojná údolí,…
šíp | 30.03.2023

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

 ()
Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez cyklostezky. Část pátá. Probudíme se v jedné z více než 2000 obytných jeskyní, které dělají z Guadixu město s jejich největším počtem v Evropě. O Guadixu slyšelo málo lidí, přestože se nachází jen 60…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

 ()
Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil. Tento závod je ale jiný. Není pevně dána žádná trasa, jen průjezdné body, které pořadatelé vybírají dle různé tématiky (letos to byly rozhledny), a je jen na závodnících, jakou trasu si…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

 ()
Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z motelu u cesty v městečku Baza. Stavíme se nakoupit potraviny spolu s kamionisty a kousek cesty jedeme po Vía Verde de Sierra de Baza (bývalá trať železnice) směrem na poušť Gorafe. Na tuto část…
Kristina | 07.09.2022

O čem se mluví:

NEcyklo Nejlepší vtip 53 dnes v 15:58
ChatGPT dnes v 14:44
Elektrokola spárování SIGMA ROX 4.0 s BAFANGEM dnes v 11:59
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 135. dnes v 10:19
Elektrokola spárování SIGMA ROX 4.0 s BAFANGEM dnes v 08:26
NEcyklo Co vás zaujalo 267 dnes v 07:51
Technické rady Garmin. včera v 21:39
Cestování na kole Paříž 2022, on line včera v 21:17
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

200 cyklistů (9 přihlášených)

Stezka středozemím

Inspirací pro letošní trasu byly knížky Jana Hocka o dálkových trasách v ČR (na internetu www.viaczechia.cz).…
Aar | 19.05.2023

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská…
šíp | 30.03.2023

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez…
Kristina | 02.01.2023