reklama

S Kristýnkou z Dánska do Čech

Počátkem července vyrazila skupinka cestovatelů na cestu z dánské metropole Kodaň do Prahy. Jejich pouť byla mimořádná - více než dva tisíce kilometrů totiž absolvovali na nákladním kole Christiania Bikes a skládacím kole Brompton. Dvojici dospělých doplnila sedmiletá Noemi, která strávila prázdniny putováním v korbě nákladního kola. Cestu Básníka, Víly a Dítěte jste mohli sledovat prostřednictvím blogů NaKole.cz. Na závěr cesty je v sídle ambasády v Praze přivítal dánský velvyslanec pan Ole E. Moesby.

Poslední úsek cesty začal na pražské cyklostezce podél Rokytky.
Poslední úsek cesty začal na pražské cyklostezce podél Rokytky.
Foto: Václav Vrtal, NaKole.cz

Když se před více než dvěma měsíci cestovatelé vypravili na svoji pouť, jen málokdo věřil v úspěch. Pro dva z celkem tří členů výpravy to byla úplně první zkušenost s dálkovou cykloturistikou, navíc dopravní prostředek byl trochu netypický pro tak dlouhou cestu – nákladní kolo Christiania Bikes. První nápad se objevil po setkání s vozítkem, které nechal do Česka přivézt pro svoje potřeby dánský velvyslanec Ole E. Moesby (rozhovor s panem velvyslancem byl zveřejněný v prosinci 2009). Dánský diplomat používal potom Christiania Bikes pro jízdu po Praze, na schůzky i na nákupy. „Záměr projet si cestu z Dánska do Čech opravdu vznikl na základě fotky pana velvyslance, jak jezdí na kole po Maltézském náměstí,“ potvrdil autor nápadu Vladimír „Básník“ Děrda.


Odpočinek na cestě.
Foto: archiv Vladimíra Děrdy

Konkrétní obrysy získal projekt v březnu 2011 na veletrhu For Bikes. Dovozce kol Christiania Bikes, brněnská firma Cyklospeciality, slíbila zapůjčit na cestu jedno nákladní kolo, společně se skládacím kolem Brompton. Cestovatelé pak měli zajistit přepravu kola z výrobního závodu, který leží na ostrově Bornholm, do Prahy. Díky této pomoci se nakonec cesta mohla realizovat a naši cestovatelé se počátkem července vydali do Kodaně.

Cesta vedla z dánského hlavního města Kodaně přes Helsingør dále po severním pobřeží ostrova Sjælland na západ. Po vylodění v Aarhusu pokračovali cestovatelé dál až na nejsevernější cíp Jutského poloostrova do Skagenu (tady mimochodem leží rozhraní mezi Baltským a Severním mořem) a zpět po západním pobřeží přes Hirtshals, Holstebro, Esbjerg, Ribe, Åbenrå a po ostrovech Ærø, Langeland a Lolland do Rødby. Odsud pokračovala výprava trajektem do Německa, kterým projela po Labské stezce. Koncem minulého týdne přejela „Kristýnka“ německo-české hranice a její cesta vedla i nadále podél Labe do Mělníka a dále do Prahy.


Na závěr čekalo cestovatele přivítání na dánské ambasádě.
Foto: NaKole.cz

Všechny tři cyklocestovatele jsme doprovodili na poslední části cesty, která byla zakončena na dánské ambasádě.  Setkala se tu dvě nákladní kola – první stálo u zrodu celého nápadu a druhé, které mělo za sebou pouť dlouhou dva tisíce kilometrů. Na pana velvyslance Moesbyho udělalo dojem především to, že při okružní cestě Dánskem nepoužila rodina žádný jiný dopravní prostředek kromě plavby lodí přes moře. Sám Moesby je přitom aktivní sportovec a doma v Dánsku se pravidelně zúčastňuje cyklistických závodů na ostrově Sjaelland. V Praze také občas vytáhne své sportovní kolo a ve volném čase se vydá na výlet podél Berounky.


Pan velvyslanec Moesby na svém diplomatické vozidle.
Foto: NaKole.cz

„Služební“ Christiania Bikes však slouží výhradně pro služební cesty a pro reprezentaci. „Když jsem jel na schůzku s panem prezidentem, jel jsem přirozeně na Christianii,“ odpověděl pan velvyslanec na zvídavé dotazy cestovatelů, zda nákladní kolo v Praze opravdu používá. Hned za vraty dánského velvyslanectví stojí další čtyři kola a elektrokola, na kterých jezdí zaměstnanci ambasády na služební cesty. V posledním čase přibyl v těsné blízkosti ambasády také nový stojan na jízdní kola, kam si návštěvníci mohou odkládat svoje bicykly. „Od té doby, co máme stojan, se počet našich návštěvníků na kole stále zvyšuje,“ ujistila nás zaměstnankyně ambasády Veronika Trojanová.

K přijetí na ambasádě dorazil také majitel firmy Cyklospeciality, kterého zajímala především dánská cyklistická kultura.

Na závěr mi to nedalo, abych cestovatele trochu nevyzpovídala. Přečtěte si krátký rozhovor s Vladimírem „básníkem“ Děrdou, se kterým jsem si povídala cestou během šlapání do pedálů z pražské Palmovky na Malou Stranu.

Rozhovor s Vladimírem Děrdou

Básník


Víla


 Dítě

Jaké jsou první dojmy?
Návrat do Čech těžký, tak trochu kulturní šok. Naštěstí se cestou po Čechách nestal žádný karambol.

Jaké je Dánsko v porovnání s Českem?
Počasí je tady vlídnější, laskavější, to bych Dánům občas vypůjčil. A od Dánů bych si na oplátku půjčil všechno ostatní. V Dánsku je snad všechno otevřené, milé a vlídné.

Jet s Christianií muselo být těžké. Měli jste nějaké defekty?
Jeden defekt na zadním kole, jinak všechno proběhlo bez problémů.

Kolik jste měli zavazadel?
Skoro nic. Vše, co jsme vezli, se vešlo do nákladního prostoru Kristýnky, jak jsme našemu vozítku přezdívali.

O Dánsku se u nás traduje, že to je rovinatá země.
(smích) V některých místech to bylo kopcovité. Ne hornaté, ale kopcovité. A hodně zastavěná země, všude tam žijí lidé. (Básník nezapřel svoji profesi urbanisty :o) – pozn. red.)

Podle výzkumů veřejného mínění má Dánsko také nejspokojenější obyvatele.
Je to na nich vidět, i na té zemi je to vidět.

Čím myslíš, že to je?
To bude určitě tím, že jezdí tolik na kole.

Co vás ještě v Dánsku zaujalo?
Překvapilo mě, že mají vlajku na každé zahradě. Neznamenalo to nacionalismus, jak by si někdo mohl myslet. Byla v tom spokojenost a sebevědomí. Jak jsme se dozvěděli, Dánové vyvěšují vlajku nejen o národních svátcích, ale také u příležitosti narozenin rodinných příšlušníků, nebo když někdo přijede na návštěvu, vyvěsí vlajku na uvítanou. Příležitost se vždycky najde. Trochu je podezírám, že vyvěšením vlajky také oznamují, že přišli domů z práce.   

Asi jste cestou přitahovali pozornost…
V Dánsku ani ne, všechny věci jsme měli schované, nikde nebyly vidět žádné brašny. Dánové nás pokládali za běžnou rodinu na výletě.  Ona také Víla vypadá opravdu jako rodilá Dánka.

(A do rozhovoru se vložila také Víla – pozn. red.) Když jsme potkali cestou skupinu Čechů, začali s námi hovořit anglicky. Nakonec jsem to nevydržela a spustila česky. Byli z toho opravdu překvapení.

A v Německu?
Tam už trochu ano, všichni si chtěli s námi povídat.

Muselo to být hodně těžké, vézt plně naložené nákladní kolo…
Víla: Cesta byla moc příjemná. „Kristýnka“ je taková důstojná dáma, všechno se do ní vešlo. Dítě bylo v suchu i za špatného počasí, kdy spokojeně vyhlíželo zpod plachty a prozpěvovalo si.

Díky za rozhovor.

Přečtěte si také:

Fotogalerie

Poslední úsek cesty začal na pražské cyklostezce podél Rokytky. Dítě okamžitě po nasednutí zaujalo naučenou polohu. V Karlíně nám cestu přehradily betonové bloky. Naštěstí "Kristýnka" zvládla hladce projet. Před Rudolfinem se k nám přidal Ondřej Brunecký z firmy Cyklospeciality U Mánesova mostu jsme potkali další kolo Brompton. Neplánovaně se tak cestovatelé pozdravili s projektantem Květoslavem Syrovým, který absolvoval na jaře s nákladním kolem cestu z Pardubic do Prahy. Pod oblouky Karlova mostu... Před dánskou ambasádou na nás čekala Christiania Bikes, která stála u začátku celé cesty... Jen najít místo k zaparkování... Před dánským velvyslanectvím Dárek pro pana velvyslance - dánská vlajka, která se celou cestu z Dánska vezla na korbě "Kristýnky". Společná fotografie cestovatelského týmu s panem velvyslancem Ole Moesby (druhý zleva). Nákladní kolo jsme nakonec zaparkovali u čerstvého stojanu v sousedství ambasády. Obdivujeme malou mořskou vílu, která je vytvořená z kostiček lega. Soška je v zasedací místnosti dánského velvyslanectví. Soška malé mořské víly vytvořená z kostiček Lego. Oboje - malá mořská víla i značka Lego - patří neodmyslitelně k dánské kultuře. Loučení s "Kristýnkou" a její předání novému majiteli. A několik fotografií z Dánska: V Esbjergu... Ve Skagenu Do Holstebro Esbjerg Peloton v Ribě Odpočinek na cestě Rødby Havelberg Elberadweg Drážďany
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 14.09.2011
Vyzkoušejte
 (CK Frčíme)

Meklenbursko na kole a na lodi

Německo
19.07.2019 - 10 dní
plavba na lodi
Autobusem
21 000 Kč
 (CK Cyklotur)

Bodamské jezero na kole

Rakousko, Německo, Švýcarsko
23.07.2019 - 7 dní
cyklistický
Autobusem
8 260 Kč
 (CK Bondo)

Mosela a Sára na kole

Německo
23.07.2019 - 7 dní
cyklistický
Autobusem
11 940 Kč
 (CK Nomád)

Ráj meklenburských jezer na kole

Německo
24.07.2019 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
8 890 Kč
 (CK Eurocykl Herdegen)

Okolí Mosely na kole

Německo
28.07.2019 - 7 dní
cyklistický
Autobusem
14 900 Kč
Do vaší knihovny

Z útulku až k moři

Lucie Kovaříková a Michal Jon
aneb Jak se Ernest učil plavat
DOTISK úspěšného titulu s novou podobou obálky Málokterý pes u nás je tak velkým cestovatelem jako Ernest. Vždyť jen na cestě popisované v…
199 Kč

Alpský cyklistický pas

Michal Pavlata
ALPEN RADFAHREN REISEPASS / ALPINE CYCLING PASSPORT / LE PASSEPORT CYCLISTE DES ALPES / PASSAPORTO CICLISTICO ALPINO Dáváte si na svých…
100 Kč
Blogy

A opět ta lužická jezera

 ()
Udělalo se mi neplánované volno. Najednou jsem měl před sebou volný čtvrtek, pátek a samozřejmě víkend. A dokonce se konečně udělalo teplo, zbývalo jen vyřešit otázku kam. Po zavrhnutí zběsilých úvah typu vlakem k Baltu jsem nakonec zůstal pěkně při zemi a vyrazil k Lužickým jezerům. Sice jsem tam…
petrp | 02.07.2019

RUNDREISE 2019: Durch die Schweiz

 ()
Těžké bylo určit den začátku expedice za hranice všedních dnů a se všelijakými obavami na chvíli opustit domov. Těžší byl návrat, když už byl cíl na dohled, když se přivyklo cestovatelskému režimu, když "bonjour" opět vystřídalo "grüezi" a pak "grüss dich". Najednou se nechtělo domů. Kdy zas bude…
Quatsch | 01.07.2019

Za ruskou a borůvkami – trek národním parkem Urho Kekkonen

 ()
Národní park Urha Kekkonena /Národní park Urho Kekkonen/ Národní park Urha Kekkonena /finsky Urho Kekkosen kansallispuisto/ je chráněná oblast kategorie IV dle klasifikace Mezinárodního svazu ochrany přírody. Nachází se v severofinské provincii Laponsko, na katastru sídel Savukoski, Sodankylä a…
šíp | 11.06.2019

Brecon Beacons – Velikonoce na horách (2019)

 ()
No na horách – nejvyšší kopec má jen necelých 900 m, takže spíš taková Českomoravská krabatina než Krkonoše. Ale to vůbec nevadí, navíc díky průchodnějšímu terénu se tu dá s kolem dobře drandit i po travnatých svazích a hřebenech. Tentokrát však Čerta výjimečně na kamzičí stezky hrkat nehodlám – …
cyklo-poustevnik | 24.05.2019

Expedice Polsko 2018 – boj se severním větrem

 ()
Pro letošní expedici jsme si vybrali cestu k moři po známé cyklomagistrále Odra - Nisa. Fogin s Čívrsem, i když tady jsou už půl století, ještě neviděli moře, tak je potřeba to napravit. Minulý rok jeli samy dva Aš - Zlín po jižní hranici naší republiky a vzhledem k tomu že kilometráž měla být…
ondrapisklak | 24.05.2019

O čem se mluví:

Cestování na kole Dvakrát do téže řeky dnes v 01:05
Technické rady Základní řetězový zámek na kolo včera v 22:47
Cestování na kole Kde Ti nedoplní vodu. včera v 22:36
Polsko? včera v 22:34
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

244 cyklistů (5 přihlášených)

A opět ta lužická jezera

Udělalo se mi neplánované volno. Najednou jsem měl před sebou volný čtvrtek, pátek a samozřejmě víkend. A…
petrp | 02.07.2019

RUNDREISE 2019: Durch die Schweiz

Těžké bylo určit den začátku expedice za hranice všedních dnů a se všelijakými obavami na chvíli opustit…
Quatsch | 01.07.2019

Za ruskou a borůvkami – trek národním parkem Urho Kekkonen

Národní park Urha Kekkonena /Národní park Urho Kekkonen/ Národní park Urha Kekkonena /finsky Urho Kekkosen…
šíp | 11.06.2019