Cyklotramvaj v Ostravě

Již dva roky jezdí v letní sezóně po Ostravě unikátní vozidlo – cyklotramvaj. Jedná se o speciálně upravený vůz, který po odmontování sedadel v zadní části vozu a namontování úchytů umožňuje přepravu jízdních kol.

Ostravská cyklotramvaj
Foto: Martin Krejčí

Cyklotramvaj je v provozu pouze o víkendech a svátcích, v roce 2005 jezdila od 15.4. do konce září. Tramvaj jezdí na dvou linkách spojujících centrum města a nejvýznamnější sídliště s rekreační oblastí západně od města. Tramvaj zastavuje pouze ve vybraných zastávkách, které splňují základní bezpečnostní standardy – šířku nástupiště, existenci zábradlí (pokud přiléhají přímo ke komunikaci) a bezbariérový přístup. Jedinou výjimku tvoří nácestná zastávka v centru města, která je bez nástupního ostrůvku. Osádku cyklotramvaje tvoří řidič a průvodčí, který pomáhá usazovat cestujícím kola do stojanů. Běžná přepravní kapacita je cca 20 kol. Každoročně se tramvají sveze více než 1600 kolařů.

mapa

Před zahájením provozu byla uspořádána dopravním podnikem, který stál u zrodu této myšlenky, anketa, na kterou odpovědělo přes 700 respondentů. Obdobná anketa byla uspořádána v závěru loňské sezóny, kdy se zvažovalo rozšíření provozu tramvaje na další větev (s účastí přes 1300 respondentů). Tato větev není bohužel zatím připravena po stránce technické (před uvedením do provozu byly upraveny některá nástupiště, nutná je též úprava druhého vozu) ani není finančně krytá (jedná se o částku cca 3 mil. Kč). Raritou je, že cyklotramvaj není jednorázová, v zimní sezóně se upraví do podoby klasického vozu. Protože se zjistilo, že provoz trpí v letní sezóně častými výlukami způsobenými opravami tramvajových tratí, které se uskutečňují převážně o sobotách a nedělích, v sezóně 2005 dopravní podnik upravil kloubový autobus na cyklobus a používá ho v době výluk jako náhradní dopravu.

Kromě služeb dopravního podniku existuje ještě cyklobus Connex Morava vozící v sezóně cyklisty do Beskyd a nabídka zjednodušené přepravy na tratích Českých drah, v sezóně pak železničáři vypravují v některých spojích do Beskyd speciální vůz pro kola.

Ostravská cyklotramvaj Ostravská cyklotramvaj Ostravská cyklotramvaj
Martin Krejčí, 26.01.2006

Bikepacking španělsky 3.část: Andalusie – Sierras de Cazorla, Segura y Las Villa

Z Castilla-La Mancha přejíždíme do Andalusie a pokračujeme přes největší chráněné území ve Španělsku. Část třetí. V Siles do půlnoci doplňujeme tekutiny v místním pohostinství v parku a následující den nás čeká Sierra de Segura a asi 80 km po CM-412. Po snídani na dětském hřišti provedeme menší…
Kristina | 08.08.2022

Dámská 2022 – Na břehu řeky Svratky kvete... cyklistika 16.7. až 19.7.2022

Polovina července se již stala tradičním časem Dámské. Tu letošní jsme naplánovaly už v zimě a po jedenácti letech jsme se vrátily na některá místa projetá v roce 2011. Svratecká vrchovina má stále co nabídnout, a proto je pěkné se vracet. Ve škole se zpíval lidový popěvek „na břehu Svratky roste…
HMS | 04.08.2022

Na Kanáry na kole 4

Kanárský ostrov El Hierro mě vtáhnul do svých krás větší silou než jsem čekal. Do toho pár setkání se zajímavými lidmi a na čtvrté pokračování jste si museli trochu počkat. O tom všem se dozvíte nejspíš už v dalším díle. Ale abych navázal na předchozí vyprávění, jsme ještě ve španělské Andalusii…
Martin_re-cyklista | 21.06.2022

Bikepacking španělsky 2.část: Z Valencie přes Castilla-La Mancha

Po příhodách v Katalánsku nás čeká nový terén a další životní zkušenosti ve Valencii a Castilla-La Mancha. Část druhá. Předchozí 1. část mého blogu si můžete přečíst zde. Valencia a Dos Aguas Z delty Rio Ebro přijíždíme vlakem do Valencie, kde pobýváme několik dní. Čekají nás zde naši známí…
Kristina | 16.06.2022

RUNDREISE 2022: Brenner - Reschen - Maloja

Můj blog za rok 2022:Pro letošní expedici mě napadl Engadin a Maloja. Už nevím proč a který z těch dvou pojmů dříve. Vždy pomýšlím na hory nebo moře. To jsou cíle, které voní výškami a dálkami. Loni jsme jeli k moři z Mori podél Adige. Letos nás Adige dovedla do hor ke svému prameni. Nakolák Petr.K…