reklama

Které město u nás je nejpřátelštější k cyklistům?

Vybrat to nejlepší „cykloměsto“ má pomoci soutěž nazvaná Hlavní město cyklistů. Třináctičlenná odborná porota v ní bude posuzovat nejen stav infrastruktury nebo počet cyklistů v ulicích, ale také kvalitu připravených strategií a spolupráci klíčových hráčů, kteří mají vliv na dopravní politiku města.

Velkou popularitu si jízdní kolo získalo v dánské metropoli Kodaň, která začala na opatřeních pracovat už v 70. letech minulého století.
Velkou popularitu si jízdní kolo získalo v dánské metropoli Kodaň, která začala na opatřeních pracovat už v 70. letech minulého století.
Foto: Květoslav Syrový

„Soutěž trvá až do konce března, kdy se lze přihlásit prostřednictvím formuláře na www.cyklomesta­.cz,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek, který společně s dvanácti dalšími porotci bude vybírat „Hlavní město cyklistů ČR roku 2014“. Jednotlivá města budou hodnocena nejen podle počtu cyklistů v ulicích nebo dopravní infrastruktury. O vítězi rozhodne celková kvalita procyklistické politiky města, znalost dopravního chování, konkrétní infrastruktura a úroveň probíhajících kampaní.

Cyklisté v ulicích Pardubic
Pardubice patří k vyhlášeným cykloměstům, jejich obyvatelé na kole absolvují 18 % všech cest. Přesto i zde na mnoha místech chybí vhodná infrastruktura. Foto: Vojtěch Jirsa

„Soutěž hodnotí cyklodopravní klima v jednotlivých městech, a to jak z pohledu dlouhodobých strategií rozvoje cyklodopravy a integrovaného plánování, tak i z pohledu konkrétních opatření zaměřených na podporu a rozvoj cyklodopravy,“ říká o podmínkách soutěže Jaroslav Martinek. Vítěze určí porota, v níž usednou zástupci Centra dopravního výzkumu, odborníků na dopravu a bezpečnost a zástupci státních organizací (ministerstva, Státní zdravotní ústav, Státní fond dopravní infrastruktury) či profesních sdružení (Asociace výrobců a dovozců jízdních kol a velomateriálu – AVDK). Soutěže se může zúčastnit kterékoli město v ČR, stačí pouze vyplnit internetovou přihlášku. Slavnostní vyhodnocení soutěže proběhne koncem dubna v Praze. „Přestože pro vítěze jsou připraveny i věcné ceny, hlavním přínosem soutěže bude pro města vědomí, jak na tom s podporou cyklodopravy jsou a také možnost srovnat se s ostatními českými městy,“ komentuje cíl soutěže Jaroslav Martinek. Zúčastnit se tak mohou i města, kde jízda na kole nemá velkou tradici a která stojí v podpoře cyklodopravy na pomyslné startovní čáře.

Nábřeží Maxipsa Fíka v Kadani
Nábřeží Maxipsa Fíka v Kadani dominuje lávka pro cyklisty, která šplhá vzhůru po skalním masivu. Foto: archiv města Kadaň

Zdařilé počiny nebo dopravní řešení pomůže najít souběžně probíhající Cena Víta Brandy. Soutěž ocení mimořádné realizace, které vznikly v poslední době a které svým řešením obohatily veřejný prostor. Nominace do této soutěže může podat kdokoli, ať už je to město, investor, autor návrhu nebo zástupce veřejnosti. Architekt Vít Branda, jehož jméno soutěž nese, byl spoluautorem Nábřeží Maxipsa Fíka v Kadani. Jeho řešení lávky kopírující skalní masiv je v českých podmínkách výjimečné a bylo nominováno mezi nejlepší evropské stavby posledních dvou let.

Podrobné informace o soutěži jsou k dispozici na www.cyklomesta­.cz.

Fotogalerie

Velkou popularitu si jízdní kolo získalo v dánské metropoli Kodaň, která začala na opatřeních pracovat už v 70. letech minulého století. Pardubice patří k vyhlášeným cykloměstům, jejich obyvatelé na kole absolvují 18 % všech cest. Přesto i zde na mnoha místech chybí vhodná infrastruktura. Nábřeží Maxipsa Fíka v Kadani dominuje lávka pro cyklisty, která šplhá vzhůru po skalním masivu.
TZ Asociace měst pro cyklisty, 10.02.2014
Blogy

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

O čem se mluví:

Cestování na kole A znovu na jih před minutou
NEcyklo Ukrajina 56 dnes v 13:47
Jaké to bylo 158 dnes v 13:46
Lehokola LontBent 2025 dnes v 13:33
Cestování na kole Připojení kárky dnes v 12:52
NEcyklo VOLBY 2025 dnes v 11:44
Technické rady Využití 3D tisku - 2 včera v 22:27
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

206 cyklistů (9 přihlášených)

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych…
Fabulator | 07.10.2025