reklama

Recenze e-Brompton

Většina městských cyklistů a patrně i spousta dalších lidí bude znát legendární anglickou značku skládacích kol Brompton. Její výrobky – 16“ městské skládačky – jsou už řadu let proslulé nekompromisní kvalitou, kompaktními rozměry a efektním systémem skládání. Vzhledem k tomu, že konzervativní Angličané zatím nenabídli žádný model s elektrickým pohonem, rozhodl se český dovozce elektrifikovat kolo sám. Jak se mu to povedlo, to pro vás posoudili naši redakční testeři.

Brompton osazený elektrifikační sadou
Brompton osazený elektrifikační sadou
Foto: NaKole.cz

Předem podotýkáme, že tato recenze není recenzí kola Brompton jako takového (jeden z modelů jsme ostatně už v minulosti recenzovali), ale spíše nového elektropohonu.

e-Brompton je postavený na základě modelu M-3L, tedy základního modelu s třístupňovou planetovou převodovkou v zadním náboji. Váha samotného kola v základním provedení (tj. oproti testovanému bez nosiče a přední brašny) je 13,9 Kg (s motorem), respektive 16 Kg i s ostatními částmi elektropohonu a brašnou.

K elektrifikaci byl vybrán set prodávaný pod značkou Freedom e-bike, který sestává ze čtyř částí – bezkartáčového elektromotoru o výkonu 250 W v předním náboji, Lithium-polymer baterie s kapacitou 4,5 Ah, řídící jednotky a ovladače na řídítkách. Baterie a řídící jednotka jsou uloženy v jedné zadní kapse originální přední brašny Brompton.

ovládání elektromotoru a indikátor stavu baterie
Ovladač motoru s indikátorem stavu baterie
Foto: Václav Vrtal, NaKole.cz

Elektropohon se ovládá otočnou rukojetí, která nahradila standardní grip na pravé straně řídítek. Vlevo od rukojetí je jednoduchý indikátor zbývající kapacity baterie, složený ze tří diod: full (plná kapacita), half (polovina), empty (prázdná), které postupně zhasínají, jak se baterie vybíjí. Uváděný dojezd je 20–50 km podle váhy jezdce (a nákladu) a způsobu využití. V případě potřeby je možné přikoupit druhou baterii a zapojit obě naráz, čímž se dojezd zdvojnásobí.

Před složením kola je potřeba odpojit kabel vedoucí k baterii a sejmout brašnu. Skládání pak probíhá standardním „Bromptoním“ způsobem. Výhodou tohoto řešení je možnost elektropohon (pochopitelně kromě motoru) sejmout a snížit tak váhu kola. Přitom brašna je i po umístění baterie a řídící jednotky v podstatě prázdná, takže do ní bez problémů naskládáte třeba notebook se zdrojem a pořád ještě nějaké místo zbude.

Sluší se ještě podotknout, že vzhledem k tomu, že se jedná o dodatečně montovanou elektrifikaci, nejde o tak sofistikované řešení jako u moderních „specializovaných“ elektrokol. Chybí tedy jakýkoli snímač šlapání – přípomoc se ovládá výhradně otočnou rukojetí a není jakkoli závislá na výkonu jezdce. Také v případě že začnete brzdit, nesmíte zapomenout ubrat plyn – systém vypínání motoru při brždění rovněž chybí. Je ovšem třeba spravedlivě poznamenat, že u elektrifikační sady o váze 3 kg (2 kg motor, 1 Kg baterie), to není vada, ale spíš vlastnost. Zároveň se určitě najdou jezdci, kterým bude toto řešení naopak vyhovovat, protože nemají rádi, když jim elektronika zasahuje do jízdního stylu.

Praktické zkušenosti

Kolo jsme testovali cca týden na různých trasách prakticky po celé Praze. Použili jsme dva testery – muže o váze 85 a 105 Kg. Níže se s Vámi podělíme o nejzajímavější postřehy.

složený e-Brompton
e-Brompton jako složený balíček
Foto: Václav Vrtal, NaKole.cz

Pokud jde o vlastnosti samotného kola (tj. bez pohonu), tady zůstala zachována většina výhod modelu Brompton M3L, tedy jak obratnost, tak snadné skládání do balíčku takřka miniaturních rozměrů 56 × 58 × 27cm. Jistě, nárůst váhy v přední části, kde je uložen jak motor, tak i baterie, a s tím spojený výrazný posun těžiště je znát, nicméně nejde o nic tragického. Ona dodatečná tři kila jsou samozřejmě patrná i na síle, kterou musíte vynaložit na uvedení kola do pohybu, nicméně ani zde nejde o nic zásadního. Problémy překvapivě nepůsobí ani přední brašna, která je umístěna nízko a navíc tak, že se při otáčení řídítek nepohybuje. Zvýšení váhy ovšem ještě zvýraznilo určité omezení modelu M3L, kterým je rozsah převodů. Tři stupně planetové převodovky v zádní nábě mohou někomu – zvlášť při jízdě bez elektropohonu – přeci jen připadat málo. Z tohoto důvodu bychom si možná pro elektrifikaci vybrali spíše model M6L, který má ještě dvourychlostní přehazovačku, jež rozsah převodů přeci jen významně rozšiřuje.

Jediné, na čem se elektrifikace podepsala mírně negativně, jsou brzdy – přeci jen se teď malé čelisti musí rvát s výrazně většími silami, zvlášť připočteme-li, že asi každý občas zapomene, že nesmí brzdit při zapnutém motoru. V porovnání se „standardním“ Bromptonem byl tedy brzdný účinek přední brzdy přeci jen znatelně nižší. Naštěstí zadní brzda fungovala naprosto předpisově, takže vcelku stačilo mírně změnit návyky při brzdění a větší sílu soustředit na zadek kola.

Pokud jde o elektrický pohon, většinu čtenářů asi bude nejvíc zajímat dojezd (ačkoli úplně nechápeme proč, protože v praxi se na městských skládačkách málo kdy jezdí vzdálenosti přesahující dvacet kilometrů). Nicméně k věci – e-Brompton těch dvacet kilometrů bez problémů zvládl. A nebylo to ledajakých dvacet kilometrů – lehčí z našich testerů s ním absolvoval trasu Barrandov – Smíchov – Strahov a zpět v nejteplejším letošním dni, tj. za teploty místy až 38 stupňů ve stínu. Lze si jistě představit, že přípomoc běžela na plné obrátky a motor si odpočinul opravdu pouze ve sjezdech. Nakonec baterie zemřela po 22 km, což lze s ohledem na profil trasy a míru přípomoci považovat za vynikající výkon – nesmíme zapomínat, že baterie váží kilo a je jen o málo větší než přenosné rádio. S ohledem na velikost musíme pochválit i výkon motoru při jízdě do kopce – ani sebevětší stoupání nepřinutilo testera k nějakému atletickému výkonu (ostatně v tom vedru to ani nebylo možné).

Náš těžší, ale aktivnější tester dokázal na poněkud méně hornaté trase dosáhnout dojezdu 32 km. Z výše uvedeného je vidět, že měření dojezdu elektrokol je přinejmenším komplikovaná disciplína – respektive troufáme si tvrdit, že dojezd bude naprosto individuální veličina, nicméně lze říci, že dovozce ve svém tvrzení 20–50 km určitě nelže.

Pokud jde o cenu, ta není, jak už to Bromptonů bývá, úplně pro každého – samotný elektrifikační set stojí 23.900 Kč s DPH. Při koupi společně s kolem platí do konce roku 2012 zvýhodněná cena 46.000 Kč.  Za tyto nezanedbatelné peníze ovšem dostanete kvalitní, lety prověřenou konstrukci kola spolu s dobře provedeným a praktickým elektropohonem.

Poznámka: dle vyjádření dovozce lze stejnou sadou elektrifikovat i další značky skládaček (uvádí se tradiční Dahon a novější Tern).

  • vzhledem k váze slušný dojezd
  • zachování většiny dobrých vlastností kola Brompton
  • jednoduchá a funkční konstrukce
  • žádná interakce mezi elektropohonem a kolem
  • zvýšené zatížení předku je znát na výkonu přední brzdy
  • vyšší cena

 

Technická specifikace

Rám: CrMo ocel
Hmotnost: 13.9/16 kg (včetně motoru/včetně motoru i baterie)
Řazení (počet převodů): 3
Výkon elektromotoru 250 W
Kapacita baterie 4,5 Ah
Rozměry po složení: 56×28×27 cm
Velikost kol: 16"
Max. nosnost: 120 kg
Cena: uvedena v recenzi
Prodejce: Ondřej Brunecký, www.anglickale­genda.cz

 

Fotogalerie

Brompton osazený elektrifikační sadou 250W motor je součástí předního náboje. V zadním náboji je umístěna planetová převodovka. Řídítka s ovládacími prvky a přední prostorné zavazadlo Baterie je umístěna v levé kapse přední kabely. Konektor na přívodním kabelu od baterie. Elektromotor se ovládá otočným gripem, červeným tlačítkem se ovládání odpojí. Stav baterie je indikován třemi svítivými diodami. Kromě přední kabely lze na Bromptona vybavit také zadním nosičem. Detail zadního odpružení Teleskopická sedlovka Brompton umožňuje pohodlnou jízdu i lidem s výškou do 200 cm. Elektrifikovaný Brompton parkující Elektrifikovaný Brompton parkující Brompton jako složený balíček Elektrifikovaný Brompton jako složený balíček Jízda na elektro Bromptonovi je snadná, zvládne ji i sedmileté dítě ;-)
Petr Vít, NaKole.cz, 08.10.2012
Blogy

Východní Balkán - 4. část - Bulharsko - Rodopy

 ()
Na pěkné noclehy si člověk rychle zvykne. Prostě jsme ty krásné přístřešky začali brát jako standard, až jsem větou, že tady noclehy nemusíme hledat, že naopak ony si najdou nás, naše štěstí zakřikla. Dosud jsme ještě neměli krizovku a ta přišla právě ten večer, kdy jsme za městečkem Chadžidimovo…
Peggy | 22.09.2023

Východní Balkán - 3. část - Rozžhavený nejjižnější bod

 ()
Na úvod jsem zapomněla na pár důležitých informací: - Dětem už je (rok 2021) 12 a 14 let (ano, nočník jsme už nechali doma :-) ) a oba jedou ještě docela ochotně.- Luděk má zbrusu nové kolo. Po loňských potížích (2x prasklá vidlice a jiné lahůdky) jsem mu dala nůž na krk, že pokud si nepořídí nový…
Peggy | 11.09.2023

Z Čech k moři – Alpe – Adria

 ()
PŘÍPRAVY KAM SE VYDAT? Nějaký čas ve mně zrála myšlenka nechat letos, až budou děti na táboře, doma obytňák a zkusit něco ujet vlastní silou. Kam bylo jasné - k moři! Otázka byla jen jestli na sever, nebo na jih. A protože mě lákala výzva přejet Alpy, měl jsem jasno celkem brzy a začal jsem hledat…
PetrVobo | 11.07.2023

Rytířská cyklotoulka

 ()
Podmínky pro zahraniční výjezdy nebyly to léto zrovna příznivé, a tak jsme pro další vícedenní cyklotoulku s mou drahou polovičkou Marťou vybrali opět cíl v naší České kotlině: jeden ze symbolů naší vlasti, místo opředené bájemi a pověstmi, na kterém jsme ani jeden ještě nebyl. Ve středu, 30.…
JohnyB | 02.07.2023

Východní Balkán - 2. část - Jak se hledá kamarád, aneb Pošta pro tebe po Srbsku

 ()
Kdo četl naši knihu Cyklotoulky 3 po Balkáně, tak si možná vzpomene, že jsem tam Miroslavovi věnovala celou jednu kapitolu. Teď mu věnuji celou jednu kapitolu blogu. Všechna setkání na cestách, která se protáhnou přes noc, bývají nezapomenutelná. Miroslav a Nevena z Niše jsou ale jedni z těch…
Peggy | 17.06.2023

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Co vás zaujalo 270. před 11 minutami
NEcyklo Covid 22 před 15 minutami
Cestování na kole Montpellier dnes v 21:18
Lehokola Tak jsem viděl lehokolo - VII. dnes v 19:54
NEcyklo Ukrajina 31 dnes v 17:23
Vyjížďky, srazy, akce Podzimní sraz NaKole.cz, Lužany u Jičína dnes v 17:11
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. dnes v 15:38
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

230 cyklistů (16 přihlášených)

Východní Balkán - 4. část - Bulharsko - Rodopy

Na pěkné noclehy si člověk rychle zvykne. Prostě jsme ty krásné přístřešky začali brát jako standard, až jsem…
Peggy | 22.09.2023

Východní Balkán - 3. část - Rozžhavený nejjižnější bod

Na úvod jsem zapomněla na pár důležitých informací: - Dětem už je (rok 2021) 12 a 14 let (ano, nočník jsme už…
Peggy | 11.09.2023

Z Čech k moři – Alpe – Adria

PŘÍPRAVY KAM SE VYDAT? Nějaký čas ve mně zrála myšlenka nechat letos, až budou děti na táboře, doma obytňák…
PetrVobo | 11.07.2023