reklama

Jak vybrat dobré elektrokolo a nespálit se?

Elektrokolo je dnes stále populárnější, vidíme jej prakticky všude. Lidé na něm jezdí po cyklostezkách, po silnici, ale také na výlety do přírody, nebo v těžším terénu.

Velkou výhodou elektrokola je skutečnost, že vám umožňuje použití dopomoci elektromotorem. Tím si nejen můžete ulevit při šlapání, ale také si lze postupně zvyšovat zátěž a zlepšovat svou fyzickou kondici, přesto si užít třeba i poměrně dlouhý výlet a nevrátit se z něj zcela znaveni. Aby se vám na elektrokole ale dobře jezdilo, musíte si zvolit správně. Právě od toho je tady tento článek, který vám s výběrem elektrokola pomůže.

Jak budete elektrokolo využívat?

Naprosto zásadní otázkou před výběrem elektrokola je skutečnost, jak budete toto kolo využívat. Pokud si na tuto otázku nedáte jednoznačnou odpověď, je to základní chyba, na které se můžete snadno spálit. Proto si sami odpovězte, zda jezdíte výhradně po asfaltu, jezdíte po asfaltu a zároveň v lehčím terénu, případně zda jste vyznavači jízdy v extrémním terénu.

Jaké varianty elektrokol existují?

Pokud znáte odpověď na otázku, kterou jsme řešili v předcházejícím odstavci, můžeme se posunout dále. A to k volbě odpovídajícího typu elektrokola. Aby pro vás jízda byla příjemná, zvolte pro každé použití odpovídající elektrokolo. Máme následující druhy elektrokol:

  • Horské
  • Krosové a trekingové
  • Městské a skládací

Pokud se jedná o horské kolo, tak to je ideální do těžkého terénu. Pokud máte rádi jízdu v extrémním terénu, je to ideální volba. Kolo má široký plášť, což znamená, že jen tak nezapadne do bláta a vyjedete s ním skoro všude. Na druhou stranu toto kolo určitě není vhodné tehdy, pokud jezdíte po asfaltu, protože má logicky větší odpor a zároveň tomu není uzpůsobeno ani nastavení elektromotoru.

Takovou zlatou střední cestou je krosové či trekingové elektrokolo, které je univerzálem zvládajícím lehčí terén i asfalt. Má užší plášť, tím pádem neklade při jízdě po asfaltu takový odpor, jako je tomu u horského kola, zároveň ale zvládne libovolnou polní cestu, nebo lehčí terén. Je to kolo, které je obecně vhodné pro drtivou většinu lidí.

Poslední variantou jsou elektrokola městská a skládací, která jsou, jak už název napovídá, určena speciálně do města. Ideální jsou tehdy, pokud třeba na takovém kole dojíždíte do práce. Díky skládací konstrukci můžete kolo také složit do prostředku MHD, případně si jej sebou vzít do kanceláře. Nezabere ani mnoho místa. Určeno je samozřejmě pro jízdu výhradně po asfaltu, do terénu schopnosti nemá.

Jaké je ideální umístění elektromotoru?

Je potřeba poznamenat, že elektrokolo rozhodně není skútr. Na elektrokole musíte šlapat, ale může vám s tím pomoci právě elektromotor. Jak se vám na elektrokole pojede, to do značné míry ovlivňuje také umístění elektromotoru. U každého typu kola se používá trochu jiné, hodně záleží na tom, na co je dané kolo stavěno. Setkáte se s umístěním elektromotoru:

  • Ve střední části kola
  • V zadním kole
  • V předním kole

Ve středu kola mívá nejčastěji elektromotor umístěno horské kolo. Je to z toho důvodu, že je tak možné dosáhnou plynulého dávkování výkonu. Umístění v zadním kole je naopak zejména ekonomické řešení, přičemž je ale zároveň energeticky úsporné. Toto řešení často používají krosová kola, která jsou určena spíše na pohodovější jízdu, než na extrémní terén. Díky úspornosti nespotřebujete baterii tak rychle. Poslední variantou je umístění elektromotoru v předním kole, kdy je to typické řešení pro městské elektrokolo.

Výkon elektromotoru

Velmi důležitý je na elektrokole samozřejmě také výkonu elektromotoru. Česká legislativa je omezuje na 250 W. Faktem ale je, že elektrokola běžně umožňují povolit vyšší výkon. Stejně je to v případě omezení rychlosti, kdy jsou zákonem elektrokola omezena do 25 km/h. Také toto omezení lze obejít, ale je to samozřejmě na vaše vlastní riziko a není možné to doporučovat.

Výběr správné velikosti rámu

U každého kola je důležitá jeho velikost, což hodně souvisí s tím, aby se vám na elektrokole dobře sedělo. Rozlišují se různé velikosti rámu, a to od nejmenšího XS, po největší XL. Zároveň existují elektrokola:

  • Pánská
  • Dámská
  • Dětská

Dámská elektrokola mají, na rozdíl od pánského elektrokola, snížený rám. To znamená, že se na takové kolo snáze nastupuje a lépe se z něj sesedá. Lépe se na něm jede také v ne zcela sportovním oblečení, například v sukni. Dámy ale mohou pochopitelně používat i pánské elektrokolo, pokud jim to vyhovuje. Dětská elektrokola jsou potom určena samozřejmě podle velikosti pro ty nejmenší.

Tipy na doplňky a vhodné oblečení na elektrokolo

Aby se vám na elektrokole dobře jezdilo, neznamená to však, že záleží pouze na výběru kola samotného. Výše jsme už nakousli otázku sportovního oblečení, nad kterým byste rozhodně měli uvažovat, pokud to s jízdou na kole myslíte vážně.

Použití cyklistického dresu na kole totiž není pouze otázka módy, ale toto oblečení také snižuje odpor vzduchu, takže se vám lépe jede a snáze dosáhnete svých sportovních cílů. Zároveň vše zvládnete v mnohem vyšším komfortu, protože cyklodresy pro ženy i pro muže jsou vyrobeny z funkčního materiálu, který je jednak chladivý na tělo, odvádí pot, a zároveň rychle schne. Dále je zde samozřejmě také faktor bezpečnosti, protože cyklodres je zpravidla pestrobarevný, tak jste velmi dobře vidět v provozu.

Kromě samotného cyklistického dresu si můžete pořídit také cyklokalhoty či cyklistické legíny. Určitě nezapomeňte ani na sluneční brýle na kolo. Více než doporučená je pochopitelně také cyklistická přilba.

Jízdu na kole vám může zpříjemnit také celá řada doplňků na samotné kolo. Může se jednat o různé batohy na kolo, ale také o brašny, které připevníte přímo na rám kola. Do těch lze schovat celou řadou nezbytností, třeba lepící sadu.

- inzerce -, 15.12.2020
Blogy

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | včera

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

O čem se mluví:

Technické rady Využití 3D tisku - 2 dnes v 18:35
NEcyklo Jaké to bylo 158 dnes v 17:46
Ukrajina 57 dnes v 17:44
Co vás zaujalo 288 dnes v 17:02
Komentáře k blogu Slovinsko na kole - 3. část - moře dnes v 12:48
Cestování na kole A znovu na jih včera v 20:51
NEcyklo Nejlepší vtip 56. včera v 20:14
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

341 cyklistů (18 přihlášených)

Slovinsko na kole - 3. část - moře

Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na…
Peggy | včera

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025