Pražský den bez aut

Praha má za sebou svůj Den bez aut. Jaký byl?

Chodci na chůdách zastavují auto, které projelo přes zákaz vjezdu
Foto: Martin Mach, EkoList

V neděli 18. září Praha slavila svůj den bez aut. Magistrát uzavřel Smetanovo nábřeží pro auta a vypustil na něj kejklíře, herce a zpěváky. A taky lidi.

Většina obyvatel Prahy sbalí v pátek odpoledne batohy, naloží se do aut a vyjede relaxovat na chalupu. Ve městě zůstávají cizinci a lidi, kteří nemají kam vyjet. Přesně tak vypadalo složení návštěvníků na nábřeží. Cizinci brali atrakce jako vítané zpestření při návštěvě Prahy a fotili ostošest. Snad někteří z nich zachytili i hlavní myšlenku celé akce – ukázat život, který auta blokují. Hostesky u stánku Dopravních podniků rozdávaly balónky pro děti, ryčná hudba pobízela k tanci.

Dopravní uzávěra je označená značkami. Zajímá mě, jestli to auta respektují. „Kolem desáté dopoledne sem najednou začala jezdit auta, jako by se nic nedělo. Bylo to nebezpečné, protože tu byla spousta lidí. Pak se ke značkám postavili policisté a bylo to zase dobré,“ komentuje to Jan Bouchal ze sdružení Oživení.

Velkou část programu zajišťovaly celý den neziskové organizace. Nadace Partnerství sdílí stůl s World Carfree Network. „To všechno jsme sem přivezli na kolech,“ informuje mě Daniel Mourek z Nadace Partnerství a ukazuje na dlouhý stůl se židlemi, obložený informačními materiály. V těsném sousedství je stan pražského Auto*Matu. Kolem kmitají dobrovolníci, stojany na kola fungují, muzika šlape.

Ve čtyři odpoledne startuje cyklojízda do Modřanského kina, kde se bude promítat film Zdroj o těžbě ropy v Ázerbájdžánu. Cyklotrasa po nábřeží je zavřená, takže musíme s koly mezi auta. Ne všichni řidiči unesou mezi sebou peloton cyklistů. Při předjíždění jedno z aut „sundá“ jednoho cyklistu. Den bez aut ukazuje svoji hořkou příchuť. Znovu se tak potvrzuje, jak je celý systém dopravy zranitelný. Okamžitě se vytváří dlouhá kolona aut, ze které lze jen obtížně uniknout.

Na Smetanově nábřeží zatím pokračují veselice až do pozdních večerních hodin. Lidé tančí, zpívají, zevlují, nakupují, žijí. Zítra ráno tu už zase budou hustě proudit auta. Díky za neděli!

Chodci na chůdách zastavují auto, které projelo přes zákaz vjezdu Pražské Smetanovo nábřeží bez aut Pražské Smetanovo nábřeží bez aut Z představení kejklířů Nechyběly bezpečné stojany pro odložení kola N nábřeží nechyběli ani cyklisté Z cyklojízdy do modřanského biografu
redakce NaKole.cz, 19.09.2005

Přejezd Šumavy na kole z Železné Rudy k Lipnu

V zimě jsem přejížděl Šumavu na běžkách, a tak se mi zalíbila, že jsem tam zamířil i v létě, s manželkou a 11letým synem na kolech. Přes den pročištění hlavy, trochu sportovního výkonu a přes noc pohodlí penzionu. Puťák „každou noc jinde" nepadal v úvahu, protože málokterý penzion poskytne v sezóně…
VLB | 11.09.2018

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 1 – Hraničář, Kameňák

Jsem cyklista spíše závodního ražení a tomu podřizuji prakticky veškerý čas na kole. Vyjížďky pojímám formou tréninků. Stejně tak mám ale rád i cestování na kole - čas od času vyšlápnout na celý den s batůžkem na zádech nebo s brašnami na nosiči na více dní, projíždět krajinou, kochat se,…
JohnyB | 31.08.2018

Na kole ve Vysokých Tatrách

Letošní dovolená nebyla dlouho plánovaná, jen lokalita byla daná, Vysoké Tatry. Vloni jsme byli v Pribylině, letos se posouváme kousek dál na východ. Na poslední chvíli najdu ubytování v Nové Lesné, vesničce přímo pod majestátným Slavkovským štítem, jehož vrchol jsem zdolala před několika lety,…
HMS | 30.08.2018

Cyklistický návod k východní Evropě

Letošní léto jsem strávil krásným výletem kolem východní Evropy: Karpaty - Černé moře - Pobaltí - Petrohrad - Nordkapp a přes Norské hory a fjordy zpět. Tady: http://putovanikolem.cz mám deníček s turistickými fotkami. Ale napadlo mě zde se podělit i o technikálie kolem cestování, protože pro mě…
tomasnakole | 21.08.2018

Vltavská cyklostezka s desetiletým dítětem

Po více než půlročních přípravách a přemýšlení jsme se rozhodli jet s naším desetiletým synem Vltavskou cyklostezku. Původní plán byl jet z Českých Budějovic a stihnout to do sedmi dní.Když jsem se však s tímto záměrem zmínil před kamarády-cyklisty, tak mě to rozmluvili s tím že nejhezčí úsek je…