Pražské cyklojízdy

„Metropole cyklistům velmi fandí“, takový je název článku z posledního vydání Listů hlavního města Prahy. Sami cyklisté si to ale nemyslí. Ze sedla kola vypadá Praha jinak než od psacího stolu. Zapomeňte na to, jak jste Prahu až doposud znali – na kole objevíte novou, neznámou a vzrušující tvář metropole.

Jízda městem
Foto: Martin Mach, Ekolist

„Teď už jezdím dva roky a našel jsem si svoje cesty, kudy se dá jezdit poměrně bezpečně“, říká k tomu Jan Bouchal z občanského sdružení Oživení. Vaše řidičské zkušenosti jsou k ničemu, většina silnic je pro jízdu na kole nebezpečná právě kvůli silnému automobilovému provozu. Nerovné podmínky pro cyklisty jsou jedním z důvodů, proč vznikly Pražské cyklojízdy.

Proč Cyklojízdy v Praze

„Smyslem Cyklojízd je poukázat na to, že cyklistika je plnohodnotný druh dopravy, ne jen rekreační a sportovní aktivita. Domníváme se, že současná smutná realita, kdy v Praze na kole opravdu jezdí víceméně jen skalní příznivci a sportovci, je pouze důsledkem přetíženosti Prahy automobily“ , říká o smyslu Cyklojízd Daniel Mourek, jeden z pražských zastupitelů.

„Kdyby nebyl na každém kroku ohrožován automobilovou dopravou, byl by podle mého názoru cyklista v Praze mnohem více rozšířeným druhem. Cyklistiku považujeme za zdravou a příjemnou formu dopravy, pokud jsou pro ni vytvořeny zdravé a důstojné podmínky. Ty právě v současné době v Praze neexistují, protože je jako dopravní prostředek značně přehlížená – na cyklistiku se v Praze vynakládá pravidelně 0–0,2% dopravního rozpočtu.

Jak vypadá typická Pražská cyklojízda?

Účastníci se pravidelně scházejí každý třetí čtvrtek v měsíci v 17:45 na nám. Jiřího z Poděbrad před kostelem, po šesté pak peloton vyjíždí do ulic. Trasu si navrhují účastníci sami buď spontánně na místě, nebo se dohodnou na vedení trasy předem na cyklokonferenci. Po vybraných cyklojízdách se pořádají koncerty s promítáním.

Cyklojízdy nejsou jenom o jízdě na kole

Již přes dva roky spolupracují organizátoři na propagaci cyklojízd s projektem Auto*Mat, který vznikl jako iniciativa mladých pražských filmařů, výtvarníků a hudebníků s cílem upozornit na problémy automobilismu v naší metropoli.
Čím dál více lidí volá po tom, aby Praha byla přátelská nejenom k řidičům aut, ale také k cyklistům, k maminkám s kočárky, k seniorům a handicapovaným, k dětem i lidem na bruslích či koloběžkách. I příští dubnová jízda se proto uskuteční s přispěním projektu Auto*Mat, který má širší záměr než pouhou propagaci cyklistické dopravy.

Nejbližší cyklojízda

Příští jízda se uskuteční ve čtvrtek 21.4. Pokud chcete podpořit městskou cyklistiku nebo jenom poznat Prahu trochu jinak, přijeďte tento čtvrtek na náměstí Jiřího z Poděbrad i vy.

Související odkazy:
Jak jsem viděl cyklojízdu

Jízda městem Jízda městem Jízda městem Jízda městem
Daniel Mourek a Jitka Vrtalová, 18.04.2005

Belánské Tatry a okolí – srpen 2021

Už jsem skoro zapomněla balit na dovolenou a psát blog se mi vlastně ani nechtělo, ale pak jsem si uvědomila, že až opravdu nebudu nikam jezdit, tak se popis dovolené bude hodit. V době Covidové jsem prošlapala pohorky, praskla podrážka, tak když bylo jasné, že zase jedeme do Vysokých Tater a budu…
HMS | 10.09.2021

O kouzelné holčičce

Vyrazili jsme k moři, v autě celou cestu překáželo moje kolo. Manželka ho považuje za zbytečnou komplikaci. Jenže v kopcích, co rostou u moře, je to ve vedru na kole sado-maso, to mám rád, chci zase vidět moře z výšky. A chci ho vidět ze sedla, ne z auta. Cestou jsme se zastavili na Mont Ventoux,…
šíravník | 09.09.2021

Vez mě dál, Esko má 02 – Kanál, jezy a potrubí

Technické památky u Mělníka. 29. 8. 2021 Poslední prázdninovou neděli chci strávit na kole. Počasí je však velmi nejisté a nezdá se mi rozumné cestovat s kolem přespříliš daleko. Chci trasu s návratem k nějaké konečné pražského metra. Chci však také vidět nějaká zajímavá - pro mě - místa. Volba…
Favorit1970 | 30.08.2021

Vez mě dál, Esko má 01 – Pískovny u Neratovic

Voda přede mnou, voda nade mnou. 7. 8. 2021 Obsah: KPČ A IVČ.Za Ďáblicemi si držte kšiltovku, jedeme z kopce.Lom Kojetice.Vodojem Kojetice.Neratovice.Pískovna MlékojedyKřenecké jezero - OvčáryPři návratu do kopečka nevržou mi kolečka. Ale řetěz od písku.Miškovice - alea iacta est.Kbely - stehna -…
Favorit1970 | 08.08.2021

Dámská 2021, aneb suchou nohou mezi mraky 15.7. až 18.7. 2021

čtvrtek 15. 7., společně najeto 60 km, 228 m Plány pro letošní Dámskou byly skromné, vlastně ani hranice jsme překročit nechtěly. Po loňské cestě podle Mže jsme opět plánovaly řeku nebo možná i řeky dvě. Ploučnici a kousek Kamenice, jenže Covid zase rozhodoval za nás, dlouho se nevědělo, kdy a za…