reklama

S lyžemi na kole? Se sněžným CykloTruckem to zvládnete

Stalo se již tradicí, že lyžovat vyrážíme na kole a pokud není dostatek času, pomůžeme si vlakem. CykloTruck CT3 se sněžným pláštěm byla volba pro letošní Železnou Rudu.

CykloTruck s naloženými lyžemi
CykloTruck s naloženými lyžemi
Foto: Jiří Štrupl

Usjkladnění kola ve vlaku

S dlouhými předměty, jako jsou třeba lyže a hole, si již poradí druhá generace CykloTrucku, která má rozšířenou průchozí sedlovou trubku. Protože jsme ale počítali s tím, že využijeme stísněného prostoru vlaku, který nedisponuje žádným zvláštním prostorem pro jízdní kola, vybavili jsme se třetí generací, tedy CT3. Ta má několik zásadních vylepšení, byť některé komponenty nabraly na složitosti. Skládací sideloadery mají smysl, pokud pod nimi netrčí rozkročený stojan 460 mm. To znamená, že stojan musí mít také klouby, aby se schoval do šířky rámu.

Skládací řídítka i pedály jsou již vymoženosti volitelných komponent. Demontáž předního nosiče a zadní rampy vyžaduje manipulaci v desítkách vteřin a použití imbusu. Kolo v servisní neboli skladovací poloze sice zabírá minimální půdorysné rozměry, nicméně již není tak stabilní, jako s roztaženými sideloadery a rozšiřující rampou zadního nosiče. Je tedy vhodné mít s sebou gumicuk, stahovací kurtu či jiné pomocné připevňovací mechanismy. Spojovací dveře salonního vagónu na konci soupravy byly vybaveny mříží, ke které se kolo snadno zafixovalo.

parkoviště

Na parkovišti mezi ostatními vozidly jsme sice sklidili pár udivených pohledů, ale s místem nebyl problém. Protože se nám ale nechtělo nosit lyže a boty z parkoviště až k vleku, tak jsme vyjeli až k pokladně. Ve sněhu je třeba dbát zvýšené opatrnosti na místa, kam dosedá stojan. Umrzá místa jsou ideální, ale v měkkém sněhu se stojan boří. Nosiče je možné využít jak odkládací plochy pro oblečení či nápoje během přezouvání se do lyžařských bot. Během lyžování lze také na kole nechat věci, které nepotřebujeme a tolik se o ně nebojíme.

Sjezdovka

Zatímco mezi Alžbětínem a Špičákem jsme používali cyklotrasu EuroVelo 13, z Alžbětína na Gross Arber vede krásná turistická trasa pro běžkaře v délce asi 9 km. Nevěděl jsem, jak se sněžný CykloTruck zachová na této trase a proto jsem jel v běžkařských botech a lyže měl pro jistotu na nosiči. V případě potíží na trase bych dokončil úsek na lyžích a nebo dojel po silnici, která vede nedaleko. Samozřejmě jsem měl také obavy, abych longtailem nezničil trať, přece jenom nákladní kolo má větší hmotnost než  kola určená pro sport, byť není skoro naložené. Pečlivě jsem zkoumal stopu čtyřpalcového pláště 559–98 na zadním kole, které zajišťovalo trakci.

Běžkařská trať
Běžecká stopa
Běžkař

Výsledek byl pro mě překvapivý. Běžeckou trať nepoznamenám více než běžkař při bruslení. Podélné pruhování od rolby se sice naruší, nicméně stopa je narozdíl od boty či lyže mělká a ubývá do ztracena. Přestože obutím vyšší pneumatiky na hnaném kole převod od klik zrychlil, neměl jsem za celou cestu potřebu zařadit silnější převod než 22/28z (převodník/ka­zeta). Pravdě­podobně byla rychlost kola asi stejná, jako pohyb běžkařů, neboť mě žádný za celou cestu nepředjel a já žádného nedojel. Měl jsem i ten pocit, předloni jsem tuto trasu na běžkách absolvoval.

Velký Javor

Každopádně dosažení cíle Velký Javor a odpolední lyžování na jeho sjezdovkách bylo příjemnou odměnou za tento experiment. Cestou zpět jsem za kolem ještě tahal saně s dvěma dětmi tam, kde jim to nejelo, tzn. po rovinkách, mírných kopcích nahoru a dolů. Ke konci mi ještě stačila prasknout kevlarová patka předního pláště (již dost jetého 559–62), takže došlo i na běžky. Teda jen jednu běžku. Tu jsem navázal na píchlé přední kolo a vzniknul krásný CargoSkiBob. Zaklesnul jsem ho do běžecké stopy a hurá dolů. Sedlo jsem snížil na minimum, abych mohl kontrolovat náklony nohama. Docela adrenalin.

Skibob

Dole v Rudě na asfaltu jsem si musel na chvíli po dlouhé době vyzkoušet i pěší turistiku ;-) Závěrem tedy nezbývá než konstatovat, že sněžná kola mají svoje opdstatnění. Dokonce si myslím, že nebude trvat dlouho a v oblastech, kde se vyskytuje sníh, se stanou běžnou součástí našich životů. A zvlášť ve verzi cargo.

Autor článku provozuje server o nákladních kolech www.cargobikes­.cz.

Jiří Štrupl, 26.02.2015
Blogy

Expedice Česká Kanada 118

Sakra, proč vlastně jedeme po ose, když nás předjíždí vlak? Napadlo mě, před Ždírcem, když se okolo nás po souběžně vedené železnici přehnala krásná nová souprava osobního vlaku. A hned jsem si odpověděl. Protože ještě vloni tady jezdili klasické vagony a nastupovat do vlaku s kolem po schůdkách…
Stanley58 | 08.10.2019

Být králem na cestě ... 6. NDR

 ()
Budou to už dva měsíce, a stále jsem nedopsal své vyprávění o poslední části cesty.Nedokážu, jako třeba Peggy, sepsat to po pár měsících, prostě staré zážitky vytlačí nové, z paměti se vytrácí detaily a zůstane jen něco jako „pocit".A tím pocitem z posledních etap je zklamání, únava, bolest a…
Jindra8526 | 04.10.2019

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 4 - Koráb, Doubrava

 ()
Panuje horké letní odpoledne, potí se mi záda v autě, potí se silnice pod autem a určitě se pěkně opotil i zajíc, který vyskočil z pole před autem. Teplota neklesá pod třicítku ani po čtvrté hodině - ideální jet se tak akorát smočit někam k rybníku, ale to víte, kolo je kolo. Už cestou z práce…
JohnyB | 18.09.2019

Znova ve Vysokých Tatrách na kole i pěšky 2019

 ()
Stejné výchozí místo jako vloni, ne že bychom neradi objevovali nové lokality, ale když se nám někde líbí, rádi se tam vracíme. Náš loňský pokoj s terasou a výhledem na kostel v Nové Lesné je volný přesně začátkem srpna, kdy potřebujeme odjet z města a konečně přestat bušit celé dny do klávesnice,…
HMS | 02.09.2019

Miladatlon 2019 - skoro na bedně

 ()
Oproti loňsku jsem letos moc závodů nestihl, triatlonů bylo jen pár a zatím žádný kvadriatlon. Zkoušet závodit na inlinech se mi po nedávném přistání na asfaltu moc nechtělo a tak zbývala možnost vyrazit do Ústí nad Labem na závod Miladatlon. Trasa 500 m plavání, 2 km pádlování, 20 km kolo a 5 km…
Jrr | 01.09.2019

O čem se mluví:

[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

288 cyklistů (16 přihlášených)

Expedice Česká Kanada 118

Sakra, proč vlastně jedeme po ose, když nás předjíždí vlak? Napadlo mě, před Ždírcem, když se okolo nás po…
Stanley58 | 08.10.2019

Být králem na cestě ... 6. NDR

Budou to už dva měsíce, a stále jsem nedopsal své vyprávění o poslední části cesty.Nedokážu, jako třeba Peggy…
Jindra8526 | 04.10.2019

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 4 - Koráb, Doubrava

Panuje horké letní odpoledne, potí se mi záda v autě, potí se silnice pod autem a určitě se pěkně opotil i…
JohnyB | 18.09.2019