reklama

Česká vláda schválila novou Cyklostrategii

Po dvou letech jednání a příprav má Česká republika novou strategii, která bude určovat rozvoj cyklodopravy v následujících sedmi letech. Rovnoprávné postavení cyklistů, bezpečnější cesty, změna legislativy a více kilometrů ujetých v rámci běžného každodenního používání jízdního kola – to jsou hlavní směry, které by měla sledovat ČR v následujících letech, pokud jde o cyklistiku.

Na prostor pro cyklisty se zapomíná – například při uzavření frekventované cyklotrasy (Praha).
Na prostor pro cyklisty se zapomíná – například při uzavření frekventované cyklotrasy (Praha).
Foto: Jitka Vrtalová

 „Cyklistická doprava je nejen zdravější, ale ve městě mnohdy i rychlejší a praktičtější, než jízda autem. Důležité ale je, aby se cyklisté mohli po městě pohybovat bezpečně," řekl k tomu ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Cílem dokumentu navrženého ministerstvem dopravy je zvýšit podíl cyklistů na našich silnicích celkově o 10 % a ve městech až o 25 % a do roku 2020 snížit počet jejich úmrtí na silnicích na polovinu.

Potřebuje naše země strategii?

Na první pohled má naše země všechno – hustou síť značených cyklotras, dobré mapové podklady, vlaky, které převážejí kola, cyklokoordinátory prakticky ve všech větších městech. Nabízí se otázka: K čemu vlastně potřebujeme národní cyklostrategii?

Samotná cyklostrategie je jen přehled cílů a mapa cest, jak se k nim dostat. Hlavní cíle a příslušná opatření lze shrnout do více než třech desítek bodů v celkem čtyřech hlavních cílových oblastech. Nejde přitom jen o velké investiční záměry, které vytahají další peníze ze státní pokladny. Paradoxně jen málo z požadovaných opatření znamená dodatečné náklady. Většinou jde o to, jak vhodnou úpravou stávajících předpisů a zákonných norem ušetřit náklady při budování cyklistické infrastruktury či zajistit větší bezpečnost cyklistů v dopravním provozu.

I když máme prakticky vše, včetně obrovského počtu cykloturistů (na kolo usedá v sezóně okolo poloviny všech dospělých obyvatel), kolo jako běžný dopravní prostředek se setkává s mnoha překážkami. Lidé, kteří chtějí dojíždět do práce nebo do školy na kole, nemají k dispozici bezpečné parkování, setkávají se s administrativními nepříjemnostmi a riskantním úsekům na trasách. Některé z absurdit jsou zřejmé z následujících fotografií:

Cyklostezka na chodníku
Slézat z kola po deseti metrech? Důsledné dodržování předpisů vede k absurditám…

Přechod na cyklostezce
Podle zákona by na tomto místě měli cyklisté sesednout a kolo přes přechod převést.

Cyklostrategie navrhuje upravit právní předpisy tak, aby řešení některých situací bylo jednodušší a tedy i levnější, tedy tak aby bylo možné budovat dopravní infrastrukturu pro souvislou, bezpečnou a konkurenceschopnou cestu na kole.

Někdy to vypadá až směšně – roky jednání úředníků i politiků, spousta přestřižených pásek, cyklisté přitom stále klopýtají přes obrubníky, bojují o život na cestách mezi automobily a kličkují po chodnících na hraně zákona. Další strategický materiál může v tomto kontextu vypadat jako další z úřednických výmyslů. Cyklostrategie 2013 se může stát jen dalším papírem „do šuplíku". Pokud se ale podaří naplnit jej spoluprací měst, krajů a nevládních organizací, může se stát startem výrazného posunu, který už brzy pocítí i samotní příznivci dvou kol.

Další odkazy:

Jitka Vrtalová, 24.05.2013
Do vaší knihovny
Blogy

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 288 před 17 minutami
Ostatní – cyklo Vzhůru na Klínovec včera v 23:55
NEcyklo Ukrajina 57 včera v 21:55
Jaké to bylo 158 včera v 21:37
Lehokola Setkání lehokol 2023 - 2027 včera v 19:42
Cestování na kole Opět přes Aply na kole, tentokrát Bergamo-Innsbruck včera v 18:50
Lehokola LontBent 2025 včera v 13:05
NEcyklo Nejlepší vtip 56. včera v 12:28
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

424 cyklistů (5 přihlášených)

Slovinsko na kole - 3. část - moře

Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025