Cesta tam a zase zpátky

Na začátku prázdnin vyjeli na tříměsíční putování do Barcelony Katka a Aleš Minkovi. Na tom by asi nebylo nic tak zvláštního, kdyby s sebou na kolech nevezli své tři syny ve věku tři, pět a osm let.

Piknik v Praze na Kampě
Foto: Jitka Vrtalová

Setkala jsem se s nimi v parku na Kampě, kde pořádali piknik na rozloučenou. Na cestě byli tou dobou už třetí den, z toho jeden celý v dešti. Na moje zvědavé otázky reagovali trochu rozpačitě – jejich cesta jim očividně nepřipadala nijak výjimečná. Svoje tři kluky berou s sebou na lezení do skal od útlého věku, takže i na téhle cestě jsou všichni ve svém živlu. Celou dobu pobíhali kolem nás, přetahovali se, prali a smáli a ke štěstí jim opravdu nic nechybělo.
Dva mladší – pětiletý Šimon a tříletý Daniel – absolvují celou cestu v přívěsném vozíku Kiddy Van. Nejstarší Matěj jede na vlastním kole. Kvůli němu se denní dávky pohybují maximálně kolem 30–40 kilometrů. „Matěj si často stěžuje, že už nemůže, a když pak zastavíme a utáboříme se, jezdí kolem nás celou dobu na kole,“ smějí se oba rodiče.

A první dojmy z cesty? „Zatím jsme na větvi hlavně z českých cyklotras. Někde je dobrá cesta, ale nemůžeme najít značení a někde zase naopak – značení je skvělý, ale ta cesta příšerná. Chvílemi to jde, poměrně kvalitní asfaltové trasy vedou v okolí měst. Třeba dva kilometry se jede skvěle a pak najednou zlom a začíná vysloveně polní cesta,“ komentuje Aleš stav českých cyklostezek. Není divu, cestou z Litoměřic do Prahy jela rodina po cyklotrase č. 2 podél Vltavy, která je v tomto směru pověstná.

„Jinak to zatím jde nad očekávání dobře, jede se příjemně,“ shodují se Katka s Alešem. Z Čech budou pokračovat přes Rakousko podél řeky Inn a dále do Švýcarska a Francie. Cílem cesty je španělská Barcelona. Pokud všechno půjde hladce, rádi by se cestou zpátky zastavili na celostátním srazu přívěsných vozíků za kola. Ten se uskuteční 23. září na Šumavě.

„Jestli máme z něčeho strach? Bojím se samozřejmě vážných defektů na kole, které na cestě nespravíme,“ přiznává Aleš. „Jinak jedeme v poklídku, nikam se neženeme, trasu volíme průběžně“.

Dívám se na ně a napadá mě jediné – teď už chápu přísloví, že cesta je někdy důležitější než cíl.

Piknik v Praze na Kampě Manželé Minkovi Osmiletý Matěj jede na kole sám Kluci Minkovi Piknik v Praze na Kampě Vozík pro malé pasažéry
Jitka Vrtalová, 05.08.2005

Grónsko – za Inuity, polárními psy a jedovatou kytkou

Arctic Circle Trail Trasa Arctic Circle Trail v Grónsku je považována za jeden z nejlepších výletů na dlouhou vzdálenost. Stezka se táhne téměř 200 kilometrů od okraje ledovce poblíž Kangerlussuaqu k rybářskému městečku Sisimiut na západním pobřeží. V závislosti na kondici a počasí její překonání…
šíp | 17.06.2020

Kolo jako pták Fénix

Někdy těsně po revoluci se v kolokrámu v Praze na Karlově náměstí konečně objevila kola. Do té doby to byla těžká podpultovka a já jsem se najednou, v době rané dospělosti, stal majitelem světle hnědého turistického kola Eska, s vlaštovkovými řídítky, jednotalířem a asi pětikolečkem. Bylo to úplně…
Brahma | 14.06.2020

Na kole na Praděd a zpět

Poměrně velká část naší rodiny jsou sportovci a na kole jezdíme i v pokročilejším věku. A dokud nohy ještě slouží tak, jak mají, vyhýbáme se elektrokolům velkým obloukem. Ke sportu samozřejmě vedeme i naše děti a posledních pár let dokonce vnoučata, která dostala první dětská kola. Při jedné…
Narator | 05.06.2020

Gruzie s dětmi na kole - Jak jsme měli psa...

Asi před rokem, ani ne, jsme si začali pohrávat s myšlenkou, že s dětmi a koly vyrazíme do Gruzie, Arménie a Náhorního Karabachu. Po této oblasti jsme pokukovali dlouho. Nejprve se nám ale děti zdály moc malé, pak tam v pohraničí v roce 2016 vypukl krátký ale ozbrojený konflikt, v dalších letech…
Peggy | 24.04.2020

Západní Evropou s dětmi - část 6. - Provence

Naše děti už vědí, že když se chtějí vykoupat v moři, musí si k němu dojet na kole. Letos to měly obzvláště daleko. Z Hamburku se to sice podél Labe zdálo na pláž kousek, ale na koupání to tam nebylo. Tak jsme to museli vzít na jih, přes státy Beneluxu, městečkem Schengen do Francie, pak podél Rýnu…