reklama

Cyklokočárek měl premiéru

Originální český patent na přepravu dětí na jízdním kole byl představen na veletrhu v Brně. Takzvaný cyklokočárek přichází na trh právě v době, kdy českým parlamentem hýbou vášně okolo přívěsných vozíků za kola. První dojmy z nového českého nápadu najdete v tomto článku.

Cyklokočárek měl svoji premiéru na veletrhu GO/Regiontour v Brně.
Cyklokočárek měl svoji premiéru na veletrhu GO/Regiontour v Brně.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

„Český nápad, český výrobek,“ hlásá leták

Nový český patent poprvé představil výrobce kol značky Dandy za Lanškrouna na letošním veletrhu GO/Regiontour v Brně. Tříkolky se u nás už prodávají nějaký ten pátek, na rozdíl od cyklisticky vyspělých zemí si svoje místo na českém trhu zatím nesměle hledají. Značky jako Christiania Bikes, Zigo nebo Taga fungují podobně, tedy na principu tříkolky s umístěním kočárku před řidičem. V českém cyklokočárku se dítě také vozí v korbě upevněné na přední vidlici jízdního kola, na rozdíl od ostatních tříkolek lze kočárek namontovat na libovolné jízdní kolo. Jak tvrdí výrobce, pro tento způsob přepravy dětí by se měla dát využít všechna běžná jízdní kola na trhu s ráfky o průměru 26" až 28".

Vývoj cyklokočárku trval přes dva roky. Jak mi řekl zástupce značky Dandy Ivo Danačík, nejvíce času zabralo odlaďování správných náklonů kol a úhlů zatáčení. „Jako bývalému závodníkovi mi to nedalo, musel jsem zjistit, co cyklokočárek vydrží," řekl o testování výrobku jeho autor s tím, že ho to stálo několik šrámů, když se učil kolo co nejvíce naklonit. Kvůli lepšímu zvládání zatáček jsou kola cyklokočárku zkosená, korba se na jízdní kolo připevňuje k přední vidlici a rámu. Přední kolo bicyklu je přitom nahrazeno dvěma kolečky kočárku a z jízdního kola se tak stane tříkolka.

Protože právní úprava cyklopřívěsů stále ještě neprošla parlamentem a naši zákonodárci se nemohou dohodnout, jestli děti na kolo patří nebo ne, zeptala jsem se také na homologaci tohoto zařízení. „Kabina pro dítě je pevně spojená s jízdním kolem, nejde tedy o přípojné vozidlo. Pro cyklokočárek proto platí stejná ustanovení, která se vztahují k provozu jízdních kol, " řekl mi k tomu prodejce Miloš Krejčí. Tříkolka by podle tohoto zařazení tak měla splňovat pouze požadavky dané vyhláškou 341/2002 Sb., která nařizuje například dvě nezávislé brzdy, barvu a velikost odrazek a světel apod.

Líně do zatáček, v klidu do města

Už v minulosti jsem měla příležitost vyzkoušet si několik nákladních kol, takže jsem si osedlala i cyklokočárek. I když první dojem byl trochu nejistý a hladká výstavní plocha dávala jen omezené možnosti pro skutečné otestování, troufám si odhadnout jízdní vlastnosti v terénu. Stejně jako ostatní tříkolky má Dandy těžiště umístěné hodně nízko a jeho základní vlastností je tak stabilita. Kolo stojí na třech bodech a nejsou tak potřeba žádné stojánky nebo stojany. Převrácení povozu je velmi obtížné, s nákladem prakticky nemožné.

Kola jsou nakloněná, takže první dojem je trochu nejistý a je potřeba chvíli jezdit, než si člověk zvykne na specifické vlastnosti řízení. V porovnání s přívěsnými vozíky bude kolo o něco pomalejší, také váha je v porovnání s nejtěžšími vozíky zhruba o 3 kg výše.  Určitě zajímavá bude jízda pro dítě, které má všechno „z první ruky“ a při jízdě má naprosto bezkonkurenční výhled. Jako rodič bych ocenila možnost, že na dítě uvidím a budu ho mít pod kontrolou. 


Jízdu s cyklokočárkem předvedl autor patentu Ivo Danačík.
Foto: NaKole.cz

Zatímco v některých vlastnostech cyklokočárek vyniká, naopak možnost ovládání mě trochu zklamala. Podle údajů od výrobce by se vozík měl vytočit v kruhu o poloměru 1,7 m, k otočení by mu tedy měla stačit stezka o šířce 3,4 m. Bohužel, to se mi nepodařilo ani náhodou a manévrovací schopnosti tak musím hodnotit jako slabší. I když podle výrobce šlo jenom o špatně nastavené spoje, které dorazily na výstaviště přímo z výroby a ve finále by u prodávaných vozíků mělo být řízení živější, pro zjištění skutečných vlastností by bylo třeba kolo projet trochu více v terénu v prostředí, kde se předpokládá jeho využití.

Co rodiče určitě ocení, to jsou bubnové brzdy na obou kolech cyklokočárku, které mají dobré brzdné vlastnosti i při jízdě po „mejdlíčku" vzniklém smícháním prachu s vodou. Páky brzdy mají navíc možnost aretace, takže kolo je vlastně vybave­né parkovací brzdou a ochráněné tak proti samovolnému rozjetí.

Pro koho a za kolik

Jízdní vlastnosti předurčují cyklokočárek spíše pro cesty do města nebo poklidné výlety s dětmi k nejbližšímu hřišti, do školky či na nákup. Mimochodem, pro poslední uvedenou cestu by se hodil trochu větší nákladní prostor ve vozíku, nákupy bude jinak nutné vozit nejspíš na zadním nosiči kola nebo v batohu na zádech.

Do kočárku se vejde jedno dítě, pro ty nejmenší lze vložit speciální polstrovaná vložka s pevným podkladem, takže děti tu mohou jezdit už od raného věku.

Na závěr ještě důležitá informace o ceně, která je pro začátek nastavená na zaváděcí hladinu 22.490 Kč, podle informací na e-shopu to vypadá, že od začátku března půjde cena nahoru.

Po prvním „oťukání" nového výrobku na brněnském výstavišti mohu mluvit maximálně o dojmech. Pro pořádné seznámení je třeba cyklokočárek důkladně protáhnout všemi možnými situacemi, do kterých se rodič s dítětem při provozu dostane. Snad se tedy podaří dohodnout zapůjčení cyklokočárku Dandy, aby jej mohli proklepnout naši testeři.

Na první pohled

  • Dobrá stabilita.
  • Dítě je pod dohledem.
  • Malý zavazadlový prostor.
  • Horší schopnost manévrovat.

Přečtěte si také:

  • Test cyklokočárku Dandy Joy – Desítky kilometrů na cyklostezkách, mezi auty i po lesních pěšinách, s dítětem i bez něj, důkladně otestovalo vlastnosti cyklokočárku.

Fotogalerie

Cyklokočárek měl svoji premiéru na veletrhu GO/Regiontour v Brně. Jízdu s cyklokočárkem předvedl autor patentu Ivo Danačík. Složení do auta U většiny tříkolek je kolo pevně spojené s korbou pro dítě.
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 19.01.2012
Blogy

Dámská 2021, aneb suchou nohou mezi mraky 15.7. až 18.7. 2021

 ()
čtvrtek 15. 7., společně najeto 60 km, 228 m Plány pro letošní Dámskou byly skromné, vlastně ani hranice jsme překročit nechtěly. Po loňské cestě podle Mže jsme opět plánovaly řeku nebo možná i řeky dvě. Ploučnici a kousek Kamenice, jenže Covid zase rozhodoval za nás, dlouho se nevědělo, kdy a za…
HMS | 27.07.2021

Kyjovské údolí

 ()
Když jsem se vracel z projížďky na kole, tak u zmrzliny jsem potkal kamarády z dětství (dvojčata). Jezdí taky na kolech a slovo dalo slovo a tak, jak to mezi cyklisty bývá, už jsme se chlubili, co vše jsme na kolech objeli. Doporučili mi Kyjovské údolí. Je to u Krásné Lípy ve Šluknovském výběžku.…
vlakr | 17.07.2021

Jak jsem se poprvé toulal Šumavou

 ()
Už odmalička jsem prahnul po dobrodružství v přírodě. Později jsem našel velké zalíbení v cyklistice a sem tam v nějakém tom amatérském závodě. A právě kombinace těchto tří elementů vyvolala velikou touhu alespoň si vyzkoušet jeden z těch extrémních bikepackingových závodů, které se jedou bez…
JohnyB | 14.07.2021

Kavkaz s dětmi - část 11.

 ()
K moři a do Batumi - kruh se uzavřel Poslední večer ještě v horách jsme se utábořili na začátku přehrady na řece Inguri. Jen co jsme postavili stany, přišla silná bouřka. Nebála jsem se, kolem nás se stále ještě tyčily dvoutisícové hory, ale ta buřina byla frontální a přinesla ochlazení a deště na…
Peggy | 26.06.2021

Kavkaz s dětmi - část 10.

 ()
Průsmyk Zagari (2623 m) - Ušguli - Mestie Ráno uprostřed hor nás přivítalo sluncem, oblaky a takovým tím těžkým hutným vzduchem, jaký bývá v období bouřek. Hned po snídani jsme pokračovali ve stoupání. Zbývalo nám posledních 700 výškových metrů. Po cestě, která byla samý šutr, a po které se jet, až…
Peggy | 20.06.2021

O čem se mluví:

Rada při výběru kola Kolo pro ženu včera v 23:57
NEcyklo Nejlepší vtip 47 včera v 22:56
Kovid v Evropě včera v 22:47
Elektrokola rámová i nosičová baterie na 1 kole včera v 21:56
NEcyklo Co vás zaujalo 245 včera v 21:45
Chci vylepšit NaKole.cz Pobavilo potěšilo 172. včera v 21:15
Lehokola Homebuilders lehokol 13 včera v 21:05
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

170 cyklistů (2 přihlášení)

Dámská 2021, aneb suchou nohou mezi mraky 15.7. až 18.7. 2021

čtvrtek 15. 7., společně najeto 60 km, 228 m Plány pro letošní Dámskou byly skromné, vlastně ani hranice…
HMS | 27.07.2021

Kyjovské údolí

Když jsem se vracel z projížďky na kole, tak u zmrzliny jsem potkal kamarády z dětství (dvojčata). Jezdí taky…
vlakr | 17.07.2021

Jak jsem se poprvé toulal Šumavou

Už odmalička jsem prahnul po dobrodružství v přírodě. Později jsem našel velké zalíbení v cyklistice a sem…
JohnyB | 14.07.2021