reklama

Iontový nápoj nebo Radler? Většinou stačí voda

Bolest hlavy, únava, malátnost, ztráta výkonu. Všechny potíže mohou mít jedinou příčinu - dehydrataci. Speciálně u cyklistů, kteří v letních parných dnech podstupují vysokou fyzickou zátěž, může nedostatek tekutin způsobit až dramatické následky. Jaké nápoje jsou na kolo nejlepší a jak často bychom měli pít?

Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Nečekaná „technická" závada

Cyklistika patří mezi sporty k těm fyzicky náročnějším. Tělo při ní spotřebovává značné množství energie, cukru a pocením vylučuje vodu a soli. Ať už je pro někoho cyklistika sportovní disciplínou či spíše turistikou na kole, znalost základních zásad se vždy hodí. A stejně tak, jako by si cyklista před jízdou měl pečlivě zkontrolovat a seřídit kolo, zapomínat by neměl ani na dostatečnou zásobu vody na cestu. Dehydratace totiž může zastavit na cestě stejně, jako třeba technická závada.

Skrytý nepřítel cyklisty

Nedostatek tekutin v těle se projeví předčasnou únavou, ochlazením těla, zpomalením regenerace organismu a dokonce i svalovými křečemi. Navíc, tělo začne ztrácet vodu ještě předtím, než pocítíme žízeň. Vážné nebezpečí nastává, pokud si sportovec těchto varovných signálů nevšímá a snaží se přicházející únavu a malátnost překonat dalším pohybem. Takové úsilí zákonitě končí celkovou dehydratací organismu, která nemá v podstatě žádné jednoznačné varovné signály, o to více je ale nebezpečná. Ztráta tekutin o 2 % (1,6 litru u 80 kg vážící osoby) snižuje výkon až o 20 %, ztráta vody o 4 % sníží výkon o 50 %. Ztráta nad 6 % už může vést ke kolapsu a v nejhorších případech končí nezvratně.

Voda je základ

Základní slovníček – iontové nápoje

Podle koncentrace iontů se nápoje dělí na: 

Hypotonický nápoj má nižší „sílu“, tedy niží koncentraci iontů v porovnání s nitrobuněčnou tekutinou, bude tedy vytvářet nižší osmotický tlak. Hypotonický iontový nápoj tedy bude mít tedy tendenci rychle se vstřebávat do těla a přinese nejrychlejší přístup tekutin. Je ideální pro horké dny, kdy máme tendenci se víc potit, snadno dehydrujeme a zásoby vody v buňkách jsou menší.

Isotonický iontový nápoj má zhruba stejnou koncentraci iontů jako roztok uvnitř tělesných buněk. Také pomáhá rychle doplnit tekutiny, ale ne stejně rychle jako nápoj hypotonický. Je vhodný pro výkony při nízkých teplotách do 15 stupňů Celsia.

Hypertonický nápoj má vysokou koncentraci iontů a naopak vodu z buněk „vytahuje“. Není určen pro rychlé doplnění tekutin a není vhodný při fyzické zátěži a dehydrataci. Své využítí najde pro speciální výkony při extrémních podmínkách, pro běžný život se nedoporučuje.

Voda tvoří asi 75 % lidského těla a plní spoustu důležitých funkcí. Slouží k přenosu živin a odpadních látek i jako rozpouštědlo, transportuje teplo, udržuje stálou tělesnou teplotu a brání přehřátí organizmu. Při sportu to pak platí dvojnásob. Při urputném sportování v horku vypotíte i několik litrů za jedinou hodinu. Při několikahodinové vyjížďce ve vedru a za vysoké vlhkosti může cyklista ztratit až 10 litrů tekutin!

Člověk někdy snadno podlehne pocitu, že jakmile se pohne, měl by hned přemýšlet o iontovém nápoji. To ale rozhodně není třeba, speciální pitný režim s kombinacemi různých hypo-, iso- a hypertonických nápojů je určen na závody, jízdu po MTB trasách, dálkové trasy za extrémních podmínek či lekce spinningu, kde člověk absolvuje intenzivní zátěž po dobu delší než je jedna hodina. Při běžném pohybu nahradí ztrátu důležitých látek i tekutin kvalitní pramenitá voda. Odborníci příliš nedoporučují koncentrované ovocné šťávy a džusy. Ty sice mohou dobře nahradit ztráty vzniklé pocením, obsahují množství draslíku a hořčíku a dodají tělu rychle energii, svým složením jsou ale také lehce hypertonické. Pokud je tedy upřednostníte, raději je vždy nařeďte vodou s přirozeným obsahem minerálů, nejlépe v poměru 1:1.

Před, během i po

Před startem by neměly být konzumovány příliš sladké nápoje. Velké množství cukru totiž zvýší hladinu krevního cukru, v důsledku čehož se zbylá sladká tekutina ze žaludku pomaleji vstřebá. Sladké nápoje obecně nejsou vhodné také proto, že žízeň pouze zvyšují. Ideální jsou proto pramenité a minerální vody a různé koncentráty s optimálním podílem glukózy, které jsou hypotonického (tzn. s nižší hustotou než krevní plazma) charakteru.

Pokud je třeba během tréninku či závodu dodat rychlou dávku energie, lze si pomoci energetickým nápojem. Pozor však na množství, energetické drinky mají být pouze doplňkem, nikoli základem pitného režimu sportovce. I tady platí, že není nad tekutinu tělu vlastní – vodu. A ještě jedna zásada: lépe je sáhnout po nesycených nebo mírně sycených nápojích. Vysoké množství CO2 sice zlepšuje chuť nápoje, hlavně ale dráždí žaludek, narušuje proces zažívání a může vyvolat problémy s tlakem. 

Pít hlavně po menších dávkách


  Foto: Rajec

Pokud sportujeme, a nemusí jít hned o vrcholové výkony, naše tělo si žádá o mnoho více než běžně. V minulosti převládal názor, že při sportování bychom měli pít málo, aby tekutina nezatěžovala náš žaludek a krevní oběh. V současnosti však víme, že přirozenou potřebu přijímat tekutiny není třeba žádným způsobem omezovat. Nedostatek vody totiž snižuje náš výkon.

Zatímco běžně stačí přijmout 2–3 litry tekutin denně, v den, kdy člověk sportuje, by měl vypít přibližně 1–2 litry navíc. S upraveným pitným režimem je vhodné začít již před odjezdem. Ideální je vypít například sklenku vody 20–30 minut před usednutím na kolo. Poté by mělo následovat 0,5 až 0,8 litru tekutiny každou hodinu, nejlépe rozložených do 4–5 malých dávek. Pitný režim je dobré přizpůsobit vnějším podmínkám, délce a profilu trasy. Požadované množství tekutin se pak logicky zvyšuje s rostoucí teplotou i náročností trasy.

Pít je vhodné i po dojezdu. I zde platí pravidlo malých dávek. Ideální jsou 1–2 l za hodinu rozdělené na sklenky obsahující 2–3 dl.

Pouze pít nestačí

Během jízdy je potřeba nejen neustále doplňovat tekutiny ale také jíst. Voda je sice důležitá, celý den se na ní však vydržet rozhodně nedá. Je nutné myslet také na dostatečný přísun energie. I s ním je dobré začít v podobě lehké svačiny již před odjezdem. Stačí například ovoce nebo jakékoliv jiné lehké jídlo zhruba hodinu před vyjetím.

Během jízdy je pak dobré pozřít nějaké sousto zhruba každou půlhodinu až 45 minut. Ideální jsou müsli tyčinky, sušenky a ovoce.

Zakousnout samozřejmě můžete i speciální energetické tyčinky, ale pokud zrovna nemáte v plánu ujet 100 km a kolo není vaším každodenním koníčkem, není to nutné. Běžná strava rozhodně stačí. Pokud energetickou tyčinku přesto rádi upřednostníte, pozor na zbytečné zdvojení přísunu iontů v případě, že současně pijete i iontový nápoj. I pro závodníky stačí zapíjet energetické tyčinky čistou pramenitou vodou.

Martin Suchánek, 09.08.2012
Blogy

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

O čem se mluví:

Technické rady Využití 3D tisku - 2 včera v 23:25
NEcyklo VOLBY 2025 včera v 23:17
Vyjížďky, srazy, akce LontBent 2025 - druhý coffeeneuring včera v 22:44
NEcyklo Co vás zaujalo 288 včera v 21:06
Jaké to bylo 158 včera v 20:26
Vyjížďky, srazy, akce Loučení se sezónou na Macoše včera v 20:03
NEcyklo Ukrajina 56 včera v 19:29
Komentáře k článkům Cyklovýlet ve Vietnamu, ostrov Cat Ba 14.10.2025
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

224 cyklistů (1 přihlášený)

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych…
Fabulator | 07.10.2025