Na veliké cestě – část 5. – Zdraví

Zdraví nám na Veliké cestě až na malé výjimky přálo. Všichni jsme se vrátili domů v lepší kondici než jsme odjížděli.

Hygiena musí být, ať je voda teplá nebo studená.
Foto: Václav Vrtal

Kromě vaření byla starost o zdraví všech členů výpravy jednou z mých hlavních povinností. Kromě lékárničky jsem tak celou cestu měla ve správě i láhev slivovice. Tu jsme užívali opravdu jako léku.

Starost o zdraví znamenala v první řadě starost o vlastní kolena. Zamlada jsem hodně sportovala, teď si hojím následky v podobě artrotických kloubů. Když praskání v kolenou bylo v kopcích silnější než skřípání kola, vypravila jsem se k ortopedovi. Ten mi předepsal všechno možné, od zobání glukosamin a chondroitin sulfátů, tlačenky a sulcu, přes vložky do bot až po rehabilitaci. To ale nic nemění na tom, že už si musím dávat na kolena pozor. U Lidla jsem si koupila doplňky pro motorkáře – chrániče proti zimě na kolena, které poctivě nosím, když teplota klesne pod 15ºC.

Delší cesta na kolech má vždycky blahodárný účinek na kvalitu spánku. Okamžitě po ulehnutí do spacáku upadneme do bezvědomí a tvrdě spíme až od rána. Zajímavé je, že to platilo i o našich holčičkách, které se celou cestu vezly ve vozících. Ta dokonce prospala i děsivou bouřku, která nám málem odnesla stan.

Až na malou lapálii s infekcí z koupání jsme byli všichni zdraví jako řípy. Infekci si Vendulka zodpovědně schovala až do Čech, kdy stačilo najít nejbližšího dětského doktora. Protože jsme museli čekat na výsledky výtěrů, dali jsme si dvoudenní odpočinek v hotelu u Lipna. Byla to příjemná přestávka, během které jsme si zaskočili i do sauny.

Nakonec bych ještě ráda udělala malou poznámku na téma hygiena. Starý bonmot říká, že děti jsou buď čisté nebo šťastné. Dohromady to prý jde jen těžko skloubit. Zpočátku jsem se snažila, aby holky byly čisté „aby lidi neřekli“. Potom jsem se snažila, aby aspoň nebyly tak špinavé. Nakonec jsem si říkala – hlavně, že jsou zdravé. Přese všechno, co si dokázaly nastrkat do pusy, v čem všem se vyválely a přesto že vytřely od prachu asi tak polovinu Rakouska, dokázaly odolat všem bacilům a zůstat v dobré náladě.

Seriál Na veliké cestě:

1. část – Přípravy
2. část – Trasa
3. část – Jak to snášely děti
4. část – Jídlo a vaření
5. část – Zdraví
6. část – Jak jsme spali

Hygiena musí být, ať je voda teplá nebo studená. Spaní nám jde opravdu dobře jak ve stanu,… …, tak i ve vozíku Občas únava,… …, ale jinak děvčátka překypovala radostí ze života ve dne,… …, i večer. Chuť k jídlu nám také nechyběla.
Jitka Vrtalová, 09.01.2007

Cyklotoulky s dětmi, vozíkem a nočníkem

Markéta Hroudová a Luděk Zigáček
Po cyklostezce ODRA-NISA k moři na Rujanu a Polskem zpět domů
První knižní přiblížení krásné, ale lehce opomíjené dálkové cyklostezky lemující hraniční řeky mezi Německem a Polskem. Tento cestopis i …

Poutnický deník

Jiří Bouda
Tři velké cesty po Evropě na kole
OD SVATÉHO MATĚJE V PRAZE KE SVATÉMU JAKUBU V SANTIAGU DE COMPOSTELA (2003) CESTA ZPÁTKY - Z LISABONU DO PRAHY (2006) JAK JSEM…

Belánské Tatry a okolí – srpen 2021

Už jsem skoro zapomněla balit na dovolenou a psát blog se mi vlastně ani nechtělo, ale pak jsem si uvědomila, že až opravdu nebudu nikam jezdit, tak se popis dovolené bude hodit. V době Covidové jsem prošlapala pohorky, praskla podrážka, tak když bylo jasné, že zase jedeme do Vysokých Tater a budu…
HMS | 10.09.2021

O kouzelné holčičce

Vyrazili jsme k moři, v autě celou cestu překáželo moje kolo. Manželka ho považuje za zbytečnou komplikaci. Jenže v kopcích, co rostou u moře, je to ve vedru na kole sado-maso, to mám rád, chci zase vidět moře z výšky. A chci ho vidět ze sedla, ne z auta. Cestou jsme se zastavili na Mont Ventoux,…
šíravník | 09.09.2021

Vez mě dál, Esko má 02 – Kanál, jezy a potrubí

Technické památky u Mělníka. 29. 8. 2021 Poslední prázdninovou neděli chci strávit na kole. Počasí je však velmi nejisté a nezdá se mi rozumné cestovat s kolem přespříliš daleko. Chci trasu s návratem k nějaké konečné pražského metra. Chci však také vidět nějaká zajímavá - pro mě - místa. Volba…
Favorit1970 | 30.08.2021

Vez mě dál, Esko má 01 – Pískovny u Neratovic

Voda přede mnou, voda nade mnou. 7. 8. 2021 Obsah: KPČ A IVČ.Za Ďáblicemi si držte kšiltovku, jedeme z kopce.Lom Kojetice.Vodojem Kojetice.Neratovice.Pískovna MlékojedyKřenecké jezero - OvčáryPři návratu do kopečka nevržou mi kolečka. Ale řetěz od písku.Miškovice - alea iacta est.Kbely - stehna -…
Favorit1970 | 08.08.2021

Dámská 2021, aneb suchou nohou mezi mraky 15.7. až 18.7. 2021

čtvrtek 15. 7., společně najeto 60 km, 228 m Plány pro letošní Dámskou byly skromné, vlastně ani hranice jsme překročit nechtěly. Po loňské cestě podle Mže jsme opět plánovaly řeku nebo možná i řeky dvě. Ploučnici a kousek Kamenice, jenže Covid zase rozhodoval za nás, dlouho se nevědělo, kdy a za…