V Pardubicích volí pro každou pátou cestu jízdní kolo

Pardubice směle konkurují německým městům a v některých ohledech je dokonce překonají. Tuto skutečnost odhalil rozsáhlý průzkum dopravního chování, který dal Pardubičanům jedinečnou možnost porovnat se s našimi severními sousedy.

Pardubice pracují na podpoře cyklistické dopravy už řadu let.
Foto: Tomáš Richter

Podle výsledků výzkumu absolvují obyvatelé 19 % cest na jízdním kole a 35 % pěšky – více než polovina cest je tedy s využitím vlastní síly. Dosahují tak srovnatelných výsledků s německými městy, jako jsou například Lipsko nebo Drážďany. „Lidé v Pardubicích mají v porovnání s našimi městy více osobních automobilů, přesto podíl cest s využitím aut je tu poměrně nízký,“ říká profesor Axel Ahrens z Technické univerzity v Drážďanech. Kolo je pro velkou část Pardubičanů jasnou volbou – téměř čtyři pětiny všech cest (77 %) jsou totiž kratší než 5 kilometrů. Podle autorů výzkumu mají Pardubice lepší výsledky než většina německých měst, která se už několik let snaží zkrotit prudký nárůst automobilové dopravy.

Podíl jednotlivých druhů dopravy na vnitřních cestách v Pardubicích
Infografika: cyklomesta.cz

Výzkumy jako je tento umožňují sledovat trendy a reakce obyvatel na provedené změny, a také srovnávat navzájem jednotlivá města. „To je něco, na čem lze stavět,“ komentuje to Axel Ahrens. Města v Německu provádí obdobné výzkumy podle stejné metodiky již od 70. let minulého století. Díky nim například víme, že od počátku 90. let se podíl cest na jízdním kole v Drážďanech ztrojnásobil na současných 20 %. Další z německých měst, Lipsko, za stejné období podíl cyklodopravy zdvojnásobilo na úroveň 18 %.

Jak rostl během let podíl cest na kole ve vybraných německých městech.

Vysoký podíl cyklistů a pěších Pardubice zúročí i při plánovaných rekonstrukcích třídy několika hlavních ulic v centru. Začátkem března byla zahájena oprava třídy Míru a od dubna bude kraj rekonstruovat ulice 17. listopadu a Jana Palacha. „Na pěší a cyklisty se dopravní zácpy nevztahují. Lehce naleznou alternativní trasu,“ říká Vojtěch Jirsa z odboru hlavního architekta města a dodává: „Doufáme, že podíl cyklistů a pěších během uzavírek ještě vzroste a část lidí se rozhodne upřednostnit chůzi, MHD a kolo před automobilem.“ Podle měst tak pomohou nejen sobě, ale i jiným motoristům, kteří jet autem nutně potřebují.

Zdroj: cyklomesta.cz

Výzkum mimo jiné ukázal:

• V Pardubicích je dvakrát více kol než osobních automobilů (420 automobilů vs. 893 kol na 1000 obyvatel)
  • Pardubice mají větší podíl tzv. „koalice zdravé dopravy“ (pěší + cyklo + veřejná doprava) než srovnatelná německá města
  • Obyvatelé Pardubic v průměru vykonají každý den 2,5 cesty
  • Největší podíl cest je z práce a do práce (29 %), následováno nákupy (25 %) a cestami za zábavou (24 %)

Pardubice pracují na podpoře cyklistické dopravy už řadu let. Podíl jednotlivých druhů dopravy na vnitřních cestách v Pardubicích. Jak rostl během let podíl cest na kole ve vybraných německých městech. Podíl jednotlivých druhů dopravy na cestách uvnitř města (srovnání Pardubic s německými městy)
TZ Asociace měst pro cyklisty, 06.03.2014

Každý kopec má své … NEJ - 2. vydání

Milan Silný
Druhé vydání úspěšné knihy, která byla oceněna v mezinárodní soutěži TOURMAP.
Celkem 54 vrcholů Čech, Moravy a Slezska soustřeďuje tento první díl trilogie, kterou je možno považovat za netradičního cykloturistického…

Rozhlednovým rájem 2019

Jiří Štekl
61 renovovaných, nových a ještě novějších rozhleden České republiky
Vzhůru na rozhledny – na kole, pěšky, vlakem, autem i lanovkou V další naší rozhlednové knize jsou představeny nové a krásné rozhledny…

Dámská 2021, aneb suchou nohou mezi mraky 15.7. až 18.7. 2021

čtvrtek 15. 7., společně najeto 60 km, 228 m Plány pro letošní Dámskou byly skromné, vlastně ani hranice jsme překročit nechtěly. Po loňské cestě podle Mže jsme opět plánovaly řeku nebo možná i řeky dvě. Ploučnici a kousek Kamenice, jenže Covid zase rozhodoval za nás, dlouho se nevědělo, kdy a za…
HMS | 27.07.2021

Kyjovské údolí

Když jsem se vracel z projížďky na kole, tak u zmrzliny jsem potkal kamarády z dětství (dvojčata). Jezdí taky na kolech a slovo dalo slovo a tak, jak to mezi cyklisty bývá, už jsme se chlubili, co vše jsme na kolech objeli. Doporučili mi Kyjovské údolí. Je to u Krásné Lípy ve Šluknovském výběžku.…
vlakr | 17.07.2021

Jak jsem se poprvé toulal Šumavou

Už odmalička jsem prahnul po dobrodružství v přírodě. Později jsem našel velké zalíbení v cyklistice a sem tam v nějakém tom amatérském závodě. A právě kombinace těchto tří elementů vyvolala velikou touhu alespoň si vyzkoušet jeden z těch extrémních bikepackingových závodů, které se jedou bez…
JohnyB | 14.07.2021

Kavkaz s dětmi - část 11.

K moři a do Batumi - kruh se uzavřel Poslední večer ještě v horách jsme se utábořili na začátku přehrady na řece Inguri. Jen co jsme postavili stany, přišla silná bouřka. Nebála jsem se, kolem nás se stále ještě tyčily dvoutisícové hory, ale ta buřina byla frontální a přinesla ochlazení a deště na…
Peggy | 26.06.2021

Kavkaz s dětmi - část 10.

Průsmyk Zagari (2623 m) - Ušguli - Mestie Ráno uprostřed hor nás přivítalo sluncem, oblaky a takovým tím těžkým hutným vzduchem, jaký bývá v období bouřek. Hned po snídani jsme pokračovali ve stoupání. Zbývalo nám posledních 700 výškových metrů. Po cestě, která byla samý šutr, a po které se jet, až…