reklama

Jak zařadit aktivní pohyb do denního programu také při epidemii

Omezení provozu pohybu snížilo počty vozidel na silnicích i možnosti pro přepravu veřejnou dopravou. Instituce v celé Evropě reagovaly výzvou k častějšímu použití nemotorové dopravy. Aktivní pohyb je cestou k posílení imunity a prevence řady onemocnění.

Foto: Depositphotos

Česko se potýká s epidemií, která svými důsledky i rozsahem překonává všechny moderní zkušenosti. Podle aktuálních nařízení by lidé měli omezit pohyb na veřejnosti na nezbytné cesty do zaměstnání, nákupy nebo návštěvu lékařských zařízení. Jsou zavřené školy, sportoviště a většina provozoven služeb. Omezení volného pohybu a pobytu na veřejnosti bude platit nejméně do 11. dubna 2020.

Mnoho lidí se ptá, jak si v tomto režimu uchovat psychickou i fyzickou kondici. Podle doporučení WHO člověk potřebuje minimálně 150 minut pohybu týdně. Při uzavřených sportovních areálech a posilovnách jsou nutné cesty zároveň způsobem, jak zařadit do života pohyb.

„Pokud lidé vysloveně nemusí, je samozřejmě ideální zůstávat doma. Nutné cesty do zaměstnání, na nákupy i jinam ale lze spojit právě s pohybem, který nám v tomto období může chybět víc než kdy jindy," říká Jaroslav Martinek z Partnerství pro městskou mobilitu.

Použití aktivní dopravy během pandemie koronaviru začala doporučovat řada institucí v celé Evropě, a to všem, kteří se po městě musejí pohybovat, ať už do práce, za rodinou či na nákupy.

 „I když vyjížďky do přírody jsou tolerované, můžeme je spojit s cestami, které bychom vykonali v každém případě. Ať už dánské ministerstvo dopravy, německá ministerstva zdravotnictví i práce a sociálních věcí, nebo zástupci televizní stanice ORF ve Vídni, všichni apelují na lidi, aby použili kolo," říká Roman Meliška ze spolku Kolem na kole.

Jízdní kolo umožní zachovat si odstup a zároveň se vyhnout rizikovým místům s vyšší koncentrací lidí. Lidé na kole zároveň uvolní místo ve veřejné dopravě těm, kteří ji skutečně potřebují. Ať se jedná o metro, tramvaj, autobus, nebo třeba trolejbus, každá cesta na jízdním kole snižuje riziko také pro ostatní uživatele těchto dopravních prostředků.

Při chůzi spálí průměrný člověk 212 kJ na kilometr, při jízdě na kole 51 kJ. U řidičů je to podstatně méně, pouhých 3 kJ na kilometr. Při splnění doporučeného množství pohybu chůzí tak spálíme 2400 kJ navíc, to představuje například průměrný oběd.

„Jízda na kole nebo pohyb pěšky navíc mohou pomoci zlepšit psychickou kondici. To je v naší situaci, kdy jsou všechny ostatní možnosti omezené, velmi důležité. Samozřejmostí je přitom použití ochranné roušky," potvrzuje Roman Havlík, ředitel Fakultní nemocnice v Olomouci.

„Je zcela logické, že na kole se bude pohybovat stále velké množství lidí, ať už za prací nebo kvůli zdravému pohybu,„ říká koordinátor BESIP pro Olomoucký kraj Miroslav Charouz. „Proto bych rád apeloval na řidiče, aby byli v nejbližších dnech co nejvíce ohleduplní k cyklistům a pěším. Je důležité, aby si uvědomovali možné důsledky svého chování a nepřidělávali případně práci již tak velmi vytíženým záchranářům,“ doplňuje Charouz.

Také jízdní kolo je ale vozidlo a jezdec na kole je stále řidičem se všemi právy i povinnostmi. Je tak třeba dbát především na viditelnost, používání osvětlení a správného oblečení, dále použití roušky může vadit při správném periferním vnímání provozu. „Zkrátka dělejte vše, aby vás řidiči aut co nejdříve viděli a pochopili vaše úmysly," vyzývá Charouz na adresu cyklistů.

Pomoci lidem v aktuálním nouzovém stavu mohou i jednotlivá města; v Bogotě, Mexiku či New Yorku doslova přes noc uzavřeli či výrazně omezili některé ulice pro auta a prostor naopak otevřeli lidem, kteří se potřebují přesouvat a vyrazí na kole či po svých. V Bogotě tak vzniklo přes 80 kilometrů nových cyklostezek, kde lidé snadno dodrží doporučovaný odstup a zároveň se mohou dál bezpečně přesouvat za svými povinnostmi.

Pomáhá také okamžité snížení rychlosti na všech městských komunikacích na 30 km/h. Poklesne hluk, prašnost i emise, které zbytečně zatěžují dýchací cesty lidí, zároveň pro všechny bez rozdílu vzroste bezpečnost provozu a lékaři se budou moci věnovat tomu, co je v těchto dnech nejdůležitější – tedy péči o ty, u kterých má nákaza koronavirem těžší průběh.

TZ dobramesta.cz, 30.03.2020
Blogy

Jak jsem očuchával bikepacking - podruhé

 ()
První „zkouška bikepackingu" nebyla kdovíjaká a ani nepřinesla očekávané nadšení. Přesto po dvou týdnech, když si bolavé koleno odpočinulo a když i rozmrzelost opadla, rozhodl jsem se, že s tím nepraštím hned po prvním nezdaru. Naplánoval jsem další trasu, opět víkendovou, jen o něco delší a s…
JohnyB | 20.03.2021

Jak jsem očuchával bikepacking - poprvé

 ()
Bikepacking je stále ještě novým a pro mnohé neznámým pojmem. Je to zcela zvláštní odvětví cyklistiky. Dalo by se říci jakási směsice outdooru, cestování a survivalu – to vše dohromady a na kole. Bike = kolo; Packing = balení, balík, náklad. Volně přeloženo by se tedy dalo říci, že je to jízda na…
JohnyB | 14.02.2021

Okolo ČR - 1. část

 ()
Moje cyklistika-biková (jinou ani neprovozuji) se vyvíjela od prvotních začátků se šílenou výbavou, přes postupné navyšování ujetých kilometrů, amatérské bikové maratony až k poznání, že CESTA JE CÍL.A tak mimo ježdění s partou si „ordinuju" jedno až x denní bikové „laufy". Během covidového jara…
vrubozubec | 05.02.2021

Cykloturistika po Jižní Moravě

 ()
Určitě se to minulý rok stalo spoustě z Vás – naplánovaná dovolená, zaplacený zájezd, ale nakonec nemožnost odjet kvůli koroně. Sice jsem mohl dovolenou v práci odvolat, ale už jsem byl naladěnýna volnočasové vlně, tak jsem se rozhodl, že se nevzdám a dopřeju si turistiku s objevováním krás naší…
Hanar | 04.02.2021

Zapomenuté Frýdlantsko

 ()
Velmi rád objevuji zapomenuté kraje. Jsem o to radši, když se taková místa najdou v Česku, které mám křížem krážem proježděné, tedy spíše prochozené. Frýdlantsko má většina lidí spojené se strmými severními svahy Jizerských hor, které jsou rozervané divokými skalnatými roklemi, nad nimiž se tyčí…
pavelll | 25.01.2021

O čem se mluví:

Technické rady výška pláště vs tlak včera v 23:46
NEcyklo Covid včera v 23:28
Co vás zaujalo 236. včera v 23:04
Technické rady Divný zvuk včera v 22:46
NEcyklo Co na klouby Ii včera v 22:42
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 106 včera v 22:26
Trénink a zdraví Co vás vytočilo 134 včera v 21:48
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

200 cyklistů (14 přihlášených)

Jak jsem očuchával bikepacking - podruhé

První „zkouška bikepackingu" nebyla kdovíjaká a ani nepřinesla očekávané nadšení. Přesto po dvou týdnech,…
JohnyB | 20.03.2021

Jak jsem očuchával bikepacking - poprvé

Bikepacking je stále ještě novým a pro mnohé neznámým pojmem. Je to zcela zvláštní odvětví cyklistiky. Dalo…
JohnyB | 14.02.2021

Okolo ČR - 1. část

Moje cyklistika-biková (jinou ani neprovozuji) se vyvíjela od prvotních začátků se šílenou výbavou, přes…
vrubozubec | 05.02.2021