Vím, že obdobných témat už tu pár bylo, ale doba se mění a vývoj v tomto směru přece jenom pokročil.
Stav mých ostatků mě donutil začít uvažovat o elektrokole. Pokud chci i nadále jezdit, asi není jiná volba. Není to zatím akutní, ale je na čase se začít rozhlížet. Lehokolo nebo tříkolku nechci.
Hledám zatím spíš něco s přípomocí do kopců, takže neřeším dlouhé dojezdy. Poměrně zásadní je ale celková váha kola pod 20 kg. A potřebuji, aby bylo možné osadit nosič. Neplánuji sjíždět náročné terény, hledám spíš kolo na výletování (i vícedenní). Takže síš než o horském začínám uvažovat o treku.
Finanční představa je zatím do 60 tis. a nechci nic bazarového, čímž se asi dostávám na doprodej starších modelů. Ale třeba se něco zajímavého najde i v nabídce roku 2025.
Pokud máte nějaký zajímavý tip, s radostí uvítám.
Na značce nelpím, ale do nějakého noname také jít nechci. Děkuji za jakoukoli radu, tip, doporučení.
Ke zvážení mám momentálně tohle kolo
https://www.bikeparkmost.cz/produkt/trek-dual...
při výběru elektrokola bych uvažoval o středovém motoru s torzním čidlem pro dávkování přípomoci.
pro inspiraci se můžeš podívat na stránky Rock machine, kde jsou v nabídce celkem dobře vybavená kola.
pokud se týká hmotnosti, tak ta je u mého elektrokola od nich asi 22 kg, cena byla před 8 roky 50 tisíc a kolo má najeto 83 tisíc km bez závady na pohonu i baterii
U mě je ta váha kola dost limitující. Nad 20 kg jít nechci.
Ach ta reklamština, pobavil mě popis "je určeno pro dobrodružnou jízdu na asfaltu".
Asi bych ti doporučil porozhlédnout se po něčem se středovým motorem, zvláště když to bude primárně do kopců. Půjč si k projetí oba druhy pohonu a uvidíš sama. A ta integrovaná baterka také není výhra.
Na mém prvním elektrokole jsem měl baterku externí, ostatně bylo to na počátku e-kolové éry a jinak se to nedělalo. Když už ztratila kapacitu, měnil jsem ji za výkonější jen tím, že mi do ní v e-pohony.cz naskládali lepší články.
U integrované baterie se poté co baterka "umře" udělá co? Koupí se nové kolo?
Také mě to zajímá - na to se chci zeptat až to kolo půjdu zkusit. Dá se k tomu přidat i další baterie, ale to jsou kila navíc (a cena cca 15 tis. mě od jejího pořízení dost odrazuje).
Nicméně předpokládám, že cca za 5 let budu pořizovat kolo nové - jednak postoupí vývoj technologie a jednak je více než pravděpodobné, že destrukce mých ostatků bude pokračovat a tím pádem vyžadovat další ústupky.
Takže pokud by ta baterka vydržela těch 5 let, asi mi to bude stačit...
Ta baterka se samozřejmě dá vyjmout, ale je to servisní úkon, ale nejde dát kolo do kůlny a vycvaknout baterku a vzít ji domu nabít.
Koukal jsem na fotky i na stránkách Treku a baterka by se snad dala vysunout jen spodem před osou středu, taky si myslim, že tam neni "zavařená" ...
Ale jinak je zrovna tohle kolo od pohledu dost hnusný :-(
>Ale jinak je zrovna tohle kolo od pohledu dost hnusný<
Také bych si představovala něco jiného, ale z tohoto pohledu mě zatím mezi e-kolama "nevzalo za srdce" žádné.
No ale třeba až ho uvidím in natura... A ozkouším ho...
K výhodám a nevýhodám motoru v náboji nebo středového je na netu hromada dostupných hodnocení a vedou se na toto téma plamenné diskuse.
Za mě jednoznačně pro uživatele který se rád pohybuje v kopcovitém terénu středový motor.
Integrovaná baterka sice o něco sníží celkovou váhu, ale, .... .
Pro nabíjení je třeba kolo přistavit k nějaké zásuvce, nelze ji vyndat.
Případná přeprava v některých typech hromadné dopravy tato kola vylučuje.
Případná výměna nebo oprava baterky je nemožná.
Zkušební jízdu považuji za naprosto zásadní ! Motory různých výrobců mají různé parametry, což ve své důsledku může vést k tomu, že někdo kdo jezdí frekfenčně je na nervy z toho, že točí polovic. Například Bafang je pomaloběžka s velkým krouťákem.
Hlučnost je rovněž velmi rozdílná. Když jedu se známýma, tak mám pocit, že se mnou jede kafemlýnek. A to nemají kola z Manfildu. Jejich reklamace na toto nepadla na úrodnou půdu.
Tak že výběr neuspěchat a otestovat několik vyriant ! Štasnou ruku (nebo nohy?) při výběru.
>Případná přeprava v některých typech hromadné dopravy tato kola vylučuje.<
Můžeš mi to prosím upřesnit?
Jedná se o autobusovou přepravu, kde je přeprava kol na nosičích na zadní části autobusu.
Ekolům moc nerozumím, musel bych vozit hafo baterek:-) Ale kamarádka si nedávno kupovala, a tak jsem pár věcí pochytil. Jak tu již bylo mnohokrát psáno: Volil bych středový motor, vyndavací baterku, trekové pláště a né tlusté horské. Důvody jsou popsány výše. Ale zásadní věc si myslím je, že toto tebou navržené kolo má malou kapacitu baterie... Netuším, kolik na těch 250 Wh se dá najet. Kor v kopečcích... Ale koupila si kolo kolem 600 Wh a bííída dojezd... A ještě k té baterii. Pán na prodejně říkal, že pokud se kolo garážuje v zimě(nevytápěná garáž, kolna) má se baterie brát domů. Zima ji vadí a ničí. A rozhodně prochladlá baterie vůbec netáhne... Takže teď bere baterii domů a nabíjí ji doma. Takže za mě rozhodně snadno vyndavací baterii. Nehledě na tu variantu, že fakt třeba bude potřeba vyměnit, nebo dokoupit druhou záložní...
A taky by asi bylo třeba dát pozor, aby tam byly úchyty, nebo nějak vyřešený nosič na brašny. A s brašnama v kopečcích to bude žrát i trávu kolem stezky:-)))
No kapacita baterie 250 Wh je fakt málo.
Já mám baterie po 418 Wh a v kopečcích vydrží tak 50 km.
Baterie uchovávám v pokojové teplotě doma.
Mě jde v tuto chvíli ale pouze o přípomoc. Nechci být na elektrice plně závislá. Ráda bych si přece jenom ještě valnou část mých cest odšlapala za svý.
Jsem zvědavej, kam se s výběrem dostaneš. Moje další kolo (Mám půl roku nový, takže až tak za 8-10 let) bych si taky představoval, že bude právě s přípomocí, žádná elektromotorka.
No, mě spíš trošku děsí, že tahle chvíle s přestupováním na e-kolo nastala již nyní. Počítala jsem tak za 4 - 5 let.
Ale po posledních kontrolách na ortopedii, neurologii a rehabilitaci mi nezbývá, než z těch let něco ubrat...
S prvním kolem s motorem je to jako s brýlemi. Pořád si říkáš, že je ještě nepotřebuješ. Ale jak je jednou nasadíš, už je nesundáš. Tak k současným svým požadavkům přidej 100%, ať máš rezervu :-)
Asi jak kdo. Brýle na dálku mám předepsaný asi od patnácti, ale nosim je jen na řízení a spíš jen za tmy. Jo, ještě do kina. Snažim se jim jinak vyhýbat. Z počátku jsem je nosil chvíli víc a cítil jsem jak si zvykám a že bych za chvíli chtěl silnější, tak jsem je odložil. Když jsem byl asi po třiceti letech pak u očařky, docela mi to schválila. Teď mi navíc pomáhá "stařecká dalekozrakost" :-)
Stejně tak zatím ty na blízko. Jen pro jemnou mechaniku a to si půjčuju od manželky čtecí ...
A z dálky dřív než kdysi rozeznám čísla elektrik co brázdí Kobylisy.
Dávno jsem zapomněl, kdo je autorem těhle veršů, ale vím, že jako dítěti mi to přišlo divné. Dneska si na to vzpomenu často. Stáří mě brýlí nezbavilo, ale dioptrií ano.
Já s umělou čočkou v tom dobrém oku zase rozeznávám věže na kopcích 50km a více vzdálených. Vidím jako 40 letí kamarádi. Když je štěstí, tak se dá i stařecké oko dobře opravit. To druhé oko je horší, ale dohromady je to OK. Mozek to umí integrovat.
Ano, tohle slyším od každého, kdo na e-kolo přesedlal. Je to ale od lidí, kteří e-kolo zvolili pro vlastní pohodlí. Já jsem k tomu donucena ze zdravotních důvodů, takže klasiku úplně opustit nechci.
Tak to udělej jak to mají lehokoláci. Použij svoje stávající kolo (pokud mě paměť neklame měla jsi pěkného 26" Authora), nech si zaplést nábojový motor s rozumnou baterkou a máš vystaráno. Do kopce ti to pomůže a roviny si odšlapeš za svý A váha po přestavbě bude určitě do 20kg.
Když mě právě ten Author až tak moc rámem nevyhovuje. Je na mě dlouhý, i když jsem se snažila posez zkracovat jak to šlo.
Přenechal mi ho manžel před dvěma roky, když jsem si chtěla koupit lehčí kolo, protože tohle už 20 let zahálelo v kotelně.
Stále si myslím, že bych ho na kratší výlety dále využívala.
No a pokud bych ho odložila, pak si ho zase vezme manžel.
Navíc jedno přestavené kolo na e-kolo doma mám a půjde pryč.
Tudy cesta nevede.
V tom jsem dost skeptický. Tahat motor a vézt váhu baterie s tím, že do kopečka si zapnu přípomoc a jinak to hmotnost + odpor navíc budu šlapat za svý? No, nevím, nevím. Možná to máš jinak, ale koho znám, tak si nechává pomáhat alespoň trochu furt. A pak mě přesvědčuje "i na elektrokole se musí šlapat", jako abych pochopil, že to není tak snadné. :)))
Já kolo bez pohonu a kolo s motorkem střídám už nějakých 12 let a rozhodně těch úseků na e-kole s nulovou přípomocí moc neujedu, prostě mi přijde, že ten rozdíl v tom jak jede kolo bez motorku a e-kolo bez přípomoci je hrozný.
Myslet si můžeš co chceš. Ale Radka výše uvádí, že ji jde jen o občasnou přípomoc. Tzn. že větší část cest si odšlape za své. A přesně takhle to používají třeba Holfi, Jerguš, Brum a i další. To Radka dobře zná z cyklosrazů.
Zjevně tedy hledá "klasickou elektromotorku" se stálou přípomocí.
To si teď myslí, otázka je jak to bude až ho bude mít.
tak je jasné, kam naplánovat Dámskou, kopec, kopec a zase kopec, Jeseníky :-)
Tak jednoduché to není. Ani e-kolo nedokáže odstranit omezení, která se čím dál více na mém pohybovém aparátu objevují.
Uvidíme...
Neuváděla´s, že na e-kole, co máte doma jsi jezdila na výlety do 40 km?
Máš-li chorý pohybový aparát, lepší e-kolo ti neumožní větší nájezdy.
8-(
> "A pak mě přesvědčuje "i na elektrokole se musí šlapat", jako abych pochopil, že to není tak snadné. :)))"
Když jsem se dnes pinožil na Esce k Mandavě od Prahy a potom k Mandavě od Kamenice, vzpomněl jsem si, jak Brouk Pytlík vykládá, že na e-kole maká stejně jako bez elektriky. Nějak jsem to v tom kopci nemohl pochopit...
Já mám naopak pocit, že toho na ekole bez přípomoci najedu docela hodně, možná i proto, že po rovině jezdím běžně kolem 30 a to už přípomoc dávno vypnula. Ale při protivětru nebo do kopce je to paráda. A že se v zadním kole v planetovce motoru otáčí nějaká kolečka není vůbec poznat, ta volnoběžka funguje perfektně. Jinak s vypínáním přípomoci na to bacha, já ho na brzdách mám, ale žena ne. Když si její ekolo půjčím a chci se na úzké cyklostezce otočit, dělá mi to problém, že mi při šlápnutí motor pošle výkon do kola. Musím na to myslet dopředu a na panelu si cvaknout nulovou přípomoc.
to je pravda co píšeš a většina lidí e-kolo takto používá. vloni jsem měla možnost na e-kole chvilku jezdit, pár výletů v kopcovitém kraji a musím přiznat, že do kopce byla přípomoc opravdu dobrá, pak jsem se snažila rovinky a malé kopce odšlapat za své a také to šlo, naopak horší bylo, když jsem si pomohla a pak chtěla šlapat za své, než jsem našla správnou frekvenci, tak to chvilku trvalo. věřím, že Radka bude přípomoc používat jen v kopcích
250Wh je málo, to měla Fazua 1. generaci, což je jeden z těch prvních lehkých pohonů (komplet 4,5 kg) a v další generaci to zvětšili.
Ale zase 600 Wh mají ty plnotučné motory co dávají ve špičce až 700W a to se pod 20 kg prostě nevejde.
https://www.mountfield.cz/trekova-elektrokola
Na této stránce- když ne nic jiného- získáš podrobnosti a výhody různého provedení i bližší info.
Manželka má třetím rokem treka (se středovým motorem a baterií Samsung s dojezdem160 km)s blatníky, nosičem, osvětlením i stojanem za asi 1350€ a je spokojená. Pokud se nepotřebuješ jen "vozit", ale i přišlápnout, pak je asi vhodnější střed. motor. Kolo s baterií ale váží do 25kg.
Mám za sebou pár dovolených v česku s ekoly a bez nabíjení baterky na pokoji by to bylo hodně nepříjemný, takže vyndavací baterku rozhodně ano. Máme levnější Bafang v zadním kole. Vloni jsem si na jeden den půjčil v lázních kolo se středovým pohonem, cca 80km. No je to lepší, ale moc velký rozdíl to nebyl, očekávání jsem měl větší. A s tím limitem váhy to budeš mít těžký.
Ještě bych požádala zkušenější o názor na GRAVEL kola.
Jde mi zejména o to, zda se s nimi dá jezdit na těžko. Já mám pořád pocit, že by se tenhle typ kola mohl pod brašnami "kroutit".
Tak mám ujeto na gravelu pěkných pár set km s brašnami a nemyslím si, že bych něco takového pociťoval. Rám mám ocelový.
Já právě díky váze koukám po neocelových rámech.
Každopádně díky za zkušenost.
Já nevím jak hodně se v hmotnosti liší ocelový a duralový rám vzhledem k tomu, že na tom chceš vozit brašny. Jestli ten rozdíl není zanedbatelný vzhledem k tomu nákladu. Ale fakt to nevím, o oceli jsem uvažoval primárně protože se mi ty rámy víc líbí.
Není vlastně tzv. gravel vlastně trek/cross s berany ? A rozdíl ve váze ocel/dural/karbon je při brašnách zanedbatelný- nebude to víc jak voda v bidonu. Navíc výhoda oceli je hlavně v jednodušší opravitelnost dostupné kdekoliv(v případě poruchy)...
Asi stejně jako je trek MTB na úzkých pláštích.
Geometrie rámu se může měnit v X parametrech a bude se postupně proměňovat jak se přesouváš z "brutálního sjezdového celopéra" k "závodní žiletce".
Postav vedle sebe dva modely co jsou v té vývojové linii vedle sebe a bude to v podstatě to samý, "jen s berany".
Přeskoč jeden model a rozdíly vyvstanou výrazněji.
Chci říct, že ty rozdíly, byť na první pohled nepatrné, se při delších cestách budou kumulovat. Pokud nejsi nejmladší a ladíš pohodlí aby tvá schránka ještě chvíli dokázala cestovat, nepodceňoval bych je.
....v dnešních typech se moc nevyznám- o novém kole neuvažuju, ale rozdíl mezi rámem trek/cross a MTB je patrný na pohled(silnější trubky rámu). Mezi rámem gravel a trek ten rozdíl až tak viditelný není- myslím zákl. rámy. Ale nejsem odborník- jen jsem koukl na rámy a kola v nabídce...
Celý život jezdím hlavně na dlouhých Favoritových rámech. Předloni jsem si na dlouhé cesty postavil treka na Meridím rámu. Hlavně proto, že jsem tomu starému rámu už nevěřil. No a teď už jezdím hlavně na něm. Nebolí mne krk, je to pohodlnější i když pomalejší. Širší, méně nabouchané pneumatiky a odpružená vidlice jsou také bonusem. Pro starší osobu bych už teď hledal větší pohodlí, než poskytuje více sportovně laděný gravel.
M. Raufer kdesi (snad v Cykloturistice) napsal, že vytáhl staré MTB, namontoval berany a ejhle: měl gravela ...
Hm, já mám jen tři kola a rozdíly cítím.
Crosové kolo, původně HT s odpruženou vidlicí, je kolo s menším rozvorem a výše posazeným středem, prostě kroska. Je to čiperné kolo s malým poloměrem v obratech, ale vyšší střed vyžaduje lepší balanc, na druhou stranu umožňuje průchodnost i terénem a pedál neškrtne o hrb. Když to na podzim vytáhnu (používám to jako zimák), musím si pár kilometrů zvykat na tu výšku.
Dámská Favoritka má větší rozvor a nízký střed. Je to kolo velmi pohodlné, poloměr zatáčení je ale větší, obratnost je menší. Nízký střed tomu dává stabilitu. Na turistiku po pevných cestách ideál.
Silniční endurance kolo, je taková silnička s vyšší hlavou, má malý rozvor a nízký střed. Spojuje výhody i nevýhody těch předchozích dvou. Je to stabilní pro dlouhé přesuny, je to obratné, ale není to kroska do terénu.
A to si vem, že na pohled jsou ta kola víceméně stejného typu, MTB kola mají jinou geo a jiné použití.
Cestovnímu gravelu odpovídá spíš Favoritka, sportovněji laděný gravel je víc do krosky případně té endurance silničky. Hlavní rozdíl u gravelu je pak průchodnost pro široké pláště, do endurance silničky dám maximálně 28mm, Favoritka i kroska by pobraly 35mm a víc určitě, ale kolo by bylo už na mě dost těžké v rotační hmotě.
Pokud bych uvažovala o gravelu, jakože neuvažuji, pak jedině karbon a i tak bych na to nedala víc jak cyklokrosové pláště do 35mm kvůli váze rotační hmoty.
Rozdíly mezi koly a rozložením hmoty jsou fakt cítit, ale na běžné turistické ježdění není potřeba z toho dělat velkou vědu. Zatím mi přijde, že pro moje potřeby rekreanta je nejdůležitější pohodlný posaz, optimální převody a rozumná hmotnost. A to vše za rozumnou cenu, desítky tisíc změní jen pouhá procenta ve výsledném efektu, je na zvážení, zda nutně musím ujet 110km, jestli mi nestačí jen 100 za mnohonásobně míň peněz ;-)
Šířka trubek je to nejméně podstatné, to závisí na použitém materiálu a designovém záměru návrháře rámu. Zásadní je geometrie, ta je u gravelu odlišná už jenom proto, že rám typicky není je dělaný na pevnou vidlici a berany, zatímco treky dnes mají odpruženou vidlici a rovná řidítka. Podobný je akorát terén pro který je kolo určeno. Samozřejmě najdou se i výrobci, který používají stejný rám pro kola s berany i rovnými řidítky.
A samozřejmě i v rámci jedné kategorie to různí výrobci mohou pojmout různě a pak se různé trekové rámy dost liší a různé gravelové rámy dost liší. Stejně tak se mohou dost lišit i MTB rámy podle toho do jak moc náročného terénu je kolo určeno a jak šel vývoj v čase.
V poslední době získávají na popularitě odlehčené typy motorů, motor je slabší, menší, lehčí a i baterka je menší a lehčí, celková hmotnost motorizace se pohybuje kolem 4 kg, kola s tím pak mají i dost výrazně pod 20 kg.
Ale rozpočet 60 tis. na to bude poměrně napjatý.
Horský s širšími plášti je pohodlnější a o něco větší jízdní odpor s motorem netřeba řešit.
Horské s širšími plášti nechci. Přijde mi poněkud nesmyslné kupovat si e-kolo a energii, kterou chci získat pro sebe pak "vyplýtvat" na nevhodné obutí.
Nemám v plánu jezdit terény. Sem tam se mu, samozřejmě, nevyhnu, ale není pro mě prioritní. Jde mi o jízdu po silnicích, cyklostezkách, zpevněných cestách, což už je dneska hodně o asfaltu.
A navíc když píchnu, tak nafoukat velkou pneu je vopruz. Nikdy se mi nepodařilo nafoukat ji ručně "na tvrdo".
Větší - objemnější pláště foukáš podstatně míň než úžší trekové. Zpravidla to je poloviční tlak a to dáš jakoukoliv pumpičkou.
A širší plášť (ne široká) s hladším vzorkem co ti bohatě stačí ti nevezme nijak víc energie. Zase tak rychle a dlouhé štreky nejezdíš abys to poznala.
Napsal jsem větší odpor, ale to bylo myšleno obecně, protože MTB pláště jsou zubatější. Ale kvalitní hladší široký plášť není pomalejší nebo jen zanedbatelně, na hrubém povrchu může být i rychlejší.
Články
https://www.renehersecycles.com/why-wider-tires...
https://www.renehersecycles.com/12-myths-in...
https://www.renehersecycles.com/gravel-myths-1...
testy
https://www.bicyclerollingresistance.com/
Širší plášť se fouká méně, rozhodně ne natvrdo, takže toho vzduchu tam o tolik víc není.
Naopak to vyšší pohodlí znamená méně rázů do rukou, do páteře menší únava. Teď jsem si to sám vyzkoušel, na skládačce se mi pokazil plášť Kenda 47-406, tak jsem koupil nové 54-406 (reálně měly ty staré tak 40 mm a nové 50 mm) a ten rozdíl je dobře znatelný a je to fakt příjemné.
Každopádně ten Trek co zvažuješ má pláště 50-584, to už není úzký plášť.
S láskou vzpomínám na širší pláště na horáku. Neměl jsem defekty tak často jako teď, s trekovým kolem. Když už jsem píchnul, šel plášť úplně bezproblémově nasadit. Teď s tím kolikrát bojuju strašně.Teď když prudčeji zabrzdím, zadní kolo jde ochotně do smyku.
Neřešil jsem terén. Vyplýtvat trochu energie by mi vadilo nejmíň. Motor nemám, tak si holt dám o rohlík víc.
Zkoušel někdo PENDIX?
https://www.youtube.com/watch?v=-RvDRGwmZTg
https://www.citybikes.cz/prestavba-na...
To je zatím jediné, co mě po Vivaxu
https://escooter.de/en/eBIKES/eENGINE...
https://www.youtube.com/watch?v=f3DvPaAIoJY
zaujalo. Vivax se už asi nedělá, ale svého času zde jeden spokojený uživatel byl (horner?)
Zatím si vystačím s vlastní silou doufám, že mi to vydrží ještě nějakou dobu.
Až bude nejhůř, možná přejdu na pohodlnější vozítko https://www.benycargo.cz/pracovni-elektro...
Pendix mám na skládačce tuším od jara 2023. On ten čas tak letí.
Na skládačce nevyužiji 3 stupeň přípomoci, jak to vypíná při 25 km/hod tak se to s mým šlapáním hrozně hádá. Jinak jsem s tím spokojený až na ty problémy okolo limitní rychlosti.
O tom jsem taky uvažoval, na lehotříkolu. Má to dost síly do kopců - kroutící moment? Předpokládám, že na skládačce máš 20 kola.
Já to chápu tak, že můžeš normálně řadit. Takže do kopce dáš pomalý převod a kroutící moment středového motoru může být stejný, jak na rovině s těžším převodem... To je otázkou zpřevodování kol. Mělo by to jít klidně i na 3x něco.
3x něco asi ne, mění se i pravá klika.
Však tam je u toho normální čtyřpacka pro tři talíře.
To je jedna věc, že to půjde smontovat. Druhá jak půjde skloubit proces řazení.
Co se pamatuju, na přehození placky bylo třeba záběr na relativně dlouho odlehčit a do toho ti motor může snadno hodit vidle.
Motor by se měl řídit tím jak šlape jezdec, pokud jezdec nešlape, neměl by zabírat ani motor
Měl.
Osobní zkušenost nemám, ale opakovaně jsem četl o systémech, které měly prodlevu i v řádech sekund kdy jezdec došlapal, ale motor tlačil dál. Dál se utnout okamžitě spínačem v brzdové páce.
Možná už je to dnes překonány problém/opuštěný systém, ale s něčím takovým by přehazování placky mohla být docela bolest.
To co píšu samozřejmě platí pro systém s torzním snímačem, což Pendix má.
Pohony bez torzního snímače kde si motor řídící jednotka dělá co chce a je potřeba snímač brzd a řazení pro opojení motoru, na tom jezdit musí být dost děs, to už je pak lepší na to namontovat plynovou páku.
Ta cena mi přijde šílená na přestavbovou sadu, motor 25, baterka 18, nabíječka 4
Tak za padesát máš lehké kolo s opravdu přípomocí v pravém slova smyslu. Když to hodíš na karbonového grevla, máš ještě pořád relativně lehké kolo s přípomocí motorem do kopce. A pouhou výměnou klik máš zase normální plnokrevné kolo. Manipulace s baterií mi přijde komfortní a můžeš si vézt i náhradní jednoduše vyměnitelnou. Pořád mě zajímá jen přípomoc, nejlépe opravdu jen do kopce a jinak aby se na tom opravdu dalo s vypnutou přípomoci normálně jet. U tohoto bych věřila, že při vypnutí je ten motor jen mrtvá váha, točí se to celé na středové ose, to by brzdit nemělo. Ale můžu se mýlit, proto se ptám na zkušenosti.
Celkově to ale není moc lehké, i s tou menší baterkou to kolu přidá 7 kg.
Píšou, že s tou nejmenší (150Wh) 5,4 kg a s tou největší (500Wh) 6,9 kg. Když to dáš na 8kg karbon, máš na krátkou denní jízdu kolo 13,5kg, to jde, vodu kolem komína stejně nevezeš. A na delší jízdu si místo vody vezmeš větší baterii, povezeš 15kg a natrasuješ kolem benzinek a občerstvoven. S elektrem si můžeš dovolit pauzírovat, beztak i dnes na občerstvení zastavuji, nelemtám to za jízdy a v klidu si k tomu sednu.
Já tam vidím jen sady s 300 a 500 Wh s uvedenými hmotnostmi 6,9 a 7,3. Proč by tohle někdo dával na 8kg gravel, když může koupit na hotový egravel s lehčím pohonem.
Tak si aspoň ten popis přečti... To půlkilo bude váha nabíječky ;-)
Tohle rozhodně není oficiální stránka výrobce pendix.con/pendix.de
Total system weight on bike 6,9 kg nebo 7,3 kg podle baterky.
Proč by si měl kupovat e-gravel, když s tímto má e-gravel a při jízdě do rovin má plnokrevný gravel, jen přehodí kliky a vytáhne baterii. Přehodit kliky už zvládám i já do hodiny i s vybalením nářadí a úklidem.
Zrovna na to koukám, že oproti tomu vivaxu, který stál fakt šílené prachy, by se tohle celkem dalo.
Pravda, uvažuju z úhlu pohledu lehokola, kde ta výchozí pořizovací cena kola je někde úplně jinde, tj. dát tohle na leho, co už mám vs. koupit hotové elektroleho vychází celkem rentabilně.
O přechodu na elektrokolo bych neuvažovala, ale mít je jako druhé kolo a používat tam, kde dosud jezdím autem (zejména do práce), tedy v módu použití PetraP, to by bylo jiné kafe. Zvlášť když do práce to mám něco přes dvacet km, z čehož většina je po pohodové cyklostezce, ale obousměrně musím přejet přes dost nehorázný krpál.
Tak my na těch leháčách se střeďákama jsme dost vysmátí, bo pro přepravu vysunu středovou trubku apod. a na střídání druhu jízdy nasadím zas jinak osazenou šlapací trubku.
Akumulátor rozhodně nacvakávací nezabudovaný. Né nadarmo ty důchodcovské elektrokolové cykloturistky jezdí vlakem převažujícně v tříčlenkách, že.
Člověče, to je docela zajímavá myšlenka s tou přendávací šlapací trubkou.
To, že mám dualdrive, tj. vpředu jen jednotác, by mohl být taky bod plus, ne?
O tomhle musím intenzívně pouvažovat, resp. sehnat někoho, kdo tomu rozumí trochu víc než já.
Ostatně Ti rovnou můžu půjčit středovou trubku i s Bafangem a nabitým akumulátorem :-D Nemusíš až zas tak hledat, bo Tučňák na telefonu (dával doma bafangy na jejich tříkolky sám!!) a případný zádrhel bychom rozšlapali.
Tučňák má motorizovanou tříkolku? Odkdy?
Nevím, jestli ty středové trubky budou kompatibilní, přece jen nemám Azuba. Ale zkusit - to bych rozhodně zkusila.
Bydlíme 20km od sebe :-D Kdy? Tučňák dal tedy skoro ten samý motor Monice na kolo. Takže má v podstatě elektrokolo i on.
Vezmi jen šupleru a změř průměr té středové zasouvací trubky, budeme mít jasno hned. Případně by sis pak nechala udělat náhradní šlapákovou trubku, ranec to není a popojeli bysme.
A ještě jedna věc, na lehoslehu v Oseku Honza Galla říkal o výrazně více opotřebovávací jízdě elektrocyklistů, bo prostě těch 20-25km/h jedou i přes výmoly. Byly to násobky u servisů.
Osobně bych pro jakýkoliv elektropohon doporučoval CrMo rámy né hliníkové, bo každý průchod cívky kolem magnetů je "klepnutí" kladívka.
S tím hliníkem a magnety mi to vůbec není jasné. Můžeš to nějak upřesnit? Zajímá mě to. Třeba jen v obálce.
Každý průchod magnetu kolem cívky udělá drobný mechanický ráz a hliník má omezenou únavovou životnost. Ocel namáhaná pod mezí únavy vydrží teoreticky věčně.
Spíš než tyhle mikrorázy bych ale z unavování rámů podezíral větší síly v řetězu - šlapky a motor se sčítají.
Jo takhle to myslel! Z hliníku (duralu) se dělaj pouzdra i lože kdejakejch motorů a nikdy jsem neslyšel, že by se tenhle efekt "vibrací" nějak projevil.
Ten druhá odstavec je jasný, když motor dává dvojnásobný výkon, než cyklista, tak je výsledné zatížení trojnásobné a ještě při větší hmotnosti ...
Tak já už pár uklepanejch držáků viděl.
Ale tady je zase potřeba brát v potaz, že i "hliník" může být litej, kovanej, válcovanej...
To vše s vlivem na vlastnosti výsledku (a pravděpodobně to pokaždý bude i trochu jinej "hliník")
Pokud vím, tak hliník je nemagnetizující kov. Vlastnosti chrom molibdenové oceli používané na rámy neznám. Může být slabě magnetická. Jinak oboje je vodič a jak známo průchodem magnetického toku skrze uzavřenou vodicí smyčku vzniká elektrický proud. Takže to způsobuje parazitické oslabení toho pole a snížení výkonu motoru. Nevím, že by se to někde řešilo.
Je elektromotor pořád natvrdo připojený k pohonu?
E-kola naprosto neznám a snad právě proto si se zájmem občas přečtu podobnou diskusi. A zaráží mě jedna věc. Rozumím-li dobře, často řešíte, že elektromotor při jízdě "na prázdno" brzdí pohyb kola.
Copak neexistuje nějaký systém mechanického odpojení elektromotoru? Nějaká mrňavá zubová spojčička? Nebo volnoběžka, která je už přes sto let běžná v torpédu?
Tohle byl AFAIK problém u těch Boshů s malým ozubeným kolečkem, které se netočilo synchronně s klikama, to už je minulost, vývoj postupuje výrobci nejsou blbí a samozřejmě to lze řešit volnoběžkou. Navíc i když to nedrhne tak nikdo nechce jezdit s vybitým elektrokolem co váží 25 kg a má typicky těžší nejlehčí převod než normální kola.
Při vypnutém motoru nebo vybité baterii neklade žádný odpor
Mezi hlavní výhody této sady patří minimalizace potřebné kabeláže, jelikož plnohodnotné ovládání včetně signalizace stavu napětí je na baterii. Vaše kolo si tak zachovává svůj původní vzhled a po rámu nemusí být vedena žádná dodatečná kabeláž. Motor se instaluje na opačnou stranu od převodníku, proto sada umožňuje zachovat kompletní převodník (např. 3x9). Při vypnutém motoru nebo vybité baterii neklade žádný odpor. Systém je odolný proti vodě a prachu podle IP65.
Existují přímé nábojové motory, které jsou natvrdo spojené s hnaným kolem, a ty při jízdě naprázdno opravdu trochu brzdí. Na vlastní kůži mám osahaný motor BionX, brzdný efekt bych odhadl jako ne větší než odpor klasického dynama. Výhoda přímých motorů je v tom, že v nich kromě ložisek není nic, co by podléhalo opotřebení, a že se dá motorem v případě potřeby brzdit (a občas i narekuperovat trochu elektřiny).
Všechny ostatní typy motorů (nábojové s redukční převodovkou a snad všechny středové) mají volnoběžku, takže naprázdno nebrzdí (a brzdit nemůžou, ani kdybychom chtěli).