Na veliké cestě – část 6. – Jak jsme spali

Jak už jsem zmínila, dobře se najíst a vyspat, to byly dva hlavní úkoly naší Velké cesty. Jídlu a vaření byl věnovaný zvláštní díl povídání. Bylo by tedy poctivé, abych něco řekla také o tom, jak jsme trávili noci na Velké cestě, tedy kde a jak jsme spali.

Naše tlupa a její vybavení
Foto: Tomáš Kolínský

Spacáky na hraní i na spaní

Už před odjezdem jsme do obýváku postavili stan a zkusmo v něm přespali. Každý z nás dostal kvalitní spacák do mínus devíti stupňů. Jak se později ukázalo, toto léto bylo jedno z nejteplejších, takže jsme spali ve spacáku skoro nahatí. Holčičkám jsme nechali ušít spacáčky na míru, každý v jiných barvách. Spaní v nich si tak oblíbily, že svoje spací pytle vyžadovaly i po návratu doma ve svých postelích. Zvláštní úspěch měla večer ve stanu hra „na housenku“. Hra spočívala v tom, že jedna z holek zalezla do spacáku hlavou napřed a potom se plazila po podlážce a křičela: „Já jsem housenka!“

Spali jsme pod střechou i ve stanu

I když jsme se snažili spát kvůli nákladům hlavně na divoko ve stanu, podle statistik to bylo půl na půl. Tedy zhruba patnáct nocí jsme spali pod střechou a patnáct nocí pod stanem. Bylo to díky našim kamarádům a příbuzným, kteří nás nechali přespat ve svých domech a bytech a kterým patří naše velké díky.

Kryté spaní jsme volili i tehdy, když bylo ošklivé počasí nebo příliš tma na stavění stanu. V mnoha případech nás čekalo příjemné překvapení a lidský přístup. Třeba jako na jižní Moravě – plán přespat v Uherském Hradišti nám nevyšel a než jsme se nadáli, byla téměř půlnoc. Holky spaly ve vozících a my jsme se ocitli mezi poli. Všude kolem tma, stavět stan nepřicházelo v úvahu. Hradiště jsme nechali dávno za sebou a jeli směrem na jih do Veselí. Už to vypadalo, že snad takhle pošlapeme do ranních červánků, když jsme napravo v polích zahlédli světlo. Po chvíli hledání jsme našli příjezdovou cestu k aeroklubu v Kunovicích, kde nás nechali zadarmo přespat v buňce i s holkami. A ještě nám nabídli k dispozici kuchyňku a sprchu.

Obvykle ale večer znamenal hledání rovného plácku pro stan a vaření, rozkládání stanu a spacáků a naopak balení všeho ostatního do brašen a krytování proti dešti. Hodně se nám osvědčily pláštěnky na brašny, které v noci zvládly i velkou bouřku a poryvy větru. Hygienu jsme odbyli ostříkáním z cyklistických lahví, a pak už jen zabalit se do spacáků, pohádku a pusu na dobrou noc a spát, spát a spát.

A tím končí naše povídání o Velké cestě. Trvala měsíc a ujeli jsme během ní 1300 km. Hlavně nám ale dala spoustu zážitků, které snad holkám i nám zůstanou po celý život.

Seriál Na veliké cestě:

1. část – Přípravy
2. část – Trasa
3. část – Jak to snášely děti
4. část – Jídlo a vaření
5. část – Zdraví
6. část – Jak jsme spali

Naše tlupa a její vybavení U Kolinů v kuchyni Hledáme plácek na spaní Ideálním místem k postavení stanu bylo obvykle fotbalové hřiště. Anička se místním odvděčila tím, že jim vytřela do čista celou tribunu. Holky a jejich spacáky Holky a jejich spacáky Spaní a snídaně v Aeroklubu Kunovice neměly chybu Na rakouských dětských hřištích se nám taky spalo dobře. Vyzkoušeli jsme i týpí. Bivak pod temelínskými věžemi
Jitka Vrtalová, 15.01.2007

Cyklotoulky s dětmi, vozíkem a nočníkem

Markéta Hroudová a Luděk Zigáček
Po cyklostezce ODRA-NISA k moři na Rujanu a Polskem zpět domů
První knižní přiblížení krásné, ale lehce opomíjené dálkové cyklostezky lemující hraniční řeky mezi Německem a Polskem. Tento cestopis…

Ze života cyklotrempa

Jan Vlasák
Kniha, oceněná za originalitu v soutěži GO KAMERA
Tímto titulem završujeme souborné vydání všech povídání z cest Honzy Vlasáka. Tři cykloturistické a jedna horolezecká kniha dostaly…

Přesmykač pro Favorita, třípřevodník a indexové řazení

Na mém Favoritu se mi po 20 až 30 letech probrousila kladka presmykače na straně co shazuje řetěz z větších převodníků na menší. Je to vidět na fotografiích. Kus kladky v nejhořejší části, co strhává řetěz z největšího převodníku schází, zbytek je zbroušen na fólii, která se dá ohýbat prstem a…
Brahma | 18.10.2020

Jižní Morava na kole v turistickém duchu

Na jižní Moravě byl na kole téměř každý z nás – pohodová krajina s novomlýnskými nádržemi, výhledem na vinohrady, mnoha sklípky a Pavlovskými vrchy v pozadí. A mnoho spíše pohodových cyklostezek všude okolo. Ano, na jižní Moravě už jsem na kole byl, ale klasickým způsobem s bývalou přítelkyní,…
Ladulak | 15.10.2020

Nákolácký podzimní sraz 2020 - Vysočina - Žirovnice, kemp Budín, jak bylo

Rok 2020 se nepochybně zapíše do historie všech lidí a budeme na něj dlouho vzpomínat. Už jaro díky covidové pandemii a uzavírání ubytovacích zařízení bylo jiné a posunuté. Ale na opožděném jarním srazu jsme se dohodli, že podzimní bude, Covid-19 se během léta zkrotí a vše se vrátí do zaběhnutých…
HMS | 14.10.2020

Silesia bike marathon

Je to tady. Stojím na startu svého prvního (a asi i posledního) cyklomarathonu. Můj muž věděl, že toužím si ho zajet, ale jsem posera (je mi už moc kurňa a nemám na to!) tak mě přihlásil on. Pořadatelé odpočítávají poslední minuty a pouštějí Metallicu, AC/DC. Paráda, nervozita po týdnu utrpení…
Anda.bikerka | 03.10.2020

U pasové kontroly to nepoznali 4. část

27.4.2019 Snídaně byla připravena na sedmou, dnes tu Marco není, a jeho ženu Marii při práci sleduje babka, nejspíš její tchyně. Nemohu si nevšimnout, že to mezi nimi neklape, to mezi mnou a jídlem, to je jiná, my si rozumíme skvěle, hlavně teda já s ním. Fotka s dámami na rozloučenou a addio,…