reklama

Slavnostní otevření Padrťské cyklotrasy

Od neděle 1. června byla cyklistům slavnostně zpřístupněna další část vojenského újezdu Brdy. Hlavním lákadlem přitom jistě budou zejména Padrťské rybníky, ke kterým lze nyní legálně o víkendech dojet ve směru od Trokavce, Teslín a Bukové a které nebyly veřejnosti přístupné od roku 1946.

Pohled od hráze Horního Padrťského rybníka k vrcholu Praha patří na podzim k nejkrásnějším ve středních Brdech.
Pohled od hráze Horního Padrťského rybníka k vrcholu Praha patří na podzim k nejkrásnějším ve středních Brdech.
Foto: Radka Žáková

Slavnostní otevření zbrusu nové Padrťské cyklotrasy proběhlo v sobotu 31. května v pravé poledne. Mezi pozvanými hosty nechyběla ani ministryně obrany Vlasta Parkanová, americký velvyslanec Richard Graber a starostové obcí sousedících s vojenským újezdem. Ani my jsme si samozřejmě nechtěli nechat podobnou cyklistickou událost ujít, a proto jsme se snažili získat na uzavřenou akci přístup. Bohužel jsme se však o jejím konání dozvěděli na poslední chvíli a nakonec nám nepomohla ani písemná žádost a následný ústní souhlas zástupce újezdního úřadu v Jincích. Hlídka vojenské policie na posledním rozcestí před rybníky, kde se akce odehrávala, byla vstřícná a snažila se nám pomoci, ale kdosi z velení akce náš vstup po delším rozmýšlení zakázal (v té chvíli jsme paradoxně na rozcestí byli jediní cyklisté, zatímco většina oficiálních hostů přijela auty). Slavnostní akce nám tedy unikla, ale jiné souvislosti ne, a proto se vám pokusíme zprostředkovat pár svých postřehů.

Kudy jezdit v prostoru?

Značka u vstupu do vojenského prostoru
Značka u vstupu do vojenského prostoru

Brdy jsou díky husté síti zpevněných (většinou asfaltových) a udržovaných lesních cest už dnes cyklistickým eldorádem a většina cyklistů vůbec nerespektuje zákazy vjezdu a vstupu do uzavřených částí vojenského újezdu. Oba reportéři plzenskonakole.cz si připadali téměř exoticky, když k Padrťským rybníkům přijeli po oficiální značené cyklotrase (byť den před jejím oficiálním otevřením pro veřejnost, což ovšem nebylo nikde v terénu uvedeno), zatímco se v některých chvílích téměř z každé zakázané lesní cesty valily davy cyklistů, které zákazy vjezdu očividně příliš netrápily. I my bychom samozřejmě byli rádi, kdyby se s výjimkou cílových ploch střelnice v blízké budoucnosti turistům otevřel celý vojenský újezd podobně jako před více než 15 lety oblast kolem Prášil na Šumavě, ale takto neskromného cíle bude možno dosáhnout jedině jednáním. A při takovém jednání musí být cyklistická veřejnost považována za seriózního partnera, což dnes narušuje například chování těch z nás, kteří nejenže prohání svá kola po zakázaných cestách, ale prý dokonce vstupují přímo na cílové plochy a považují to za jakýsi pochybný druh adrenalinového dobrodružství. Opravdu chceme, abychom v případě neštěstí nebo nepříznivého vývoje vztahů mezi turisty a armádou byli z Brd znovu vyháněni?

Přístup do Míšova

Druhým postřehem je zjištění, že cyklisté budou zřejmě jako hlavní přístup k Padrťským rybníkům i nadále používat zejména asfaltovou cestu od Míšova, která je logickou a nejkratší spojnicí do civilizace a je navíc přirozenou součástí brdské hřebenovky (často nazývané podle dobrého ducha brdských hor Fabiánova stezka). S touto cestou je ovšem velký problém, protože mezi ty zpřístupněné zařazena nebyla a nejspíše je to dáno jejím průchodem ve vzdálenosti přibližně kilometr od zamýšleného amerického radaru. Dokud bude trvat současný benevolentní přístup vojenské policie vůči turistům, oficiální zákaz pohybu po této krátké spojce na okraji vojenského újezdu zřejmě nevadí, ale pokud by v souvislosti s výstavbou radaru byla cesta hermeticky uzavřena, nastaly by brdským cyklistům i míšovským podnikatelům, kteří jsou už dnes na jejich přílivu závislí, velice krušné časy, protože tato cesta nemá žádnou srovnatelnou alternativu (souběžné cesty jsou velmi vzdálené a o poznání strmější). Pár cyklistů místo obvyklých davů u známého míšovského grilu v den uzavření prostoru bylo ostatně více než výmluvným příkladem. po ukončení slavnostní akce a následném odjezdu vojenské policie se Míšov totiž opět naplnil běžným počtem cyklistů. Proto by bylo velmi vhodné již dnes začít bít na poplach a pokusit se vyjednat podmínky, za kterých by vedení armády bylo ochotno o zpřístupnění této cesty případně jednat (začátek oploceného střeženého prostoru radaru až u cesty apod.).

Kolem Padrťských rybníků správnou cestou?


U Padrťských rybníků

Dalším zdrojem možných budoucích problémů je asfaltová cesta (lesní silnice) vedená po hrázi Dolního Padrťského rybníka přímo do Bukové, která vede v bezprostřední blízkosti cílové plochy Padrť, ale v současné době je pro cyklisty díky mírnějšímu stoupání a lepšímu povrchu zřejmě mnohem populárnější než nově vybudovaná lesní cesta přes hráz Horního Padrťského rybníka. Jsme si samozřejmě vědomi, že už vyjednání nynějšího průchodu bylo v současné době zřejmě maximálně možné, ale v závislosti na směřování vývoje brdského prostoru by bylo vhodné se v budoucnosti zamyslet i nad uvedenou lesní silnicí.

Na závěr

Nezávidíme vojenské policii nevděčnou úlohu, kterou má v souvislosti s námi cyklisty a jsme vděčni armádě i ministerstvu obrany, že pro nás Brdy zatím stále více zpřístupňuje. Chovejme se proto, prosím, tak, abychom si jednou Brdy mohli na kole projet (skoro) celé a poznat jejich utajovanou krásu. A začít můžeme například právě u Padrťských rybníků, jejichž návštěvu určitě vřele doporučujeme.

Než pojedete do Brd, nezapomeňte

Vyznačení dalších cyklotras v brdském vojenském újezdu je výsledkem dlouhodobého vyjednávání. Mnozí vstupu do Brd bránili, aby zabránili zejména ekologickým škodám. Přesvěčme tedy všechny tyto odpůrce vstupu, že cyklisté se umí chovat a zpřístupnění centrálních Brd si váží. Nechceme se přeci dočkat toho, že by se třeba v příštím roce trasy musely zavřít jen proto, že nebudou peníze na úklid odpadků podél stezek. Snažte se tedy řídit níže uvedenými radami:

  • Do prostoru vjíždějte jen po značených cyklotrasách a v povolenou dobu, tj. soboty, neděle a svátky od 7h ráno do 21h večer
  • Pohybujte se jen po cestách, prostor mimo koridor vyznačené cyklotrasy nemusí být bezpečný! (nevybuchlá munice)
  • Veškeré odpadky, zejména ty plastové, si odvezte s sebou a vyhoďte je do odpadkových košů v obcích mimo prostor vojenského újezdu.
  • Nebuďte hluční, jen tak můžete spatřit i něco z fauny této jedinečné přírodní lokality.
  • Respektujte zákazové značky.
  • Děti mladší 15 let musí doprovázet osoba starší 18 let.
  • Na cyklovýlet do vojenského prostoru vyjíždějte řádně vybaveni dostatkem tekutin, kvalitní mapou a oblečením pro případnou změnu počasí.

Podrobná pravidla pohybu po vyznačených trasách v vojenském prostoru Brdy najdete zde.
Od 21. 6. 2008 startuje pravidelný provoz cyklobusu z Plzně přes Spálené Poříčí a Míšov do Příbrami. Informace o zahájení provozu brdského cyklobusu najdete na adrese www.csadplzen­.cz/cyklobus.

Další informace

Pravidla vstupu do VVP Brdy
Mapa vedení tras ve VVP Brdy
Tisková zpráva ministerstva obrany
Zpřístupněné oblasti Vojenského újezdu Brdy

Fotogalerie

Pohled od hráze Horního Padrťského rybníka k vrcholu Praha patří na podzim k nejkrásnějším ve středních Brdech. Značky cyklotras jsou na vstupu do prostoru doplněny dodatkovou tabulkou... ...nebo je časové omezení vstupu vepsáno přímo do směrové značky. Autoři článku Ondra Fábera a Míra Klas se samozřejmě u hráze Horního padrťského rybníka také zastavili... ...a prohlédli si novou tabuli... ...se spoustou zajímavých informací. Pak Ondra vyzkoušel nový mostek na druhé straně rybniční hráze. I u občerstvovací zastávky v Míšově je krásná nová infotabule.
Ondra FÁBERA, Radka Žáková, www.plzenskonakole.cz, 04.06.2008
Do vaší knihovny
Blogy

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Jaké to bylo 158 před 15 minutami
Ukrajina 56 před 17 minutami
VOLBY 2025 před 18 minutami
Covid 24 dnes v 14:08
Jaké to bylo 157 dnes v 14:07
Lehokola Pláště na tříkolku dnes v 14:00
Technické rady Navigace Garmin - rady a tipy dnes v 10:17
Lehokola LontBent 2025 dnes v 09:59
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

299 cyklistů (17 přihlášených)

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych…
Fabulator | 07.10.2025