Zima cyklisty neodradí, v Rakousku jezdí na kole každý třetí

Stále více lidí jezdí na kole po celý rok a ani sníh a déšť pro ně nejsou překážkou – alespoň tedy u našich sousedů v Rakousku. Letos v zimě tu kolo vytáhl každý třetí cyklista.

Foto: Michal Křivohlávek

Podle nedávno zveřejněného výzkumu společnosti VCŐ jezdí celoročně na kole více než půl milionu Rakušanů. Počet lidí, kteří své kolo nenechají zahálet ani v zimě, dlouhodobě stoupá – v roce 2005 to byl jeden cyklista z pěti, v roce 2007 jeden ze čtyř. Ve Vorarlbersku, které bylo vyhlášeno za cyklisticky nejpřátelštější část Rakouska, je to dokonce téměř polovina cyklistů (45 % dotázaných jezdí na kole v zimě i denně nebo několikrát týdně).

Foto: Milan „Zajda“ Zajíc

Výsledky výzkumu s velkou pravděpodobností ovlivnil nezvykle teplý listopad, který svými teplotami připomínal spíše babí léto. Na druhou stranu je třeba uznat, že lidé se postupně učí základní návyky pro jízdu v zimě a objevují výhody jízdního kola jako dopravního prostředku na každodenní cesty. Martin Blum, odborný spolupracovník VCŐ, je přesvědčen, že jízda v zimě je stejně bezpečná jako v létě, pokud se kolo určitým způsobem upraví. „Základem jsou dobře fungující brzdy, které je potřeba pravidelně zkontrolovat, a také dobře namazaný řetěz s ochranou proti soli. Pro zimní jízdu je také potřeba kola trochu podhustit a dát sedlo níže," vypočítává Blum.

Samostatnou kapitolou je osvětlení a používání odrazek – v zimě je brzy tma a dobré osvětlení zvyšuje šance na bezpečný návrat domů. Městská kola, která bývají dodávána s kompletním osazením, proto stále častěji využívají dynamo v náboji, které dodává energii světlům. Ta mohou být vybavena i malým akumulátorem, díky němuž světla svítí i několik minut po zastavení kola, např. na křižovatce. O tom, že se obyvatelé Rakouska postupně učí jezdit na kole bezpečněji, svědčí i statistiky dopravních nehod. Oproti roku 2009 se snížil počet usmrcených cyklistů na rakouských cestách o 29 %.

Důvody obliby jízdního kola v Rakousku
Zdroj: VCŐ, internetový výzkum mezi 2000 cyklisty

10 tipů pro bezpečnou jízdu na kole v zimě

1. Snižte tlak v pneumatikách.
  2. Dejte si níže sedlo.
  3. Používejte správné osvětlení, zadní světlo s akumulátorem (při použití dynama, svítí i po zastavení).
  4. Namontujte na kolo co nejvíce reflexních ploch. Kromě odrazek předepsaných zákonem udělají dobrou službu také nalepovací reflexní fólie.
  5. Pravidelně kontrolujte brzdy.
  6. Častěji mažte řetěz.
  7. Pomalejší a opatrnější jízdou nic nezkazíte.
  8. Pozor na prudké brzdění, může způsobit smyk.
  9. Při jízdě na sněhu nebo jiném kluzkém povrchu v zatáčkách nebrzděte.
  10. Bezpečnější je upravená silnice než neprotažená cyklostezka.

Zdroj: VCŐ 2010

redakce NaKole.cz, 30.01.2011
 (CK Sunbike)

Itálie-Švýcarsko, nádhernou jabloňovou krajinou na kole

Itálie, Švýcarsko

25.08.2021 - 6 dní

Poutnický deník

Jiří Bouda
Tři velké cesty po Evropě na kole
OD SVATÉHO MATĚJE V PRAZE KE SVATÉMU JAKUBU V SANTIAGU DE COMPOSTELA (2003) CESTA ZPÁTKY - Z LISABONU DO PRAHY (2006) JAK JSEM…

Tam, kde cesty končí

Michal Pavlata
Nejkrásnější alpské výjezdy a sjezdyRakousko / Německo / Švýcarsko / Itálie / Lichtenštejnsko Motto: Každý kopec má vlastní příběh,…

Kyjovské údolí

Když jsem se vracel z projížďky na kole, tak u zmrzliny jsem potkal kamarády z dětství (dvojčata). Jezdí taky na kolech a slovo dalo slovo a tak, jak to mezi cyklisty bývá, už jsme se chlubili, co vše jsme na kolech objeli. Doporučili mi Kyjovské údolí. Je to u Krásné Lípy ve Šluknovském výběžku.…
vlakr | 17.07.2021

Jak jsem se poprvé toulal Šumavou

Už odmalička jsem prahnul po dobrodružství v přírodě. Později jsem našel velké zalíbení v cyklistice a sem tam v nějakém tom amatérském závodě. A právě kombinace těchto tří elementů vyvolala velikou touhu alespoň si vyzkoušet jeden z těch extrémních bikepackingových závodů, které se jedou bez…
JohnyB | 14.07.2021

Kavkaz s dětmi - část 11.

K moři a do Batumi - kruh se uzavřel Poslední večer ještě v horách jsme se utábořili na začátku přehrady na řece Inguri. Jen co jsme postavili stany, přišla silná bouřka. Nebála jsem se, kolem nás se stále ještě tyčily dvoutisícové hory, ale ta buřina byla frontální a přinesla ochlazení a deště na…
Peggy | 26.06.2021

Kavkaz s dětmi - část 10.

Průsmyk Zagari (2623 m) - Ušguli - Mestie Ráno uprostřed hor nás přivítalo sluncem, oblaky a takovým tím těžkým hutným vzduchem, jaký bývá v období bouřek. Hned po snídani jsme pokračovali ve stoupání. Zbývalo nám posledních 700 výškových metrů. Po cestě, která byla samý šutr, a po které se jet, až…
Peggy | 20.06.2021

Kavkaz s dětmi - část 9.

Podél řeky Tskhenistsqali a seznámení s Velkým Kavkazem Když už se na to sedlo dáte, tak už ho budete muset dojet, napsal mi kamarád Pavel, poté co jsem se mu svěřila s obavami, jak 2620 metrů vysoký průsmyk Zagari zvládneme. On ho, spolu s přítelkyní Mílou, zdolal v květnu v roce 2011, kdy samotné…
Peggy | 09.06.2021

vlakr | 17.07.2021

Jak jsem se poprvé toulal Šumavou

JohnyB | 14.07.2021

Kavkaz s dětmi - část 11.