reklama

Velký test elektrokol – A2B Hybrid

Masivní městský suverén se svým zařazením pohybuje na rozhraní mezi elektrokolem a elektromopedem. Síla elektromotoru a rychlost ho ještě řadí mezi elektrokola, tento výkonný německý pracant je skvělým pomocníkem do kopcovitého města.

Foto: Jiří Juřík

Suverén do města

Jízdní kola určená primárně pro jízdu po městských aglomeracích mají svá specifika, která jsou dána jejich využitím v poněkud odlišných podmínkách, než v jakých jezdí jejich sportovní sourozenci. Jedná se hlavně o geometrii, výbavu, technické parametry. A právě takové je další testované elektrokolo s dlouhým jménem Ultramotor A2B Hybrid.

První dojem

Je to divné kolo nebo divný moped? To je asi první otázka, která vás při spatření tohoto elektrokola napadne. Odpověď může být šalamounská: je to elektrokolo těsně pod hranicí elektromopedu. Na A2B je vše masivní, ovšem oprávněně. Začněme rámem, který se značně liší od běžných cyklistických rámů a jeho stavba je striktně podřízena určení kola pro jízdu ve městě. Rám bez horní rámové trubky připomíná dámská kola a umožňuje tak pohodlné nastupování i v civilním oblečení. Zdvojená zadní stavba pak spolehlivě udrží jak hmotnost jezdce, ale především velkého akumulátoru na zadním nosiči a nepřehlédnutelného elektromotoru v zadním kole. Masivní je rovněž kabeláž, tedy její omotávky, které ukrývají jak elektrické vedení, tak běžné bovdeny od brzd a řazení. K robustnímu dojmu A2B přispívají 26" kola s takřka balonovými dvoupalcovými plášti, krytými poctivými blatníky.

Celkový dojem testovaného kola podtrhoval černý lak (kolo je rovněž nabízeno v čistě bílém provedení či perleťově modré) bez jakýchkoliv designérských fines. Celek pak jako by říkal: „Bacha na mne, tady jsem doma já.“

Startujeme

Máte-li zájem si sami vyzkoušet jednotlivá testovaná elektrokola, můžete si je zapůjčit v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
poradce@pre.cz

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

Po usednutí na A2B zjistíte, že se kolo „houpe“, tedy že je jakoby celé odpružené. Přední, odpružené vidlice si všimnete hned, ale odpružená sedlovka je mnohem nenápadnější, stejně nenápadný je bohužel i její několikacenti­metrový zdvih, který spíš než pružení zajišťuje měkčení, a to ještě jen u jezdců od určité hmotnosti výše. O další změkčení posedu a jízdy se stará pohodlné sedlo a již zmiňované dvoupalcové pláště. Celek pak vyrovná většinu nerovností, které vám jízda po městě nabízí.

K přesnému doladění posedu je určen nastavitelný představec. Bohužel jinak vhodná odpružená sedlovka ubírá několik centimetrů při zasunutí. Právě tato skutečnost může být pro jezdce s menším vzrůstem nepřekonatelným problémem, protože A2B je poměrně velkým strojem, který je navíc vyráběn pouze v jediné velikosti.

Elektrická část A2B je umístěna v zadní části kola a pracuje jako klasický pedelec, tedy elektrická asistence se aktivuje pouze při šlapání do pedálů. K ovládání je určen poněkud netypický ovladač s LCD ukazatelem a dotykovým ovládáním, které je poměrně citlivé, což může způsobovat určité problémy v celoprstových rukavicích. K dispozici jsou pouze tři tlačítka: MODE ovládá intenzitu elektro asistence, ta je  možná pouze ve třech úrovních, k tomu lze ještě zkombinovat sedm koleček vzadu. Druhé dotykové tlačítko „I“ přepíná informace na displeji. Poslední tlačítko pak svým logem jasně napovídá, že ovládá osvětlení. Mimochodem LCD se automaticky modře podsvítí, pokud se okolo vás setmí. Neobvyklé, nicméně příjemné je také uchycení jednotky na jakémsi kulovém kloubu.

Dobíjení

Při dobíjení se akumulátor z A2B nevyjímá. Nabíječka se připojuje přes konektor, který je umístěn v zadním čele akumulátoru a je vhodně chráněn krytkou. V těsné blízkosti konektoru je prosvětlené tlačítko vypínače napájení. Při zkušebním nabíjení akumulátoru, po jeho úplném vyčerpání, došlo k jeho nabití do takřka maxima zhruba již po tři a půl hodinách.

Další výbava

Jak již bylo řečeno, kolo je vzhledem ke svému předurčení do města velice dobře vybaveno. Zkrátka má snad vše, co má citybike mít: pořádné blatníky, stojánek, přední i zadní osvětlení, odrazky, kryt převodníku, zvonek. Zastavme se podrobněji u nosiče. Kolo A2B využívá zadní nosič především jako držák na masivní akumulátor. Malá „ohrádka“ nahoře, která by měla být nosičem, je v praxi takřka nepoužitelná, protože těšně k akumulátoru doléhá a ten ji navíc stranově přesahuje. Na nosič tak nelze vlastně nic připevnit, kromě originálního příslušenství.

Osazení kola je v nižších kategoriích. Přehazovačka je sedmirychlostní SRAM 3.0, ze stejné sady je i otočné řazení. Brzdy jsou Avid, diskové, mechanické a pracují průměrně, což je u tohoto poněkud těžšího stroje málo. Za pozornost stojí samotné brzdové páčky. Pravá páčka, ovládající zadní brzdu, je vybavena čidlem, které při brzdění odpojuje elektromotor. Levá páčka toto nemá, můžete tedy současně brzdit a týrat elektromotor.

Pocit z jízdy

Pocity z jízdy na A2B lze rozdělit na dvě skupiny: jednak na využití a práci elektroasistence a potom na vlastní ovladatelnost kola. Již velikost, tedy průměr elektromotoru, který je vpleten v zadním kole, upozorňuje, že půjde o pracanta. Sice mu zlomek sekundy trvá, než mu dojde, že má zabrat, ale pak se do toho pustí a nastane razantní zrychlení, které oceníte zvláště v křižovatkách. Síla motoru se projevuje i ve stoupáních, kde nepolevuje. Čidla hlídající asistenci a vaše šlapání jsou zřejmě velmi citlivá, protože kolo chvilku jede samo, i když přestanete šlapat. Rovněž nečekané je dávkování asistence v jakýchsi impulzech, kdy je kolo „popostrkováno“ a jízda není zcela plynulá. Nicméně, pokud si zvyknete, je jízda velmi svižná. Poněkud delikátní jev nastane v okamžiku záběru motoru, kdy se do řidítek, ale především do sedla, a tím i do intimních partií, začnou přenášet citelné vibrace z elektromotoru …

Samotné ovládání A2B je dáno jeho mohutností, ale především umístěním všech hmot nad zadní kolo. Prostě máte stále pocit, že jedete „na těžko“, tedy s plnými brašnami. Zadní kolo se tak poněkud loudá oproti přednímu, které se naopak ovládá velmi snadno. Vše tak odpovídá primárnímu určení kola pro jízdu v městském provozu, žádné terénní dovádění se konat asi nebude.

K ovládání patří i kvalita pedálů, která bohužel není vysoká, protože poměrně hladké pedály kloužou.

Dojezd

Hodnotit dojezd každého elektrokola je věc značně relativní a ošemetná, protože do tohoto měření vstupuje velká řada vnějších faktorů. V případě A2B se hmotnost jezdců pohybovala až do 100 kg. Využití asistence jsme měli nastaveno na maximum, abychom si užili co nejvíce schopností elektromotoru. Dojezd se tak pohyboval okolo 40 km. Na standardní trati vedoucí hlanvě po rovině a s nízkou asistencí se dojezd prodloužil až na 73 km. Nicméně, na svižné a pohodlné popojíždění po městě těch 40 km je dostačující.

Celkový dojem

Při hodnocení elektrokola A2B nezbývá než zopakovat, že tento pozoruhodný stroj je určen především pro jízdu po městě, tedy po zpevněných komunikacích, kde spolehlivě vyžehlí drobné nerovnosti jako jsou dlažební kostky, koleje, kanály apod. V městském prostředí rovněž všem ukážete, jak rychle se dostanete z křižovatky, když z elektromotoru dostanete maximum. Samozřejmě s A2B můžete směle vyrazit i na výlet mimo město, ale to jen po silničkách a kvalitních cestách.

  • razantní zátah motoru
  • kompletní vybavení(blatníky, osvětlení atd.)
  • pohodlný posed a nastupování
  • solidní pružení: kombinace plášťů + přední vidlice + částečně i odpružené sedlovky
  • potíže s převážením zavazadel (nefunkční nosič)
  • obtížnější manipulace s kolem, které není kde chytit + těžký zadek
  • nedokonalá plynulost jízdy a vibrace z motoru

 

Technická specifikace

Název: A2B Hybrid
Modelový rok: 2010
Typ: městské
Velikost rámu: 21"
Velikosti ráfků: 26"
Dojezd uváděný výrobcem: Až 70 km
Elektromotor: v zadním náboji BLDC 500 W / 250 W
Baterie: Lithium-Ion Sanyo 36V / 9,4 Ah (338 Wh)
Uváděná hmotnost: 29,1 kg (včetně baterie)
Z toho hmotnost baterie: 5,4 kg
Nosnost: 135 kg
Orientační cena: 40 000 Kč s DPH
Dojezd – kopcovitý terén: 40 km
Dojezd – po rovině: 73 km

Přečtěte si také:

Fotogalerie

redakce NaKole.cz, 01.07.2013
Blogy

RUNDREISE 2018: Donau - Enns - SALZA - Mariazell - Walster - Traisen - Donau

 ()
Salza se mi zalíbila v r. 2010, když jsme na jejím břehu tábořili v kempu Weiberlauf, do něhož jsme odbočili z Ennské cyklostezky.Je to horská řeka v rakouském Štýrsku s udávanou délkou toku 88 km, pramenem severovýchodně od obce Ulreichsberg blízko Traisentalradweg, ústím do Enns u Grossreifling…
Quatsch | 17.05.2018

Jak jsem doma vyřešil ukládání kol

 ()
Nejsem si jistý, zda sem tohle téma úplně patří, ale pro mě to v posledních týdnech bylo celkem aktuální, tak jsem se rozhodl o tom něco napsat. Třeba to někomu poradí, pomůže a třeba se i já dozvím něco novýho od vás :-) Měl jsem klasický problém – nechtěl jsem, aby kola překážela, ale zároveň…
StanaPavlicek | 01.05.2018

Město na kole - co mě štve a z čeho mám radost

 ()
Pocházím z menšího města a většinu roku jezdím na kole do práce a z práce. Je to cca 13 kilometrů jedním směrem, takže tak akorát pro ranní rozcvičku a naopak protažení po práci (kdo sedí v práci za počítačem, určitě chápe). Musím říct, že jsem zjistil, že mi právě jízda na kole dává dobrý pocit…
StanaPavlicek | 23.03.2018

Radoušovo bloudění

 ()
Stromy holé, půda zmrzlá, lesy tiché a mezi jejich kmeny se bělaly zbytky sněhu. Cyklistická sezona v nedohlednu a přitom já měl už takovou chuť vyrazit na nějaký závod. Sedl jsem tedy k počítači a ponořil se do hlubin internetu. A tu jsem ho objevil! Rudoušovo bloudění - zimní orientační závod.…
JohnyB | 16.03.2018

Moje příprava na novou cyklo sezónu

 ()
Tak to vypadá, že zima konečně končí, začíná jaro a s ním přichází nová cyklistická sezóna. Těšíte se jako já? A máte už své kolo připraveno? Jsem ten typ cyklisty, který jezdí na kole až do začátku zimy, ale na konci sezóny si už kolo nepřipravím na jaro. Prostě ho umyju, doma zaparkuju a seřízení…
StanaPavlicek | 13.03.2018

O čem se mluví:

S dětmi na kole dětská sedačka v kombinaci s vozíkem včera v 23:42
Ostatní – cyklo Praha - Prčice 2018 včera v 23:15
Lehokola Nastavení posezu včera v 22:36
Cestování na kole Praha - Amsterdam včera v 21:53
Technické rady Ghost eshop s náhradními díly na kolo včera v 21:45
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska? 73 včera v 21:30
Komentáře k blogu GT - opět prasklý rám včera v 21:07
Elektrokola Omezení rychlosti na kolech Lectron včera v 20:56
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

177 cyklistů (2 přihlášení)

RUNDREISE 2018: Donau - Enns - SALZA - Mariazell - Walster - Traisen - Donau

Salza se mi zalíbila v r. 2010, když jsme na jejím břehu tábořili v kempu Weiberlauf, do něhož jsme odbočili…
Quatsch | 17.05.2018

Jak jsem doma vyřešil ukládání kol

Nejsem si jistý, zda sem tohle téma úplně patří, ale pro mě to v posledních týdnech bylo celkem aktuální, tak…
StanaPavlicek | 01.05.2018

Město na kole - co mě štve a z čeho mám radost

Pocházím z menšího města a většinu roku jezdím na kole do práce a z práce. Je to cca 13 kilometrů jedním…
StanaPavlicek | 23.03.2018