reklama

Takřka vítězný cyklistický únor

Únor je pro naši zemi měsícem, kdy se občas dějí věci…, nejinak tomu bylo i letos. Letošní únor přinesl několik změn a novinek, které by měly být přínosné pro další rozvoj cyklistiky především v našich městech.

Psát článek o legislativních změnách, byť pro nás cyklisty příznivých, je vždy poněkud ošemetná věc. Autor se musí potýkat s pojmy jako: změny zákona, navazující či prováděcí vyhlášky, novely, samozřejmě paragrafy, odstavce atp. Vše je potom potřeba přeložit do řeči obecné, srozumitelné běžným uživatelům oněch změn a nových opatření. Výsledkem by měl být čtivý a jasný článek, který navíc a hlavně bude věcně správný.

Vraťme se k letošnímu 20. únoru, kdy vstoupila v platnost novela číslo 48/2016, týkající se zákona 361/2000 Sb. (tzv. silničního zákona), v které je několik změn a novinek, týkajících se chodců, motoristů, ale především cyklistů.

Chodci

Nejjednodušší to mají chodci, na které čekají dvě změny. O první se mluví delší dobu, navíc na Slovensku platí několik let. Ano, jde o povinnost nosit odrazné prvky (retroreflexní prvky) za snížené viditelnosti, mimo obec atd.

Druhou novinkou je zavedení míst pro přecházení. Jedná se o místo, uzpůsobené k přecházení pozemní komunikace a je vyznačeno vodorovnou značkou V7b, klasickou zebru zde nečekejte. Řidiči tady nesmí ohrozit přecházející osoby. Chodec zde nemá přednost před autem a musí si počínat opatrněji. Řidiči nemusí brát zřetel na chodce, který chce přecházet.

Motoristé

Pro řidiče aut je hlavní novinkou povinnost čištění vozidel od sněhu, ledu a jiných nečistot na samotném vozidle či na nakladu, které by omezovaly výhled řidiče, případně uvolněním mohly ohrozit bezpečnost provozu.

Dále je zde změna týkající se možnosti zadržení technického průkazu, pokud vozidlo vykazuje nebezpečné závady.

Nově také hrozí zákaz řízení na jeden až šest měsíců, pokud řidič nezastaví na pokyn „Stůj“, či vjede na železniční přejezd v době, kdy je toto zakázáno.

Cyklisté

Nejvíce změn a novinek je připraveno na uživatele jízdních kol. Jedná se o tyto položky:

Cyklisté na přejezdu pro cyklisty

Zde nově řidič nesmí ohrozit cyklistu přejíždějícího pozemní komunikaci na přejezdu pro cyklisty. Přičemž pro cyklisty platí stejné povinnosti, jako pro chodce: chovat se ohleduplně a předvídatelně. V praxi nesmí cyklista například vjíždět těsně před auta, nesmí ohrozit sebe ani ostatní účastníky atd. Nesmí tedy vjet na přejezd pro cyklisty, v právní mluvě: „ … pokud (cyklista) s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy." Cyklisté nově sice, podle práva, získávají na přejezdech pro cyklisty obdobnou „přednost“, jakou mají nyní chodci na přechodech, nejedná se však zdaleka o skutečnou přednost cyklistů před auty, která vás sice nesmí ohrozit, ale mohou omezit, to znamená, že vás vjet na přejezd nenechají, pokud se řidiči neuráčí. Ve skutečnosti nesmí být přijíždějícím vozidlem ohrožen pouze ten cyklista, který se na přejezdu již nachází.

Pozor! Na běžném přechodu pro chodce musí i nadále cyklisté z kola sesednout a kolo vést!

Sdružené přechody a přejezdy § 57

Přejezd pro cyklisty bývá souběžný s přechodem pro chodce, jen vede kousek stranou. Nově se zavádí sdružený přechod pro chodce a přejezd pro cyklisty. Nyní bude možné sloučení přechodu a přejezdu do jednoho prostorového celku. K vyznačení těchto přechodů – přejezdů je určena vodorovná dopravní značka V8c. Výhodou tohoto řešení je jednoduché technické provedení, rovněž ubude potřeba vztyčovat svislé dopravní značky. Nové opatření lze doplnit o světelné semafory v režimu chodec a cyklista.

Cyklistické zóny § 39a

Známe je z cyklisticky vyspělejších zahraničních měst, nyní se s nimi setkáme nově i u nás. Jako cyklistické zóny budou označeny ulice, kde je vysoký pohyb cyklistů, případně jej lze očekávat. V cyklistické zóně smějí cyklisté využívat vozovku v celé její šířce. Do zón mohou kromě jízdních kol vjíždět jiná vozidla pouze pokud budou vyznačena ve spodní části dopravní značky vyznačující cyklisticku zónu. Pokud zde již budou moci řidiči jezdit, tak maximálně rychlostí 30 km/hod. Navíc nesmí cyklisty ohrozit, v případě potřeby musí dokonce i své vozidlo zastavit a parkovat mohou pouze na označených místech.

Jízdní pruh pro cyklisty

Jízdní pruhy pro cyklisty již známe. Nově se s nimi budeme moci setkat i na křižovatkách, kde jsou doposud přerušeny. Dále se upravuje použití cyklopruhu jinými vozidly, která zde však nesmí ani stát ani zastavit.

Jízdní pruh pro cyklisty je definovaný jako jakýkoliv jiný vyhrazený jízdní pruh. Z toho vyplývá například povinnost řidičů jedoucím v přilehlém jízdním pruhu snížením rychlosti či dokonce zastavením umožnit cyklistům přejetí z jízdního pruhu pro cyklisty do přilehlého jízdního pruhu.

Jízda po chodníku

Oficiálně se po chodníku pro chodce, který je označen svislou značkou C7a jako stezka pro chodce (pán v klobouku vedoucí holčičku s mašlí, oba v modrém kruhu), na kole jezdit nesmí. Věta zakazující užívání stezky ostatním účastníkům provozu na pozemních komunikacích (tedy i cyklistům) má však ještě druhou část. Zde se praví „… pokud není stanoveno jinak“. Toto uvádí vyhláška 294/2015. Pod onou modrou značkou totiž může být dodatková tabule, povolující jízdu na kole. Takovéto opatření známe již několik let z pražského Rašínova nábřeží.

A to je pro únor 2016 všechno, lze jen odhadovat, co bude dále. Určitě lze očekávat řadu výkladů, přičemž každý bude mít svoji verzi pravdy, protože u nás nelze napsat zákon, tak aby fungoval hned napoprvé, natož aby jej pochopil (a mohl se podle něj řídit) ten, komu je určen, běžný občan. Na vše jistě bude navazovat několik doplňujících změn a novel. Holt i právníci si potřebují vydělávat.

Hlavně, aby se vše obešlo bez emocí, natož karambolů. Zkrátka zákon, nezákon, novela, nenovela, v každodenní praxi opět půjde „jen“ o lidi a vztahy mezi nimi – námi.

(Zdroje: www.dopravni-pravo.cz, www.cyklomesta­.cz)

Fotogalerie

Zde se nabízí využití sdruženého přechodu a přejezdu. Klasický oddělený přejezd pro cyklisty Sice poněkud úzký, ale přesto jízdní pruh pro cyklisty Ani zastavit, natož stát… V8a - Přejezd pro cyklisty V8b - Přejezd pro cyklisty přimknutý k přechodu pro chodce V14 - Jízdní pruh pro cyklisty
redakce NaKole.cz, 07.03.2016
Blogy

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

O čem se mluví:

Cestování na kole A znovu na jih před 2 minutami
NEcyklo Co vás zaujalo 288 včera v 23:53
Technické rady Využití 3D tisku - 2 včera v 21:27
NEcyklo Jaké to bylo 158 včera v 20:03
Lehokola LontBent 2025 včera v 15:48
Ostatní – cyklo Vzhůru na Klínovec včera v 15:38
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

285 cyklistů (6 přihlášených)

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych…
Fabulator | 07.10.2025