Cyklistům zima ve Vídni nevadí

Do slavné metropole našich sousedů, Vídně, jsem na konci února odjel ze zcela jiných důvodů, než bylo sbírání podkladů pro následující článek. Nicméně za ten necelý týden, kdy se lámala zima s jarem, jsem nasbíral něco poznatků, o které se chci s vámi podělit.

Taková běžná zimní cyklistka vídeňská.
Foto: Lahar

Když jsem přijel do populárního města na Dunaji, bylo na obloze šedivo a tutéž barvu měly i hromady starého sněhu na zemi. Právě tyto až přes metr vysoké kopce pomalu roztávající bílé zimní nadílky byly jedním z impulsů napsat tento text. Ve Vídni, stejně jako v Praze, se od sněhu odklízí ulice a chodníky, ale ve městě s rytmem valčíku  navíc i cyklostezky a cyklopruhy, což se v naší metropoli neděje. Prostě na zimní údržbu pražská Technická správa komunikací prý nemá peníze…  Ačkoliv se teplota pohybovala v těsném sousedství nuly a cesty byla mokré od tajícího sněhu, ulice Vídně brázdily stovky zcela obyčejných cyklistů. Žádní ortodoxní sportovci.

V čem jsou rozdíly

Proč v zimě v Praze napočítáte cyklisty na prstech jedné ruky, ale v sousední Vídni vám nebude stačit ani elektronický sčot? Jednu odpověď jsem již výše naznačil. Ve Vídni se i v zimě komunikace pro cyklisty prostě udržují a tudíž se po nich dá jezdit. Dalším argumentem může být i rovinatý terén rakouské metropole oproti našemu hlavnímu městu. Nicméně pokud se budeme bavit o centru, obě města jsou v zásadě srovnatelná, oběma protéká řeka, od které vybíhá řada širokých bulvárů a podél ní jsou zklidněná nábřeží. Zdánlivě ideální podmínky pro cyklisty. Bohužel, tuto šanci naplno využili pouze ve Vídni.

Vídeňské cyklostezky v zimě
Uklizené vídeňské cyklostezky, Foto: Lahar

Popravdě nutno uznat, vídeňské ulice jsou o poznání širší než třeba naše Národní třída, a tak se vedle sebe vejde nejen několik jízdních pruhů pro auta, koleje pro tramvaje, aleje, chodníky, ale i ony cyklopruhy či stezky. Rozdíl mezi oběma městy je dán i historicky, neboť Vídeň postrádá stísněné gotické jádro, kde se cyklistická opatření opravdu těžce prosazují.

Rozdíly v lidech

Předchozí odstavec naznačuje urbanistické rozdíly mezi Prahou a Vídní, s nimiž ani sebelepší vůle nic nenadělá. Tedy až na ten zimní úklid a údržbu cyklostezek a pruhů!

Další viditelný vídeňský rozdíl jsem poznal v počtu pro cyklisty v protisměru zprůjezdněných jednosměrek, kterých je opravdu mnoho, až většina. Jednosměrně uzavřené jsou tak opravdu jen ty nejužší uličky. Vše řádně vyznačeno svislým i vodorovným značením. O těchto opatřeních rozhodují jen a pouze lidé.

Další markantní rozdíl je opět v lidech, tentokrát přímo v cyklistech. Oni ti vídeňští totiž všech výhod a práv umí užívat. Ve Vídni se na kole jezdí sebevědomě! A to bez ohledu na věk a pohlaví. Vídeňáci dodržují předpisy a jezdí jak se má, žádné kličkování mezi chodci či auty, žádné utlačené plížení po krajnici. Cyklista je zde právoplatný účastník života města a jeho dopravy a je uznáván jak motoristy, tak i chodci, kteří se chodníkovým cyklopruhům snaží zdaleka vyhnout.

K čemu to vše

Vídeňská cyklistka
S jarním počasím vyjeli i další, pohlednější cyklisté. Foto: Lahar

Tímto jsme se dostali k dalšímu pojmu, kterým je doprava, tedy využití kola jako dopravního prostředku, jímž bicykl ve Vídni vskutku je. Na kole se zde jezdí většinou v civilu, tedy v běžném oděvu. Elastické dresy jsou výjimkou, přilbu jsem spatřil asi jen třikrát. Vše je podřízeno praktičnosti a každodennímu životu. Tomuto duchu odpovídají i stroje, na kterých se ve Vídni jezdí, ale tento příběh jistě znáte z Holandska či Dánska – vše se dá shrnout do dvou slov: funkční plečka. Samozřejmostí je nosič, blatníky a dobrý zámek. A ještě jedno upozornění: nezapomeňte na osvětlení. Zdejší policie jej kontroluje a rozdává pokuty.

Co z toho plyne

První jarní pořádná obleva přišla letos v den mého odjezdu z Vídně, a spolu s ní se v ulicích objevili další cyklisté. V Praze byly stále hromady sněhu, a to i na cyklostezkách – leží přeci jen trochu severněji. Nicméně před pár dny se sluníčko i náznaky tepla objevily i v Praze, a společně s nimi, světe div se, se i v naší metropoli začali rojit cyklisté. Nicméně několik rozdílů stále setrvává:

• město Vídeň se o své cyklisty stará mnohem lépe než Praha, a to celoročně
  • vídeňští cyklisté jsou si vědomi svých práv a povinností a podle toho sebevědomě jezdí
  • ve Vídni je kolo nedílnou a přirozenou součástí života města

Taková běžná zimní cyklistka vídeňská. Okolo zima, ale na kole i ve stánku to již kvete. Sníh, na stezce není, tak se jede. Půjčit si ve Vídni kolo, není problém. Sníh a kola, to se ve Vídni nevylučuje. Kargo kolo v zimě – proč ne Zvláštní přepočet, tanky na kola nebo naopak. Sníh, kola, uklizená cyklostezka – realita Vídně Uklizená cyklostezka, obousměrná. Tak toto v Česku známe jen velmi omezeně . S jarním počasím vyjeli i další, pohlednější cyklisté. S jarním počasím vyjeli i další, pohlednější cyklisté.
Lahar, 11.03.2013

Dunajská cyklostezka – Wachau na kole

28.04.2024 - 4 dny

Bavorsko na kole s výlety do Tyrolska

Německo, Rakousko
03.07.2024 - 6 dní

Romantická města čtyř řek na kole