reklama

V Pardubicích volí pro každou pátou cestu jízdní kolo

Pardubice směle konkurují německým městům a v některých ohledech je dokonce překonají. Tuto skutečnost odhalil rozsáhlý průzkum dopravního chování, který dal Pardubičanům jedinečnou možnost porovnat se s našimi severními sousedy.

Pardubice pracují na podpoře cyklistické dopravy už řadu let.
Pardubice pracují na podpoře cyklistické dopravy už řadu let.
Foto: Tomáš Richter

Podle výsledků výzkumu absolvují obyvatelé 19 % cest na jízdním kole a 35 % pěšky – více než polovina cest je tedy s využitím vlastní síly. Dosahují tak srovnatelných výsledků s německými městy, jako jsou například Lipsko nebo Drážďany. „Lidé v Pardubicích mají v porovnání s našimi městy více osobních automobilů, přesto podíl cest s využitím aut je tu poměrně nízký,“ říká profesor Axel Ahrens z Technické univerzity v Drážďanech. Kolo je pro velkou část Pardubičanů jasnou volbou – téměř čtyři pětiny všech cest (77 %) jsou totiž kratší než 5 kilometrů. Podle autorů výzkumu mají Pardubice lepší výsledky než většina německých měst, která se už několik let snaží zkrotit prudký nárůst automobilové dopravy.

Podíl jednotlivých druhů dopravy na vnitřních cestách v Pardubicích
Infografika: cyklomesta.cz

Výzkumy jako je tento umožňují sledovat trendy a reakce obyvatel na provedené změny, a také srovnávat navzájem jednotlivá města. „To je něco, na čem lze stavět,“ komentuje to Axel Ahrens. Města v Německu provádí obdobné výzkumy podle stejné metodiky již od 70. let minulého století. Díky nim například víme, že od počátku 90. let se podíl cest na jízdním kole v Drážďanech ztrojnásobil na současných 20 %. Další z německých měst, Lipsko, za stejné období podíl cyklodopravy zdvojnásobilo na úroveň 18 %.

Jak rostl během let podíl cest na kole ve vybraných německých městech.
Infografika: cyklomesta.cz

Vysoký podíl cyklistů a pěších Pardubice zúročí i při plánovaných rekonstrukcích třídy několika hlavních ulic v centru. Začátkem března byla zahájena oprava třídy Míru a od dubna bude kraj rekonstruovat ulice 17. listopadu a Jana Palacha. „Na pěší a cyklisty se dopravní zácpy nevztahují. Lehce naleznou alternativní trasu,“ říká Vojtěch Jirsa z odboru hlavního architekta města a dodává: „Doufáme, že podíl cyklistů a pěších během uzavírek ještě vzroste a část lidí se rozhodne upřednostnit chůzi, MHD a kolo před automobilem.“ Podle měst tak pomohou nejen sobě, ale i jiným motoristům, kteří jet autem nutně potřebují.

Podíl jednotlivých druhů dopravy na cestách uvnitř města (srovnání Pardubic s německými městy)
Zdroj: cyklomesta.cz

Výzkum mimo jiné ukázal:

  • V Pardubicích je dvakrát více kol než osobních automobilů (420 automobilů vs. 893 kol na 1000 obyvatel)
  • Pardubice mají větší podíl tzv. „koalice zdravé dopravy“ (pěší + cyklo + veřejná doprava) než srovnatelná německá města
  • Obyvatelé Pardubic v průměru vykonají každý den 2,5 cesty
  • Největší podíl cest je z práce a do práce (29 %), následováno nákupy (25 %) a cestami za zábavou (24 %)

Fotogalerie

Pardubice pracují na podpoře cyklistické dopravy už řadu let. Podíl jednotlivých druhů dopravy na vnitřních cestách v Pardubicích. Jak rostl během let podíl cest na kole ve vybraných německých městech. Podíl jednotlivých druhů dopravy na cestách uvnitř města (srovnání Pardubic s německými městy)
TZ Asociace měst pro cyklisty, 06.03.2014
Do vaší knihovny
Blogy

Z Brna na Lago di Garda a kousek zpět

 ()
Po loňském úspěchu s cestou do Říma přemýšlíme s Radkem kam dál. Padají divoké návrhy ("Zbláznil jsi se? Tam se nejezdí ani autem, jak je to daleko!"), ale nakonec to Radek usadí tím, že "přeci jenom v té Itálii mají tak dobré kafe...", a co bych řekl na Lago di Garda? Vlastně proč ne. Nebyl jsem…
Monolema | 10.06.2025

Pobaltí 2023 - 2. část

 ()
...s mírným zpožděním... Z Litvy do Lotyšska Tuto cestu jsem si poprvé ani nepsala žádný deníček, ani nic nenamlouvala do diktafonu, takže vzpomínky teď trochu lovím v paměti. A ono to nějak jde. Ty cyklodovolené poskytnou vždycky tak silné zážitky, že si je dokážu vybavit i po letech. Jedenáct…
Peggy | 24.04.2025

Norsko 2024 aneb za tučňáky a pižmoni

 ()
Dovrefjell Dovrefjell je pohoří v jižním Norsku v krajích Møre a Romsdal, Trøndelag, Innlandet. Na severu je odděleno údolím Sunndalen od pohoří Trollheimen, na jihu je odděleno údolím Romsdalen od Reinheimenu. Východní část protíná norská páteřní silnice E6 (Drivdalen). Z východu je pohoří…
šíp | 23.04.2025

Slunce, smích a první letošní kilometry po Vltavské cyklostezce

 ()
Začátek dubna nám letos nadělil opravdu krásné počasí - modrá obloha, lehký vánek a příjemných 17 stupňů. Ideální čas konečně vytáhnout kolo a vyrazit ven. S kamarádkou jsme dlouho neváhaly – padla volba na úsek Vltavské cyklostezky, který jsme obě měly v hledáčku už delší dobu. Chtěly jsme si to…
Mirila | 21.04.2025

Atlas Mountain Race – marockými horami na kole

 ()
Poprvé jsem v zimě letěl s kolem do teplých krajin. Účastnil jsem se bikepacking závodu Atlas Mountain Race v Maroku. Únor je období, kdy je tam v pouštních oblastech pořád snesitelně, přesto je procento těch, kteří nedokončí, vcelku vysoké. Už cesta z letiště napovídala, že místní si s mnoha věcmi…
Fabulator | 11.03.2025

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Jako to bylo? - 155 dnes v 11:27
Cestování na kole ZNancy do Bordeaux dnes v 11:08
NEcyklo Ukrajina 53 dnes v 10:52
Hádanky 2025 dnes v 10:26
Lehokola LontBent 2025 včera v 20:05
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

190 cyklistů (5 přihlášených)

Z Brna na Lago di Garda a kousek zpět

Po loňském úspěchu s cestou do Říma přemýšlíme s Radkem kam dál. Padají divoké návrhy ("Zbláznil jsi se? Tam…
Monolema | 10.06.2025

Pobaltí 2023 - 2. část

...s mírným zpožděním... Z Litvy do Lotyšska Tuto cestu jsem si poprvé ani nepsala žádný deníček, ani nic…
Peggy | 24.04.2025

Norsko 2024 aneb za tučňáky a pižmoni

Dovrefjell Dovrefjell je pohoří v jižním Norsku v krajích Møre a Romsdal, Trøndelag, Innlandet. Na severu je…
šíp | 23.04.2025