reklama

Slavnost Zažít město jinak zahájili velvyslanci tří států s ministrem dopravy

Pouliční slavnost spojenou s uzavřením části Prahy 2 pro automobilový provoz pořádá již tradičně občanské sdružení Auto*Mat. Akci, která je součástí Evropského týdne mobility, zahájili velvyslanci Dánska, Nizozemí a Rakouska spolu s ministrem dopravy Vítem Bártou a radní Prahy 2 Aleksandrou Udženija. (aktualizováno 30. 9. 2010)

Projížďka Prahou na kole za účasti ministra dopravy Víta Bárty.
Projížďka Prahou na kole za účasti ministra dopravy Víta Bárty.
Foto: Auto*Mat

Zahájení pouliční slavnosti Zažít město jinak se zúčastnil ministr dopravy Vít Bárta, který dopoledne absolvoval okružní cestu po centru Prahy. V doprovodu projektanta Tomáše Cacha a zástupců sdružení Auto*Mat se seznámil s ulicemi Prahy ze sedla svého bicyklu. „Sou­časnou prioritou resortu dopravy je spíše výstavba obchvatů měst, neboť je to cesta jak rychleji a levněji ochránit občany před negativními dopady automobilové dopravy,“ zdůraznil ministr Bárta. Podle něj éra předražených dálnic musí skončit a peníze z veřejných rozpočtů je třeba vynakládat efektivně.

Jsem pro ta řešení, která povedou ke zklidnění dopravní situace ve městech a zvýší tak bezpečí a životní úroveň jejich obyvatel. I v tomto je však nesmírně důležité dbát na efektivitu vynaložených prostředků. To platí v případě přeložení severojižní magistrály u Národního muzea stejně jako u nových dálničních staveb a obchvatů. I zde je proto potřeba důkladně zvážit, zda výsledné podoby řešení a jejich faktický přínos odpovídají vynaloženým financím,“ řekl ministr.

Podle rozhovoru, který ministr poskytl Týdnu, budou výsledkem jeho  inspekční cesty konkrétní kroky. „Samozřejmě jako ministr dopravy si zametu před vlastním prahem. V následujících týdnech bych chtěl věnovat pozornost tomu, aby se zlepšily služby pro cyklisty na hlavním nádraží a ve vlacích Českých drah,“ slíbil ministr po zakončení jízdy na pražských Vinohradech.


Dánský velvyslanec Ole E. Moesby svezl ve svém diplomatickém vozidle rakouského velvyslance Ferdinanda Trauttmansdorffa.
Foto: Auto*Mat

Zažít město jinak pokračovalo pouliční slavností, které se zúčastnilo kolem 5.000 návštěvníků. Její součástí bylo pouliční divadlo, módní přehlídka na kolech a odpolední program vyvrcholil velkou podzimní cyklojízdou. Jejího zahájení se na svém nákladním kole Christiania bike zúčastnil také dánský velvyslanec Ole E. Moesby. „Jsem velkým zastáncem městské cyklistiky. Jejím prostřednictvím pomáháme vytvářet lepší prostředí pro život ve městech. Jízda na kole totiž není jen zábava nebo sport – je také výbornou alternativou k ostatním způsobům městské dopravy – a nepotřebujete při ní žádné speciální sportovní oblečení! Důležité také je, že když jedete do práce na kole, děláte tím něco nejen pro sebe, ale také pro zdraví ostatních,“ řekl reprezentant Dánska, který sám často jezdí na kole po Praze. Dánské království je už po více než sto let zemí nadšených cyklistů. Jízda na kole zde patří mezi nejoblíbenější způsoby dopravy, a není divu, že právě zde vzniklo první velvyslanectví cyklistiky na světě. Funguje od roku 2009 a je centrem služeb a vědomostí pro všechny zájemce o bicykly.

V dánském „cargo bike“ se svezl také rakouský velvyslanec Ferdinand Trauttmansdorff. „Vídeň si už před lety dala za cíl snížit podíl motorizované osobní dopravy na 25 %,“ prozradil jedno z tajemství, díky kterým byla rakouská metropole opakovaně zvolena jako nejlepší město světa pro život. Dalšími nástroji jsou rozšíření nabídky veřejné dopravy, například nedávno zavedený noční provoz metra o víkendech, nebo rozvoj sítě cyklostezek, která nyní čítá na 1 200 kilometrů.

Ze své podstaty cyklistickou zemí je Nizozemsko. Ve velkých městech stimulují dopravní opatření automobilisty k tomu, aby nechali svá auta na okraji a dále pokračovali veřejnou dopravou nebo přesedli na bicykl. „Já sám se snažím jezdit na kole tak často, jak je to jen možné. Před mým příjezdem do Prahy jsem jezdil do práce na ministerstvo zahraničí každý den sedm kilometrů tam a sedm zpět – vždy proti větru. Tramvají jsem jel pouze, pokud pršelo. Zajímavé bylo, že jet tramvají, autem nebo na kole vyšlo časově na stejno. Ministerstvo mimoto poskytuje každému zaměstnanci roční tramvajenku a omezilo parkovací místa v budově,“ popisuje své zkušenosti velvyslanec Nizozemska v České republice Jan C. Hanneman.

Podle Michala Křivohlávka z iniciativy Auto*Mat politikové opomíjejí příklady úspěšných měst západní Evropy a spoléhají na inženýrská řešení. „Stále se opakuje mýtus, že nejprve musíme dostavět dálniční okruhy a pak teprve můžeme zklidňovat dopravu. Například Berlín od dostavby svého okruhu zcela ustoupil, protože finanční náklady jsou obrovské a efekt minimální. Každá nová silnice se rychle naplní auty. Pražské okruhy jsou rozestavěné desítky let, stály desítky miliard a doprava ve městě je na tom stále hůře.

Podle Křivohlávka je zapotřebí zcela změnit směr uvažování. „Vídeň, Kodaň nebo Curych jsou města s vysokou kvalitou života nikoliv proto, že mají dostatek dálničních okruhů, ale proto, že mají dobrou veřejnou a bezmotorovou dopravu, kvalitní veřejný prostor a čisté životní prostředí. Nové vedení Prahy by nemělo opakovat staré chyby,“ dodal mluvčí Auto*Matu.

Další zprávy o akci najdete:

Fotogalerie

Projížďka Prahou na kole za účasti ministra dopravy Víta Bárty. Improvizovaná tisková konference Dánský velvyslanec Ole E. Moesby svezl ve svém diplomatickém vozidle rakouského velvyslance Ferdinanda Trauttmansdorffa.
redakce NaKole.cz, Auto*Mat, 26.09.2010
Blogy

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Jaké to bylo 158 dnes v 06:58
Cestování na kole Opět přes Aply na kole, tentokrát Bergamo-Innsbruck včera v 20:43
Lehokola LontBent 2025 včera v 19:55
NEcyklo Ukrajina 57 včera v 19:01
Co vás zaujalo 288 včera v 09:44
Vyjížďky, srazy, akce Galasova Cyklojízda Č.400 S Názvem „Kulatá – Rakovník včera v 08:42
Cestování na kole A znovu na jih 22.10.2025
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

292 cyklistů (3 přihlášení)

Slovinsko na kole - 3. část - moře

Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025