Německo
Jindřichovo téma o cestování vlakem v Itálii mě donutilo překopírovat sem pár mých poznámek k Německu a hlavně pro mě sousedním Sasku.
Pro cestování s kolem v Německu platí, že je vhodné hledat místní vlaky (Nahverkehr), protože ty téměř 100% přepravují kola (Fahrradmitnahme). Obyčejná jízdenka obvykle vychází draho, zvláště pokud cestuje více lidí, lepší jsou různé slevy, které právě fungují v místních vlacích.
Pokud cestujeme přes více spolkových zemí, je vhodnou jízdenkou Schönes-Wochenende- Ticket. Platí pouze o víkendu, jeho cena je 40 € pro prvního, 2. - 5. cestující připlácí 4 €, tedy pět lidí za 56 €. K tomu jízdenka pro kolo 5 €/kus.
Druhým kandidátem je jízdenka Quer-durchs-Land-Ticket, ta platí každý den, ve všední den však až od 9. hodiny. Konstrukce jízdného je zde podobná, první cestující platí 44 €, 2. - 5. připlácí 8 €, tedy pět lidí za 76 €. Cena za kolo se nemění.
Jestliže je naše cesta omezena jen na jednu spolkovou zemi, pak jistě existuje nějaká zemská nabídka, v případě Saska se jedná o Sachsen-Ticket. Jeho platnost je v pracovní den od 9. hodiny, o víkendu platí celodenně. Příjemné je, že Sachsen-Ticket platí i v Durynsku (Thüringen) a Sasku-Anhlatsku (Sachsen-Anhalt). Opět se cena počítá obdobně jako u předešlých, první cestující platí 23 €, 2.-5. připlácí 4 €, tedy pět lidí za 39 €. Kola stojí stále těch 5 €.
U všech třech nabídek platí, že vlastní děti či vnoučata do 15 let cestují s rodiči či prarodiči zdarma.
Při cestách po Sasku se vyplatí si zjistit, zda-li se nepohybujeme na území jediného dopravního svazu, to pak lze často cestovat ještě levněji. V Sasku fungují tyto dopravní svazy, vždy uvedu významná města, odkaz na mapku a další informaci. Samozřejmě že stejně jako u nás, tak i v Německu jsou jednotlivé místní tarify minimálně na první pohled složité a hlavně to má každá dopravní svaz jinak.
Rozdělení Saska dle dopravních svazů:
http://www.bahn.de/regional/view/regionen...
název: VVO - Verkehrsverbund Oberelbe,
význačná města: Drážďany, Míšeň, Riesa, Hoyerswerda
mapka: https://www.vvo-online.de/doc/Tarifzonen...
celý VVO prostor je možné též projet na českou jízdenku Labe-Elbe. Pokud cestujeme s kolem za obyčejné jízdné, pak je cena určena extra za první pásmo a pak je pro 2. - 4. pásmo jednotná.
název ZVON
význačná města: Bischofswerda, Budyším, Žitava, Görlitz, Weißwasser
mapka: http://www.zvon.de/de/dnl/hauptnetz_zvon_141214...
Celý prostor je též možno projet na českou jízdenku Euro-Nisa-Ticket.
název VMS - Verkehrsverbund Mittelsachsen
význačná města: Chemnitz, Freiberg, Mitweida, Zwickau
mapka: http://www.vms.de/fileadmin/user_upload...
Kola jsou přepravována zdarma.
název Verkehrs Verbund Vogtland
význačná města: Plauen, Auerbach, Oelsnitz,
mapka: http://vogtlandauskunft.de/media...
Prostor lze projet i na českou jízdenku EgroNet.
název MDV - Mitteldeuteschen Verkehrsverbund
význačná města: Lipsko, Halle
mapka: http://www.mdv.de/site/uploads/tarifzonenplan.pdf
Kola jsou přepravována zdarma.
0
Tak jízdenku už mám vymyšlenou :) Do Elsterwerdy by to mělo stát 670,-, ještě k tomu 2 x 100 km autem, není to málo. Škoda že se nepočítá u Labe-Elbe pes jako osoba jako u Schönes ... a Quer ...
0
To já do Wittenbergu také. :) Díky tomu jsem přišel na to, že Sachsen Ticket platí v Sasku-Anhaltsku.
Tím, že jedu sám, tak to také není zrovna láce, 23 € + 5 € za kolo. :(
Možná, že nakonec to nestihnu a pojedu z Glaubitz podle toho Grödel-Elsterwerdaer Floßskanalu, který si popisovala ve svém blogu. To by rázem bylo za pouhých 200 Kč + 90 Kč za kolo.
Ale to je všechno ještě ve hvězdách.
0
U mě je to ještě víc ve hvězdách, neb sama jet nechci. Plánuji na nevím kdy. Já začala od té Prieschky, pak jsem přišla na to, že z Gröditz vede ten Flosskanal do Elsterwerdy, že bych kousek Elstry taky vynechala, a už jsem za Senftenberger See. Nakonec kdyby bylo víc času, šlo by to i bez vlaku.
0
Já termín vím, naopak jedu sám, protože rodina má nějaký program doma, který jde mimo mě. Jen nevím v kolik hodin se dostanu z domu a podle toho se určí, kam vlastně tím vlakem dojedu, kde začnu.
0
Když se gruntuje, třeba po malování, též rád (plánovaně) rychle opouštím bydliště
8-)
0
A kampak to už zase pojedeš? Vždyť ses nedávno vrátila. :-))
0
To už je dávno. Nikam daleko nepojedu :( Jen plánuju ... co kdyby bylo trochu času, tak musí být příprava hotová.
0
Jo tak to jo. Přírava musí být. Já mám natrasováno už od loňska (tu Muldu od pramene až do Dessau) a skutek utek. Zase musím zrušit červnovou dovču :-( Kdy já si dovyberu loňskou dovolenou je ve hvězdách.
0
Snad to letos ještě zvládneš.
0
Jízdenky dopravního svazu umí prodat automat na jízdenky DB. Jen se na úvodní obrazovce musí navolit, že chci dopravní svaz a ne DB.
Alespoň tam, kde mám osobní zkušenost (VVO, MDV) platí, že si člověk koupí jízdenku dopravního svazu v automatu, ale pak si ji ještě před nástupem do vlaku musí označit v označovači někde na peróně!
0
Super Petře!
Jinak jsem si nagooglil androidí aplikaci DB Navigator, umožňuje vyhledávat spojení i s kolama, to Taliáni nemají.
Zítra napíšu něco o Francii a SNCF, je tam pár fíglů, co se musí prostřelit, ale funguje to.
Vlak nám výrazně zvětší akční radius!
0
"Nur Verbindungen zur Fahrradmitnahme anzeigen" zaklikávám snad už automaticky.
Také je dobré na DB jízdním řádu, že ukazuje čísla kolejí, takže si člověk může dopředu připravit odkud kam má jít a nemusí to při přestupu hledat.
0
Ano, to je dobré. Překvapilo mě a byla jsem moc ráda, když v Žitavě jsme přijeli na 2b a odjezd z 5b byl ze dveří do dveří, v Cottbusu ze 4 na 5 to bylo to samé.
0
Německo a jih se srovnávat vůbec nedá, ale i tam to funguje, a asi, jak porovnávám, je jízdné o dost levnější.
Nástupiště se dozvíš včas na stanici (nádraží), horší je to s tím řazením soupravy, kde je vagón pro cestující s koly, se předem nedozvíš, ani dotazem na toho s plácačkou...
Prvek dobrodružství, který je občas vzrušující, ale někdy bych jej s chutí vyměnil za šeď jistoty.
0
Před pár dny jsem objevil novou nabídku, jízdenku Regio120 ticket, případně Regio120plus Ticket, která bude platit od 1. července 2015.
Regio120 platí pro jednosměrnou jízdu do vzdálenosti 120 km a stojí 15 €,
Regio120plus platí od 121 km a stojí 18 €.
Ostatní podmínky, tedy prostorová a časová platnost je stejná jako u SachsenTicket, tedy omezení na Sasko, Sasko-Anhaltsko a Durnysko, ve všední den od 9. hodiny, o víkendu celodenně, vlastní děti či vnoučata do 15 let zdarma.
Takže pokud chceme jet sami, případně s neplatícími dětmi, jen "odněkud-někam" můžeme dalších pár € ušetřit.
0