reklama

Pardubice získaly titul Hlavní město cyklistů 2014

O vítězi soutěže nerozhodla jen dlouhá cyklistická tradice nebo počet kol v ulicích. Rozhodující byl celkový přístup města k řešení dopravy, a to nejen té cyklistické. Nezávislá porota složená z odborníků na cyklistickou dopravu hodnotila například také koncepční materiály, stav infrastruktury nebo kampaně, která města organizují nebo podporují.

Za Pardubice přebrali cenu (zleva): Vojtěch Jirsa - cyklokoordinátor města, Michal Koláček - náměstek primátorky pro oblast dopravy, Jakub Kutílek - odbor hlavního architekta. Zcela vpravo je Jakub Rybka ze společnosti Homeport.
Za Pardubice přebrali cenu (zleva): Vojtěch Jirsa - cyklokoordinátor města, Michal Koláček - náměstek primátorky pro oblast dopravy, Jakub Kutílek - odbor hlavního architekta. Zcela vpravo je Jakub Rybka ze společnosti Homeport.
Foto: Jiří Juřík

Vítězství v soutěži si odneslo město Pardubice, které si už v minulosti vysloužilo přídomek „cyklistická laboratoř“ České republiky. Utkání měst ale přineslo i svá překvapení. Mezi finalisty se kromě rovinatých měst s dlouhou cyklistickou tradicí objevilo také hlavní město kraje Vysočina Jihlava. Společně s Uherským Hradištěm, které se umístilo jako třetí, tak obsadila tato města pomyslné stupně vítězů. Kromě celkového pořadí měst rozdělila porota také dvě zvláštní ceny – za budování infrastruktury a za marketing a propagaci věnovanou cyklodopravě. Ocenění za infrastrukturu dostala Ostrava, cenu za marketing cyklistiky získal Hradec Králové.

Porota hodnotila především kvalitu dopravní politiky města a jednotlivých konkrétních kroků, které dělá pro zvládnutí narůstající dopravy. „Naše města jsou v naprosté většině zahlcená auty, takže většina lidí počítá s kolem maximálně pro vyjížďky na výlety,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek a dodává: „Logicky si pak lidé chtějí odpočinout někde, kde to je hezké. Moderní světová města se snaží vrátit život do měst, kam jízdní kola rozhodně patří.“ Cyklistika je spolu s pěší a veřejnou dopravou považována za stabilizující prvek, který přispívá ke zdravému prostředí ve městech. Konkrétní opatření, která se vybudují, jako jsou například cyklopruhy, cykloobousměrky nebo dopravní zklidnění, jsou důsledkem celé řady předchozích kroků. Mezi hlavní patří přítomnost cyklokoordinátora a schválená koncepce, spojená s konkrétními termíny a úkoly pro pracovníky městského úřadu. Soutěž Hlavní město cyklistů přitom hodnotila všechny tyto podmínky.

Pardubice

Vítězství v soutěži Hlavní město cyklistů 2014 si Pardubice zasloužily hlavně díky svým krokům v posledních třech letech, které město přiblížily na úroveň evropských cyklistických velmocí. Obyvatelé Pardubic mají srovnatelné dopravní chování v porovnání s městy v Německu. Podle výsledků nedávného dopravního výzkumu absolvují 19 % cest na jízdním kole, 35 % pěšky, 17 % veřejnou dopravou a 28 % s využitím osobních automobilů. To znamená, že více než polovina cest po městě je s využitím vlastní síly.

Během posledních let odsouhlasilo město základní koncepční dokumenty, v první řadě generel cyklistické dopravy a na něj navazující akční plán hlavních kroků. Město buduje novou infrastrukturu s ohledem na všechny druhy dopravy a se záměrem posílit tzv. koalici udržitelné dopravy, kterou tvoří pěší, cyklistická a veřejná doprava. „Město dlouhodobě směřuje k rovnoměrnému rozložení dopravy 4krát 25 procent. I když se jedná o dlouhodobý cíl, v současné době jsme k němu už velmi blízko, takže Pardubice mají dobrou výchozí pozici pro jeho dosažení,“ říká náměstek primátorky Pardubic Michal Koláček, který má dopravu ve městě na starosti. Jít osobním příkladem se rozhodla také primátorka města Štěpánka Fraňková, která se společně se svými náměstky a tajemníkem magistrátu zúčastní soutěže Do práce na kole a celý květen bude na radnici dojíždět na kole.

Pardubice

Cenu vítězi předal rektor Univerzity Palackého, profesor Jaroslav Miller. Bezprostředně po svém jmenování rektorem vyhlásil svůj záměr dostat studenty v Olomouci na kola podobným způsobem, jako je to k vidění například v britském Oxfordu nebo švédském Linköpingu. „Univerzita Palackého chce dostát své roli instituce, která určuje způsob životního stylu 21. století, jenž je ekologický a zdravý,“ řekl o své představě profesor Miller. Jízdní kolo je podle něj logickou volbou pro studenty, kteří mají omezený rozpočet a neustále potřebují cestovat mezi kolejemi a učebními budovami. „Rádi bychom přesvědčili v první řadě především studenty a zaměstnance univerzity, že pohyb mezi univerzitními budovami na kole je zdravý, přirozený, rychlý a hlavně je zadarmo,“ doplnil pan rektor. V prvním kroku univerzita plánuje pod značkou UP Bike zviditelnit a propojit vše, co se okolo cyklodopravy v Olomouci děje – od kampaně Do práce na kole, cyklojízd a cyklistických závodů až po workshopy a služby pro cyklisty.

Všichni účastníci slavnostního předávání dostali jako malý dárek volnou licenci na zhlédnutí filmu Lidský rozměr. Hodinu a čtvrt dlouhý film shrnuje výsledky 40 let zkušeností a důsledků městského plánování. Dánský architekt Jan Gehl a jeho kolegové tu ukazují, co se stane, když se do centra plánů a výpočtů umístí člověk a jeho potřeby. Film se mimo jiné promítal v Pardubicích, kde sloužil k vysvětlování záměrů města při schvalování nového územního plánu. „Lidský rozměr přispívá do diskuze, která je mimořádně aktuální i u nás: Jak docílit, aby se ve městech žilo lépe?“ říká Jan Noháč ze společnosti Aerofilms, zástupce distributora tohoto dánského filmu v České republice.

Přečtěte si také

Fotogalerie

Za Pardubice přebrali cenu (zleva): Vojtěch Jirsa - cyklokoordinátor města, Michal Koláček - náměstek primátorky pro oblast dopravy, Jakub Kutílek - odbor hlavního architekta. Zcela vpravo je Jakub Rybka ze společnosti Homeport. Pardubice Pardubice Pardubice Hradec Králové Hradec Králové Uherské Hradiště Uherské Hradiště Ostrava Ostrava Ostrava Jihlava
TZ Asociace měst pro cyklisty, 02.05.2014
Do vaší knihovny
Blogy

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 56 dnes v 15:57
Jaké to bylo 158 dnes v 15:53
Technické rady Využití 3D tisku - 2 dnes v 14:25
Lehokola LontBent 2025 dnes v 13:14
NEcyklo VOLBY 2025 včera v 23:17
Vyjížďky, srazy, akce LontBent 2025 - druhý coffeeneuring včera v 22:44
NEcyklo Co vás zaujalo 288 včera v 21:06
Vyjížďky, srazy, akce Loučení se sezónou na Macoše včera v 20:03
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

223 cyklistů (8 přihlášených)

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych…
Fabulator | 07.10.2025