reklama

Amsterdam – evropská metropole cyklistů

Do Amsterdamu se jezdí hlavně za dobrou trávou, romantickými kanály a tolerantní společností. Kdo jednou Amsterdam navštívil, bezpečně ví, že nejlepší je poznávat ho ze sedla kola. Na kole tu jezdí všude – do práce, do obchodů, na kole tu jezdí policie, kurýři i pošťáci. Čím to, že téměř polovina veškeré dopravy ve městě náleží cyklistům?

Amsterdam, kola parkující podél kanálu
Amsterdam, kola parkující podél kanálu
Foto: Archiv

Jízda na kole tu má dlouhou tradici. Půdorys města ze 17. století rozhodně nebyl předurčen pro automobilovou dopravu. Úzké uličky, mosty přes kanály a rovinatý terén jsou pro kolo přímo ideální. Na kole vždycky bezpečně prokličkujete a ke svému cíli se dostanete nejrychleji. Některé prameny uvádějí, že ve vnitřním městě doba přepravy mezi libovolnými dvěma místy nepřesahuje 15 minut.

Druhou nezbytnou podmínkou je politika městského zastupitelstva, která aktivně podporuje cyklistickou dopravu. Ta je tady vnímána jako rovnocenný způsob dopravy. Město zaměstnává specializovaného koordinátora pro otázky cyklistiky – ten funguje jako kontaktní osoba mezi vládou a místními úřady. Městská rada se aktivně snaží vytlačit automobily z centra a souběžně vytvářet programy pro podporu kola jako běžného dopravního prostředku. Ve vztahu k cyklistické dopravě jsou důležité hlavně komunikace s veřejností, rozvoj sítě cyklostezek, zvyšování počtu přístřešků a stojanů pro kola, spolupráce se zaměstnavateli, kteří by měli umožňovat dopravu do práce na kolech a obecně podpora kola jako běžného dopravního prostředku po městě.

Cyklisté mají ve městě vyhražen zvláštní pruh mezi chodníkem a silnicí. Ten je obvykle ohražen velkými žlutými kostkami. Kolo tu používá skutečně většina lidí – na 730 000 obyvatel města Amsterdam připadá 600 000 jízdních kol.

Pro turisty jsou tu půjčovny kol, specializovaní průvodci městem na kolech, mapy s poznávacími trasami i zvláštní „cyklistické hotely“. Standardní kolo z půjčovny připomíná asi nejvíc paní sládkovou z Postřižin. Sedí se na něm úplně vzpřímeně, většinou nemá žádné převody a pokud ano, tak jen tři až čtyři a bývá dost těžké. Místní obyvatelé jezdí o dost pomaleji než byste čekali. Z našeho pohledu by většina místních kol patřila do šrotu. Ale obyvatelům Amsterdamu to ani přinejmenším nevadí a jezdí na nich ostošest.

Město má v souvislosti s cyklistickou dopravou dva hlavní problémy – bezpečnost a krádeže kol. První bod se týká hlavně neinformovaných turistů. V husté cyklistické dopravě jsou místní zvyklí používat vyhrazené pruhy a nedívat se příliš napravo či nalevo. Pokud se v pruhu pro cyklisty objeví chodec, měl by se důkladně rozhlédnout a rozhodně rychle uskočit před přijíždějícím kolem. Někteří návštěvníci Amsterdamu ale považují pruh pro cyklisty za jakýsi zvláštní chodník a nevěnují velkou pozornost své bezpečnosti. Chovají se asi zhruba tak, jako kdyby bez rozhlédnutí vběhli na silnici a pak se rozčilovali na bezohlednost řidičů.

Pokud jde o krádeže kol, ty jsou v Amsterdamu na denním pořádku. I když ve městě je 25 hlídaných parkovišť pro kola, nepodařilo se zatím krádeže bicyklů dostat pod kontrolu. I to je jeden z důvodů, proč místní neinvestují do drahých a kvalitních kol. V případě krádeže je jednodušší rychle a levně si koupit kolo nové.

Kola tu půjčují v půjčovnách, ale zcela běžně i v hotelech. Kuriozitou je specializovaný cyklistický hotel Ostade Bike Hotel, který je plně vybavený pro turisty na kolech. Personál má zvláštní školení a poskytne hostům kompletní informace o cyklistické dopravě v Amsterdamu i o doporučených trasách.

A pokud vás omrzí šlapání po dlažbě a asfaltu? Ještě je tu možnost projet se na šlapadlech po amsterdamské síti kanálů.

Fotogalerie

Amsterdam, kola parkující podél kanálu Amsterdam, vlakové nádraží
Redakce NaKole.cz, 12.02.2004
Vyzkoušejte
 (CK Bondo)

Holandsko na kole: Rovinkami za větrnými mlýny

Nizozemsko
19.06.2020 - 10 dní
cyklistický
Letecky
13 840 Kč
 (CK Kudrna)

Holandskem na kole

Nizozemsko
19.06.2020 - 10 dní
cyklistický
Autobusem
12 300 Kč
 (CK Bondo)

Holandsko na kole: Rovinkami za větrnými mlýny

Nizozemsko
26.06.2020 - 10 dní
cyklistický
Letecky
14 810 Kč
 (CK Extrem Tour)

Holandsko na lodi a na kole - sever - Frísko

Nizozemsko
26.06.2020 - 10 dní
plavba na lodi
Autobusem
17 990 Kč
 (CK Extrem Tour)

Holandsko na lodi a na kole - střed

Nizozemsko
02.07.2020 - 10 dní
plavba na lodi
Autobusem
17 990 Kč
Do vaší knihovny

Případ zájezd

Jan Jícha
Příběh o nejneuvěřitelnějším zájezdu všech dob
Byli jste někdy na zájezdu a vrátili se z něj celí, se vším majetkem a všichni? Pak nevíte, co je zájezd. Znáte průvodce, kteří chodí s…
199 Kč

Z útulku až k moři

Lucie Kovaříková a Michal Jon
aneb Jak se Ernest učil plavat
DOTISK úspěšného titulu s novou podobou obálky Málokterý pes u nás je tak velkým cestovatelem jako Ernest. Vždyť jen na cestě popisované v…
199 Kč
Blogy

Gruzie s dětmi na kole - Jak jsme měli psa...

 ()
Asi před rokem, ani ne, jsme si začali pohrávat s myšlenkou, že s dětmi a koly vyrazíme do Gruzie, Arménie a Náhorního Karabachu. Po této oblasti jsme pokukovali dlouho. Nejprve se nám ale děti zdály moc malé, pak tam v pohraničí v roce 2016 vypukl krátký ale ozbrojený konflikt, v dalších letech…
Peggy | 24.04.2020

Západní Evropou s dětmi - část 6. - Provence

 ()
Naše děti už vědí, že když se chtějí vykoupat v moři, musí si k němu dojet na kole. Letos to měly obzvláště daleko. Z Hamburku se to sice podél Labe zdálo na pláž kousek, ale na koupání to tam nebylo. Tak jsme to museli vzít na jih, přes státy Beneluxu, městečkem Schengen do Francie, pak podél Rýnu…
Peggy | 10.03.2020

Západní Evropou s dětmi - část 5. - Route des Grandes Alpes

 ()
To se prostě ráno vzbudíte, po snídani sbalíte stany a vyjedete si nějaké dvoutisícové sedlo... :-) Jmenuje se to Route des Grandes Alpes, a jde o slavnou silnici vedoucí napříč francouzskými Alpami. Oficiálně začíná u Ženevského jezera, vine se skrz hory poblíž italské hranice, kde překonává šest…
Peggy | 26.02.2020

Dámská zdraví z PoSázaví aneb jaké jsou cesty podél Sázavy

 ()
Dámská 2019 se nesla pod heslem "Pramen zdraví z PoSázaví" a Posázaví jsme si užily opravdu dost. Jely jsme Sázavu od pramene k soutoku. HMS chtěla původně jet obráceně, ale akceptovala můj návrh, že je lepší vyjet z domova vlakem a po svých se pak vrátit, než někde poslední den stíhat vlak. A…
radka | 14.02.2020

Západní Evropou s dětmi - část 4. - Alpami pod Mont Blanc

 ()
Oberalppass (2046 m n. m.) tak tam končí naše cesta podél Rýna. Nebude to žádné dlouhé psaní, asi tak jako nám trval výjezd do sedla. Ráno jsme stáli on the road ještě dřív, než se objevili první motorkáři, a za dvě hodinky jsme byli nahoře. Překvapilo nás ta snadnost, taková rozehřívačka po ránu,…
Peggy | 14.02.2020

O čem se mluví:

Lehokola Tak jsem viděl lehokolo VII. dnes v 14:30
Elektrokola Stavba akumulátoru dnes v 14:15
Racceway E-Babeta dnes v 13:36
Nabíječka 14s dnes v 13:33
Technické rady Staré pastorky. dnes v 09:32
NEcyklo Francouzský tisk 6 dnes v 09:14
Rada při výběru kola Gravel kolo dnes v 08:22
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

228 cyklistů (20 přihlášených)

Gruzie s dětmi na kole - Jak jsme měli psa...

Asi před rokem, ani ne, jsme si začali pohrávat s myšlenkou, že s dětmi a koly vyrazíme do Gruzie, Arménie a…
Peggy | 24.04.2020

Západní Evropou s dětmi - část 6. - Provence

Naše děti už vědí, že když se chtějí vykoupat v moři, musí si k němu dojet na kole. Letos to měly obzvláště…
Peggy | 10.03.2020

Západní Evropou s dětmi - část 5. - Route des Grandes Alpes

To se prostě ráno vzbudíte, po snídani sbalíte stany a vyjedete si nějaké dvoutisícové sedlo... :-) Jmenuje…
Peggy | 26.02.2020