reklama

Croozer – přívěsný vozík za kolo (4.)

Přeprava vozíku metrem, tramvají, autobusem a vlakem.

Croozer 737
Croozer 737
Foto: Václav Vrtal

Přeprava Croozeru

Ačkoliv se zdá, že dvě kola a vozík se dají přepravovat pouze autem, a to ještě s velkým zavazadlovým prostorem, není to tak. Celkem bez potíží se dá cestovat i metrem a vlakem. Do tramvají a autobusů pražské hromadné dopravy kola nesmějí, ale Croozer samostatně jako kočárek ano. Pak pro něj platí to samé, co pro kočárek.

Dvě základní možnosti:

  1. Jeden táhne nebo tlačí Croozer a stará se o dítě/děti, druhý má na starosti obě kola. Je to rychlejší, ale s těmi dvěma koly se to musí umět: po eskalátoru, po pevném schodišti, couvání (snadno se rozjedou do stran). Dá se to zvládnout.
  2. Croozer se sbalí do vaku, ten si jeden z dvojice hodí na rameno, každý se stará o své kolo. Složení a rozložení zdrží, zabere se ale míň místa a uvolní se jedna ruka.

Metrem

V metru mohou být podle předpisů kola jen na zadní plošině, a to nejvýše dvě. Zpravidla se však toleruje i víc kol, případně přeprava v jiném místě posledního vozu (naopak v prvním voze si vás řidič všimne a vyhodí vás). Důležitější je ohleduplnost vůči ostatním cestujícím. Kočárek se může přepravovat všude.

Takže teoreticky mohou jet dvě kola i rozložený vozík společně na zadní plošině posledního vozu, prakticky se to ale dá provést jen u nových souprav, kde je dost místa, a pokud necestuje mnoho lidí. U starých souprav nebo při větším návalu je lepší se rozdělit a s vozíkem nastoupit do jiných dveří, případně vozík sbalit do vaku.

Pokud nejedete z konečné na konečnou, je potřeba umět nastoupit a vystoupit se všemi věcmi během 10–15 sekund a postavit se tak, abyste při rychlém rozjetí soupravy neupadli.

Řada stanic má dnes bezbariérový přístup výtahem nebo přímo z ulice, bohužel výtah bývá dost často příliš malý (myslím úzký). Pak je potřeba jet po eskalátorech (jezdících schodech) nebo přepravit vozík po pevném schodišti.

Po eskalátoru

Jezdí se tak, že přepravující osoba je vždycky níž než vozík a dítě z vozíku kouká na ni (je tedy otočeno obličejem dolů). Přepravující osoba drží přitom vozík za přední nárazník, ne za zadní držadlo. Jedete-li zdola nahoru, jdete na schody čelem a vozík na ně nacouvá. Jedete-li shora dolů, je to obráceně – vy na ně couváte zády ke směru jízdy a vozík na ně najíždí špičkou dopředu.

Hlavně žádnou paniku. Po najetí na schody dosedne vozík zadním nárazníkem na hranu schodu, čímž se přirozeně zabrzdí, a vám stačí jen ho přidržovat.

S koly se na eskalátor najíždí tak, že si vlezete mezi ně a uchopíte každé z nich za tu část řídítek, která je od vás dál. Ihned poté, co vstoupíte na schod, je potřeba každou rukou pevně stisknout brzdu a stát pevně. Dvě kola docela dost táhnou dolů, možná se kolem vás trochu zkroutí – dejte pozor, nezakopněte a nepřepadněte. Velmi doporučuji tohle trénovat na eskalátorech s pomalejším nájezdem, případně s jedním kolem a jednou rukou.

Po pevném schodišti

Vozík je potřeba normálně snést nebo vynést. V příznivých případech se dá dolů sdrncat (pozor na zadní nárazník!), ale nahoru ho musíte vynést. Jelikož se to nedá udělat zároveň s vynesením kol, je potřeba přepravu synchronizovat a zejména na frekventovaných místech dávat pořád pozor, jestli máme všechno. Na druhou stranu nám tam občas někdo nabídne pomoc.

Vlakem

Podle dnešního stavu (léto 2005) můžete kola i Croozer přepravovat jako spoluzavazadlo, nebo je dát do úschovy. Spoluzavazadlo znamená, že máte kolo tam, kde cestujete, a sami se o ně staráte. Úschovu nabízí zavazadlové vozy nebo oddíly, kolo svěříte průvodčímu a on vám ho na konci cesty vydá. Cenově to vyjde u kol nastejno (za 20 Kč), u Croozeru platíte dvacku jen v případě úschovy – jako spoluzavazadlo se kočárky přepravují zdarma. Jelikož ale všechny tři věci dohromady zaberou dost místa, doporučuju dávat do úschovy vždy; ledaže byste jeli krátkou vzdálenost a vlak byl prázdný.

Je dobré si předem zjistit, zda je ve vlaku vůbec přeprava spoluzavazadel nebo úschova možná. Pozná se to z jízdního řádu: symbol kola ve sloupci vlaku znamená přepravu spoluzavazadel, symbol kufru zavazadlový vůz nebo oddíl. Ovšem v praxi to někdy bývá, zejména u lokálek, jinak. Tzv. pantografy mají pro spoluzavazadla místa dost, ale vlaky na malých tratích na tom bývají často hůř, případně místo není tak snadno dostupné. Zavazadlové vozy mívají většinou jen rychlíky.

Naložení kol a vozíku není úplně jednoduchá operace, vyžaduje zkušenost, schopnost improvizace, slušnost a klid. Pokud nevyjíždíte z výchozí zastávky a vlak nemá zavazadlový vůz, můžete být překvapeni a pod časovým tlakem se můžete dopustit chyby. Zásadou je jednat vždy slušně, zabrat co nejméně místa a v případě potřeby strčit dopředu dítě (je to srabské, ale ostatní cestující změknou).

Pokračovat

Fotogalerie

Croozer 737 Croozer 737
Honza Hučín, suplik.petnik.cz, 24.08.2005
Blogy

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

 ()
Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z motelu u cesty v městečku Baza. Stavíme se nakoupit potraviny spolu s kamionisty a kousek cesty jedeme po Vía Verde de Sierra de Baza (bývalá trať železnice) směrem na poušť Gorafe. Na tuto část…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

 ()
V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka mírného sklonu naláká spoustu cyklistů včetně mě a Rendy. My konkrétně vyrazíme na dvě cyklostezky v okrese Tirschenreuth ve vládním obvodu Horní Falc. Zvolili jsme si třetí červnovou sobotu,…
Guiseppe | 27.08.2022

Bikepacking španělsky 3.část: Andalusie – Sierras de Cazorla, Segura y Las Villa

 ()
Z Castilla-La Mancha přejíždíme do Andalusie a pokračujeme přes největší chráněné území ve Španělsku. Část třetí. V Siles do půlnoci doplňujeme tekutiny v místním pohostinství v parku a následující den nás čeká Sierra de Segura a asi 80 km po CM-412. Po snídani na dětském hřišti provedeme menší…
Kristina | 08.08.2022

Dámská 2022 – Na břehu řeky Svratky kvete... cyklistika 16.7. až 19.7.2022

 ()
Polovina července se již stala tradičním časem Dámské. Tu letošní jsme naplánovaly už v zimě a po jedenácti letech jsme se vrátily na některá místa projetá v roce 2011. Svratecká vrchovina má stále co nabídnout, a proto je pěkné se vracet. Ve škole se zpíval lidový popěvek „na břehu Svratky roste…
HMS | 04.08.2022

Na Kanáry na kole 4

 ()
Kanárský ostrov El Hierro mě vtáhnul do svých krás větší silou než jsem čekal. Do toho pár setkání se zajímavými lidmi a na čtvrté pokračování jste si museli trochu počkat. O tom všem se dozvíte nejspíš už v dalším díle. Ale abych navázal na předchozí vyprávění, jsme ještě ve španělské Andalusii…
Martin_re-cyklista | 21.06.2022

O čem se mluví:

Vyjížďky, srazy, akce Podzimní nákolácký sraz 2022 - první info dnes v 03:20
Komentáře k blogu Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu dnes v 02:48
Elektrokola Na, jih pod proudem dnes v 00:27
NEcyklo Ukrajina včera v 23:25
Technické rady Duše na kolo včera v 21:09
Ostatní – cyklo Co vás vytočilo 143 včera v 21:02
NEcyklo Co vás potěšilo, nebo pobavilo 180 včera v 20:33
Ostatní – cyklo Jaké to bylo - 128 včera v 20:25
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

127 cyklistů (1 přihlášený)

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka…
Guiseppe | 27.08.2022

Bikepacking španělsky 3.část: Andalusie – Sierras de Cazorla, Segura y Las Villa

Z Castilla-La Mancha přejíždíme do Andalusie a pokračujeme přes největší chráněné území ve Španělsku. Část…
Kristina | 08.08.2022