reklama

Jak zařadit aktivní pohyb do denního programu také při epidemii

Omezení provozu pohybu snížilo počty vozidel na silnicích i možnosti pro přepravu veřejnou dopravou. Instituce v celé Evropě reagovaly výzvou k častějšímu použití nemotorové dopravy. Aktivní pohyb je cestou k posílení imunity a prevence řady onemocnění.

Foto: Depositphotos

Česko se potýká s epidemií, která svými důsledky i rozsahem překonává všechny moderní zkušenosti. Podle aktuálních nařízení by lidé měli omezit pohyb na veřejnosti na nezbytné cesty do zaměstnání, nákupy nebo návštěvu lékařských zařízení. Jsou zavřené školy, sportoviště a většina provozoven služeb. Omezení volného pohybu a pobytu na veřejnosti bude platit nejméně do 11. dubna 2020.

Mnoho lidí se ptá, jak si v tomto režimu uchovat psychickou i fyzickou kondici. Podle doporučení WHO člověk potřebuje minimálně 150 minut pohybu týdně. Při uzavřených sportovních areálech a posilovnách jsou nutné cesty zároveň způsobem, jak zařadit do života pohyb.

„Pokud lidé vysloveně nemusí, je samozřejmě ideální zůstávat doma. Nutné cesty do zaměstnání, na nákupy i jinam ale lze spojit právě s pohybem, který nám v tomto období může chybět víc než kdy jindy," říká Jaroslav Martinek z Partnerství pro městskou mobilitu.

Použití aktivní dopravy během pandemie koronaviru začala doporučovat řada institucí v celé Evropě, a to všem, kteří se po městě musejí pohybovat, ať už do práce, za rodinou či na nákupy.

 „I když vyjížďky do přírody jsou tolerované, můžeme je spojit s cestami, které bychom vykonali v každém případě. Ať už dánské ministerstvo dopravy, německá ministerstva zdravotnictví i práce a sociálních věcí, nebo zástupci televizní stanice ORF ve Vídni, všichni apelují na lidi, aby použili kolo," říká Roman Meliška ze spolku Kolem na kole.

Jízdní kolo umožní zachovat si odstup a zároveň se vyhnout rizikovým místům s vyšší koncentrací lidí. Lidé na kole zároveň uvolní místo ve veřejné dopravě těm, kteří ji skutečně potřebují. Ať se jedná o metro, tramvaj, autobus, nebo třeba trolejbus, každá cesta na jízdním kole snižuje riziko také pro ostatní uživatele těchto dopravních prostředků.

Při chůzi spálí průměrný člověk 212 kJ na kilometr, při jízdě na kole 51 kJ. U řidičů je to podstatně méně, pouhých 3 kJ na kilometr. Při splnění doporučeného množství pohybu chůzí tak spálíme 2400 kJ navíc, to představuje například průměrný oběd.

„Jízda na kole nebo pohyb pěšky navíc mohou pomoci zlepšit psychickou kondici. To je v naší situaci, kdy jsou všechny ostatní možnosti omezené, velmi důležité. Samozřejmostí je přitom použití ochranné roušky," potvrzuje Roman Havlík, ředitel Fakultní nemocnice v Olomouci.

„Je zcela logické, že na kole se bude pohybovat stále velké množství lidí, ať už za prací nebo kvůli zdravému pohybu,„ říká koordinátor BESIP pro Olomoucký kraj Miroslav Charouz. „Proto bych rád apeloval na řidiče, aby byli v nejbližších dnech co nejvíce ohleduplní k cyklistům a pěším. Je důležité, aby si uvědomovali možné důsledky svého chování a nepřidělávali případně práci již tak velmi vytíženým záchranářům,“ doplňuje Charouz.

Také jízdní kolo je ale vozidlo a jezdec na kole je stále řidičem se všemi právy i povinnostmi. Je tak třeba dbát především na viditelnost, používání osvětlení a správného oblečení, dále použití roušky může vadit při správném periferním vnímání provozu. „Zkrátka dělejte vše, aby vás řidiči aut co nejdříve viděli a pochopili vaše úmysly," vyzývá Charouz na adresu cyklistů.

Pomoci lidem v aktuálním nouzovém stavu mohou i jednotlivá města; v Bogotě, Mexiku či New Yorku doslova přes noc uzavřeli či výrazně omezili některé ulice pro auta a prostor naopak otevřeli lidem, kteří se potřebují přesouvat a vyrazí na kole či po svých. V Bogotě tak vzniklo přes 80 kilometrů nových cyklostezek, kde lidé snadno dodrží doporučovaný odstup a zároveň se mohou dál bezpečně přesouvat za svými povinnostmi.

Pomáhá také okamžité snížení rychlosti na všech městských komunikacích na 30 km/h. Poklesne hluk, prašnost i emise, které zbytečně zatěžují dýchací cesty lidí, zároveň pro všechny bez rozdílu vzroste bezpečnost provozu a lékaři se budou moci věnovat tomu, co je v těchto dnech nejdůležitější – tedy péči o ty, u kterých má nákaza koronavirem těžší průběh.

TZ dobramesta.cz, 30.03.2020
Blogy

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 56 dnes v 22:55
Jaké to bylo 158 dnes v 22:54
Cestování na kole Připojení kárky dnes v 22:01
A znovu na jih dnes v 21:21
NEcyklo Co vás pobavilo /potěšilo/? dnes v 20:58
Technické rady Využití 3D tisku - 2 dnes v 18:19
Lehokola LontBent 2025 dnes v 08:53
NEcyklo VOLBY 2025 dnes v 04:03
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

285 cyklistů (5 přihlášených)

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych…
Fabulator | 07.10.2025