reklama

Croozer – přívěsný vozík za kolo (4.)

Přeprava vozíku metrem, tramvají, autobusem a vlakem.

Croozer 737
Croozer 737
Foto: Václav Vrtal

Přeprava Croozeru

Ačkoliv se zdá, že dvě kola a vozík se dají přepravovat pouze autem, a to ještě s velkým zavazadlovým prostorem, není to tak. Celkem bez potíží se dá cestovat i metrem a vlakem. Do tramvají a autobusů pražské hromadné dopravy kola nesmějí, ale Croozer samostatně jako kočárek ano. Pak pro něj platí to samé, co pro kočárek.

Dvě základní možnosti:

  1. Jeden táhne nebo tlačí Croozer a stará se o dítě/děti, druhý má na starosti obě kola. Je to rychlejší, ale s těmi dvěma koly se to musí umět: po eskalátoru, po pevném schodišti, couvání (snadno se rozjedou do stran). Dá se to zvládnout.
  2. Croozer se sbalí do vaku, ten si jeden z dvojice hodí na rameno, každý se stará o své kolo. Složení a rozložení zdrží, zabere se ale míň místa a uvolní se jedna ruka.

Metrem

V metru mohou být podle předpisů kola jen na zadní plošině, a to nejvýše dvě. Zpravidla se však toleruje i víc kol, případně přeprava v jiném místě posledního vozu (naopak v prvním voze si vás řidič všimne a vyhodí vás). Důležitější je ohleduplnost vůči ostatním cestujícím. Kočárek se může přepravovat všude.

Takže teoreticky mohou jet dvě kola i rozložený vozík společně na zadní plošině posledního vozu, prakticky se to ale dá provést jen u nových souprav, kde je dost místa, a pokud necestuje mnoho lidí. U starých souprav nebo při větším návalu je lepší se rozdělit a s vozíkem nastoupit do jiných dveří, případně vozík sbalit do vaku.

Pokud nejedete z konečné na konečnou, je potřeba umět nastoupit a vystoupit se všemi věcmi během 10–15 sekund a postavit se tak, abyste při rychlém rozjetí soupravy neupadli.

Řada stanic má dnes bezbariérový přístup výtahem nebo přímo z ulice, bohužel výtah bývá dost často příliš malý (myslím úzký). Pak je potřeba jet po eskalátorech (jezdících schodech) nebo přepravit vozík po pevném schodišti.

Po eskalátoru

Jezdí se tak, že přepravující osoba je vždycky níž než vozík a dítě z vozíku kouká na ni (je tedy otočeno obličejem dolů). Přepravující osoba drží přitom vozík za přední nárazník, ne za zadní držadlo. Jedete-li zdola nahoru, jdete na schody čelem a vozík na ně nacouvá. Jedete-li shora dolů, je to obráceně – vy na ně couváte zády ke směru jízdy a vozík na ně najíždí špičkou dopředu.

Hlavně žádnou paniku. Po najetí na schody dosedne vozík zadním nárazníkem na hranu schodu, čímž se přirozeně zabrzdí, a vám stačí jen ho přidržovat.

S koly se na eskalátor najíždí tak, že si vlezete mezi ně a uchopíte každé z nich za tu část řídítek, která je od vás dál. Ihned poté, co vstoupíte na schod, je potřeba každou rukou pevně stisknout brzdu a stát pevně. Dvě kola docela dost táhnou dolů, možná se kolem vás trochu zkroutí – dejte pozor, nezakopněte a nepřepadněte. Velmi doporučuji tohle trénovat na eskalátorech s pomalejším nájezdem, případně s jedním kolem a jednou rukou.

Po pevném schodišti

Vozík je potřeba normálně snést nebo vynést. V příznivých případech se dá dolů sdrncat (pozor na zadní nárazník!), ale nahoru ho musíte vynést. Jelikož se to nedá udělat zároveň s vynesením kol, je potřeba přepravu synchronizovat a zejména na frekventovaných místech dávat pořád pozor, jestli máme všechno. Na druhou stranu nám tam občas někdo nabídne pomoc.

Vlakem

Podle dnešního stavu (léto 2005) můžete kola i Croozer přepravovat jako spoluzavazadlo, nebo je dát do úschovy. Spoluzavazadlo znamená, že máte kolo tam, kde cestujete, a sami se o ně staráte. Úschovu nabízí zavazadlové vozy nebo oddíly, kolo svěříte průvodčímu a on vám ho na konci cesty vydá. Cenově to vyjde u kol nastejno (za 20 Kč), u Croozeru platíte dvacku jen v případě úschovy – jako spoluzavazadlo se kočárky přepravují zdarma. Jelikož ale všechny tři věci dohromady zaberou dost místa, doporučuju dávat do úschovy vždy; ledaže byste jeli krátkou vzdálenost a vlak byl prázdný.

Je dobré si předem zjistit, zda je ve vlaku vůbec přeprava spoluzavazadel nebo úschova možná. Pozná se to z jízdního řádu: symbol kola ve sloupci vlaku znamená přepravu spoluzavazadel, symbol kufru zavazadlový vůz nebo oddíl. Ovšem v praxi to někdy bývá, zejména u lokálek, jinak. Tzv. pantografy mají pro spoluzavazadla místa dost, ale vlaky na malých tratích na tom bývají často hůř, případně místo není tak snadno dostupné. Zavazadlové vozy mívají většinou jen rychlíky.

Naložení kol a vozíku není úplně jednoduchá operace, vyžaduje zkušenost, schopnost improvizace, slušnost a klid. Pokud nevyjíždíte z výchozí zastávky a vlak nemá zavazadlový vůz, můžete být překvapeni a pod časovým tlakem se můžete dopustit chyby. Zásadou je jednat vždy slušně, zabrat co nejméně místa a v případě potřeby strčit dopředu dítě (je to srabské, ale ostatní cestující změknou).

Pokračovat

Fotogalerie

Croozer 737 Croozer 737
Honza Hučín, suplik.petnik.cz, 24.08.2005
Blogy

První dobrodružství v sedle

 ()
Asi málokdo dokáže zapomenout na své první větší cyklistické dobrodružství. I já si to své velmi dobře pamatuji - možná i proto, že to není zase tak strašně dávno, ale přeci jen od té doby třináctkrát sníh zasypal hory, třináctkrát odkvetly lípy a třináctkrát vlaštovky přilétly z teplých krajin.…
JohnyB | 16.05.2019

Cesta z města (ba i z vesnice) aneb West Highland Way romantiky zbavená

 ()
Před několika lety jsem byla se svojí maminkou na poznávacím (a velmi drahém) zájezdu do Skotska. Za čtyři dny nás povozili po všech výrazných pamětihodnostech a zejména v místech, kde nám bylo dopřáno ze silničního odpočívadla se pár minut pokochat výhledy do přírody, ve mně uzrálo přesvědčení, že…
Ifča | 12.05.2019

Vietnam na kole 2019

Vybrat destinací na další dovolenou byl boj. Nejprve jsem chtěl do Arménie, pak mi psal známý, jestli bych nejel do Vietnamu, protože cestovka, co s ní normálně jezdím, to letos nedělá. Ale přišlo mi to málo zajímavé, tak pomohl strejda Google a našel c.k. Rajbas. Recenze byly dobré, známý chválil…
RendaStr | 06.05.2019

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 7. - závěr

 ()
Část 7 - Ukrajina, Slovensko, Polsko a hurá domů Minule jsem psala, že Karpaty nekončí v Rumunsku, ale pokračují na Ukrajinu. Zbylo nám ještě pár dní nad plán, tak jsme po směru karpatského oblouku vyrazili dál. Přejeli jsme Tisu a rázem jsme se ocitli v jiném světě. Ve světe mimo EU, který je…
Peggy | 06.05.2019

Rumunským a srbským Banátom 2018

 ()
Pôvodne plánovanú cestu po Balkáne (Srbsko, Kosovo, Macedonia, Albánsko, Č. Hora, B a H, Chorvatsko) "zrušilo" búrkové počasie v tejto oblasti, záplavy, zosuvy pôdy a krupobitie- následne vysoké horúčavy neskôr (koniec júna, júl) a záhrada týždeň bez "obsluhy". Po krátkom váhaní prišlo na rad opäť…
bi-cyklista | 03.05.2019

O čem se mluví:

Elektrokola Budeme zvyšovat limit na 32km/h? před 9 minutami
NEcyklo Co vás zaujalo 211 dnes v 07:17
Oblečení a outdoor Nepromokavé ponožky - neoprén, seals dnes v 07:16
Silniční kola Svoboda včera v 23:44
NEcyklo Radování ze sněhu 2018 - 2019 / II včera v 23:03
Technické rady kde koupit díly na staré Shimano? včera v 22:11
Lehokola Jihomoravský sleh 2019 včera v 21:24
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

161 cyklistů (15 přihlášených)

První dobrodružství v sedle

Asi málokdo dokáže zapomenout na své první větší cyklistické dobrodružství. I já si to své velmi dobře…
JohnyB | 16.05.2019

Cesta z města (ba i z vesnice) aneb West Highland Way romantiky zbavená

Před několika lety jsem byla se svojí maminkou na poznávacím (a velmi drahém) zájezdu do Skotska. Za čtyři…
Ifča | 12.05.2019

Vietnam na kole 2019

Vybrat destinací na další dovolenou byl boj. Nejprve jsem chtěl do Arménie, pak mi psal známý, jestli bych…
RendaStr | 06.05.2019