reklama

Amsterdam – evropská metropole cyklistů

Do Amsterdamu se jezdí hlavně za dobrou trávou, romantickými kanály a tolerantní společností. Kdo jednou Amsterdam navštívil, bezpečně ví, že nejlepší je poznávat ho ze sedla kola. Na kole tu jezdí všude – do práce, do obchodů, na kole tu jezdí policie, kurýři i pošťáci. Čím to, že téměř polovina veškeré dopravy ve městě náleží cyklistům?

Amsterdam, kola parkující podél kanálu
Amsterdam, kola parkující podél kanálu
Foto: Archiv

Jízda na kole tu má dlouhou tradici. Půdorys města ze 17. století rozhodně nebyl předurčen pro automobilovou dopravu. Úzké uličky, mosty přes kanály a rovinatý terén jsou pro kolo přímo ideální. Na kole vždycky bezpečně prokličkujete a ke svému cíli se dostanete nejrychleji. Některé prameny uvádějí, že ve vnitřním městě doba přepravy mezi libovolnými dvěma místy nepřesahuje 15 minut.

Druhou nezbytnou podmínkou je politika městského zastupitelstva, která aktivně podporuje cyklistickou dopravu. Ta je tady vnímána jako rovnocenný způsob dopravy. Město zaměstnává specializovaného koordinátora pro otázky cyklistiky – ten funguje jako kontaktní osoba mezi vládou a místními úřady. Městská rada se aktivně snaží vytlačit automobily z centra a souběžně vytvářet programy pro podporu kola jako běžného dopravního prostředku. Ve vztahu k cyklistické dopravě jsou důležité hlavně komunikace s veřejností, rozvoj sítě cyklostezek, zvyšování počtu přístřešků a stojanů pro kola, spolupráce se zaměstnavateli, kteří by měli umožňovat dopravu do práce na kolech a obecně podpora kola jako běžného dopravního prostředku po městě.

Cyklisté mají ve městě vyhražen zvláštní pruh mezi chodníkem a silnicí. Ten je obvykle ohražen velkými žlutými kostkami. Kolo tu používá skutečně většina lidí – na 730 000 obyvatel města Amsterdam připadá 600 000 jízdních kol.

Pro turisty jsou tu půjčovny kol, specializovaní průvodci městem na kolech, mapy s poznávacími trasami i zvláštní „cyklistické hotely“. Standardní kolo z půjčovny připomíná asi nejvíc paní sládkovou z Postřižin. Sedí se na něm úplně vzpřímeně, většinou nemá žádné převody a pokud ano, tak jen tři až čtyři a bývá dost těžké. Místní obyvatelé jezdí o dost pomaleji než byste čekali. Z našeho pohledu by většina místních kol patřila do šrotu. Ale obyvatelům Amsterdamu to ani přinejmenším nevadí a jezdí na nich ostošest.

Město má v souvislosti s cyklistickou dopravou dva hlavní problémy – bezpečnost a krádeže kol. První bod se týká hlavně neinformovaných turistů. V husté cyklistické dopravě jsou místní zvyklí používat vyhrazené pruhy a nedívat se příliš napravo či nalevo. Pokud se v pruhu pro cyklisty objeví chodec, měl by se důkladně rozhlédnout a rozhodně rychle uskočit před přijíždějícím kolem. Někteří návštěvníci Amsterdamu ale považují pruh pro cyklisty za jakýsi zvláštní chodník a nevěnují velkou pozornost své bezpečnosti. Chovají se asi zhruba tak, jako kdyby bez rozhlédnutí vběhli na silnici a pak se rozčilovali na bezohlednost řidičů.

Pokud jde o krádeže kol, ty jsou v Amsterdamu na denním pořádku. I když ve městě je 25 hlídaných parkovišť pro kola, nepodařilo se zatím krádeže bicyklů dostat pod kontrolu. I to je jeden z důvodů, proč místní neinvestují do drahých a kvalitních kol. V případě krádeže je jednodušší rychle a levně si koupit kolo nové.

Kola tu půjčují v půjčovnách, ale zcela běžně i v hotelech. Kuriozitou je specializovaný cyklistický hotel Ostade Bike Hotel, který je plně vybavený pro turisty na kolech. Personál má zvláštní školení a poskytne hostům kompletní informace o cyklistické dopravě v Amsterdamu i o doporučených trasách.

A pokud vás omrzí šlapání po dlažbě a asfaltu? Ještě je tu možnost projet se na šlapadlech po amsterdamské síti kanálů.

Fotogalerie

Amsterdam, kola parkující podél kanálu Amsterdam, vlakové nádraží
Redakce NaKole.cz, 12.02.2004
Do vaší knihovny

Případ zájezd

Jan Jícha
Příběh o nejneuvěřitelnějším zájezdu všech dob
Byli jste někdy na zájezdu a vrátili se z něj celí, se vším majetkem a všichni? Pak nevíte, co je zájezd. Znáte průvodce, kteří chodí s…
199 Kč

Z útulku až k moři

Lucie Kovaříková a Michal Jon
aneb Jak se Ernest učil plavat
DOTISK úspěšného titulu s novou podobou obálky Málokterý pes u nás je tak velkým cestovatelem jako Ernest. Vždyť jen na cestě popisované v…
199 Kč
Blogy

Valíme na Moravu – podruhé

 ()
Jak už jsem kdysi vyprávěl, v Třebíči na Moravě máme jednu příbuzenskou větev, a tak se tam od nás z Klatovska jednou, dvakrát ročně vydáváme. Cesta autem dlouhá asi 250 kilometrů mi dlouho šrotovala v mozkových převodech, až jsem se jednou odhodlal a byla z toho parádní dvoudenní cesta s brašnami.…
JohnyB | 16.08.2019

Být králem na cestě ... 4. Holandsko

 ()
Cesta z frankofonního Bruselu do holandských Flander vede prostě přes arabsky mluvící Střední východ. Přijede-li člověk po dálnici, nemá šanci si toho všimnout, ale na kole je to docela jiné. Krasoduchové by si na mě smlsli, neboť jsem opravdu zažíval pocity nefalšovaného a zarputilého xenofoba.…
Jindra8526 | 10.08.2019

Krkonošemi na kole (2019.07.21. - 07.24.)

 ()
Dlouho jsme s kamarádem Jardou sbírali morální síly na podobný podnik. Nakonec jsme se rozhodli využít volný čas, který se nabízel v tomto termínu mezi prací, hlídáním vnoučat, koček, domácími pracemi a pod... Jistě bychom vymysleli cestu Krkonošemi i na víc dní, jen bychom ji museli zase odkládat…
vlli2 | 29.07.2019

Být králem na cestě... 3. Do Bruselu

 ()
Ven z města světel zase podél kanálu, časně zrána. Na sever, nevábným předměstím Saint-Denis, kde by člověk nechtěl zůstat sám po setmění, tahle část Paříze opravdu za vidění moc nestojí. Naštěstí je neděle, všichni spí, jen u a tam se potácí nějaká postavička či skupinka, která má ještě noc a…
Jindra8526 | 28.07.2019

Být králem na cestě... 2. Do Paříže

 ()
Na snídani ve Strasbourgu je moc brzo, celé město ještě spí. Tady to umím, rovně, pak u mekáče doprava přes park a jsem u kanálu Marna-Rýn, který bude mojí navigací dalších 70 kilometrů. Trochu vystrašeně sleduji oblohu a čekám, kdy se nad obzorem vyloupne ten neúprosný, zářící tyran, ale „zatím…
Jindra8526 | 27.07.2019

O čem se mluví:

Lehokola Homebuilders lehokol 12 dnes v 07:25
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 83. dnes v 07:15
NEcyklo Co vás zaujalo 214. dnes v 00:58
Technické rady Převod přesmykače včera v 23:39
Elektrokola Střešní nosič na ekolo včera v 21:03
Lehokola Tak jsem viděl(a) lehokolo VI. včera v 20:59
Technické rady Délka ramínka včera v 18:39
NEcyklo OT - Jak ušít teepee včera v 17:51
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

214 cyklistů (5 přihlášených)

Valíme na Moravu – podruhé

Jak už jsem kdysi vyprávěl, v Třebíči na Moravě máme jednu příbuzenskou větev, a tak se tam od nás z…
JohnyB | 16.08.2019

Být králem na cestě ... 4. Holandsko

Cesta z frankofonního Bruselu do holandských Flander vede prostě přes arabsky mluvící Střední východ. Přijede…
Jindra8526 | 10.08.2019

Krkonošemi na kole (2019.07.21. - 07.24.)

Dlouho jsme s kamarádem Jardou sbírali morální síly na podobný podnik. Nakonec jsme se rozhodli využít volný…
vlli2 | 29.07.2019