reklama

Česká vláda schválila novou Cyklostrategii

Po dvou letech jednání a příprav má Česká republika novou strategii, která bude určovat rozvoj cyklodopravy v následujících sedmi letech. Rovnoprávné postavení cyklistů, bezpečnější cesty, změna legislativy a více kilometrů ujetých v rámci běžného každodenního používání jízdního kola – to jsou hlavní směry, které by měla sledovat ČR v následujících letech, pokud jde o cyklistiku.

Na prostor pro cyklisty se zapomíná – například při uzavření frekventované cyklotrasy (Praha).
Na prostor pro cyklisty se zapomíná – například při uzavření frekventované cyklotrasy (Praha).
Foto: Jitka Vrtalová

 „Cyklistická doprava je nejen zdravější, ale ve městě mnohdy i rychlejší a praktičtější, než jízda autem. Důležité ale je, aby se cyklisté mohli po městě pohybovat bezpečně," řekl k tomu ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Cílem dokumentu navrženého ministerstvem dopravy je zvýšit podíl cyklistů na našich silnicích celkově o 10 % a ve městech až o 25 % a do roku 2020 snížit počet jejich úmrtí na silnicích na polovinu.

Potřebuje naše země strategii?

Na první pohled má naše země všechno – hustou síť značených cyklotras, dobré mapové podklady, vlaky, které převážejí kola, cyklokoordinátory prakticky ve všech větších městech. Nabízí se otázka: K čemu vlastně potřebujeme národní cyklostrategii?

Samotná cyklostrategie je jen přehled cílů a mapa cest, jak se k nim dostat. Hlavní cíle a příslušná opatření lze shrnout do více než třech desítek bodů v celkem čtyřech hlavních cílových oblastech. Nejde přitom jen o velké investiční záměry, které vytahají další peníze ze státní pokladny. Paradoxně jen málo z požadovaných opatření znamená dodatečné náklady. Většinou jde o to, jak vhodnou úpravou stávajících předpisů a zákonných norem ušetřit náklady při budování cyklistické infrastruktury či zajistit větší bezpečnost cyklistů v dopravním provozu.

I když máme prakticky vše, včetně obrovského počtu cykloturistů (na kolo usedá v sezóně okolo poloviny všech dospělých obyvatel), kolo jako běžný dopravní prostředek se setkává s mnoha překážkami. Lidé, kteří chtějí dojíždět do práce nebo do školy na kole, nemají k dispozici bezpečné parkování, setkávají se s administrativními nepříjemnostmi a riskantním úsekům na trasách. Některé z absurdit jsou zřejmé z následujících fotografií:

Cyklostezka na chodníku
Slézat z kola po deseti metrech? Důsledné dodržování předpisů vede k absurditám…

Přechod na cyklostezce
Podle zákona by na tomto místě měli cyklisté sesednout a kolo přes přechod převést.

Cyklostrategie navrhuje upravit právní předpisy tak, aby řešení některých situací bylo jednodušší a tedy i levnější, tedy tak aby bylo možné budovat dopravní infrastrukturu pro souvislou, bezpečnou a konkurenceschopnou cestu na kole.

Někdy to vypadá až směšně – roky jednání úředníků i politiků, spousta přestřižených pásek, cyklisté přitom stále klopýtají přes obrubníky, bojují o život na cestách mezi automobily a kličkují po chodnících na hraně zákona. Další strategický materiál může v tomto kontextu vypadat jako další z úřednických výmyslů. Cyklostrategie 2013 se může stát jen dalším papírem „do šuplíku". Pokud se ale podaří naplnit jej spoluprací měst, krajů a nevládních organizací, může se stát startem výrazného posunu, který už brzy pocítí i samotní příznivci dvou kol.

Další odkazy:

Jitka Vrtalová, 24.05.2013
Do vaší knihovny
Blogy

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

Pobaltí 2023 - 3. část

 ()
Z Lotyšska do Estonska Později v Lotyšsku se vzdálenosti mezi „něčím" ještě víc protáhly. Z pauz po 15-20 kilometrech se stávalo i 30, protože nebylo kde a hlavně proč zastavovat. Díky tomu se po několik dní ale povedlo tu naši vysněnou stovku překonat a mně vzrůstala naděje, že cestu zvládneme…
Peggy | 11.09.2025

WISLA - proti proudu

 ()
...Teplota na místě, kde byl, klesla zatím na -47 stupňů. Tu noc, v době, která uplynula mezi Junovým příjezdem a odjezdem, jsem se rozhodl. Předsunutou základnu musí nevyhnutelně obsadit pouze jediný člověk... ...Alternativu dvoučlenné posádky jsem zamítl... ...A protože jsem si tohle všechno…
Monolema | 29.07.2025

Dámská 2025 VVO

 ()
pramen Vltavy - Vydra - Otava - Písek - Příbram - Praha 11. 7. až 14. 7. 2025 Druhá desítka Dámských opravdu nezačala nejšťastněji, sledujeme počasí, po tropických vedrech má být zrovna tento víkend deštivo a chladno. Radka balí už ve středu já až ve čtvrtek, Lenka se ujišťuje, že jedeme opravdu až…
HMS | 25.07.2025

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Co vás zaujalo 287 včera v 23:07
NEcyklo Nejlepší vtip 56. včera v 23:02
Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, nebo potěšilo 196 včera v 23:00
NEcyklo Ukrajina 56 včera v 20:43
Lehokola Homebuilders lehokol 16 včera v 19:50
NEcyklo Covid 24 včera v 16:57
Cestování na kole La musica nel gioco influenza il tuo umore? včera v 11:17
Vyjížďky, srazy, akce Podzimní sraz 2025 - Strážnice včera v 00:16
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

197 cyklistů (2 přihlášení)

Pobaltí 2023 - 5. část

Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a…
Peggy | 13.09.2025

Pobaltí 2023 - 3. část

Z Lotyšska do Estonska Později v Lotyšsku se vzdálenosti mezi „něčím" ještě víc protáhly. Z pauz po 15-20…
Peggy | 11.09.2025