reklama

Recenze e-Brompton

Většina městských cyklistů a patrně i spousta dalších lidí bude znát legendární anglickou značku skládacích kol Brompton. Její výrobky – 16“ městské skládačky – jsou už řadu let proslulé nekompromisní kvalitou, kompaktními rozměry a efektním systémem skládání. Vzhledem k tomu, že konzervativní Angličané zatím nenabídli žádný model s elektrickým pohonem, rozhodl se český dovozce elektrifikovat kolo sám. Jak se mu to povedlo, to pro vás posoudili naši redakční testeři.

Brompton osazený elektrifikační sadou
Brompton osazený elektrifikační sadou
Foto: NaKole.cz

Předem podotýkáme, že tato recenze není recenzí kola Brompton jako takového (jeden z modelů jsme ostatně už v minulosti recenzovali), ale spíše nového elektropohonu.

e-Brompton je postavený na základě modelu M-3L, tedy základního modelu s třístupňovou planetovou převodovkou v zadním náboji. Váha samotného kola v základním provedení (tj. oproti testovanému bez nosiče a přední brašny) je 13,9 Kg (s motorem), respektive 16 Kg i s ostatními částmi elektropohonu a brašnou.

K elektrifikaci byl vybrán set prodávaný pod značkou Freedom e-bike, který sestává ze čtyř částí – bezkartáčového elektromotoru o výkonu 250 W v předním náboji, Lithium-polymer baterie s kapacitou 4,5 Ah, řídící jednotky a ovladače na řídítkách. Baterie a řídící jednotka jsou uloženy v jedné zadní kapse originální přední brašny Brompton.

ovládání elektromotoru a indikátor stavu baterie
Ovladač motoru s indikátorem stavu baterie
Foto: Václav Vrtal, NaKole.cz

Elektropohon se ovládá otočnou rukojetí, která nahradila standardní grip na pravé straně řídítek. Vlevo od rukojetí je jednoduchý indikátor zbývající kapacity baterie, složený ze tří diod: full (plná kapacita), half (polovina), empty (prázdná), které postupně zhasínají, jak se baterie vybíjí. Uváděný dojezd je 20–50 km podle váhy jezdce (a nákladu) a způsobu využití. V případě potřeby je možné přikoupit druhou baterii a zapojit obě naráz, čímž se dojezd zdvojnásobí.

Před složením kola je potřeba odpojit kabel vedoucí k baterii a sejmout brašnu. Skládání pak probíhá standardním „Bromptoním“ způsobem. Výhodou tohoto řešení je možnost elektropohon (pochopitelně kromě motoru) sejmout a snížit tak váhu kola. Přitom brašna je i po umístění baterie a řídící jednotky v podstatě prázdná, takže do ní bez problémů naskládáte třeba notebook se zdrojem a pořád ještě nějaké místo zbude.

Sluší se ještě podotknout, že vzhledem k tomu, že se jedná o dodatečně montovanou elektrifikaci, nejde o tak sofistikované řešení jako u moderních „specializovaných“ elektrokol. Chybí tedy jakýkoli snímač šlapání – přípomoc se ovládá výhradně otočnou rukojetí a není jakkoli závislá na výkonu jezdce. Také v případě že začnete brzdit, nesmíte zapomenout ubrat plyn – systém vypínání motoru při brždění rovněž chybí. Je ovšem třeba spravedlivě poznamenat, že u elektrifikační sady o váze 3 kg (2 kg motor, 1 Kg baterie), to není vada, ale spíš vlastnost. Zároveň se určitě najdou jezdci, kterým bude toto řešení naopak vyhovovat, protože nemají rádi, když jim elektronika zasahuje do jízdního stylu.

Praktické zkušenosti

Kolo jsme testovali cca týden na různých trasách prakticky po celé Praze. Použili jsme dva testery – muže o váze 85 a 105 Kg. Níže se s Vámi podělíme o nejzajímavější postřehy.

složený e-Brompton
e-Brompton jako složený balíček
Foto: Václav Vrtal, NaKole.cz

Pokud jde o vlastnosti samotného kola (tj. bez pohonu), tady zůstala zachována většina výhod modelu Brompton M3L, tedy jak obratnost, tak snadné skládání do balíčku takřka miniaturních rozměrů 56 × 58 × 27cm. Jistě, nárůst váhy v přední části, kde je uložen jak motor, tak i baterie, a s tím spojený výrazný posun těžiště je znát, nicméně nejde o nic tragického. Ona dodatečná tři kila jsou samozřejmě patrná i na síle, kterou musíte vynaložit na uvedení kola do pohybu, nicméně ani zde nejde o nic zásadního. Problémy překvapivě nepůsobí ani přední brašna, která je umístěna nízko a navíc tak, že se při otáčení řídítek nepohybuje. Zvýšení váhy ovšem ještě zvýraznilo určité omezení modelu M3L, kterým je rozsah převodů. Tři stupně planetové převodovky v zádní nábě mohou někomu – zvlášť při jízdě bez elektropohonu – přeci jen připadat málo. Z tohoto důvodu bychom si možná pro elektrifikaci vybrali spíše model M6L, který má ještě dvourychlostní přehazovačku, jež rozsah převodů přeci jen významně rozšiřuje.

Jediné, na čem se elektrifikace podepsala mírně negativně, jsou brzdy – přeci jen se teď malé čelisti musí rvát s výrazně většími silami, zvlášť připočteme-li, že asi každý občas zapomene, že nesmí brzdit při zapnutém motoru. V porovnání se „standardním“ Bromptonem byl tedy brzdný účinek přední brzdy přeci jen znatelně nižší. Naštěstí zadní brzda fungovala naprosto předpisově, takže vcelku stačilo mírně změnit návyky při brzdění a větší sílu soustředit na zadek kola.

Pokud jde o elektrický pohon, většinu čtenářů asi bude nejvíc zajímat dojezd (ačkoli úplně nechápeme proč, protože v praxi se na městských skládačkách málo kdy jezdí vzdálenosti přesahující dvacet kilometrů). Nicméně k věci – e-Brompton těch dvacet kilometrů bez problémů zvládl. A nebylo to ledajakých dvacet kilometrů – lehčí z našich testerů s ním absolvoval trasu Barrandov – Smíchov – Strahov a zpět v nejteplejším letošním dni, tj. za teploty místy až 38 stupňů ve stínu. Lze si jistě představit, že přípomoc běžela na plné obrátky a motor si odpočinul opravdu pouze ve sjezdech. Nakonec baterie zemřela po 22 km, což lze s ohledem na profil trasy a míru přípomoci považovat za vynikající výkon – nesmíme zapomínat, že baterie váží kilo a je jen o málo větší než přenosné rádio. S ohledem na velikost musíme pochválit i výkon motoru při jízdě do kopce – ani sebevětší stoupání nepřinutilo testera k nějakému atletickému výkonu (ostatně v tom vedru to ani nebylo možné).

Náš těžší, ale aktivnější tester dokázal na poněkud méně hornaté trase dosáhnout dojezdu 32 km. Z výše uvedeného je vidět, že měření dojezdu elektrokol je přinejmenším komplikovaná disciplína – respektive troufáme si tvrdit, že dojezd bude naprosto individuální veličina, nicméně lze říci, že dovozce ve svém tvrzení 20–50 km určitě nelže.

Pokud jde o cenu, ta není, jak už to Bromptonů bývá, úplně pro každého – samotný elektrifikační set stojí 23.900 Kč s DPH. Při koupi společně s kolem platí do konce roku 2012 zvýhodněná cena 46.000 Kč.  Za tyto nezanedbatelné peníze ovšem dostanete kvalitní, lety prověřenou konstrukci kola spolu s dobře provedeným a praktickým elektropohonem.

Poznámka: dle vyjádření dovozce lze stejnou sadou elektrifikovat i další značky skládaček (uvádí se tradiční Dahon a novější Tern).

  • vzhledem k váze slušný dojezd
  • zachování většiny dobrých vlastností kola Brompton
  • jednoduchá a funkční konstrukce
  • žádná interakce mezi elektropohonem a kolem
  • zvýšené zatížení předku je znát na výkonu přední brzdy
  • vyšší cena

 

Technická specifikace

Rám: CrMo ocel
Hmotnost: 13.9/16 kg (včetně motoru/včetně motoru i baterie)
Řazení (počet převodů): 3
Výkon elektromotoru 250 W
Kapacita baterie 4,5 Ah
Rozměry po složení: 56×28×27 cm
Velikost kol: 16"
Max. nosnost: 120 kg
Cena: uvedena v recenzi
Prodejce: Ondřej Brunecký, www.anglickale­genda.cz

 

Fotogalerie

Brompton osazený elektrifikační sadou 250W motor je součástí předního náboje. V zadním náboji je umístěna planetová převodovka. Řídítka s ovládacími prvky a přední prostorné zavazadlo Baterie je umístěna v levé kapse přední kabely. Konektor na přívodním kabelu od baterie. Elektromotor se ovládá otočným gripem, červeným tlačítkem se ovládání odpojí. Stav baterie je indikován třemi svítivými diodami. Kromě přední kabely lze na Bromptona vybavit také zadním nosičem. Detail zadního odpružení Teleskopická sedlovka Brompton umožňuje pohodlnou jízdu i lidem s výškou do 200 cm. Elektrifikovaný Brompton parkující Elektrifikovaný Brompton parkující Brompton jako složený balíček Elektrifikovaný Brompton jako složený balíček Jízda na elektro Bromptonovi je snadná, zvládne ji i sedmileté dítě ;-)
Petr Vít, NaKole.cz, 08.10.2012
Blogy

Brecon Beacons – Velikonoce na horách (2019)

 ()
No na horách – nejvyšší kopec má jen necelých 900 m, takže spíš taková Českomoravská krabatina než Krkonoše. Ale to vůbec nevadí, navíc díky průchodnějšímu terénu se tu dá s kolem dobře drandit i po travnatých svazích a hřebenech. Tentokrát však Čerta výjimečně na kamzičí stezky hrkat nehodlám – …
cyklo-poustevnik | 24.05.2019

Expedice Polsko 2018 – boj se severním větrem

 ()
Pro letošní expedici jsme si vybrali cestu k moři po známé cyklomagistrále Odra - Nisa. Fogin s Čívrsem, i když tady jsou už půl století, ještě neviděli moře, tak je potřeba to napravit. Minulý rok jeli samy dva Aš - Zlín po jižní hranici naší republiky a vzhledem k tomu že kilometráž měla být…
ondrapisklak | 24.05.2019

První dobrodružství v sedle

 ()
Asi málokdo dokáže zapomenout na své první větší cyklistické dobrodružství. I já si to své velmi dobře pamatuji - možná i proto, že to není zase tak strašně dávno, ale přeci jen od té doby třináctkrát sníh zasypal hory, třináctkrát odkvetly lípy a třináctkrát vlaštovky přilétly z teplých krajin.…
JohnyB | 16.05.2019

Cesta z města (ba i z vesnice) aneb West Highland Way romantiky zbavená

 ()
Před několika lety jsem byla se svojí maminkou na poznávacím (a velmi drahém) zájezdu do Skotska. Za čtyři dny nás povozili po všech výrazných pamětihodnostech a zejména v místech, kde nám bylo dopřáno ze silničního odpočívadla se pár minut pokochat výhledy do přírody, ve mně uzrálo přesvědčení, že…
Ifča | 12.05.2019

Vietnam na kole 2019

Vybrat destinací na další dovolenou byl boj. Nejprve jsem chtěl do Arménie, pak mi psal známý, jestli bych nejel do Vietnamu, protože cestovka, co s ní normálně jezdím, to letos nedělá. Ale přišlo mi to málo zajímavé, tak pomohl strejda Google a našel c.k. Rajbas. Recenze byly dobré, známý chválil…
RendaStr | 06.05.2019

O čem se mluví:

Elektrokola Budeme zvyšovat limit na 32km/h? III dnes v 00:30
NEcyklo Pochlubme se, jak jsme blbí 2 dnes v 00:09
Technické rady sqlab 611 active místo koženýho brookse ? dnes v 00:08
Ostatní – cyklo O koloběžkách II včera v 23:53
Oblečení a outdoor Nepromokavé ponožky - neoprén, seals včera v 23:23
Elektrokola e-kolo z MNT včera v 22:47
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 81 včera v 22:41
Elektrokola Programování motoru BBS včera v 21:46
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

212 cyklistů (5 přihlášených)

Brecon Beacons – Velikonoce na horách (2019)

No na horách – nejvyšší kopec má jen necelých 900 m, takže spíš taková Českomoravská krabatina než Krkonoše.…
cyklo-poustevnik | 24.05.2019

Expedice Polsko 2018 – boj se severním větrem

Pro letošní expedici jsme si vybrali cestu k moři po známé cyklomagistrále Odra - Nisa. Fogin s Čívrsem, i…
ondrapisklak | 24.05.2019

První dobrodružství v sedle

Asi málokdo dokáže zapomenout na své první větší cyklistické dobrodružství. I já si to své velmi dobře…
JohnyB | 16.05.2019