Na veliké cestě – část 5. – Zdraví

Zdraví nám na Veliké cestě až na malé výjimky přálo. Všichni jsme se vrátili domů v lepší kondici než jsme odjížděli.

Hygiena musí být, ať je voda teplá nebo studená.
Foto: Václav Vrtal

Kromě vaření byla starost o zdraví všech členů výpravy jednou z mých hlavních povinností. Kromě lékárničky jsem tak celou cestu měla ve správě i láhev slivovice. Tu jsme užívali opravdu jako léku.

Starost o zdraví znamenala v první řadě starost o vlastní kolena. Zamlada jsem hodně sportovala, teď si hojím následky v podobě artrotických kloubů. Když praskání v kolenou bylo v kopcích silnější než skřípání kola, vypravila jsem se k ortopedovi. Ten mi předepsal všechno možné, od zobání glukosamin a chondroitin sulfátů, tlačenky a sulcu, přes vložky do bot až po rehabilitaci. To ale nic nemění na tom, že už si musím dávat na kolena pozor. U Lidla jsem si koupila doplňky pro motorkáře – chrániče proti zimě na kolena, které poctivě nosím, když teplota klesne pod 15ºC.

Delší cesta na kolech má vždycky blahodárný účinek na kvalitu spánku. Okamžitě po ulehnutí do spacáku upadneme do bezvědomí a tvrdě spíme až od rána. Zajímavé je, že to platilo i o našich holčičkách, které se celou cestu vezly ve vozících. Ta dokonce prospala i děsivou bouřku, která nám málem odnesla stan.

Až na malou lapálii s infekcí z koupání jsme byli všichni zdraví jako řípy. Infekci si Vendulka zodpovědně schovala až do Čech, kdy stačilo najít nejbližšího dětského doktora. Protože jsme museli čekat na výsledky výtěrů, dali jsme si dvoudenní odpočinek v hotelu u Lipna. Byla to příjemná přestávka, během které jsme si zaskočili i do sauny.

Nakonec bych ještě ráda udělala malou poznámku na téma hygiena. Starý bonmot říká, že děti jsou buď čisté nebo šťastné. Dohromady to prý jde jen těžko skloubit. Zpočátku jsem se snažila, aby holky byly čisté „aby lidi neřekli“. Potom jsem se snažila, aby aspoň nebyly tak špinavé. Nakonec jsem si říkala – hlavně, že jsou zdravé. Přese všechno, co si dokázaly nastrkat do pusy, v čem všem se vyválely a přesto že vytřely od prachu asi tak polovinu Rakouska, dokázaly odolat všem bacilům a zůstat v dobré náladě.

Seriál Na veliké cestě:

1. část – Přípravy
2. část – Trasa
3. část – Jak to snášely děti
4. část – Jídlo a vaření
5. část – Zdraví
6. část – Jak jsme spali

Hygiena musí být, ať je voda teplá nebo studená. Spaní nám jde opravdu dobře jak ve stanu,… …, tak i ve vozíku Občas únava,… …, ale jinak děvčátka překypovala radostí ze života ve dne,… …, i večer. Chuť k jídlu nám také nechyběla.
Jitka Vrtalová, 09.01.2007
 (Österreich Werbung, CK Kudrna)

Dunajská cyklostezka – penzion

06.10.2018 - 1 den

Každý kopec má své … NEJ - 2. vydání

Milan Silný
Druhé vydání úspěšné knihy, která byla oceněna v mezinárodní soutěži TOURMAP.
Celkem 54 vrcholů Čech, Moravy a Slezska soustřeďuje tento první díl trilogie, kterou je možno považovat za netradičního cykloturistického…

Tam, kde cesty končí

Michal Pavlata
Nejkrásnější alpské výjezdy a sjezdyRakousko / Německo / Švýcarsko / Itálie / Lichtenštejnsko Motto: Každý kopec má vlastní příběh,…

Přejezd Šumavy na kole z Železné Rudy k Lipnu

V zimě jsem přejížděl Šumavu na běžkách, a tak se mi zalíbila, že jsem tam zamířil i v létě, s manželkou a 11letým synem na kolech. Přes den pročištění hlavy, trochu sportovního výkonu a přes noc pohodlí penzionu. Puťák „každou noc jinde" nepadal v úvahu, protože málokterý penzion poskytne v sezóně…
VLB | 11.09.2018

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 1 – Hraničář, Kameňák

Jsem cyklista spíše závodního ražení a tomu podřizuji prakticky veškerý čas na kole. Vyjížďky pojímám formou tréninků. Stejně tak mám ale rád i cestování na kole - čas od času vyšlápnout na celý den s batůžkem na zádech nebo s brašnami na nosiči na více dní, projíždět krajinou, kochat se,…
JohnyB | 31.08.2018

Na kole ve Vysokých Tatrách

Letošní dovolená nebyla dlouho plánovaná, jen lokalita byla daná, Vysoké Tatry. Vloni jsme byli v Pribylině, letos se posouváme kousek dál na východ. Na poslední chvíli najdu ubytování v Nové Lesné, vesničce přímo pod majestátným Slavkovským štítem, jehož vrchol jsem zdolala před několika lety,…
HMS | 30.08.2018

Cyklistický návod k východní Evropě

Letošní léto jsem strávil krásným výletem kolem východní Evropy: Karpaty - Černé moře - Pobaltí - Petrohrad - Nordkapp a přes Norské hory a fjordy zpět. Tady: http://putovanikolem.cz mám deníček s turistickými fotkami. Ale napadlo mě zde se podělit i o technikálie kolem cestování, protože pro mě…
tomasnakole | 21.08.2018

Vltavská cyklostezka s desetiletým dítětem

Po více než půlročních přípravách a přemýšlení jsme se rozhodli jet s naším desetiletým synem Vltavskou cyklostezku. Původní plán byl jet z Českých Budějovic a stihnout to do sedmi dní.Když jsem se však s tímto záměrem zmínil před kamarády-cyklisty, tak mě to rozmluvili s tím že nejhezčí úsek je…