reklama

Jak zařadit aktivní pohyb do denního programu také při epidemii

Omezení provozu pohybu snížilo počty vozidel na silnicích i možnosti pro přepravu veřejnou dopravou. Instituce v celé Evropě reagovaly výzvou k častějšímu použití nemotorové dopravy. Aktivní pohyb je cestou k posílení imunity a prevence řady onemocnění.

Foto: Depositphotos

Česko se potýká s epidemií, která svými důsledky i rozsahem překonává všechny moderní zkušenosti. Podle aktuálních nařízení by lidé měli omezit pohyb na veřejnosti na nezbytné cesty do zaměstnání, nákupy nebo návštěvu lékařských zařízení. Jsou zavřené školy, sportoviště a většina provozoven služeb. Omezení volného pohybu a pobytu na veřejnosti bude platit nejméně do 11. dubna 2020.

Mnoho lidí se ptá, jak si v tomto režimu uchovat psychickou i fyzickou kondici. Podle doporučení WHO člověk potřebuje minimálně 150 minut pohybu týdně. Při uzavřených sportovních areálech a posilovnách jsou nutné cesty zároveň způsobem, jak zařadit do života pohyb.

„Pokud lidé vysloveně nemusí, je samozřejmě ideální zůstávat doma. Nutné cesty do zaměstnání, na nákupy i jinam ale lze spojit právě s pohybem, který nám v tomto období může chybět víc než kdy jindy," říká Jaroslav Martinek z Partnerství pro městskou mobilitu.

Použití aktivní dopravy během pandemie koronaviru začala doporučovat řada institucí v celé Evropě, a to všem, kteří se po městě musejí pohybovat, ať už do práce, za rodinou či na nákupy.

 „I když vyjížďky do přírody jsou tolerované, můžeme je spojit s cestami, které bychom vykonali v každém případě. Ať už dánské ministerstvo dopravy, německá ministerstva zdravotnictví i práce a sociálních věcí, nebo zástupci televizní stanice ORF ve Vídni, všichni apelují na lidi, aby použili kolo," říká Roman Meliška ze spolku Kolem na kole.

Jízdní kolo umožní zachovat si odstup a zároveň se vyhnout rizikovým místům s vyšší koncentrací lidí. Lidé na kole zároveň uvolní místo ve veřejné dopravě těm, kteří ji skutečně potřebují. Ať se jedná o metro, tramvaj, autobus, nebo třeba trolejbus, každá cesta na jízdním kole snižuje riziko také pro ostatní uživatele těchto dopravních prostředků.

Při chůzi spálí průměrný člověk 212 kJ na kilometr, při jízdě na kole 51 kJ. U řidičů je to podstatně méně, pouhých 3 kJ na kilometr. Při splnění doporučeného množství pohybu chůzí tak spálíme 2400 kJ navíc, to představuje například průměrný oběd.

„Jízda na kole nebo pohyb pěšky navíc mohou pomoci zlepšit psychickou kondici. To je v naší situaci, kdy jsou všechny ostatní možnosti omezené, velmi důležité. Samozřejmostí je přitom použití ochranné roušky," potvrzuje Roman Havlík, ředitel Fakultní nemocnice v Olomouci.

„Je zcela logické, že na kole se bude pohybovat stále velké množství lidí, ať už za prací nebo kvůli zdravému pohybu,„ říká koordinátor BESIP pro Olomoucký kraj Miroslav Charouz. „Proto bych rád apeloval na řidiče, aby byli v nejbližších dnech co nejvíce ohleduplní k cyklistům a pěším. Je důležité, aby si uvědomovali možné důsledky svého chování a nepřidělávali případně práci již tak velmi vytíženým záchranářům,“ doplňuje Charouz.

Také jízdní kolo je ale vozidlo a jezdec na kole je stále řidičem se všemi právy i povinnostmi. Je tak třeba dbát především na viditelnost, používání osvětlení a správného oblečení, dále použití roušky může vadit při správném periferním vnímání provozu. „Zkrátka dělejte vše, aby vás řidiči aut co nejdříve viděli a pochopili vaše úmysly," vyzývá Charouz na adresu cyklistů.

Pomoci lidem v aktuálním nouzovém stavu mohou i jednotlivá města; v Bogotě, Mexiku či New Yorku doslova přes noc uzavřeli či výrazně omezili některé ulice pro auta a prostor naopak otevřeli lidem, kteří se potřebují přesouvat a vyrazí na kole či po svých. V Bogotě tak vzniklo přes 80 kilometrů nových cyklostezek, kde lidé snadno dodrží doporučovaný odstup a zároveň se mohou dál bezpečně přesouvat za svými povinnostmi.

Pomáhá také okamžité snížení rychlosti na všech městských komunikacích na 30 km/h. Poklesne hluk, prašnost i emise, které zbytečně zatěžují dýchací cesty lidí, zároveň pro všechny bez rozdílu vzroste bezpečnost provozu a lékaři se budou moci věnovat tomu, co je v těchto dnech nejdůležitější – tedy péči o ty, u kterých má nákaza koronavirem těžší průběh.

TZ dobramesta.cz, 30.03.2020
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

 ()
5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku nechali v zádech a najednou to bylo krásné! Zelené kopce, jurty, krávy, koně. Konečně tak, jak jsem si to vysnila. V kamenitém sjezdu, kdy to kluci napálili a my se s Šárkou naopak zpozdily,…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

 ()
4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

O čem se mluví:

Technické rady Výběr radaru na kolo, značka, mobilní app před 7 minutami
Bezpečnost na kole ANC sluchátka dnes v 06:25
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy dnes v 00:29
Technické rady Technické dotazy a poznatky II dnes v 00:14
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část včera v 20:50
Bezpečnost na kole Helmu nebo airbag? včera v 20:30
Vyjížďky, srazy, akce Přes Písecké hory na kole i pěšky včera v 13:41
NEcyklo Ukrajina 43 včera v 09:45
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

278 cyklistů (9 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | 02.05.2024