Lyon nabízí lidem k využití 2000 kol, aby odlehčil dopravě

Ve snaze odlehčit městské dopravě i životnímu prostředí se radnice francouzského města Lyonu rozhodla dát místním lidem k dispozici 2000 kol, jejichž použití by mělo většinou vyjít zdarma. Lyonští radní se podle listu Le Monde inspirovali příkladem Vídně, kde byl před několika lety podobný systém zaveden. Vídeň od něho ovšem předloni po špatných zkušenostech ustoupila.

Ilustrační foto
Foto: Archiv

Lyonští budou mít od 19. května k dispozici na 2000 kol, která budou moci uvolnit ze stojanů s pomocí bankovní karty. První půlhodina bude zdarma, další hodina má stát půl eura až euro (15 až 30 korun). Protože podle propočtů dělá průměrná doba použití 17 minut, měl by být pro průměrného uživatele provoz zdarma. Kola bude možné vrátit u kteréhokoli stojanu ve městě.

„Použije-li každý obyvatel Lyonu jedenkrát týdně místo auta kolo, sníží se intenzita městské dopravy o deset procent,“ citoval Le Monde jednoho představitele městské správy.

Město tato operace nebude stát nic. Kola, veškerou potřebnou infrastrukturu a obsluhu dodává firma JC Decaux, která se k tomu zavázala ve snaze získat novou zakázku na městský mobiliář. Firma své náklady na tento projekt nezveřejnila, jen přiznala, že jsou značné.

Ve Vídni projekt selhal, protože značná část kol byla po čase odcizena nebo poničena a většina stojanů poškozena. Nepomohl ani přechod na půjčování kol proti záloze placené elektronickou kartou, tedy na něco podobného, co se zavádí v Lyonu. Vídeňská radnice se proto rozhodla část stojanů zrušit a ostatní přebudovat na pouhé odstavné stojany, do nichž si lidé mohou uzamykat vlastní kola.

ČTK, 24.04.2005

Z útulku až k moři

Lucie Kovaříková a Michal Jon
aneb Jak se Ernest učil plavat
DOTISK úspěšného titulu s novou podobou obálky Málokterý pes u nás je tak velkým cestovatelem jako Ernest. Vždyť jen na cestě popisované v…

Poutnický deník

Jiří Bouda
Tři velké cesty po Evropě na kole
OD SVATÉHO MATĚJE V PRAZE KE SVATÉMU JAKUBU V SANTIAGU DE COMPOSTELA (2003) CESTA ZPÁTKY - Z LISABONU DO PRAHY (2006) JAK JSEM…

Expedice Česká Kanada 118

Sakra, proč vlastně jedeme po ose, když nás předjíždí vlak? Napadlo mě, před Ždírcem, když se okolo nás po souběžně vedené železnici přehnala krásná nová souprava osobního vlaku. A hned jsem si odpověděl. Protože ještě vloni tady jezdili klasické vagony a nastupovat do vlaku s kolem po schůdkách…
Stanley58 | 08.10.2019

Být králem na cestě ... 6. NDR

Budou to už dva měsíce, a stále jsem nedopsal své vyprávění o poslední části cesty.Nedokážu, jako třeba Peggy, sepsat to po pár měsících, prostě staré zážitky vytlačí nové, z paměti se vytrácí detaily a zůstane jen něco jako „pocit".A tím pocitem z posledních etap je zklamání, únava, bolest a…
Jindra8526 | 04.10.2019

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 4 - Koráb, Doubrava

Panuje horké letní odpoledne, potí se mi záda v autě, potí se silnice pod autem a určitě se pěkně opotil i zajíc, který vyskočil z pole před autem. Teplota neklesá pod třicítku ani po čtvrté hodině - ideální jet se tak akorát smočit někam k rybníku, ale to víte, kolo je kolo. Už cestou z práce…
JohnyB | 18.09.2019

Znova ve Vysokých Tatrách na kole i pěšky 2019

Stejné výchozí místo jako vloni, ne že bychom neradi objevovali nové lokality, ale když se nám někde líbí, rádi se tam vracíme. Náš loňský pokoj s terasou a výhledem na kostel v Nové Lesné je volný přesně začátkem srpna, kdy potřebujeme odjet z města a konečně přestat bušit celé dny do klávesnice,…
HMS | 02.09.2019

Miladatlon 2019 - skoro na bedně

Oproti loňsku jsem letos moc závodů nestihl, triatlonů bylo jen pár a zatím žádný kvadriatlon. Zkoušet závodit na inlinech se mi po nedávném přistání na asfaltu moc nechtělo a tak zbývala možnost vyrazit do Ústí nad Labem na závod Miladatlon. Trasa 500 m plavání, 2 km pádlování, 20 km kolo a 5 km…